Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pirata

Pirata

17-01-2017 om 17:31

En, werkt de griepprik dit jaar?

Ik vroeg me af of de mensen die dit najaar de griepprik hebben gekregen, zijn geveld door de griep?
Ik heb 'm gehad en in mijn omgeving zijn de mensen al bij bosjes omgevallen. Maar ik voel me kiplekker. Dus ik zou kunnen concluderen dat het de juiste mix was in het vaccin. Maar de winter is nog niet voorbij natuurlijk.


Milcham

Milcham

17-01-2017 om 17:41

Hier wel

Hier gelukkig wel, heb nog geen longontsteking gehad dit jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 17:44

Althans.. ik weet het niet zeker natuurlijk. Een kennis is nog nooit zo ziek geweest als dit jaar, ondanks de griepprik.

Egel

Egel

17-01-2017 om 18:06

ik denk het

Ik denk het: ik ben begin vorige week wel 2 dagen ziek geweest maar dat was beslist geen griep. Om me heen heb ik wel hier en daar mensen die flink en lang ziek waren geweest (waarschijnlijk griep).
Dus het zou best kunnen dat mijn griepprik werkt.

Pirata

Pirata

17-01-2017 om 18:11

ik dacht het ook

Ik wijt het ook aan een goede cocktail dit najaar. Ben blij dat ik niet 1 of 2 weken geveld ben geweest zoals al mijn collega's (kamergenoten nog wel).

Zus

Zus

17-01-2017 om 18:41

ook

Ik ben ook nog niet ziek geweest en collega's wel (degene die geen prik hebben gehaald dan).

Pirata

Pirata

17-01-2017 om 19:12

het probleem is natuurlijk

Het probleem is natuurlijk wel dat je, als je ziek wordt, bijna nooit weet of het nu zuivere griep is, een zeer zware verkoudheid of iets anders. Want wie laat zich daar nu op onderzoeken? Bijna niemand denk ik.

Mams

Mams

17-01-2017 om 20:24

Geen idee

Ik ben nog niet ziek geweest, maar eerlijk gezegd mijn gezinsleden (zonder griepprik) ook niet. Die hebben wel een betere weerstand dan ik, maar of de griepprik mij beschermt of dat ik nog niet in aanraking ben geweest met het griepvirus zullen we nooit weten....

Milcham

Milcham

17-01-2017 om 20:43

Ach

Bij mij slaat een heftige verkoudheid op de luchtwegen en dan krijg ik longontsteking. Die griepprik voorkomt dat, al heb ik momenteel wel wat keelpijn. Niet erg, maar genoeg om me zorgen te maken. Morgen extra rusten, extra wandelen, en komende weken extra op mijn voeding letten en op tijd naar bed.
Als het een longontsteking is weet ik het wel, vaak al voordat de diagnose gesteld is.

Ad Hombre

Ad Hombre

17-01-2017 om 22:00

Pirata

Klopt, dit soort zelfgestelde diagnoses zijn onbetrouwbaar. Dat gezegd hebbende heb ik de prik gehad en geen griep tot nu toe. Wel veel andere shit

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-01-2017 om 23:38

Ik heb

wel een griepprik gehad, wel 'grieperig' geweest in de zin een flink verkoudheidsvirus gehad, maar geen influenza. Of dat komt door de griepprik of door mijn geweldige immuniteit , dat weet ik niet.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-01-2017 om 23:43

Wat betreft zelfdiagnose

Ik heb in m'n leven een paar keer echte griep gehad en het verschil tussen wat ik altijd noem een uit de hand gelopen verkoudheid was vrij helder. In die zin durf ik een zelfdiagnose wel aan. Maar dat is wellicht een beetje verwaand dat ik dat denk te kunnen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-01-2017 om 23:48

Beetje onvolledige zin

'....en het verschil tussen wat ik altijd noem....' moet zijn '...en het verschil met altijd noem een uit de hand gelopen verkoudheid is vrij helder'

Triva

Triva

18-01-2017 om 08:07

griep

Als je een keer de échte griep hebt gehad weet je heus het verschil wel. Als je twijfelt ben je gewoon verkouden.

Ik krijg al meer dan 40 jaar de griepprik en voor zover ik weet heb ik maar 2x de griep gehad. De laatste keer was een jaar of vijf geleden. Waar ik werkte werd echt bijna iedereen ziek en ze lagen allemaal minstens 5 dagen plat op bed met hoge koorts en extreme spierpijn en moesten daarna nog een week herstellen. Ik had duidelijk dezelfde symptomen maar in een duidelijk lichtere mate. Wel plat op bed maar veel korter en minder ziek.

Sowieso heb je, als je geen griepprik krijgt, elk jaar ongeveer 10% kans op de griep dus dat niet iedereen de griep krijgt is evident.

Pirata

Pirata

18-01-2017 om 08:29

zelfdiagnose

Ik geloof jullie onmiddelijk als vaardige zelfdiagnostiseurs.
Wat ik wel merk is dat veel mensen te pas en te onpas roepen dat ze griep hebben. Of ze zeggen "ik ben grieperig". Zeker weten dat heeeeel veel van die mensen verkouden zijn. "Ik heb griep" is nogal een ingesleten term...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

18-01-2017 om 09:13

ik heb hem al 30 jaar

Reden: risicogroep. Griep, als in "de echte influenza", kan heel nare en onomkeerbare gevolgen voor me hebben, maar ik ben me er goed van bewust dat het niet waterdicht is.

Vorig jaar zijn we met zijn allen geveld door de influenza. En hoewel ik hondsberoerd was, was ik er minder slecht aan toe dan de rest. Ik was nog net in staat de hond rond te slepen en een boterham te smeren en ook het herstel duurde iets minder lang, al had ik er wel prednison voor nodig.

Een goede bekende zit in dezelfde risicogroep als ik. Die vond zo'n prik maar onzin want geldklopperij en zo. Tot hij de influenza kreeg, maanden een draaideurrelatie met het ziekenhuis had wegens complicaties en zijn situatie in enkele maanden verslechterde in fase "nog wel te doen, goed aan je leefregels en medicatie denken en dan red je het nog wel even" nr fase "terminaal, alleen nog palliatief te behandelen".

Daar ben ik goed van geschrokken.

En ja, hij is niet waterdicht. Maar waarom zou ik bewust een groter risico nemen om er over een paar jaar niet meer te zijn, na een ellendige lijdensweg met zuurstofflessen en prednisonkuur na prednisonkuur?

Niki73

Niki73

18-01-2017 om 09:15

Denk het wel

Vrijwel iedereen om mij heen (gezin, collega's) is flink ziek geweest, ik niet, niets. Je weet natuurlijk nooit of ze ook daadwerkelijk influenza hadden, he. Maar al die mensen die wekenlang niet lekker waren, koorts, hoesten, spierpijn, dan vermoed je toch wel echte griep.
Misschien heb ik wel gewoon een geweldige weerstand. Maar toch, tot nu toe geen griep voor mij.

Triva

Triva

18-01-2017 om 11:08

Pirata

Klopt maar je moet het niet omdraaien. Er zijn heel veel mensen die zeggen dat ze grieperig zijn en dat is bij voorbaat al geen griep. Bij griep kun je echt niet op je werk verschijnen. Als er hier gevraagd wordt naar de griep en de griepprik ga ik er voor het gemak van uit dat de antwoordgevers weten wat een griep is.

Overigens heb ik in al die jaren dat ik de prik krijg maar 1x een tweede keer terug moeten komen omdat er een bepaalde griep niet in zat.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2017 om 11:26

Ja

Triva heeft gelijk: echte griep heb je als je alleen een influenzabesmetting hebt opgelopen. Dan ben je serieus ziek en influenza moet ook niet worden onderschat. De verschijnselen zijn tamelijk onmiskenbaar.

Griep in de volksmond gaat soms over influenza, maar vaker over een uit de hand gelopen verkoudheidsvirus. Daar kun je trouwens ook echt ziek van zijn, maar dat is gemiddeld genomen vaak toch minder heftig en vooral (ook weer gemiddeld genomen) minder bedreigend voor de algehele gezondheid van iemand. Grieperig is daar weer een lichte variant van.

Aagje

Ad Hombre

Ad Hombre

18-01-2017 om 11:36

Aagje

"Triva heeft gelijk: echte griep heb je als je alleen een influenzabesmetting hebt opgelopen. Dan ben je serieus ziek en influenza moet ook niet worden onderschat. De verschijnselen zijn tamelijk onmiskenbaar. "

Nou, da's goed nieuws dan, want ik heb nog nooit 'onmiskenbaar' griep gehad. Dus volgens jou heb ik dan in mijn hele leven nog nooit griep gehad!

En ik sufferd maar ieder jaar die prik halen, ik blijk gewoon natuurlijk immuun te zijn tegen griep. Hallelujah!

Sukke

Sukke

18-01-2017 om 11:47

Klopt

en ik heb de griep ook nog nooit gehad. Sterker nog, ik heb maar 1 keer in mijn leven koorts gehad. 41 Graden met een angina. Keelamandelen er uit en daarna nooit meer.
Wel vaak verkouden (allergie plus elk verkoudheidsvirus oppakken) en zelden een stijging van 0.5 maar dat mag niet eens verhoging heten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2017 om 12:45

Ad Hombre

Ik zeg 'tamelijk onmiskenbaar' hè, ik sluit niet uit dat er hier en daar mensen zijn die de signalen niet op de juiste manier interpreteren en ook niet dat jij één van die mensen zou kunnen zijn.

Maar stel dat je idd nog nooit griep hebt gehad, dan kan dat natuurlijk ook komen doordat je vele malen via de griepprik beschermd was tegen de seizoensgriep. De keren dat men ernaast zat met de virussen in de griepspuit en er een ander virus opdook dan waar mensen voor gevaccineerd waren kan het zijn geweest dat je ofwel niet met het virus in aanraking bent geweest, ofwel dat je wel met het virus in aanraking kwam maar dat je over voldoende weerstand beschikte om er niet ziek van te worden.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

18-01-2017 om 12:47

Dus de conclusie

dat je nog nooit griep hebt gehad en daarom onnodig (anders hoef je het woord sufferd niet te gebruiken) de griepspuit hebt gehad, lijkt me onjuist.

Aagje

Bellefleur

Bellefleur

18-01-2017 om 13:19

Ad Hombre

Het kan best zijn dat je nog nooit influenza hebt gehad. Ik heb het één keer gehad, toen ik 17 was. En dat is al heel lang geleden. Dat was ook de enige keer dat ik koorts heb gehad. Dat is ook de reden dat ik nog nooit een griepprik heb gehaald. Ik 'geloof' dat ik immuun ben.

Triva

Triva

18-01-2017 om 13:28

ad en aagje

Zoals ik al zei, iedereen die geen griepprik krijgt heeft elk jaar ongeveer 10% kans dat die de griep krijgt en dan denk ik dat kwetsbare groepen meer kans hebben dan mensen die bijv altijd buiten werken, weinig in contact komen met andere mensen en een zeer goede afweer hebben dus het kan nog wel eens lager zijn ook.

Dat iemand dus nooit griep heeft gehad vind ik dus niet zo verbazingwekkend.

Verder: ik zei ook al dat het wel meevalt met die keren dat men er naast zat. Er zitten altijd meerdere griepvirussen in en het is dus niet zo dat je meteen geveld wordt als er eentje die toch blijkt te komen er niet in zat. Zoals ik al zei: er is in die ruim 40 jaar maar 1x geweest dat we terug moesten en ik kan dat mij niet herinneren, dat vertelde mijn moeder.

Milcham

Milcham

18-01-2017 om 13:51

Triva

Twee jaar geleden hadden ze de verkeerde stam in het vaccin. Ik heb het niet exact bijgehouden maar ik heb die winter zo'n vijf à zes longontstekingen achter elkaar gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-01-2017 om 13:51

Griep

Ik denk dat ik twee keer echt griep heb gehad. De eerste keer was ik ergens tussen de 10 en 12 denk ik en de tweede keer uitgerekend met de eeuwwisseling. Daarom onthoud ik die ook zo goed. De eerste keer had ik ook hoge koorts. Ik weet nog dat mijn zus (nog redelijk vers in het verpleegvak) er met mijn moeder over praatte, 40 graden, best hoog. Met de eeuwwisseling voelde ik mij op oudjaarsdag al ziek worden, 1 januari heb ik op de een of andere manier in de wacht gestaan (dochter was jarig en ik was bibberend en wel nog wel in staat om bij de visite te zitten), 2 januari ging het echt los. Het duurde ook best lang om daar van te herstellen. Ik hoor (man ook) nu bij de risicogroepen en haal hem maar braaf, ook al pik ik blijkbaar niet elke griep op. Mijn jongste dochter heeft zo weinig weerstand, dat ze meteen aan de antibiotica moet zodra haar temperatuur boven de 38,5 komt, dus die moet de griepprik ook echt halen anders kan het vervelende gevolgen hebben.

Triva

Triva

18-01-2017 om 13:59

Milcham

Ja en hoe vaak de griep

Ze kunnen er dus wel eens een stammetje naast zitten maar dat betekent niet dat het zo erg is dat men een nieuwe vaccinatie moet halen. Dat is maar 1x gebeurd.

Arawen

Arawen

18-01-2017 om 17:32

Daar is ie ook voor

Niet alleen om te zorgen dat de kans kleiner wordt dat je griep krijgt, maar ook om de ziekte minder heftig te laten verlopen als je 'm wel krijgt.

Ik heb zo'n 10 jaar geleden influenza gehad. Zo'n beetje elkee mogelijke complicatie er bij gehad. Levensgevaarlijk ziek geweest. Leef nu nog dagelijks met de gevolgen. Sindsdien val ik in de doelgroepen en krijg de griepprik. Die ik dus ook trouw haal. Niet meer ziek geweest, hooguit zo'n 'niet-lekker-verhoging-snotter' week. Vorig seizoen kreeg manlief de echte versie, met een week hoge koorts. Ik ben er gewoon langs gefietst. Dus mijn inziens werkt die prik wel.

Pirata

Pirata

18-01-2017 om 19:31

heftig

Waarom is deze prik dan niet standaard voor de hele bevolking? Het klinkt erg heftig in enkele gevallen!! Zeker een geldkwestie :-p

mijk

mijk

18-01-2017 om 20:04

In de vs kan je hem gewoon

In de supermarkt laten zetten. Daar had echt iedereen hem..... Hier moest man hem vorig jaar als onderdeel van reisvaccianaties voor een expeditie en hebben we hem gewoon bij de huisarts besteld en zelf betaald. Kan gewoon als je niet in een risicogroep zit...

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.