Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

anoniem

anoniem

03-10-2013 om 19:33

Druk hoofd, "herkauwen" van gesprekken

Na een dagje uit, een feestje ofzo, heb ik nog een hele tijd een vol hoofd. Ik herkauw de gesprekken die ik gevoerd heb in mijn hoofd, en bedenk dan natuurlijk wat ik beter had kunnen zeggen of doen. Ik herbeleef alles nog een paar keer. Doodvermoeiend!

Wie herkent dit? En wat is er aan te doen?

Tell Sell

Heb ik ook als ik 's avonds terugkom van iets sociaals, dan ben ik vaak nog een beetje hyper. Dan helpt het om iets heel saais op tv te kijken, Tell Sell ofzo, tot ik suf en slaperig word.

skik

Tenen tellen

Ik herken dat.
Ik ga lekker naar bed en ga "tenen" tellen.
Probeer ze één voor één op te tillen terwijl je ze telt.
Zuig bij elke tel je longen vol bij het optillen.
adem langzaam uit en ga naar de volgende.
Als er een gedachte opkomt, laat hem gaan en concentreer je weer op het tellen.
Voor je het weet slaap je, ik wel tenminste.

Laat je me nog even horen als dit bij jou ook werkt?

Anoniem

Anoniem

03-10-2013 om 22:03

Jasam

Ok, ga ik proberen! Ben benieuwd...

Het is nogal hardnekkig moet ik zeggen, krijg mijn hoofd meestal niet stil met gewoon wat afleiding..

signaal

ik herken het en vind het een mooi signaal van mijn hoofd om aan te geven dat het aan het overkoken is. dat betekent dus: saaier leven, minder sociale events, vroeger naar bed, rust, regelmaat, geen stimulerende middelen

mijk

mijk

04-10-2013 om 09:44

Herkenbaar

Vooral avondvergaderingen ofzo... Mindfulness oefeningen helpen hier een stuk. Enokk gee kogpffie nemen.. En inderdaad als het erger wordt stapje terug...

mijk

Knurf

Knurf

04-10-2013 om 10:24

hier ook

inderdaad bij avondvergaderingen of drukte overdag (van vergadering naar vergadering hollen) is het erger dan bij rustige dagen. Late telefoongesprekken zijn funest, zelfs al gaan ze niet over ernstige zaken. Mijn hoofd wordt er gewoon te wakker/alert van.
Mindfulness werkt hier ook goed, evenals regelmaat en voldoende tijd om te 'niksen'. Dat hoeft niet eens echt niks te zijn, maar wel klusjes (in huis) waarbij ik niet hoef na te denken. De was opvouwen, konijnenhok schoonmaken, simpele dingen.

100%mama

100%mama

04-10-2013 om 10:28

heel herkenbaar en ook het `niet stil kunnen krijgen` van je hoofd. Ik lees altijd voor ik ga slapen (gezien ik het dagelijks heb) een lekker nutteloos boekje. Zo'n campingarts boekje of kraamkliniek. Meestal lukt het me om mijn gedachte naar het boekje te laten gaan...

niemie

niemie

04-10-2013 om 11:15

ook herkenning

Hier ook herkenning. Ik ga dan 's avonds in ieder geval niet te vroeg naar bed en probeer door wat leuke t.v programma's weer wat te ontspannen. Liefst comedy-series die toch nergens over gaan. Als ik eenmaal in bed lig probeer ik ademhalingsoefeningen te doen of een soortgelijke oefening die Jasam al aangaf.

Maar het blijft lastig hoor.

Ook herkenning

Terwijl ik in mijn bed lig te herkauwen denk ik dan ook nog:"Ik heb nog maar 5 uur om te slapen", dan lukt het slapen helemaal niet meer en komt er nog een tijdsdruk bij. Ik houd er de laatste jaren een dag eerder een beetje rekening mee. Ik ga dan een uurtje eerder naar bed zodat ik wat reserves heb. Na meerdere korte nachten achter elkaar krijg ik een gierende hoofdpijn. Dus uitjes worden beter ingepland. Ik kan nu na een gezellige avond en korte nacht wel wat vermoeider zijn maar loop de dag erop niet op mijn tandvlees omdat ik dan de hele week al veel te druk ben geweest.

Citroenkwark

Citroenkwark

05-10-2013 om 10:28

wat hier werkt

Toch maar even schuilnikkie. Hier helpt het erg om aan seks te denken als ik niet in slaap kan vallen of 's nachts wakker word.

werk of andere dingen

Dan ga ik uit bed en stuur een mail aan mezelf met de topics en wartaal. Zonodig later nog een keer. Dan kan ik het altijd terugvinden voor mijn idee. Wat ik dus nooit doe.

Anoniem

Anoniem

05-10-2013 om 17:28

letterlijk teksten malen

Het is niet alleen niet kunnen slapen / piekeren (dat ken ik ook), maar echt letterlijk gesprekken die gevoerd zijn terughoren in mijn hoofd. Soms geef ik zelfs andere / betere antwoorden. En dat is heel lastig om te stoppen. Ik heb ook wel van die "stop hou op" zinnen, maar dan zit mijn hoofd weer vol met die tekst. Om gek van te worden.

Op zich is de beste manier wel wat mindfulnessen, tenen voelen en dat soort dingen. Maar blijft lastig. (En voorkomen ja, maar ik wil me ook niet steeds meer gaan terugtrekken van social events.. )

Bennikki

Bennikki

06-10-2013 om 00:07

Heel vermoeiend idd

Ik heb dat ook, vooral als ik op feesten of verjaardagen met veel mensen spreek. Sommige dingen had ik dan beter kunnen zeggen, beter niet kunnen zeggen, beter wel kunnen zeggen; ik had beter moeten luisteren, op die ene opmerking in moeten gaan, op die andere opmerking niet in moeten gaan, moeten aanbieden te helpen, niet mijn hulp moeten aanbieden; niet zo snel mijn mening moeten geven, wel eens moeten zeggen wat ik er van vind; niet zo hard moeten lachen, zelf een grap moeten maken, meer vragen moeten stellen of wat meer moeten zwijgen...
Heel vermoeiend allemaal. Ik kan er gelukkig altijd met mijn man over praten, hij zegt vaak dingen die helpen. Als ik niet kan slapen fantaseer ik over een heel andere wereld (waarin ik dan soms gewoon verder ga met mijn interne gesprekken, helaas). Het beste helpt toch lichamelijke vermoeidheid, dus een flinke wandeling of schoonmaakactie of fietstocht voor het slapengaan.

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2013 om 12:50

lezen

Mij helpt een hoofdstuk lezen. Dat gaat dan over iets geheel anders, leidt af en ik sukkel vanzelf in slaap. Geen idee wat ik gelezen heb, de volgende dag, maar dat maakt niet uit..

Slaapbol

Slaapbol

13-10-2013 om 15:24

Vast ritueel als lezen inbouwen

in bed, voor het slapengaan, in het donker, met m'n e-reader op het laagste lichtniveau (ideaal dat ding). Kom meestal maar een paar pagina's ver en laat hem dan bijna (net niet) uit m'n handen vallen. Dàn is het dus tijd om hem uit te zetten en ben ik zo vertrokken. En soms (eigenlijk best vaak) lig ik 's nachts na wakkerworden ook te malen, en het helpt dan om ditzelfde leesritueel te herhalen.

En misschien proberen meer tevreden te zijn met dat wat je gezegd en gedaan hebt in plaats van dat allemaal steeds maar in twijfel te trekken? (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het).

van je afschrijven

Schrijf je gedachten in een dagboekje, voordar je mindfullness gaat doen. En als ze weer terug komen, schrijf ze dan weer in het boekje. Het idee is dat je er morgen mee verder gaat, zodat je ze durft los te laten. Eenmaal opgeschrven vergeet je ze niet meer, want je wil die gedachtes onbewust soms vasthouden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.