Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-06-2013 om 19:11

Gaatje?

Sinds zo'n anderhalve week heb ik veel last van een tand linksboven. Het doet pijn met eten, drinken en als er lucht langs stroomt zoals bij het ademen. En er is een aanhoudend kloppend gevoel binnen in de tand. Ik poets en flos extra goed maar dat helpt niets. Zou het een gaatje kunnen zijn? Ik heb nog nooit eerder gaatjes gehad (zoon ook niet) dus weet niet hoe je zoiets merkt en hoe het voelt
Ik heb een afspraak gemaakt bij de tandarts voor overmorgen. Als het idd een gaatje is, wat doen ze dan? Is de behandeling pijnlijk of niet? Wat gebruiken ze tegenwoordig voor vullingen? Ik ben benieuwd hoe en wat; en als het een gaatje is, ach, voor alles moet er een eerste keer zijn niet waar
Elisa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

10-06-2013 om 19:26

Geluksvogel

Nog nooit gaatjes gehad! Tjonge.

Nou, ik denk dat je inderdaad een gaatje hebt als ik je beschrijving lees, maar dat zal de tandarts moeten bekijken natuurlijk.

En als het gewoon een gaatje is, dan kun je een verdoving krijgen: met een extreem dunne naald spuiten ze verdovingsvloeistof in. Ik merk nauwelijks iets van die prik, voel hem bijna niet. Maar eerlijk is eerlijk: er zijn ook mensen die juist erg bang zijn voor juist die verdoving...
Daarna duurt het voor de bovenkaak (zoals bij jou) een paar minuutjes voor de verdoving werkt. En dan voel je als het goed is, niks van het boren. Alleen de druk van het boortje, wat geschraap, het geluid, een kletsende tandarts en assistent, dat soort dingen.

Ik heb alleen maar witte vullingen en volgens mij is dat al jaren lang de standaard. Die wordt als pasta met een haakje in het geboorde gat gestopt. Daarna wordt dat met een lamp en een oranje plastic 'glaasje' hard gemaakt. Meestal gaat er daarna nog een laagje op, is zeker sterker, in laagjes.

Dan polijst de tandarts de bovenkant van de vulling, moet je even op een carbonpapiertje knarsen, polijsten, klaar.

Als de verdoving is uitgewerkt, kun je wat zeurderige napijn hebben, maar die is veel minder dan wat je nu voelt. En ook binnen een paar dagen (1 dag vaak) weg.

groet, Mamvantwee

Dokter Tand

Dokter Tand

10-06-2013 om 19:28

Kan ook tandhals zijn

Het klinkt als een gaatje, maar het kan ook zijn dat je tandhals een beetje bloot ligt doordat je tandvlees is teruggetrokken. Of ontstoken tandvlees, maar als je bij t flossen en poetsen geen bloed ziet is dat niet waarschijnlijk.
Maar een gaatje is het waarschijnlijkst vanwege het aanhoudend kloppende gevoel.
De tandarts zal hem vullen met witte vulling. Lelijk grijs amalgaam wordt zo weinig mogelijk gebruikt. Het gaatje wordt iets verder geboord om alle cariës weg te halen, vulling erin, klaar. Nou ja, dit is de korte versie, maar dit is t zo ongeveer. Duurt niet zo lang.

Monique D*

Monique D*

10-06-2013 om 19:36

Kan een gaatje of een gevoelige tandhals zijn

Knap hoor, op volwassen leeftijd en geen gaatjes! Hopelijk bereiken mijn tienerkinderen dit ook, ze hebben tot nu toe nooit gaatjes gehad, maar mijn gebit zit helaas al vol met vullingen.
Het kan een gaatje zijn, maar de oorzaak van die gevoeligheid kan ook zijn dat de tandhals van die tand of kies bloot ligt. Als je ouder wordt trekt het tandvlees zich terug, waardoor de tandhalzen bloot komen te liggen. Dan wordt jouw tand gevoelig voor warm en koude lucht en eten. Ik weet niet precies wat men doet aan gevoelige tandhalzen, maar ik kan jou wel vertellen hoe zo'n vulling plaatsvindt. De tandarts kan jou een verdoving geven (een prikje in het tandvlees bij die gevoelige tand) en zal het gaatje uitboren. Dat doet hij om de etensresten en bacteriën te verwijderen. Ook blaast hij lucht via een apparaatje om het speeksel weg te halen. Als hij dat heeft gedaan dan zal hij het vullen met een witte vulling (composiet) en dit hardt hij uit met een speciale lamp. En dan is het klaar. De hele behandeling duurt nog minder dan een kwartier en het stelt niets voor.
Succes bij de tandarts.

Speciale tandpasta

Hoi Elisa,

Ik heb een blootliggende zenuw gehad, tandhalzen, en ik heb veel baat gehad bij Elmex professional voor gevoelige tanden en tandhalzen. Het is apart, maar het werkte bij mij echt! Ook de Sensodyne heeft daar een goede tandpasta voor. Die smeer je met je vingertop op de gevoelige plek en dan scheelt het al een hele hoop.

Je zou het eens kunnen proberen?!

Sterkte met je eerste keer

Jons

Hema

Hier ook gevoelige tandhalzen. En zonder speciale tandpasta krijg ik op den duur ook een kloppend gevoel...Door de lucht erlangs zelfs écht pijn. Maar bij mij is het altijd bij méér kiezen, nooit bij 1
Eerst gebruikte ik ook die sensodyne of elmex voor gevoelige tanden.
Sinds ik heb ontdekt dat de Hema ook zulke tandpaste heeft voor minder dan de helft van het geld gebruik ik die. Met hetzelfde effect.
Sinds die speciale tandpasta's nergens meer last van.
groeten albana

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2013 om 14:38

Update

Ik ben net bij de tandarts geweest. Het is gelukkig geen gaatje maar een licht ontblote tandhals. In combinatie met aanhoudende verkoudheid/verstopte holten geeft dat die pijnklachten. Ik heb een tube tandpasta voor gevoelige tanden (Sensodyne) meegekregen om de komende tijd mee te poetsen. Volgende maand staat onze halfjaarlijkse controle en als het dan over is, hoef ik er niet mee door te blijven poetsen. Mochten de klachten tussentijds erger worden, kan ik weer bellen. Ik ben erg opgelucht! Eigenlijk was ik van plan om mijn gebit nog veel langer gaatjes-vrij te houden Bedankt voor de reacties en de tips!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2013 om 14:51

Gaatjes

Ik heb weleens aan de tandarts gevraagd hoe het komt dat ik nog nooit gaatjes heb gehad ondanks 3,5 jaar lang beugelen en vroeger heel veel snoepen. Dat zijn 1. goede genen 2. goede samenstelling van het speeksel 3. twee keer per dag elektrisch poetsen 4. flossen 5. je mond meteen met water spoelen nadat je iets gegeten/gedronken hebt. 6. een kleine dosis geluk.
Verder zijn mijn tanden behoorlijk geel door veelvuldig antibiotica-gebruik als baby en kind. Toch zijn ze dus kennelijk heel sterk, met goed glazuur. Kleur van de tanden zegt dus niets over de sterkte van je tanden.

GS

GS

12-06-2013 om 14:59

Terugtrekkend tandvlees

is anders eigenlijk niet iets om opgelucht over te zijn! Zelf heb ik liever een gaatje.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-06-2013 om 15:30

Volgens de tandarts kan je beter last hebben van een gevoelige tand dan cariës hebben. Heel veel mensen hebben last van gevoelige tanden, zeker als ze ouder worden. Het is niet meer dan een ongemak maar poetsen met een speciale tandpasta en vooral niet te hard poetsen kan prima helpen. Wellicht dat ik ook iets te hard heb gepoetst de afgelopen weken. Het gaat maar om een tand, de tandhals ligt maar ietsje bloot en als ik niet verkouden zou zijn zou ik er waarschijnlijk helemaal geen last van hebben gehad. Bij de tests met geblazen lucht en ijskoud spul voelde ik nl helemaal geen pijn. Alleen toen ze hard op de tand klopte. Ik heb dit liever dan dat mijn tanden opeens wel gevoelig zijn voor tandbederf dus gaatjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.