Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tante Sidonia

tante Sidonia

14-01-2017 om 12:14

E-nummers en Ve-tsin-overgevoeligheid

Ik probeer zo veel mogelijk te eten zonder allerlei toegevoegde middelen in de voeding. Zo ook: aspartaam, andere zoetstoffen, gistextract, koeienkaas, drop, chocolade en melkproducten in lichte mate.Ik heb het idee dat ik daar slecht op reageer. Met name de E621 dan wel Ve tsin, hoe je het ook schrijft, daar heb ik veel last van. Ik krijg daar namelijk migraine van. Nu krijg ik vaker hoofdpijn, hoewel je natuurlijk nooit zeker weet of je het ergens van gekregen hebt via voeding, of het een hormonenkwestie is of dat het een uiting van spanningen zijn. Dat maakt het zo lastig om te onderscheiden en rekening te houden met. Dus probeer ik zo gezond mogelijk te eten, bepaalde dingen te laten en goed te ontspannen om hoofdpijn of zelfs migraine zo veel mogelijk te vermijden.
En dan nog komt er soms zo'n aanval, zonder dat ik 'weet'of vermoed hoe het komt.

Zijn er mensen die ervaring hebben, die net als ik van bepaalde voedingsstoffen het idee hebben dat ze last hebben, en van welke verschijnselen?
Ik ga al niet meer eten bij de chinees, indisch ook niet, maar kan ik eigenlijk wel Japans gaan eten? Gebruiken ze daar ook een vorm van E 621?


Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2017 om 12:39

Sidonia

Hmm, zo te horen heb je:

http://weet.info/hulp-voor-jou/welke-eetstoornissen/overige-eetstoornissen/orthorexia-nervosa

https://en.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa

Ik heb zelf migraine en ik heb het allang opgegeven om daar 'oorzaken' voor te vinden. Een sumatriptannetje werkt veel beter.

Sterkte ermee.

Nastia

Nastia

14-01-2017 om 12:45

Ja...

MSG komt uit Japan, dus ik zou er maar vanuit gaan dat het in de Japanse keuken gebruikt wordt. Het is wat eten 'umami' maakt, hartig dus. Vandaar ook dat oude kaas (met veel MSG) hartiger is dan jonge kaas.

Interessant stukje over E621: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2005/jul/10/foodanddrink.features3

Ad Hombre

Ad Hombre

14-01-2017 om 13:27

Nastia

Ik vermoed dat een van de redenen gewoon in de naam zit. Voor een moderne alternativo klinkt iets als 'monosodium glutamate' gewoon als iets engs uit de scheikundeles. Daar kun je alleen maar ziek van worden.

Wacht maar tot Sidonia er achter komt in hoeveel gewoon alledaags voedsel 'dihydrogen monoxide' zit!

http://www.dhmo.org/facts.html

Sidonia

Een vriendin van mij eet geen chocolade vanwege migraine, alle andere voedingsmiddelen maken niet uit. Hormonen hebbrn wel invloed dus slikt ze de pil.

Mijn partner merkt wel dat er vestin in eten zit, maar dat uit zich in heel veel dorst en buikpijn. Vooral bij een slechte chinees is het te merken, kwestie van uitproberen want per chinees verschilt het.

Niet alleen

Per Chinees maar ook per gerecht

Vogel

Vogel

14-01-2017 om 18:31

Actueel onderwerp

De Volkskrant wijdde er vorige week een artikel aan, met als strekking dat een overgevoeligheid zeer zeldzaam is. En dat het ook voorkomt in tomaten, parmezaanse kaas en moedermelk.
http://www.volkskrant.nl/wetenschap/kun-je-allergisch-zijn-voor-de-chinees~a4444389/

gloria

gloria

14-01-2017 om 20:16

migraine

Q 10 supplement, uit onderzoek komt naar voren dat het helpt tegen migraine.
Zelf altijd veel last gehad, sinds ik gezonder eet echt heel veel minder, maar waar dat nu aan ligt??
Misschien iets simpels als meer drinken, ik weet het niet.
Hoewel ik vast minder vetsin nu binnenkrijg

Milcham

Milcham

14-01-2017 om 21:18

Magnesium

Ik slik dagelijks magnesium en heb (afkloppen!) geen migraine gehad in meer dan een jaar.

tante Sidonia

tante Sidonia

14-01-2017 om 23:11

uh...magnesium

helpt toch ter stimulans van de darmwerking?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2017 om 01:06

Ve-tsin

Ik had het er toevallig deze week nog over met dochter. Zij reageert ook op ve-tsin met hoofdpijn. Verder ben ik het wel met Ad Hombre eens, dat het niet verstandig is (tenminste dat zeef ik er uit), om zo de aandacht te vestigen op wat er allemaal wel niet ongezond is aan het een en ander. Verstandig met eten omgaan is een ding, maar als je overal iets in gaat zoeken en ook denkt te vinden, blijft er op het laatst niet veel over en dat gaat ten koste van jezelf. Prima natuurlijk om zoveel mogelijk niet voorgefabriceerd, maar vers te koken, je eigen sausjes te maken e.d., maar let een beetje op dat je niet doorschiet naar angst dat je overal iets verkeerds door binnenkrijgt.

Een opmerking: koeienkaas is ook een melkproduct.

gloria

gloria

15-01-2017 om 01:28

ik ben trouwens

niet vanwege de migraine gezonder gaan eten. Had het zelf ook al opgegeven oorzaak te achterhalen.
Maar dit is dus mooi bijkomstig, scheelt echt heel veel. Niet alleen wb migraine maar ook gewone hoofdpijn, voorheen had ik die zeker zo'n 2 x per week. Nu nog geen 2 x per maand, schat ik zo.

Pandora

Pandora

16-01-2017 om 14:20

Lijkt inderdaad op othorexia nervosa

"...Ve tsin, hoe je het ook schrijft, daar heb ik veel last van. Ik krijg daar namelijk migraine van. Nu krijg ik vaker hoofdpijn, hoewel je natuurlijk nooit zeker weet of je het ergens van gekregen hebt via voeding, of het een hormonenkwestie is of dat het een uiting van spanningen zijn."
Eerst zeg je heel stellig dat je migraine (niet een beetje hoofdpijn, maar migraine!) krijgt van ve tsin, en direct daarna zeg je doodleuk dat je niet weet waar je hoofdpijn (huh?) van krijgt. Ja, dan haak ik af hoor. Ve tsin zit van nature in heel veel voedingsmiddelen. Ik ben er niet allergisch voor, maar krijg er zoals veel mensen wel een prikkelend gevoel in mijn mond van. Een gevoel dat ik liever niet heb, maar ik ga er echt niet dood van. Ik vind oude kaas en tomaten te lekker om te laten staan.

Ik denk dat je veel te krampachtig bezig bent. Gistextract bijvoorbeeld, dat is juist hartstikke goed voor je!
Laat jezelf niet gek maken. E-nummers zijn geteste en geregistreerde toevoegingen, géén gifstoffen! Juist niet. Ze zijn goedgekeurd. Bovendien: vitamine C heeft een e-nummer, citroensap ook.

1 tip bij (serieuze, dus niet-ingebeelde) voedselallergie: hou een voedseldagboek bij. Drie kolommen: wat eet je precies en was het veel, wat speelt er in de dagelijks leven (goed geslapen, gewerkt of vrij geweest, heb je gesport, stress gehad?) en welke verschijnselen heb je. Kijk of je verbanden ziet of laat een arts je dagboek analyseren. Denk je dat je allergisch reageert, neem dan de proef op de som. Je neemt het verdacht voedingsmiddel 3 a 4 weken niet. Ga na of je klachten verdwenen zijn. Zo ja, neem dan 1x een flinke hoeveelheid van dat voedingsmiddel. Zijn de klachten onmiddellijk terug? Dan lijkt het inderdaad op een allergie. Ook deze methode is niet 100% betrouwbaar, maar het is een begin.

tante Sidonia

tante Sidonia

16-01-2017 om 19:56

pandora

Ik krijg van sommige dingen duidelijk migraine, zoals van koeienkaas, E621 en chocola.
Van sommige dingen zoals melkproducten, drop, spanningen en/of nekklachten krijg ik hoofdpijn.... hoe moeilijk is dat?

Moeilijk he, niet meteen over iemand oordelen!?

Angela67

Angela67

16-01-2017 om 20:16

tante sidonia

is het misschien leefbaarder om medicijnen tegen de symptomen te nemen dan alle beschikbare/werkbare tijd te besteden aan uitzoeken en vermijden van eten/drinken?
Zeker als je al zo'n tijd bezig bent zou je misschien een leefbaar evenwicht kunnen vinden tussen medicijnen (die vast ook niet zaligmakend zijn, dat begrijp ik) en het vermijden van een paar 'grote klappers'.
Want wie weet heb je gewoon botte pech en valt er niets tegen te doen.
Wat heb je liever straks: dat je hoofdpijn hebt gehouden, zoekende naar alle veroorzakers én dus een heel 'beperkt' en 'getunneld' eet/drink-gedrag óf medicijnen om de tijd prettiger door te komen en daardoor meer energie hebben voor fijne dingen?
gr Angela
ps ik hoop dat de medicijnen die er zijn, jou ook kunnen helpen. Als dit een volledig gepasseerd station is en niets helpt, dan zou een pijnpoli misschien ook iets zijn?

gloria

gloria

16-01-2017 om 22:30

alle medicatie

die er is voor hoofdpijn/migraine levert meer hoofdpijn/migraine op.
(Of ik moet iets gemist hebben aan nieuwe ontwikkelingen)
Behalve misschien paracetamol maar daar hebben de meeste echte hoofdpijn lijders geen baat bij.
Ik heb zelf ook maar altijd gegrepen naar medicatie, je moet toch iets.
Het is bij mij vaak medicatie of ziek melden, keus is snel gemaakt.
Maar op bepaald moment merkte ik wel dat ik steeds meer medicatie ging slikken. Wellicht toch steeds maar medicatie om de effecten vd medicatie te verlichten enz.
(en meer hoofdpijn is nog maar het minste nadeel/risico van dat soort medicijnen eigenlijk...)

In ieder geval vind ik het behoorlijk doorgeslagen om iemand die op een meer gezondere manier probeert iets aan zijn klachten te doen weg te zetten als gestoord.

Caesar

Caesar

16-01-2017 om 23:08

Tante Sidonia

Ik geloof er niets van dat je migraine krijgt van msg (E621).

bieb63

bieb63

16-01-2017 om 23:25

Ceasar

En je gelooft er ook niets van als iemand het benauwd, astma krijgt van vis? Of iemand dood gaat van 1 pinda? In principe niks te maken met E nummer, ook al zijn sommige 3E nummers volkomen natuurlijk. Dat is tabak ook.....

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 01:10

Tante Sidonia

Je hebt twee draadjes over je gezondheid. Door die twee te combineren, vraag ik mij af of wij ons zorgen over je moeten maken. Ga niet zelf dokteren, ga niet zomaar conclusies trekken, ga naar de huisarts en laat je op een deugdelijke manier helpen. Hoofdpijn kan een symptoom van hoge bloeddruk zijn. Kán, hoeft niet. Ik denk zelf, dat normale medicijnen, dus niet homeopathisch of iets dergelijks, je meer zekerheid kunnen bieden voor de toekomst.

Caesar

Caesar

17-01-2017 om 07:08

Bieb

Pinda en vis allergieën bestaan echt. Allergie voor msg is nog nooit wetenschappelijk aangetoond.

bloemetje

bloemetje

17-01-2017 om 08:01

Caesar

"Pinda en vis allergieën bestaan echt. Allergie voor msg is nog nooit wetenschappelijk aangetoond."

Ik kan best een eindje met je mee gaan. Maar doe nou niet net alsof, als iets niet wetenschappelijk is aangetoond, het niet kan bestaan. Er is nog zo ontzettend veel te ontdekken en te onderzoeken door wetenschappers. 'we' weten met z'n allen veel, maar nog veel meer helemaal niet. Dus 'het kan niet, want het is niet aangetoond', is een onzin-argument.

Caesar

Caesar

17-01-2017 om 08:26

Bloemetje

Er is het nodige onderzoek gedaan naar de vermeende risico's van msg. Maar een verband tussen deze vermeende gezondsheidsnadelen en msg is nog nooit aangetoond. Sterker nog, de onderzoeken lijken aan te tonen dat het verband er niet is. Volledig waterdicht bewijzen dat iets niet bestaat kan helaas niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 09:12

MSG

Van gezondheidsnet.nl: "Er is heel veel onderzoek gedaan naar het effect van ve-tsin, maar wetenschappelijk is nooit vastgesteld dat mensen er symptomen als hartkloppingen, flauwtes en duizeligheid van kunnen krijgen. Wel zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die veel voeding eten met smaakversterkers meer kans hebben op overgewicht dan mensen die dit niet doen. Ook zou ve-tsin een eetlustopwekkende werking hebben.

Hoewel nooit wetenschappelijk bewezen, zijn er toch veel mensen die zich niet lekker en zelfs ziek voelen na het eten van afhaalchinees of ander voedsel waar E621 of ve-tsin in zit. Deze mensen kunnen dit soort voeding dan ook beter vermijden."

En zo is het maar net. Heb je er last van, dan vermijd je het, of neem je het op de koop toe als je er toch een keer zin in hebt. Ik geloof best dat je last kunt hebben van msg. Toch ben ik wel nieuwsgierig of die last ook ervaren wordt bij andere producten waarin msg verwerkt is.

Ik reageer wel eens ergens op met pijn in mijn maag/buik. Dat trekt wel weer weg, maar het is opvallend. Zo kun je naar mijn gevoel dus best ergens gevoelig voor zijn. Allergisch is dan een groot woord vind ik. Ik heb ook wel eens kramp na het drinken van chocolademelk, dat is geen allergie voor chocola, maar een reactie op het vet daarin.

Ik vind het altijd opvallend dat zodra iets niet wetenschappelijk aangetoond kan worden, natuurgenezers e.d. daar massaal op inspringen. Zo van wat de wetenschap niet kan oplossen, kunnen wij wel. Zou het?

Caesar

Caesar

17-01-2017 om 09:58

Kaaskopje

Een praktisch probleem is dat het vermijden van msg erg lastig is. Je kan het zo gek niet bedenken of er zit wel msg in. Van nature of als toevoeging. Ik denk dat mensen zich veel ellende op de hals halen als ze strikt msg-loos wille eten. Wellicht wordt het leven van de msg mijders een stuk aangenamer als ze hun misvattingen over msg laten gaan.

tante Sidonia

tante Sidonia

17-01-2017 om 10:05

angela 67 kaaskopje e.a.

Angela, Jouw voorstel is echt volslagen belachelijk. Ik moest het een paar keer lezen of te snappen dat je werkelijk bedoelt dat iemand beter alle troep kan eten waar die ziek van wordt om vervolgens medicijnen te gaan slikken om van de verschijnselen af te komen.
Behalve dat mediicijnen vaak al niet helpen, in die zin dat de verschijnselen niet geheel weg te nemen zijn, is het volslagen waanzin om je lijf zo te vergiftigen. Terwijl je een hoop kan voorkomen.
Een heleboel dingen die ik noem zoals kaas en chocola, zijn heel gebruikelijke overgevoeligheden waar sommige mensen migraine van krijgen, dat je dat dus vermijd is logisch.
Ook over de E621, aspartaam e.a. stoffen wordt veel geschreven en zijn er duidelijk veel klachten van veel mensen. En onder invloed van de fabrikanten en de economie wordt er ook heel vaak geschreven dat het allemaal helemaal niet waar is en dat het echt geen kwaad kan, bla bla bla... hebben jullie enig idee hoeveel producten aangepast moeten worden als wel wordt aangetoond en geschreven dat dit inderdaad giftige producten zijn?

Ik vind het echt van de zotte dat mensen mij hier wegzetten als gestoord omdat ik probeer gezond te eten en overgevoeligheden te vermijden.

Kaaskopje, ja ik heb twee draadjes lopen. Maak je vooral geen zorgen, ik heb ook contact met mijn huisarts over een aantal zaken. Ik vind het een beetje raar dat je dat zegt: ik stel een vraag over natuurlijke middelen en eentje of er wel of geen E621 in de Japanse keuken wordt gebruikt. En jij gaat dan dit soort aparte vragen stellen? Wat is je bedoeling, het geeft mij een beetje het gevoel dat je een bepaalde belachelijkheid aan wil tonen in ijn denkwijze, maar misschien valt het mee, dus vertel, wat maakt dat je dat zegt?

Caesar

Caesar

17-01-2017 om 10:20

Tante Sidonia

Ja, een heleboel producten zouden moeten worden aangepast als msg verboden wordt in voeding: tomaten, aardappelen, paddestoelen, moedermelk....
En dat je er een complot theorie bijhaalt (wetenschap als marionet van de commercie) maakt je verhaal niet veel sterker.

Angela67

Angela67

17-01-2017 om 10:27

Tante Sidonia

pas je wel op dat je je kinderen niet vergiftigd met je onwetenschappelijke 'ranting'?
Lijkt me niet goed voor hun geestelijke ontwikkeling.
En er leven nog heel veel mensen die ook veel medicijnen nemen. Je kunt niet terug in de tijd naar de oertijd, daar worden onze lijven en levens al teveel voor beïnvloed door zaken die je echt niet kunt vermijden (ik noem maar wat: de luchtverontreiniging in Nederland in het algemeen, de gassen die in nieuwbouwwoningen vrijkomen, zaken waarvan nog niet bekend is dat ze giftig zijn maar waar we het over 20 jaar van horen, etc.).

Punt is dat jij de afweging hebt gemaakt dat je heel veel energie wilt steken in het (selectief) lezen van informatie en dat je op basis daarvan conclusies trekt die jouw lijf en leven En ik vind het ook nogal 'dommig' klinken: "En onder invloed van de fabrikanten en de economie wordt er ook heel vaak geschreven dat het allemaal helemaal niet waar is en dat het echt geen kwaad kan, bla bla bla... hebben jullie enig idee hoeveel producten aangepast moeten worden als wel wordt aangetoond en geschreven dat dit inderdaad giftige producten zijn?" We hadden ook geen autogordels in de jaren 70 en ik ben blij dat die er nu wel zijn. Als we over 10 jaar lezen dat becel light meer kwaad doet dan goed ja dan baal ik ook dat ik het gegeten heb. Maar heb jij zoveel tijd in je leven dat je dát óók nog allemaal moet bijhouden.
Ik zou me concentreren op van je pijn afkomen, niet meer en niet minder.

Weet je, life is about takings risks. Maar life is ook about living. En als jij continu in angst of pijn leeft dan vraag ik me af: als je ook zo bang bent als je medicijnen slikt wat maakt het dan uit wat je doet?
Je bent bang als je eet/drinkt of je bent bang als je medicijnen slikt. Ik denk dat de suggestie van https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthorexia_nervosa niet eens zo'n gekke is dan.

gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

17-01-2017 om 10:30

Sidonia

Volgens mij ben je ercht een schoolvoorbeeld van orthorexia nervosa. Ga maar na. Ben je de laatste tijd steeds meer op de voeding gaan letten? Zijn er steeds minder dingen die je denkt dat je veilig kunt eten?

Heb je wel eens nagedacht over gluten? Misschien krijg je daar ook wel migraine van. Er zijn een hoop mensend ie denken dat ze daar allemaal ellende van krijgen.

Een ding is zeker. Als je ophoudt met eten is het snel over met je migraine.

gloria

gloria

17-01-2017 om 10:43

tsja Sidonia

Het verhaal is compleet sluitend. Ga je niet (volledig) mee met alles dan ben je gestoord.
Pfft, idioot. Maar goed, zou mn tijd hier niet meer verdoen met dit soort items, kan blijkbaar niet.
(maar vast over een poos wel, wat kritischer eten zal wel meer mainstream worden)

tante Sidonia

tante Sidonia

17-01-2017 om 14:16

gloria

bedankt voor je support
Alle anderen bedankt voor het uit zijn verband rukken van genoemde zaken. Brengt toch weer een levendige discussie....

Angela67

Angela67

17-01-2017 om 14:44

verband?

welk verband en wat heb ik waaruit gerukt?
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.