Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

gekneusde voet

Anderhalve week geleden heb ik een val gemaakt waarbij ik mijn voet gekneusd heb. Ik ben naar het ziekenhuis geweest voor een foto: het was niet gebroken. Nu doet de voet nog steeds pijn bij het lopen, als ik meer loop doet het daarna meer zeer.
Ik zit nu te twijfelen: moet ik rustig aan blijven doen? Tot nog toe doe ik rustig aan; zo weinig mogelijk lopen, maar wel de normale dingen doen behalve dan het wandelrondje.
Vanaf het begin heb ik de voet onbelast bewogen zodat het soepel blijft.
Wat denken jullie: moet ik meer door de pijn heen en weer gaan wandelen? Of moet ik gewoon echt nog geduld hebben en de voet wat rust gunnen?
Ik ben 61 jaar; dit soort dingen herstelt vaak minder vlot weet ik. Maar ik word ongeduldig.

Je belast op geleide van de pijn, maar wel blijven bewegen.
Als je continue door de pijn heenwandelt ga je scheef lopen en kun je rug/heupproblemen krijgen.
Dus je wandelroute wel lopen maar dan zo ver dat je nog terugkomt zonder teveel pijn; dus eerst flink inkorten en rustig opbouwen. Een beetje pijn is prima, pijn die je belemmert niet.

Áls je zit: voet hoger dan knie, knie hoger dan heup.

Gebruik je al voltaren? Dat werd mij door de traumachururg aanbevolen. Aantal keren per dag in masseren gedurende een week of 6

maak een afspraak bij de fysio en overleg.
Maar anderhalve week is kort. Voor een gekneusde enkel staat 4 tot 6 weken. Een gekneusde voet kan ook in die richting zitten denk ik dan.

Want het maakt ook uit waar de pijn zit, welke pezen/spieren/aanhechting zijn betrokken wat de juiste aanpak is

Ik ben ook 61 en ik zou naar een fysiotherapeut gaan als je klachten aanhouden. De huisarts kan je verwijzen als die foto van belang is. Het is net iets te pijnlijk om te laten zitten.

Pippeltje

Pippeltje

05-06-2023 om 21:49 Topicstarter

EmmaT schreef op 05-06-2023 om 21:33:

Ik ben ook 61 en ik zou naar een fysiotherapeut gaan als je klachten aanhouden. De huisarts kan je verwijzen als die foto van belang is. Het is net iets te pijnlijk om te laten zitten.

Ja, maar niet na 1.5 tot 2 weken al toch?

Pippeltje schreef op 05-06-2023 om 21:49:

[..]

Ja, maar niet na 1.5 tot 2 weken al toch?

Nee dat kost met gemak 4-6 weken tot een paar maanden. Soms kun je beter iets breken bij wijze van.

Pijn is een waarschuwingsmechanisme van je lichaam dat je over je grens gaat. Wel blijven bewegen, maar de pijn wel serieus nemen. Voet hoger leggen werkt ook vaak goed. 

Belasten maar niet overbelasten. De val is nog geen 2 weken geleden dus het heeft zeker nog tijd nodig. Een zware kneuzing kan idd een paar weken pijnlijk blijven. 

Pippeltje schreef op 05-06-2023 om 21:49:

[..]

Ja, maar niet na 1.5 tot 2 weken al toch?

Ja hoor, zou ik wel doen. Ik vind 2 weken best lang, ook op mn 61e

Pippeltje schreef op 05-06-2023 om 21:49:

[..]

Ja, maar niet na 1.5 tot 2 weken al toch?

Voor de fysio heb je al jaren geen verwijzing nodig. Ik ga vaak eerst naar de fysio en zonodig verwijst die me via de huisarts door. 

Na een week pijn en de bekende dingen doen: niet belasten, hoog leggen en koelen ga ik naar de fysio. En soms bel ik al sneller om te overleggen wat de beste aanpak is.

Is je voet ook dik of wordt dik in de loop van de dag?
's nachts het voeteneind van je bed wat hoger kan dan helpen. Bijvoorbeeld een opgevouwen badlaken onder je matras (een kussen is vaak te dik).
En een kneuzing heeft gewoon tijd nodig. Reken maar op minstens 6 weken.

Is je voet ook nog (erg) dik? Het kan ook iets anders zijn dan een 'gewoon gekneusde enkel' (onze zoon had zijn pees geblesseerd, duurde langer dan alleen een enkel). En ga júist gelijk naar de fysio, die kan aangeven welke oefeningen, welke belasting en indien mogelijk intapen!

ik had in oktober mijn enkel verzwikt, heeft eigenlijk zes weken geduurd voordat het echt over was. Steeds wat meer bewegen en steeds wat minder pijn. Duurt dus misschien nog wel even. En luister naar de pijnsignalen. Beterschap 

Bijtje82

Bijtje82

13-06-2023 om 21:54

Het is echt nog maar heel kort geleden. Zeker kneuzingen kunnen heel lang blijven zeuren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.