Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gebit moeder

Afgelopen weekend was ik op de verjaardag van een sibling en toen viel me op dat het gebit van mijn moeder heel erg achteruit is gegaan. Als in: haar voortanden/de tanden die je ziet, zien er niet fris uit. Ik schrok er best van. Ik heb er op dat moment niets van gezegd want vind ik niet leuk in een gezelschap, maar ik twijfel om er alsnog wat over te zeggen.

Ze is nooit heel erg van de (persoonlijke) hygiëne geweest en kan me van vroeger herinneren dat ze 1x per dag haar tanden poetste. Ik heb het gevoel dat dat nu minder is, door hoe het eruitziet. Ik maak me een beetje zorgen, maar aan de andere kant is zij ook gewoon volwassen en vind ik dus ook weer dat ze het zelf moet weten. Daarom twijfel of en wat ik erover zal zeggen. Wat zouden jullie doen?

Mijn tanden zien er helaas ook niet fris uit maar dat zijn ze wel. Ik heb gevraagd aan de tandarts of er iets aan te doen is zoals bv bleken maar hij zegt dat dat heel slecht is voor mijn gebit. Ik moet het accepteren, het hoort bij het ouder worden. Vroeger hadden alle bejaarden een stralend witte lach (gebitsprothese) maar met betere tandverzorging is dat niet meer zo.
Zie je bij je moeder ook stukjes voedsel zitten? Heeft ze een slechte adem? Rookt ze? Dan zou ik er wel proberen over te praten

Lotus_

Lotus_

15-08-2024 om 17:44 Topicstarter

Bolmieke schreef op 15-08-2024 om 17:39:

Mijn tanden zien er helaas ook niet fris uit maar dat zijn ze wel. Ik heb gevraagd aan de tandarts of er iets aan te doen is zoals bv bleken maar hij zegt dat dat heel slecht is voor mijn gebit. Ik moet het accepteren, het hoort bij het ouder worden. Vroeger hadden alle bejaarden een stralend witte lach (gebitsprothese) maar met betere tandverzorging is dat niet meer zo.
Zie je bij je moeder ook stukjes voedsel zitten? Heeft ze een slechte adem? Rookt ze? Dan zou ik er wel proberen over te praten

Ze heeft donkere vlekken middenop de tanden zegmaar.. Het leek ook alsof er een stukje voortand weg is. Qua leeftijd, geen idee of dat het is, ze is eind 50. Roken heeft ze altijd gedaan ja, laatste 10 jaar vapet ze. 

Vkekken op de tanden horen helaas bij hogere leeftijd, weet ik uit ervaring. Als je goed glazuur hebt kun je speciale (=extra schurende) tandpasta gebruiken. En regelmatig vlekken laten weghalen door de tandarts. 

Heeft ze een elektrische tandenborstel? Zo niet, vraag dan eens of je haar er misschien een cadeau mag doen. Een Sonicare trilt zachtjes en stopt vanzelf na 2 minuten, dan weet ze zeker dat ze lang genoeg gepoetst heeft. Sinds ik elektrisch poets (wel altijd 2 of 3 keer per dag), heb ik nooit meer gaatjes.

Roken, koffie, thee en rode wijn kunnen vlekken op je tanden achterlaten. De mondhygiëniste maakt ze altijd weer mooi wit met een polijstborsteltje, maar na een tijdje worden ze toch weer wat minder fris (ik ben zelf alleen schuldig aan de koffie). Ik gebruik elke avond tandenstokers, ik heb bakjes met tandenstokers naast de bank liggen voor tijdens het tv-kijken.

Ik heb een goede band met mijn moeder, dus ik kan dit soort dingen tegen haar zeggen. Een paar jaar geleden besloot mijn moeder, toen ze ongeveer 72 was, dat ze geen zin meer had om naar de tandarts te gaan. Ze zei: "Ik ga wel weer als ik ergens last van heb." Ze poetste haar tanden wel, maar uiteindelijk begon een hoektand los te zitten. Toen ze toch maar een keer naar de tandarts ging, bleek de tand zo los te zitten dat hij eruit moest, en ze kreeg een plaatje (een kroon was geen optie meer). Ze had er veel spijt van dat ze het een tijdje had laten versloffen. Sindsdien gaat ze weer netjes naar de tandarts, en ik heb van haar verhaal geleerd hoe belangrijk het is om goed te poetsen, stokeren en flossen. (Ik gebruik flosstokjes van de Action en houten tandenstokers, die ik het fijnst vind. Je hebt ook handige stokerborsteltjes van de Action, het hoeft dus niet duur te zijn om goed voor je tanden te zorgen.)

Dus ja, ik zou het als ik jou was toch eens zeggen tegen haar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.