Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

gekneusde vinger, hoe lang duurt dat?

Bijna twee weken geleden heb ik bij een val van de trap een vinger gekneusd. Gelukkig niet aan mijn 'goede' hand, dus de schade valt mee. Het deed gemeen zeer, en na enige uren werd de vinger erg dik en kreeg allerlei interessante kleuren, maar die verkleuring was al na een paar dagen verdwenen en ook die zwelling is bijna weg. Maar niet helemaal. Maar goed, ik kan die vinger nog niet goed buigen en hij doet nog steeds pijn. Daar ben ik dus narrig over, want terwijl het in de eerste 2, 3, dagen heel snel beter ging gaat de verbetering nadien voor mijn gevoel nogal langzaam. Geduld is niet mijn sterkste kant.

Hoe lang gaat dit duren, iemand ervaring? Het zal zijn tijd moeten hebben, dat besef ik, maar hoeveel tijd?

Groeten,

Temet

GS

GS

08-10-2013 om 12:33

nou

hier een ervaringsdeskundige: heel lang! Bij mij tenminste. Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden. Ik heb een half jaar rondgelopen met een pijnlijke vinger en had veel eerder naar de fysiotherapeut moeten gaan. (Jazeker, naar de fysio voor een vinger!) Ik had er een hard hoofd in maar hij heeft het helemaal kunnen verhelpen. Ben nu klachtenvrij. Het heeft wel erg lang geduurd, ik denk bij elkaar ongeveer een jaar, anderhalf jaar.

6 weken

Misschien heb je uitgerekte of gescheurde gewrichtsbandjes of -kapsel? Even naar de fysiotherapeut. (Huisartsen weten er niet altijd genoeg van, sorry voor de evt huisartsen hier, die er wel alles over weten, die van mij weet over zulke dingen ieg niet genoeg)

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2013 om 15:00

Paar weken kan makkelijk

Oudste had in het begin van onze zomervakantie zijn vinger gekneusd, na de vakantie heb ik mijn vader (arts) er even naar laten kijken omdat het zo lang duurde, maar dat is heel normaal zei hij.
Zoon was net op tijd voor de atletiekwedstrijd voldoende hersteld om mee te kunnen doen. Dat was zo'n 4 weken nadat het gebeurd was (toen was het dus nog niet 100%). Daarna heb ik hem er ook niet meer over gehoord.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-10-2013 om 15:05

Maanden

Ik heb van een gekneusde pink bijna een jaar last gehad. Zonder er verder veel aan te doen is het weer over gegaan.

Puck

Puck

08-10-2013 om 15:17

Inderdaad... geduld

een paar weken is te kort. Van een gekneusd "iets" kun je met gemak een paar maanden of langer last hebben. Gewoon rustig aan blijven bewegen en te erge pijn vermijden.

Temet

Temet

08-10-2013 om 15:23 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties.

Als een kind/jongere er al vier weken last van houdt dan gaat het bij mij natuurlijk langer duren, want hoe ouder, hoe langer herstellen duurt.

Goed, als ik die vinger rond Sinterklaas nog steeds niet buigen kan dan zal ik misschien eens een fysiotherapeut gaan bellen ...

Ik wist het ook eigenlijk wel. Maar omdat verkleuring en zwelling zo snel minder werden kreeg ik de verkeerde verwachtingen.

Groeten,

Temet

Moontje

Moontje

08-10-2013 om 15:28

lang

Ik heb een ernstige gekneusde pink gehad en dat duurde een paar maanden (!)
Hij is ook schevig en er heeft lang een bobbel opgezeten alhoewel geen breuk aangetoond kon worden.
Uiteindelijk verdwenen de klachten.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

09-10-2013 om 09:54

temet, pas op

je moet niet te lang wachten hoor, advies vragen dat er even naar gekeken wordt kan sowieso geen kwaad. Als ze je namelijk nu al even een paar oefeningentjes leren kun je misschien al erger voorkomen.
Zelf heb ik een flinke gekneusde enkele/voet gehad. Omdat ik er ook niet van hou, liep ik er maar mee door (na de ergste eerste weken) maar toen bleek, toen ik uiteindelijk toch maar eens liet kijken dat de boel vast was gaan zitten. Het was toen lasiger (en pijnlijker) om de boel weer los te krijgen dan als ik direct rustig was gaan oefenen!

Marjoleine64

Marjoleine64

12-10-2013 om 13:56

Weet je zeker dat het gekneusd is ?

Zoon had ook een keer een ongelukje waarbij zijn pink pijn deed en heel dik werd. Maar hij kon hem toen wel bewegen, dus zijn we niet naar de HA gegaan (was ook avond). Maar een week later deed het nog steeds gemeen pijn, en kon hij hem niet meer buigen. De HA stuurde ons door naar het ziekenhuis voor een foto. Daar bleek dat er dus een breuk zat die alweer aan het helen was, maar wel scheef... Dus moest het opnieuw gebroken worden, en rechtgezet, en gespalkt. Weer een paar dagen echt pijn, en uiteindelijk ruim een week langer mee zoet geweest dan wanneer we direct naar de HA (of beter HA-post) gegaan waren.
Marjoleine

Temet

Temet

13-10-2013 om 21:04 Topicstarter

Marjoleine

Ja, ik weet vrij zeker dat het geen breuk is. Ik kan die vinger wel buigen (alle gewrichten), alleen niet volledig. Ik zie ook wel waarom, het gewricht is nog dik - en het onderste kootje ook een beetje.

Toen het gebeurde heb ik alle vingers bewogen en alles deed het nog zo'n beetje, dus toen dacht ik al: geen breuk (later zette het op) en diezelfde dag ben ik wel even gaan googlen (eenhandig ) en daar las ik twee manieren om het onderscheid te maken. Ten eerste: als het niet direct dik wordt maar pas later is het vermoedelijk een kneuzing en geen breuk (check) en ten tweede: als je in de lengterichting op de vinger drukt of eraan trekt en het doet niet vreselijk zeer, dan is het een kneuzing en geen breuk (check).

Polletje, ik denk dat je met een enkel veel sneller problemen krijgt dan met een vinger. Er staat gewicht op, en bovendien kan een enkel in meer richtingen draaien, da's volgens mij een veel ingewikkelder gewricht dan zo'n vingergewricht.

Het zal wel overgaan, maar ik vermoed dat het inderdaad zoiets is waarvan ik dan over een paar maanden ineens denk 'verdraaid, die pijn is weg'. Heb ik met een verrekte schouder ook een keer gehad.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.