Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gezonder leven

Iemand die mee wil schrijven over gezonder (proberen te) leven?
In verleden wel afval- draadjes hier geweest. Voor mij is afvallen nu niet aan de orde. Op gewicht blijven wel maar dat is voor mij nu zeker niet het belangrijkste, gezondheid wel. 
Laatste tijd weer in flink wat slechtere gewoontes vervallen en wil weer een pas op de plaats maken. 
Wie doet mee? 


dan

dan

03-04-2024 om 15:53

Isabella70 schreef op 03-04-2024 om 14:34:

[..]

Decembermamma, zo knap dat je het zo volhoudt!
Ik tel nooit cal oid, dus dan is ‘niet snoepen’ ook wel zo veilig. Als ik niet al te bewerkt eet (snoep is meestal flink bewerkt) dan vertrouw ik er ook op dat mijn lijf het zelf gaat regelen en dat mijn overgewicht wel verdwijnt. ( voor zover dat nog kan na zoveel jaren misdragen haha)

Het enige dat ik momenteel tel zijn stappen. Staat me eigenlijk ook wel tegen (we worden allemaal wandelende verzamelingen data) maarja, het werkt wel….

Ik houd mijn voeding wel bij in een app, zo weet ik of ik genoeg eiwitten en vetten binnen krijg en niet teveel koolhydraten. 

Vandaag goed bezig geweest, zowel qua voeding als bewegen. Eerst op de loopband om warm te worden en daarna circuit training, dit is best intensief. Daarna nog 1 apparaat voor de rugspieren. 

Isabella70 schreef op 03-04-2024 om 14:34:

[..]

Decembermamma, zo knap dat je het zo volhoudt!
Ik tel nooit cal oid, dus dan is ‘niet snoepen’ ook wel zo veilig. Als ik niet al te bewerkt eet (snoep is meestal flink bewerkt) dan vertrouw ik er ook op dat mijn lijf het zelf gaat regelen en dat mijn overgewicht wel verdwijnt. ( voor zover dat nog kan na zoveel jaren misdragen haha)

Het enige dat ik momenteel tel zijn stappen. Staat me eigenlijk ook wel tegen (we worden allemaal wandelende verzamelingen data) maarja, het werkt wel….

Ook van gezond eten kun je behoorlijk aankomen. Je ziet het nog wel eens bij zwangeren, dan gaan ze ineens heel gezond eten met veel fruit, maar fruit bevat best veel suiker, logisch want dat is aantrekkelijk voor dieren en dus ook voor de mens en dan komen ze meer aan dan verwacht.

dan

dan

03-04-2024 om 19:17

Ysenda schreef op 03-04-2024 om 17:06:

[..]

Ook van gezond eten kun je behoorlijk aankomen. Je ziet het nog wel eens bij zwangeren, dan gaan ze ineens heel gezond eten met veel fruit, maar fruit bevat best veel suiker, logisch want dat is aantrekkelijk voor dieren en dus ook voor de mens en dan komen ze meer aan dan verwacht.

In fruit zit idd veel suiker, al is dat per fruitsoort verschillend. Zelf eet ik wel dagelijks fruit maar geen grote hoeveelheden. Vaak blauwe bessen, aardbeien of frambozen bij/door mijn ontbijt en een stuk fruit tijdens de pauze op het werk. 

 

Isabella70

Isabella70

03-04-2024 om 22:42 Topicstarter

Ysenda schreef op 03-04-2024 om 17:06:

[..]

Ook van gezond eten kun je behoorlijk aankomen. Je ziet het nog wel eens bij zwangeren, dan gaan ze ineens heel gezond eten met veel fruit, maar fruit bevat best veel suiker, logisch want dat is aantrekkelijk voor dieren en dus ook voor de mens en dan komen ze meer aan dan verwacht.

Ik weet het niet Ysenda, of dit klopt. 
Ik heb er iig nog nooit van gehoord, dat mensen die puur gezond eten te veel eten. 
Nu ken ik ook eigenlijk nauwelijks mensen die puur gezond eten. We zijn zo gewend om sterk bewerkt en in zekere mate ongezond te eten dat we het vaak nauwelijks nog herkennen. 
In ieder geval is het mij persoonlijk nog nooit gelukt om teveel groente of fruit te eten, dus zal wel loslopen.
Als ik toch niet ga afvallen wijt ik dat eerder aan gewoontes van mij die niet zo gezond zijn maar waar ik me weinig bewust van ben. Zoals teveel 0,0 dus bijv. Of toch dat sapje oid hier en daar. (Hier sapjes over van paasbrunch, en dan vind ik het tóch lastig weg te gooien)

Het is niet voor niets dat instanties zoals Voedingscentrum een minimum stellen aan groente/ fruit, geen maximum. 
Voor je gebit is minder suiker- momenten wel van belang natuurlijk. 

Ik wil hier graag iets opmerken over een interessante test die ooit werd gedaan tussen twee personen. De ene kreeg een schaal met sinaasappels en mocht zoveel eten als ze wilde, terwijl de andere persoon het sap van dezelfde sinaasappels kreeg en zoveel mocht drinken als ze wilde. Het resultaat was opvallend: degene die het sap dronk, consumeerde veel meer dan eigenlijk nodig was, terwijl degene die de sinaasappels at na slechts drie stuks écht genoeg had.

Dit voorbeeld benadrukt naar mijn mening het belang van vers fruit, omdat het moeilijk is om er te veel van te eten. Daarom begrijp ik niet helemaal waarom sommige mensen zo graag smoothies maken van al hun fruit. Het lijkt me beter om gewoon het fruit los te eten. Het is voedzamer en je raakt er sneller vol van.

dan

dan

04-04-2024 om 12:34

Ik heb dat ook wel eens gelezen over dat sap en het verse fruit. 
Zelf maak ik weinig smoothies met fruit en/of groente. Maar ik vermoed dat het een gevoel geeft goed bezig te zijn op deze manier. En het is uiteraard ook lekker. 

Isabella70

Isabella70

04-04-2024 om 13:38 Topicstarter

Ja dat is wel bekend. Maar dat merk je zelf toch ook? Vroeger dronk ik geregeld jus d’orange. 2 sinaasappels geperst is niks, soms wel 3.  Kan in 2 minuten weg zijn. Maar sinaasappels? Ik mag áltijd zoveel sinaasappels eten als ik wil, van mezelf. Maar ik heb nog nooit meer dan 1 gegeten. 
Ik eet nu graag grapefruit maar het is me vaak net teveel, een hele. Soms krijg ik een huisgenoot zover dat ze me helpen, maar ze zijn er niet zo dol op als ik.

dan

dan

04-04-2024 om 16:16

Isabella70 schreef op 04-04-2024 om 13:38:

Ja dat is wel bekend. Maar dat merk je zelf toch ook? Vroeger dronk ik geregeld jus d’orange. 2 sinaasappels geperst is niks, soms wel 3. Kan in 2 minuten weg zijn. Maar sinaasappels? Ik mag áltijd zoveel sinaasappels eten als ik wil, van mezelf. Maar ik heb nog nooit meer dan 1 gegeten.
Ik eet nu graag grapefruit maar het is me vaak net teveel, een hele. Soms krijg ik een huisgenoot zover dat ze me helpen, maar ze zijn er niet zo dol op als ik.


Ja, sap drinkt makkelijk weg maar een stuk fruit eten kost tijd en daardoor zit je sneller vol. Ik kan ook nooit meer dan 1 sinaasappel op. 


Dit voorbeeld benadrukt naar mijn mening het belang van vers fruit, omdat het moeilijk is om er te veel van te eten. Daarom begrijp ik niet helemaal waarom sommige mensen zo graag smoothies maken van al hun fruit. Het lijkt me beter om gewoon het fruit los te eten. Het is voedzamer en je raakt er sneller vol van.

Sapjes en smoothies zijn twee totaal verschillende dingen, bij een smoothie drink je als het ware hele sinaasappels en zul je met zo snel verzadigd zijn als wanneer je de sinaasappels eet. Bij sapjes drink je alleen het sap en laat je de vruchtvlees in de schil achter dan mis je dus het voedzame gedeelte. Dit is de reden dat ik mijn zoon nooit sap geef maar aanmoedig om smoothies te maken.

Isabella70

Isabella70

05-04-2024 om 08:30 Topicstarter

We hebben hier een hele poos ook veel smoothies gemaakt. Ik maakte ze wel gezond vond ik. Met bijv yoghurt, avocado, ook flink wat groente. Zaden kunnen er ook prima in. Ideaal voor restjes! Dochter deed er meer fruit in, maar voor mezelf was het meer groente en een klein beetje fruit. 
Ik maak ze nu nooit meer, toch weer eens doen als ik weer wat meer tijd heb. 

dan

dan

05-04-2024 om 10:59

Ik vind het wel lekker maar een rotklus om de blender erna weer schoon te maken. 

dan schreef op 05-04-2024 om 10:59:

Ik vind het wel lekker maar een rotklus om de blender erna weer schoon te maken.

Een hakmolen gebruiken dat scheelt een hoop!

Vanmorgen een halve banaan, mandarijn, halve appel en handje blauwe bessen in de hakmolen. Feitelijk dus 2 stuks fruit en een klein beetje. 

Decembermamma schreef op 05-04-2024 om 07:05:

[..]

Sapjes en smoothies zijn twee totaal verschillende dingen, bij een smoothie drink je als het ware hele sinaasappels en zul je met zo snel verzadigd zijn als wanneer je de sinaasappels eet. Bij sapjes drink je alleen het sap en laat je de vruchtvlees in de schil achter dan mis je dus het voedzame gedeelte. Dit is de reden dat ik mijn zoon nooit sap geef maar aanmoedig om smoothies te maken.

Ik denk dat je met een smoothie toch in staat bent meer naar binnen te krijgen dan dat je doet als je het los eet. Je moet het kauwen, (evt. pellen) dus je bent er langer mee bezig. Hoe langzamer je eet hoe sneller je verzadigd bent. En ik neem aan dat, zeker als je ook gewicht kwijt wilt, je niet meer moet consumeren dan dat je nodig hebt. 

1968 schreef op 05-04-2024 om 11:36:

[..]

Ik denk dat je met een smoothie toch in staat bent meer naar binnen te krijgen dan dat je doet als je het los eet. Je moet het kauwen, (evt. pellen) dus je bent er langer mee bezig. Hoe langzamer je eet hoe sneller je verzadigd bent. En ik neem aan dat, zeker als je ook gewicht kwijt wilt, je niet meer moet consumeren dan dat je nodig hebt.

Het kauwen is inderdaad het enige wat je niet hoeft, maar qua hoeveelheid gaat er net zoveel in. Pellen moet je ook doen als je een smoothie maakt. Ik heb de mandarijn vanmorgen eerst gepeld voor ik hem in de hakmolen deed. Mijn zoon raakt gewoon verzadigd van een smoothie met zoals met fruit. Bij mij krijgt mijn zoon altijd 2 stuks fruit mee en soms in de middag nog wat los fruit. Dus een smoothie is ongeveer net zoveel.

Isabella70

Isabella70

05-04-2024 om 17:39 Topicstarter

Ik vraag me dat soms wel af ja, hoe het zit met veel fruit in blender. Lijkt me niet dat het kwaad kan, misschien niet al te vaak? 
In soep eet je ook vaak je groente gepureerd.

Ja, aaaarrggg dat ding schoonmaken!!
Ik denk dat ik ‘m stiekem toch in vaatwasser ga doen. Had ‘m daar extra op uitgezocht maar vriendlief doet daar toch moeilijk over, bang dat het schade geeft. Ze vinden hier in huis dat het met de hand afwassen ervan een makkie is… ja afwassen wel maar het ding zo afdrogen dat er geen gore waterdruppels meer op te zien zijn (die blijkbaar alleen mijn ogen zien) is een hels karwei. En omdat zij die druppels niet zien droogt het al vies op enz. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.