Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

24-06-2013 om 11:21

Focus: wie maken je dik?

Iemand de uitzending van Focus van gisteravond gezien? Het ging over de vergroting van porties eten in fastfoodrestaurants en supermarkten. Ik was er van onder de indruk. Ik zag een 'big gulp' voorbijkomen: een beker cola van 1,9 liter. En een Kidz-breakfast. Dat heet zo omdat het het gewicht heeft van een klein kind: 4 tot 4,5 kilo.... ontbijt! Natuurlijk zijn dat uitwassen. Maar de trend is duidelijk. Steeds groter, steeds vaker. We eten steeds meer op straat, en de Big Mac is standaard geworden, in plaats van de Mac. Er kwamen interessante onderzoeken voorbij: mensen eten meer als er op hun bord meer ligt. Ze zijn dan later verzadigd. En mensen eten meer als er eten op hun bord ligt met een hoge energiedichtheid. Vet en koolhydraten dus. Dat is dus dubbelop! Wat ook een prikkelende stelling was: kinderen zijn de afgelopen 30 jaar niet minder gaan bewegen. Maar ze zijn meer gaan eten. Er zitten snacks in hun lunchtrommeltje, en ouders hebben geleerd dat hun kind de hele dag moet eten: de 'gezonde tussendoortjes'. Sowieso zit het probleem van het overgewicht niet bij 'we bewegen te weinig', maar bij: 'we eten teveel'. Deze boodschap is niet prettig voor de overheid. Dit heeft te maken met afhankelijkeheid van de voedingsindustrie, en dat het handiger is de schuld bij de burger te leggen: ga eerst maar eens meer bewegen. Het was een britse documentaire. Er werd een vergelijking gemaakt tussen Groot Brittannië en de Verenigde Staten. Dus niet helemaal toepasbaar op de Nederlandse situatie. Tijdens het programma bekroop me toch het gevoel: 'en als we weer eens gewoon gingen koken'? Dan zijn we minder afhankelijk van de portiegroottes die ons opgedrongen worden en kunnen we kiezen voor voedsel met een lagere energiedichtheid. Ik heb besloten thuis de regels weer eens aan te scherpen: minder tussendoortjes, en frisdrank alleen bij speciale gelegenheden. Voor wie die regels moeten gelden? Voor mij. Want mijn kinderen zijn draadnagels. Hoe is het mogelijk met zo'n moeder

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2013 om 12:19

Nog niet gezien

maar de eetcultuur in Nederland is volgens mij toch echt zo anders dan in de VS dat je niet kunt stellen dat we hier niet meer zelf koken en daar dus dik van worden. Ook als je kookt met gemaksproducten, bepaal je altijd zelf nog je portiegrootte.
Het gaat naar mijn idee ook om het beeld wat sommigen hebben van wat gezond is. Ik weet nog dat we naar dat programma van Jamie Oliver hebben zitten kijken over wat schoolkinderen aten. Sommigen moesten bijna van de grond af groente leren eten. De ouders moesten soms een complete omslag maken. Ze hadden hun kinderen natuurlijk niet bewust verwaarloosd in dit opzicht, ze dachten dat het geen kwaad kon. Mij verbaasd dat, omdat ik uitga van mijn eigen 'verstand' hierover. Je wéét toch dat je groente moet eten en zo?
Ik ken nu overigens iemand die nooit groente eet, echt nooit. Fruit ook amper. De moeder schijnt ook geen of nauwelijks groente te eten. Dat gaat mijn voorstellingsvermogen echt te boven. Een broertje van die iemand eet wel groente, dus het wordt blijkbaar wel aangeboden. Naar mijn idee haal je een te beperkt aanbod van voedingsstoffen uit een menu van alleen vlees en brood.

Bellefleur

Let ook eens op de borden. Die zijn ook groter geworden. Wij waren op zoek naar een servies en toen bleken mijn schoonouders een volledig servies in hun kelder te hebben liggen, dat wij in dank hebben aanvaard (het zag er gelukkig knap uit ). Het servies dateert vermoedelijk uit '78. De gewone 'grote' borden hebben het formaat van wat nu als ontbijtbordjes wordt verkocht. De ontbijtbordjes zijn nog kleiner, uiteraard. De koffiekopjes hebben iets meer inhoud dan een modern espressokopje.

Laatst had ik het er met mijn partner over. Als je vroeger een individuele portie frisdrank kocht dan was dat op zijn grootst een blikje - 0,33 l. Ik kreeg dat als kind overigens niet op. Tegenwoordig is een halve-literfles standaard. Het grootste ijsje was vroeger een Cornetto. Die kregen we trouwens nooit, die waren te duur. Het grootste ijsje nu is de Magnum, fors groter dan de Cornetto. En net zoals de Magnum een soort opgepompte chocostick is (ja, die is hier en daar nog steeds gewoon te koop) heb je ook een opgepompte sinassplit, de Solero. Nu is die laatste niet eens bijzonder calorierijk, maar groot is-ie wel.

Toevallig laatst de verzamelde werken van Peppi en Kokki op DVD gescoord, waarmee ik met mijn kinderen een aangename regenachtige middag heb stukgeslagen. In éen aflevering helpen ze een in nood verkerende patatbakker. Nou weet ik niet of ze in die aflevering standaard puntzakjes hebben gebruikt maar ik zou niet weten waarom niet, en die dingen waren minimaal een derde kleiner dan de puntzakken nu.

Ja, de porties zijn groter geworden.

Ik zie een markt voor een snackbarretje (bijvoorbeeld bij zo'n pierebadje) met alleen maar gereduceerde porties tegen gereduceerde prijzen. Minder waar voor minder geld, dat lijkt me in deze tijden van crisis geen slecht idee.

Groeten,

Temet

tonny

tonny

24-06-2013 om 12:37

Porties

inderdaad, het servies is groter geworden, de toetjesschaaltjes ook. En kindertjes krijgen tussendoortjes die per twee verpakt zijn (heb het vorige week weer gezien toen ik wegens hoge nood op de basisschool drie dagen in een kleuterklas verkeerde). Vrijwel iedereen had voorverpakte koeken en pakjes drinken (vaak limonade) mee. Maar een enkeling fruit (een beker vol kersen, mmm).

De voedingsgewoonten zijn veranderd, en kennelijk is er geld voor al die luxe. Want voorverpakte koeken en drinkpakjes zijn toch echt veel duurder dan een beker drinken en plak koek, een boterham of een stuk fruit.

amk

amk

24-06-2013 om 12:43

Temet

dat was nu net de clou. Het publiek het idee geven dat ze meer waar voor hun geld kregen. En ja, dan heb je het betaald, dan moet je het ook op eten anders heb je te veel betaald.

En de Cornetto is er nu ook in een xl versie, die is volgens mij nog groter dan de standaard magnum.

Maar die porties in Amerika zijn idd belachelijk. Jaren geleden eens via roomservice 2 cola besteld krijg je 2 liter flessen. (eind jaren '90) En nu heb je dus al 2liter bekers.

In Nl gaan we ook die kant op. Zaterdag bij een restaurant gegeten waar het voorgerecht een flinke lasagna schaal was waar alleen de pasta aan ontbrak. Het was dezelfde schaal waar ik thuis lasagne voor 2 personen in maak, als hoofdgerecht zonder iets er voor of er na. En dat van die borden is mij ook opgevallen. De nieuwe borden van mijn schoonmoeder pasten niet meer in de vaatwasser, en ze hadden al het kleinste modelletje gekocht bij de Blokker.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-06-2013 om 13:21

Nou...

ik heb de witte 'basics' borden van Blokker en die passen gewoon nog in de vaatwasser. Kwestie van goed neerzetten, in onze vaatwasser althans. De ontbijtbordjes hiervan zijn in mijn ogen juist nogal klein, tussen gebaksbordje en ontbijtbord in. De borden die ik eerder had gekocht, ook van Blokker, maar dan van een ander ontwerp, zijn iets groter. Het is dus blijkbaar maar net van welk merk/ontwerp je uitgaat. De grote borden van Blokker zijn inderdaad wel royaal, maar een groot deel is 'rand'. Het vol te laden deel is volgens mij officieel niet de rand. In een restaurant is dat volgens mij nooit zo, of het moet het stukje garnituur zijn. Of wel?

Interessant

Ik heb de documentaire niet gezien, maar wel de recensie gelezen in de krant

Het is een dodelijke combinatie natuurlijk: het onvermogen van mensen om weerstand te bieden aan eten en de geldbelustheid van het bedrijfsleven. Volgens mij gaat het alleen nog maar erger worden.

Van mij mag er best wat overheidsbetutteling komen á la burgemeester Bloomberg in New York die (overigens tevergeefs) heeft geprobeerd dat soort twee liter emmers frisdrank te verbieden.

Pluk53

Pluk53

24-06-2013 om 15:29

In off topic draadje over hetzelfde onderwerp

In off topic loopt al een paar weken een draadje over hetzelfde onderwerp, met ook commentaar op het eerste deel van dit drieluik.
(Gênante lijven)

Blame the victim

Dat vond ik inderdaad opmerkelijk. Kinderen bewegen vanzelf genoeg, dus verhalen over gehang achter tv en computer zijn onzin. Het is wel zo dat de beweging afneemt als een kind eenmaal te dik wordt.
Vanmorgen weer zo'n bericht. Kinderen op de fiets hebben meer ongelukken omdat ze te weinig zouden fietsen. Dan denk ik inmiddels: het verkeer is stukken gevaarlijker geworden en kinderen missen met hun hersenen het overzicht om op die drukte gepast te reageren. En, als iedereen met de auto gaat, is het voor kinderen ook gevaarlijker om dan zelf te gaan fietsen.
Dat neemt niet weg dat je zelf het goede voorbeeld kunt geven. Zelf fietsen, wandelen, met ov. Als het maar veilig is.

Slechte gewoonten

De toegenomen porties is een probleem maar ook de toegenomen energie/kalorien aan suiker en vet.
Ineens dacht ik: help, schoondochter wil altijd snacken als ze hier is, hoe krijg ik die zover dat ze meer met ons meedoet? Ik kook de aardappelen meestal en ook groenten uit het water, maar dat vind ze al snel saai. En macaroni wil ze ook met knisperige ovenkorstjes van kaas en paneer. Ik probeer haar wel tegemoet te komen maar het is toch anders, omdat ik er toch minder suiker en vet in doe blijkbaar? Van mij kun je ook een broodje hamburger krijgen, rundergehakt, gesneden uitjes, plakjes tomaat en sla, peper en zout. Maar meestal hebben we hier alleen een beetje ketchup erbij. Saai als je dat anders gewend bent. Dus dan komen ze toch weer met dingen voor de frituur aanzetten als loempia's of met snacks van de snackbar.

Wilma

Wilma

24-06-2013 om 16:57

Geen herhaling van focus dus?

Ik dacht bij het lezen van dit draadje al hé, dit heb ik toch laatst al op tv gezien? Maar het is dus een drieluik over eenzelfde onderwerp? Dan kijk ik t alsnog...

Tonny

Tonny

24-06-2013 om 18:41

Wat ik niet snap....

... Waarom schrijft de overheid allerlei zaken betreffende gezondheid en veiligheid voor ( de valhelm, gordels in de auto, rubbertegels naast klimtoestellen, waarschuwingen op rookwaren, allerhande arboregels en ga zo maar door) maar moeten we wat ons dagelijks eten betreft zelf maar uitvogelen wat al dan niet gezond is? De meningen zijn verdeeld en de belangen ( van oa de voedingsmiddelenindustrie, en wie weet van de farmaceutische industrie?) zijn groot.
Ook wat e- nummers betreft snap ik da niet ( ander draadje). Als er verschillend gedacht wordt over al dan niet gezond, vanwaar dan die goedkeuring van allerlei hulpstoffen?

Keuze

Er zijn effecten op macroniveau maar je kunt altijd nog op microniveau keuzes maken. Je wilt ook niet dat de overheid van alles gaat reguleren, de kennis daarover ontbreekt ook nog al eens. Ik heb nog steeds geen probleem met het vinden van ingredienten voor vers koken en ik koop nooit lunchkoeken of dergelijken. En we hebben hier een zak met kleine zakjes chips zodat je inderdaad niet argeloos een grote zak gaat leegeten. Kinderen hadden altijd een beker met drinken en een boterham of stukje fruit mee voor tienuurtje. Je kunt er ook zelf voor kiezen. Ik snap wel dat dat soms lastig is als alle andere kinderen wel lunchkoeken e.d. hebben. Maar ik heb ook een hekel aan overregulering. Voor je het weet saneren ze juist jou gezonde gewoonten eruit.

bibi63

bibi63

24-06-2013 om 21:19

Helemaal met annej eens

Tegenwoordig is er natuurlijk meer en waarschijnlijk ook grotere porties. Maar, we weten zelf inmiddels ook wel een beetje hoe het zit. Als je zelf kookt, kan je ook zelf bepalen wat er in het gerecht gaat. De keuze is ook aan jezelf. Als je een keer lasagne wilt serveren, dan kan je een kant-en-klaar pak kopen, maar het ook zelf maken (en ja, ook dan is een traditionele lasagne een calorienbom, maar dat kan je nog enigszins naar eigen inzicht aanpassen). Dat is niet anders dan vroeger. Voor kinderen is de verleiding natuurlijk wel groot in de supermarkt of snackbar, maar anderzijds hadden we in 'mijn' tijd (jaren 70) ook zakken chips in de supermarkt (en dan níet gebakken in zonnebloemolie maar in gehard vet en níet met minder zout zoals nu). Ook de snackbar verkocht gewoon kroketten en patat (gebakken in gehard vet). Er is van alles (véél) te koop, maar ook véél wat prima is. Snoep, snacks en chips konden kinderen vroeger net zo makkelijk kopen als nu. En of de chips er nu in 50 varianten zijn en vroeger in 2, maakt wat mij betreft niets uit.
Bibi

Keuze 2

Als het werkelijk zo apocalyptisch is met dat overgewicht als vaak gesuggereerd wordt dan is het inderdaad wat moeilijk te verkopen dat de overheid niet regulerend optreedt. Ofwel de Ondergang van het Avondland staat op uitbreken en dan is er toch wel reden voor serieus ingrijpen, of je blijft met het beschuldigende vingertje en bevoogdende projectjes naar de individuele burger wijzen, maar als je eigenlijk wel weet dat dat niet werkt wek je toch de indruk dat het eigenlijk allemaal zo erg niet is.

Of dat je niet werkelijk wilt ingrijpen natuurlijk.

Waar bijvoorbeeld misschien eens wat aan zou kunnen gebeuren zonder de keuzevrijheid te zeer aan te tasten is inderdaad de portiegrootte. Want inmiddels is ook wel duidelijk geworden dat 'een portie' meestal opgaat, en als een portie nu een derde tot de helft groter is dan een portie van 30 jaar geleden dan kan dat niet goed blijven gaan.

Stel regels aan portiegroottes en dan leg je burgers die zich desondanks ernstig te buiten willen gaan geen strobreed in de weg. Klein voorbeeldje: geen halveliterflessen frisdrank meer, individuele porties op maximaal 0,25 liter. Degene die een halve liter frisdrank wil kan dan altijd nog zijn keuzevrijheid gebruiken en twee kleine flesjes kopen. De grap is dat dan in de praktijk niet gebeurt. Mijn idee zou dan trouwens zijn om dat ook te laten gelden voor light varianten, dus ook de vrijwel calorieloze lightfrisdrank in dezelfde kleine flesjes, zodat mensen niet de boodschap krijgen dat een drankje van een halve liter een normale portie is.

Is dat allemaal makkelijk in te voeren? Nee. Maar als het zo ernstig is met die bedreiging van de volksgezondheid, dan moet er misschien eens serieus nagedacht worden over dergelijke maatregelen.

Maar ja, een belerend vingertje en een extra spotje van het Voedingscentrum zijn natuurlijk een stuk voordeliger en makkelijker, en voelen ook lekker. Toch weer wat aan het probleem gedaan, nietwaar?

Groeten,

Temet

GS

GS

24-06-2013 om 23:48

Industrie

Ik denk dat Bellefleur gelijk heeft dat de voedsel industrie een behoorlijke vinger in de pap heeft. Porties worden groter en dat niet alleen: een kleinere portie is naar verhouding veel duurder gemaakt. Dus je lijkt wel gek als je een kleinere portie neemt.
Voor een paar dubbeltjes meer heb je in de bioscoop ipv een small beker popcorn een megabak. Een litertje cola in de supermarkt is bijna net zo duur als een 2 liter kolos.

Bellefleur

Bellefleur

25-06-2013 om 10:20

Reclame

Het zou fijn zijn als we allemaal weldenkende mensen waren met keuzevrijheid. Maar we worden overstelpt met reclame. En die beinvloeden je keuze toch. Zoete pauzekoeken worden aangeboden: je wilt toch ook het beste voor je kindje? Dat begon al met die mierzoete liga in de jaren 60. En al die reclames van McDonalds. Ik vind het eten daar vies. Die patatjes zijn smakeloos. En dat broodje van de hamburger, daar griezel ik van. Desondanks bekruipt me het gevoel dat ik 'het niet goed zie' Al die blije kindjes in de McDonalds in de reclame... Blijkbaar mis ik iets. Bij de McDonalds is het voor mij wel duidelijk hoe het werkt. Maar er zullen wel heel veel reclameboodschappen zijn waarbij ik het niet zo helder zie, en daar trap ik dus in. Ik het vind het griezelig dat we zo worden beinvloed door reclame; zonder het te merken, zonder dat we er wat aan kunnen doen. Een mens maakt zelden een weloverwogen keus. Ik koop groente op de markt, omdat ik het groentemarktkraamechtpaar zo aardig vind. Ik koop niet bij de biologische kraam, omdat ze me altijd met een beetje dedain vragen: 'is dat alles'? Maar, ik koop wél groente. En ik kook zeker 6 keer per week

tonny

tonny

25-06-2013 om 14:31

'is dat alles?' - ot

Is that all, is that all there is...

Haha, ik kan me je irritatie helemaal voorstellen. Als ik verkopers/sters niet aardig vind, ga ik er ook niet meer heen, ook niet als het desbetreffende product goedkoop of heel verstandig is.

Bellefleur

Voor de voedingswaarde maakt biologisch vziw helemaal niks uit. Gewoon bij die aardige mensen blijven kopen dus.

Groeten,

Temet

Borden

Nou mijn servies is al 25 jaar oud en aangevuld door mijn ouders met een gedeelte van 'hun' servies (schalen enzo). Dus al met al gedeeltelijk 40 (?) jaar oud.
Wel een zeer groot (qua aantal) servies. Waar nu nog nét genoeg van over is om het te gebruiken.
Gelukkig 'wist' ik dit al jaren. Maar dat is omdat ik héél vaak mensen juist moet aanzetten tot méér eten (ouderen die ondergewicht hebben) dus ik ken de manier/tactieken waarop je méér gaat eten. Van psychologen, diëtisten ik ken alle tips en trics ondertussen wel. En weet dus ook dat het omgekeerd ook werkt.
Wij eten dus altijd chips uit bakjes (zodat je niet de hele zak leegeet) drinken alleen fris in het weekend (verder ranja of water) en eten aan tafel (voor t.v. ben je minder snel vol omdat je geen aandacht voor je eten hebt en niet goed kauwt ,eet je langer door terwijl je al verzadigd bent). Er staat altijd een beker bij de kraan zodat we net zoveel water kunnen drinken als we willen en dat soort kleine dingetjes.
Tja, we eten eigenlijk zowiezo teveel. allemaal. Onze arbeid is niet meer lichamelijk zó intensief door technologische ontwikkelingen zodat we gewoonweg minder caloriën nodig hebben. En we hebben minder 'tijd' zodat er meer makkelijk (vaak calorierijk) gekookt wordt.
Wat meer aandacht voor voeding en de hoe en wat en wanneer zou volgens mij juist goed zijn. En dat moet niet van de voedingsindustrie uitgaan, maar van de overheid. Wat meer belasting betalen over ongezonde voeding volgens mij ook. En dan kan daarvan de gezonde voeding (fruit/groente b.v.) wat goedkoper worden.
Want wat je vaak ziet is dat óngezonde voeding goedkoper is. Dat zou al heel wat schelen...
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

26-06-2013 om 09:08

Biologisch en de invloed van de overheid

Ik weet niet anders dan dat biologisch meer voedingswaarde heeft: langzamer gegroeid etc. Ik eet deels biologisch; ik blijf op twee gedachten hinken.
Albana: het moet wèl van de voedingsindustrie uitgaan. Als je moet wachten op de overheid, zijn we een generatie verder (of meer) Ik vind het ook geen prettig idee dat de overheid dat in de hand heeft. Als ik denk aan de campagne 'let op vet', die sloeg de plank behoorlijk mis. En ook de campagne om melk te drinken: bedoeld om onze boeren te helpen van de melkplas af te komen. Maar of al die melk gezond is? We zijn er met z'n allen wel lang van geworden. ( nou ja bijna iedereen, ik ben blijven steken bij krap 1.60) De voedingsindustrie moet gestimuleerd worden door de consumenten om echte gezonde producten te maken. En wij als consumenten moeten leren reclames te doorgronden.

barb

barb

26-06-2013 om 10:49

Biologisch

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/3310569/2012/09/04/Onderzoeksanalyse-biologisch-eten-niet-gezonder.dhtml

" Hoewel biologische producten steeds populairder worden, levert de consumptie ervan geen aantoonbare gezondheidsvoordelen op, blijkt uit de grootste onderzoeksanalyse die ooit op dit gebied is gehouden.

Voor de analyse zijn de meest relevante onderzoeken van de afgelopen 45 jaar op een rij gezet.

Biologische producten worden ook in Nederland nog steeds populairder. Vorig jaar bedroeg de omzet 881 miljoen euro, een stijging van ruim 17 procent ten opzichte van 2010. Veel consumenten kopen deze voedingswaren omdat ze denken dat die producten gezonder zijn, schrijven wetenschappers van de Amerikaanse Stanford University in het vakblad Annals of Internal Medicine.

Voedingswaarde
Maar de voedingswaarde van biologisch eten blijkt nauwelijks te verschillen van die van industrieel geproduceerd voedsel. Er zitten niet meer vitaminen en mineralen in en biologische melk bevat geen hogere concentratie eiwitten of vet. De enige uitzondering is fosfor (nodig voor het skelet en de stofwisseling), maar een gebrek aan dat mineraal komt nauwelijks voor.

Ook bewijs dat biologisch voedsel veiliger is, bestaat niet, stellen de onderzoekers. De kans om op biologische producten bestrijdingsmiddelen aan te treffen is weliswaar 30 procent lager dan bij niet-biologisch voedsel, maar de hoeveelheid pesticiden op reguliere producten blijft onder de vastgestelde gezondheidslimiet. Vlees blijkt veelvuldig besmet met bacteriën, of het nu van biologische origine is of niet. In biologisch varkensvlees komt de E.coli-bacterie zelfs een stuk vaker voor.

Bacteriën
In één opzicht springt biologisch vlees er wel goed uit: het risico op resistente bacteriën is hierbij ruim 30 procent lager. Wat dat betekent voor mensen is nog onduidelijk, zegt Frans Kok, hoogleraar voeding en gezondheid aan de Wageningen Universiteit. Die bacteriën overleven weliswaar niet als het vlees goed wordt doorbakken, maar een andere besmettingsroute is mogelijk. Het is van belang om dat uit te zoeken, zegt hij.

Kok onderstreept dat onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologische voeding lastig is, bijvoorbeeld omdat consumenten vaak ook op andere terreinen gezonder leven. Studies waarvoor een grote groep lange tijd wordt gevolgd, ontbreken. Veruit de meeste studies onderzochten de samenstelling van biologisch voedsel, maar ook de resultaten daarvan kunnen worden beïnvloed, bijvoorbeeld door variabele testmethoden. Het maakt onder andere veel uit in welk seizoen biologische melk wordt onderzocht: vooral in de zomer varieert het voedsel van koeien sterk.

Duurzaamheid
Kok wijst erop dat consumenten behalve de gezondheidseffecten veel ander redenen kunnen hebben om biologisch voedsel te kopen, zoals duurzaamheid en dierenwelzijn. Ook een betere smaak wordt vaak aangevoerd, maar onderzoek waarbij mensen blind moesten proeven staaft dat niet. "

Nu vind ik ook nog wel "tig" andere onderzoeken en elk beweert iets anders. Ik probeer met verstand te eten en weet daarbij dat dat niet perfect is, dat ik niet alwetend ben, dat zelfs onderzoekers altijd achter de feiten aanlopen/op meningen terugkomen, dus ik rommel in feite maar wat aan.
Het feit dat het er is maakt de verleiding groot. De neuzen moeten gewoon dezelfde kant op en dat kost tijd.

Barb

"Nu vind ik ook nog wel "tig" andere onderzoeken en elk beweert iets anders"

Maar voor zover ik weet zijn de resultaten 'geen smaakverschil' en 'geen verschil in voedingswaarde' vrij breed gevonden.

Ik verwijs maar weer eens naar Katan's "wat is nu gezond" waarin hij dit ook stelt, en daarbij ook uitlegt hoe het nou met die voedingswaarde zit. Het soort groente of fruit is veruit het belangrijkste voor de vraag wat er aan voedingsstoffen in zit. Biologisch of regulier maakt vervolgens niets of zo goed als niets uit. Een biologische appel bevat niet meer vitaminen dan een reguliere appel, met name omdat een appel sowieso weinig vitaminen bevat. Daarvoor kan je beter sinaasappels of aardbeien eten.

Groeten,

Temet

Hombre

Hombre

26-06-2013 om 17:50

Temet

Het is ook gewoon een soort anti-ideologie. Een religie.

Goed:
- natuurlijk
- biologisch
- organisch
- links

Slecht:
- industrie
- wetenschap
- geld
- economie
- rechts

Voedingsindustrie/overheid

Als voorlichting van de voedingsindustrie komt is het 'eigenbelang' nóg groter dan van de overheid. Ja ik snap dat de overheid óok een belang heeft...(zoals van de melk afkomen) maar 'winst maken' is een nóg groter belang, het is hun bestaansrecht zelfs, zonder winst zijn ze morgen gesloten. Dat is een nog groter belang dan van de melk afkomen.
Hoe dan ook voorlichting is altijd 'gekleurd' met eigenbelangen van diegene die dat geeft.
Maar toch denk ik dat het belang van de overheid minder groot is dan van de voedingsindustrie zelf.
Ja de consumenten moeten er om roepen. Dat lijkt me logisch...
groeten albana

Bellefleur

Bellefleur

27-06-2013 om 09:17

Eigenbelang

Van je voedselindustrie verwacht je eigenbelang. Van de overheid niet. Je gaat er toch van uit dat ze over je waken, en het beste met de burgers voor hebben. Daarom ben je eerder geneigd om de overheid te geloven dan de voedselindustrie. Aangezien de overheid heel veel petten op heeft, en daar niet eerlijk over is, kun je beter de voedselindustrie geloven. Het allerbeste is natuurlijk je gezond verstand.

Belang

Het lijjkt mij voor de overheid wel een dingetje van belang. De stijgende zorgkosten zijn immers een flink probleem? Dat door overgewicht de kans op versleten gewrichten bijvoorbeeld toeneemt, lijkt me inmiddels toch wel bewezen. Ook andere gevolgen voor de gezondheid tekenen zich intussen wel af. Zonder verder in detail te gaan over hoeveel risico op wat precies nu onafhankelijk is aangetoond, kun je wel zeggen dat, gemiddeld gezien, flink overgewicht voor hogere zorgkosten zorgt. Zie hier het eigenbelang van de overheid bij wat steviger wetgeving op het gebied van voedselproductie.

Biologisch wel degelijk beter

Ik heb ook dat onderzoek gelezen over dat biologisch eten niet gezonder zou zijn dan niet-biologisch eten.

De berichtgeving over dat grootschalige onderzoek is echter heel eenzijdig. Als je goed leest dat staat er: de VOEDINGSwaarde van biologisch eten is niet of nauwelijks hoger dan van niet biologische voeding. Prima, het gaat hier dus om vitaminen, mineralen etc etc die nagenoeg gelijk zijn. Prima.

Maar...... wat ze niet onderzocht hebben, en waar het JUIST om gaat. om de stoffen die NIET horen ze zitten in de voeding.. dus het vergelijk van schadelijke bestrijdingsmiddelen op de niet-bio tomaat tov de wel-bio tomaat. en dan zou de uitslag van het onderzoek wel een heeeeel anders eruit kunnen zien.

typisch voorbeeld weer van onvolledige berichtgeving. jammer jammer jammer. ook van de volkskrant.

Anmam

Volgens mij stond in dat stukje dat de residuen van bestrijdingsmiddelen inderdaad hoger waren in niet-biologisch geteelde spullen, maar dit werd niet als zeer problematisch gezien omdat de wel aangetroffen hoeveelheden ook nog zeer ruim onder de gestelde normen waren.

Als je die normen te hoog vindt en je zorgen maakt over alle bestrijdingsmiddelen dan is dat inderdaad een reden om biologisch te kiezen.

Ik ga er zelf vanuit dat die grenswaarden daadwerkelijk veilig zijn en ik vind dan inderdaad, zoals Hombre, dat de overtuiging dat biologische groenten beter zijn voor je eigen gezondheid meer voortspruit uit geloof dan uit iets anders. Maar goed, ik kan natuurlijk ook heel goed misgokken, want verstand heb ik er verder niet van.

Over schadelijke middelen gesproken even een zijspoor; ik heb in mijn kast een oud boek, van mijn opa: "Groeien en Bloeien door Eigen Bemoeien". Het zal ergens tussen 1945-50 dateren schat ik. Vol nuttige wenken over de teelt van groente en fruit in de eigen achtertuin.
Het lijkt wel een heksenboek: eén grote lijst van akelig klinkende middelen met ongeveer alles uit de gemiddelde scheikundedoos, en dergelijke brouwsels worden met gulle hand of spuit over het gewas verspreid.

Nee, die traditionele ouderwetse teelt, die was nog eens milieubewust

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

28-06-2013 om 09:39

Ook eigenbelang overheid

Voor de overheid is het ook eigen belang, die krijgen weer inkomsten uit de voedselindustrie. Het draait allemaal om geld, en op korte termijn, niet uit goede bedoelingen. Je kan beter zelf 'verantwoordelijkheid' nemen en kiezen wat je eet, idd je eigen gezonde verstand gebruiken.
Best lastig wel met al die verleidingen en al die keuzes. Wij hebben een soort middenweg: de meeste groenten van de markt, dingen als komkommer en appels wat de kinderen veel eten weer biologisch. Wat minder vlees, maar dan wel van de biologische slager. Koekjes van de biologische winkel, maar ook wel eens gewoon drop.
Ik ben voor mijzelf nu bezig suiker te schrappen,, wish me luck

Niki73

Niki73

28-06-2013 om 10:49

Smaak

Ik eet vooral bio omdat het meer smaak heeft. Dat is mijn eigenbelang. Ja het is duurder, dan eett ik wel iets minder ervan. Als het daarnaast gezonder is (wat ik wel wil geloven, maar ik wéét het niet), is dat mooi meegenomen.
Succes Rafelkap! Het is even wennen, maar je krijgt er veel energie voor terug.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.