Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

suffie

suffie

16-09-2013 om 15:00

doorslapen

Nee, ik heb het niet over een baby van een paar weken/maanden, maar over mezelf. Ik wil weer gewoon kunnen doorslapen! Ik haal een uurtje of 5 per nacht en dat is het dan. Ik lig rond de klok van half 11 in m'n bedje, val meestal als een blok in slaap en na een uurtje of 3 word ik wakker met een gigantische opvlieger: warm, heel warm zeg maar gerust: ik zweet als een otter en vaak hartkloppingen. Ik ga dan snel m'n bed uit, anders kan ik het even later gewoon verschonen. Dit duurt een uur/anderhalf uur en dan ben ik voldoende afgekoeld en bekaf. Ik slaap weer een uurtje of 2 en daarna kan ik niet meer slapen, voor ik ben afgekoeld is het tijd om op te staan. Ik heb lange tijd hormonen geslikt, maar op een gegeven moment voelde dat niet goed meer en in plaats van 2 opvliegers per nacht, had ik er nog steeds 1. Overgestapt op de homeopathische middelen, mwah, nauwelijks tot geen resultaat. Gelukkig wordt het nu wel frisser in huis, dat helpt zeker, afgelopen zomer was echt een ramp. Nog vroeger naar bed heeft nauwelijks nut; dan heb ik soms wel 3 van die opvliegers. Ik weet het: ik moet hier doorheen, maar ik ben zo moe! Hoe doen anderen dat? Ik drink geen koffie meer, alcohol nam ik al niet, chocola eet ik niet meer, ik eet 's avonds na 7 uur trouwens helemaal niets meer, drink alleen water. Even een wandelingetje maken voor het slapen gaan, geen tv na het 8 uur journaal, het helpt allemaal niks. Ik heb van de huisarts tijdelijk een slaapmiddel gehad, maar mijn opvliegers laten zich niet voor de gek houden, ik word gewoon wakker en ben dan helemaal suf, dat is het dan ook niet. Heeft iemand de ultieme tip? Wat werkt bij jou of juist niet?

slapen of niet?

Ik slaap of ik slaap niet. Veel mensen halen gewoon niet de 8 uur. En er zijn altijd wel redenen te bedenken waarom dat niet zou lukken. Vervelend ja, je kunt echt moe zijn.
Maar het helpt volgens mij het beste als je, naast een goede slaaphygiene, de zaak verder maar accepteert.
Wandelingetje voor het slapen gaan, radio luisteren, boek lezen. En als ik dan weer wakker wordt ga ik maar weer radio luisteren of een filmpje kijken, of een boek lezen. Dan ben ik meestal weer snel vertrokken en anders heb ik er van genoten.
Ik heb vroeger weleens slaappillen gehad, maar die hielpen zo goed dat ik 2 dagen out ging. Dat leek me ook niet de bedoeling.
Dus toen ik het maar zo gaan doen. Bevalt goed. Natuurlijk zitten er dan ook weleens suffe dagen tussen, maar het is niet anders. Gewoon opstaan als de wekker gaat en je dingen doen tot je wakker bent.

Marie

Marie

16-09-2013 om 16:29

dekbed?

Hoi
Onder wat voor soort dekbed slaap je? Synthetisch, wol, dons of katoen?
Als het een synthetisch dekbed is raad ik je aan om een dekbed van katoen te nemen. Dat helpt heel goed tegen zweten (bij mij wel tenminste).
Ik neem aan dat je met raam open slaapt?

Wij slapen onder deze:

http://linolux.nl/linnenshop/Slaapkamer/DEKBEDDEN/?Cotton_Summer_23

marjanne

marjanne

17-09-2013 om 09:08

gedoe

Ik ken die opvliegers. Nou ben ik gelukkig een goede slaper dus ik slaap altijd snel weer in maar in periodes (gelukkig komen ze met vlagen) ben ik 6-8 keer wakker 's nachts. Dunne deken/dikke deken/laken/omdraaien. Ik accepteer het omdat het met de tijd weer over gaat. Maar als je er overdag minder door gaat functioneren lijkt het me heel naar

-Flupke-

-Flupke-

17-09-2013 om 10:56

misschien

moet je toch proberen, ondanks transpireren, in bed te blijven. Kan zijn dat ik makkelijk praten heb, want ik heb ook opvliegers maarheb nooit zo heel veel gezweet: nu dan wel even tijdens zo'n opvlieger. Maar als je gewoon probeert te blijven liggen en dat bed de volgende dag pas verschoond?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-09-2013 om 11:41

wat ik doe

Ik heb ook last van nachtelijk zweten en dat kan heel erg zijn. Daarom slaap ik op een badlaken. Dat klinkt heel gek, maar het neemt het vocht goed op. Ik hou momenteel mijn raam juist dicht. Als ik zweet en er gaat een frisse bries overheen word ik juist wakker van de kou. Ik lig dan echt te rillen.

Dendy

Mona

Mona

18-09-2013 om 00:30

vroeg

Ik vind half 11 naar bed gaan zo enorm vroeg, als ik dat doe dan ben ik denk ook rond 4 uur wakker. Red je het niet om pas rond half 12 - 12 uur te gaan slapen? Dan trek je toch wat meer de nacht door heb ik het gevoel. Verder met de opvliegers, een vriendin van mij heeft daar al wel last van, zij slaapt inderdaad ook op een badlaken en heeft een extra nachthemd, ze probeert niet te lang uit bed te blijven, want dan wordt ze veel te wakker. Ze heeft een wollen dekbed trouwens.

Waarom zo vroeg?

Als je zo weinig slaapt, waarom blijf je dan niet gewoon wat langer op?

KHS

KHS

20-09-2013 om 22:02

Trazolan

Heeft bij mij geweldig geholpen. Google er eens op!

Hanne.

Hanne.

20-09-2013 om 22:36

vroeg

Ik vind half elf niet zo heel vroeg als je 8 uur slaap wilt krijgen.

Maar goed mij tips zitten ook in zo veel mogelijk in bed blijven. Als mijn dekbed doorweekt is draai ik het om morgen weer een dag. En ik probeer me voor te houden dat ik van alleen liggen rn niet slapen ook uitrust.

Als ik niet in de stress schiet omdat ik niet kan slapen val ik juist in slaap

suffie

suffie

24-09-2013 om 10:24

afgelopen nacht

Het was afgelopen nacht weer raak: half 11 in bed, snel in slaap; ik was echt moe. Half 1 wakker, liggen woelen tot half 2, nergens een koel plekje meer te vinden, toch maar uit bed, op de bank beneden uitdampen, half 3 weer in bed, uiteindelijk in slaap gevallen tot kwart over 4, wakker gelegen tot ongeveer half 6 en om 7 uur gaat de wekker. Ik houd dit gewoon niet vol! Een nachtje slecht slapen is geen punt, dat gaat wel, maar dit gaat niet meer. Ik heb vandaag vrij genomen, toen de kinderen om kwart voor 8 de deur uitgingen, ben ik terug gegaan, toch nog 2 uurtjes geslapen, eindelijk. Maar dit is ook geen oplossing. M'n huisarts weet ook niets anders dan: je moet er door heen, maar hoe lang dit nog duurt weet hij uiteraard ook niet. De opvliegers heb ik nu zo'n jaar of vier, het slaapprobleem is iets van het afgelopen jaar en wordt alleen maar erger. Ik slaap onder een laken, daar bovenop het dekbed, zodat ik iets weg kan doen als het erg warm wordt en ook weer niet ga rillen, juist omdat je helemaal nat/klammig bent.
Trazolan heb ik opgezocht en het wordt voorgeschreven voor mensen met een depressie en dementie, lijkt me geen echt goede keuze, maar ik zal het eens met de huisarts bespreken. De zoektocht gaat door!

MariaV

MariaV

24-09-2013 om 12:14

Melatonine

Ik heb geen opvliegers, maar ik word wel 's nachts wakker en kan dan de slaap niet meer vatten. Daarom neem ik sinds een jaar 's avonds een paar pilletjes melatonine met vertraagde afgifte. Daarmee slaap ik dieper en word ik meestal niet meer wakker. En als ik wel wakker word, dan slaap ik gemakkelijk weer in. Ik ben nu een stuk fitter overdag.
Af en toe neem ik ze niet, en dan merk ik inderdaad dat ik de tweede helft van de nacht heel licht slaap of zelfs alleen maar lig te soezen. Ik kan me vrij goed ontspannen en raak dan ook niet in de stress, maar ik ben 's ochtends wel veel minder goed uitgerust.
Ik neem gewoon de vrij verkrijgbare melatonine retard in tabletjes van 0,1 mg. Ik neem er twee of drie, en dat werkt voldoende. Volgens de huisarts kan dat bijna niet met zo'n lage dosering, maar het effect is bij mij echt heel duidelijk merkbaar.

Puck

Puck

24-09-2013 om 13:09

Probeer je er minder druk om te maken suffie

Ik heb het idee dat je jezelf vreselijk zit op te winden en je er druk om loopt te maken dat je je bed uitdrijft en het bloedje warm hebt. Misschien helpt het als je probeert er laconieker over te doen? En een uur je bed uit om uit te dampen??? Ga voor mijn part even 5 minuten gewoon buiten staan of ga een minuut voor de open koelkast staan, maar duik dan je bed weer in. Ik zou zeker geen uur blijven zitten beneden. Wat doe je overigens in dat uur? Geen koel plekje meer in bed: er werd een tip gegeven om een badlaken in je bed te leggen. Vervang dan snel even die klamme warme handdoek door een fris exemplaar en een schoon nachthemd en hup, je bed weer in. Als je zonder kleding slaapt dan is het misschien een tip om een dun katoenen t shirtje aan te trekken. Kan je ook snel verwisselen als je wilt.
Ik snap alles van je opvliegers, word ook iedere nacht minstens 2 keer wakker omdat ik mijn bed voel klotsen, maar no way dat ik eruit ga of me er druk om maakt. Hoort erbij en zal wel over zijn voor ik een jongetje ben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.