Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maritxx

Maritxx

16-02-2018 om 11:03

Dochter ineens scheel

Hoi allemaal,

Mijn dochtertje van 2 jaar kijkt vanaf zondag scheel met 1 oog.
Het oog draait steeds naar binnen toe.
Zondag viel het nog niet erg op, maar het lijkt met de dag erger te worden.
Ik ben maandag met haar naar de huisarts geweest, en heb een verwijzing voor de orthopist gekregen.
Nu moet ik helaas nog een maand wachten voor ik terecht kan.
Vorige maand bleek uit de gehoortest dat ze ook een verminderd gehoor heeft, daarvoor moeten we ook volgende maand terug komen.
Ik ben echt een leek op het gebied van 'oogproblemen'. Brillen en scheelzien komen in onze families vrijwel niet voor.
Maar ik ben nu dus wel een beetje bang dat ze zo en een gehoorapparaatje, en een brilletje moet.
Ik ben benieuwd naar ervaringen van andere ouders, waarvan het kind ook ineens scheel is gaan kijken.
Staat dan al zo goed als vast dat ze een bril moeten, of hoeft dat helemaal niet zo te zijn?

@Emma

@Emma

16-02-2018 om 11:27

hoeft niet altijd

Mijn dochter had op die leeftijd een lui oog dat "wegdraaide" Ze kreeg een pleister die een paar uur oer dag op moest. Tegelijkertijd kreeg ze een brilletje want ze bleek ook bijziend. Dat is wel wat anders hoor.
Ik ben natuurlijk geen oog- of kno-arts. Het is wel goed dat ze er snel bij zijn.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2018 om 12:29

Ineens scheel?

Als een kind ineens scheel kijkt zou ik geen doorverwijzing vragen naar een orthoptist maar naar een kinderarts of neuroloog. Mijn kinderen zijn ook scheel, maar al vanaf de geboorte. Dat is mi wel iets anders dan plotseling.
Een bril of gehoorapparaat is niet zo erg, daar wennen die kleintjes zo aan, al is het vooral voor ouders wel even slikken.

Sukke

Sukke

16-02-2018 om 13:30

Dat beslist de huisarts off/ontopic

Die maakt de afweging waarom hij of zij iemand naar wie of wat stuurt.
De huisarts heeft het kind gezien dus ik neem aan dat er zorgvuldig gehandeld wordt.
Ik mis tegenwoordig wat het vertrouwen in de arts en zie daarvoor in de plaats patiënten die zich als artsen gedragen maar dan zonder diploma en dan op een eisende manier. Ik begrijp dat niet zo goed.

Sterkte met afwachten Marit.

Arts

https://www.orthoptisten.info/

De orthoptist is een degelijk paramedisch beroep. Ze werken vaak samen in een polikliniek met oogartsen. Als er mogelijk sprake is van ziekten van het oog dan kennen zij daar de signalen van en zullen je doorverwijzen.

Mijn ervaring is dat er vaak betere praktische vaardigheden zijn dan bij oogartsen. Je haalt er ook geen architect bij als je je badkamer wil verbouwen. Kan, maar is niet nodig en misschien zelfs niet erg handig.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2018 om 13:43

Orthoptist

Ik weet wat een orthoptist doet, maar bij plotselinge visusafwijkingen denk ik niet aan normaal scheelzien. Meestal heeft een orthoptist wel een aantal weken wachtlijst, en daar zou ik in dit geval niet op willen wachten.
Maar goed, ik wil ook niet onnodig onrust veroorzaken. De huisarts zal het wel weten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-02-2018 om 13:48

Nee maar ik kan me de reactie van Phryne wel voorstellen

Wij hebben met twee van onze kinderen bij de orthoptist gelopen. Met één van die twee nog steeds trouwens. Ik heb erg veel vertrouwen in hun professionaliteit.

Maar toch komt ineens scheel kijken wel gek op mij over. Ik zou dan wel van de verwijder willen weten of plotseling scheelzien vaker voorkomt. Maar idd de verwijzer beslist waar hij/zij naar toe verwijst.

Overigens is een bril echt niet het einde van de wereld. Een van de kinderen hier had er al1 voordat ze 3 was. Jongste vanaf 6, oudste vanaf een jaar of 16.

Slecht horen op die hoeft echt niet te betekenen dat er een structureel gehoorprobleem is. Vaak knappen kinderen al op door buisjes.

Maar vanaf hier is niet te zeggen waarom kind van ts scheel ziet en minder hoort.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-02-2018 om 13:50

Tjonge wat een fouten

Verwijder moet zijn verwijzer.

Slecht horen hoeft op die LEEFTIJD....enz

Ja duidelijk

http://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/symptomen/scheelzien.php

Ik zie wat je bedoeld.

Je kunt in elk geval ook zelf het verhaal goed doen bij de orthoptist en scherp blijven op bijkomende klachten.

Marit123

Marit123

16-02-2018 om 14:25

Bedankt

voor jullie reacties.

ik vond het inderdaad ook vreemd dat het zo plotseling was, maar volgens de huisarts speelt het waarschijnlijk al langer, maar viel het zondag pas voor het eerst op. Maar t blijft inderdaad vreemd dat deze week ineens iedereen zegt, goh, ik wist niet dat ze scheel keek.

Maar wat ik dus uit jou verhaal begrijp @Emmma, is dat scheelzien niet perse het gevolg hoeft te zijn van slecht zien?

Ik weet dat een bril en/of een gehoorapparaat niet het einde van de wereld is, maar ze loopt ook al flink achter in haar ontwikkeling, dus nu dit er weer bij is wel even een 'domper'

Aagje Helderder

Aagje Helderder

16-02-2018 om 14:29

Marit

Scheelzien hoeft idd niets te maken te hebben met het zichtsvermogen. Zegt wel iets over coördinatie en samenwerking tussen de ogen.

Aagje

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-02-2018 om 14:35

Mijn jongste

Dat kan ook, dat het je eerder niet is opgevallen. Bij mijn jongste was ik de enige die het zag. Gelukkig haalde ze de test bij het CB niet waardoor we een doorverwijzing kregen. Bij de orthoptist noemde ik ook dat ik haar scheel vond, en met een klein trucje (oog afdekken, en naar boven laten kijken) kreeg ze voor elkaar dat dochter plotseling nog veel scheler keek. Ze is nog steeds scheel, maar met bril op kijkt ze recht.

Ontwikkelingsproblemen

Kan door te vroeg geboorte, maar kan ook doordat ze vanaf de geboorte problemen heeft met zicht en gehoor. Dan kan een bril en gehoorapparaat aanmerkelijke vooruitgang betekenen. Dan ben je blij dat je er vroeg bij bent.

Yaron

Yaron

16-02-2018 om 22:25

Gehoor

Onze zoon had op die leeftijd ook een verminderd gehoor en daardoor een achterstand in zijn spraakontwikkeling, we zijn verwezen naar de KNO arts die snel constateerde dat zijn neusamandel behoorlijk ontstoken was. Die is toen verwijderd en daarna begon hij eindelijk te praten. Een jaar later bleek dat hij ook een bril nodig had, geen scheelzien overigens. Ik moest ook even slikken, maar nu, 10 jaar later, is het een raar gezicht als hij zijn bril niet op heeft.

Maartje

Maartje

17-02-2018 om 08:18

Verwijzing

‘Ik zou een verwijzing vragen naar een neuroloog of kinderarts’, yeah right. Gelukkig is de HA wijzer. Wat denk je dat die als eerste doen met een scheel peutertje? Naar de oogarts/orthoptist. En kom maar terug als die denken dat het niet op hun terrein ligt.
Phryne je zegt ook ‘bij een plotselinge visusafwijking denk ik niet aan normaal scheelzien’, maar je weet hier helemaal niets over de visus.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2018 om 14:43

Eens met Maartje

Eerst de oogarts, wel met wat meer spoed dan afwachten tot er een gaatje is. Als de oogarts zich zorgen maakt, neemt die wel stappen.

Ik zou overigens ook schrikken als een kind voor mijn gevoel opééns scheel kijkt. Maar inderdaad, soms heb je het gewoon niet door, maar zie je het eenmaal, dan kun je je ogen er niet van af houden en kan het zomaar zijn dat het grotere vormen aan neemt door je ongerustheid. Probeer dus rustig af te wachten tot de oogarts zijn of haar licht erover heeft laten schijnen. Ook prettig voor je dochtertje.

Nog even overleggen?

Ik heb moeite met dat "ineens", heeft de huisarts dat wel goed begrepen? Ik zou er maandag toch nog een telefoontje aan wagen om te overleggen. Als de huisarts het goed begrepen heeft dan zou ik gewoon nog die paar weken wachten.

Sorry, te voorbarig

Ik lees nu pas in #10 dat de huisarts dat wel begrepen heeft, afwachten en in de gaten houden, zou ik doen.

Even off topic: ons kind heeft nachtlenzen, een aanrader!

ik zou graag willen weten wat uw dochtertje uiteindelijk bleek te hebben. dit bericht is uit 2018 dus ze is nu 4. dit omdat mijn kleinzoon van 2 ook ineens, van de ene op de andere dag scheel ging kijken. en nee, niet omdat het eerder niet opviel.

is er al iets meer bekend over dit onderwerp? Ik lees van alles maar niet wat uiteindelijk de oorzaak was. Mijn zoontje kijkt ook ineens scheel, zijn oogje valt vanzelf naar binnen. Dit lijkt me acuut en niet normaal? 

Sanne: echt huisarts bellen, het maakt niet uit wat 'wij' zeggen. Vandaag nog doen!

Eens met Egel, ik zou vandaag de huisarts bellen! Dit klinkt niet goed. En als het toch onschuldig blijkt te zijn (wat ik uiteraard hoop), begrijpt hij/zij vast wel waarom je toch zo snel contact wilde.

Egel. schreef op 18-04-2023 om 13:19:

Sanne: echt huisarts bellen, het maakt niet uit wat 'wij' zeggen. Vandaag nog doen!

Kan ook volgende week hoor. Na 5 jaar maken die paar dagen ook niet meer uit. 

Tijgeroog schreef op 19-04-2023 om 00:33:

[..]

Kan ook volgende week hoor. Na 5 jaar maken die paar dagen ook niet meer uit.

Zou reactie richting Sannevl kunnen zijn die de 18e aangaf dat haar zootje ook plotseling scheel kijkt

Oh, sorry, je hebt gelijk. Ik had eigenlijk moeten slapen, in plaats van die reactie te schrijven. 🙈
In dat geval is mijn advies inderdaad ook om zo snel mogelijk bij de huisarts langs te gaan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.