Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

18-09-2013 om 12:49

Duizelig en misselijk na inspanning

Dochter had vorige week nogal snel naar school gefietst en daarna gerend om op tijd bij de gymzaal te zijn. Eenmaal daar werd ze misselijk en duizelig. Dit bleef lange tijd en ik heb haar eerder op moeten halen. Op de terugweg moest ze ook overgeven. Thuis heeft ze ruim 1 1/2 uur geslapen en was daarna eigenlijk weer helemaal opgeknapt. Volgens mij kwam het echt van de inspanning. Ze heeft het eenmaal eerder gehad toen ze met me mee ging sporten, werd toen ook duizelig en helemaal wit. Zelf heb ik het soms ook als ik 's morgens sport maar ik kan er tijdig op inspelen, wat rustiger aan doen helpt al.
Waardoor zou dit kunnen komen en wat is er evt. aan te doen? Ik heb dochter nu druivensuiker meegegeven voor als ze het weer voelt aankomen. Dit kreeg ze bij de sportschool toen het gebeurde en volgens haar hielp dat wel iets.

bloedsuiker

Ik ben maar een leek, maar zou het geloof ik zoeken in een lage bloedsuiker of misschien een lage bloeddruk. Het feit dat dextro wel wat helpt bij het duizelig zijn, zou op het eerste kunnen wijzen. Eet ze wel regelmatig?

lage bloeddruk

Inderdaad, dat kan het zijn. Dat heb ik zelf en zoon heeft het ook van mij geerfd. Bij te grote overgangen van warm naar koud en omgekeerd en bij inspanning kan je lichaam dan soms gaan reageren. Voor je flauwvalt voel je al ongemakkelijkheid, lichte misselijkheid, dan pijn en druk op je lichaam, en dan moet je wel snel gaan zitten of liggen. Even wat drinken of druivesuiker kan helpen.
Het verbaasd me wel dat zo weinig mensen er van weten. Het kan nogal wat commotie geven als je te lang wacht en ik heb zoon dan ook gewaarschuwd. Hij is al eens in glas gevallen omdat hij het 'te lang ophield' in een warm restaurant vol mensen. Want ook grote drukte kan dat veroorzaken.
Verder zou ik het als een incident beschouwen maar wel in je achterhoofd houden.
Lage bloeddruk doe je niets aan in principe.