Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Diverticulitis

Hoi, dit is mijn eerste discussie op dit forum. 
Drie weken geleden is diverticulitis bij mij vastgesteld na pijnen links in mijn buik. Blijkbaar had ik een ontsteking en heb ik hier weken mee gelopen voordat ik naar de dokter ging.

Ik heb voel me zo behoorlijk moe. Ik zorg dat ik goed rust. Ik doe daardoor niet zoveel omdat dat teveel energie vraagt. Soms heb ik goede middagen, soms 
slechte dagen.  De huisarts zegt dat door de diverticulits kan komen, maar hij kan er niet veel aan vermoeidheid doen. Hij zei dat ik mijn activiteiten moet aanpassen aan mijn vermoeidheid. Het is erg frustrerend, ik ben gewend om lekker bezig te zijn.

Kan iemand mij zeggen hoelang die vermoeidheid duurt of heeft iemand hier ervaring mee? Een vriendin van me heeft goede ervaringen met homeopathie. Ik vond niet veel informatie hierover op google behalve https://www.homeopathie-natuurlijk.nl/blog/diverticulitis/ Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes,

Tinie

als je reclame wil maken voor homeopathie, dan moet je dat minder opzichtig doen. Je stelt een vraag en komt zelf met een oplossing, dat betekent dat je helemaal geen vraag hebt. 

annet1982

annet1982

18-04-2025 om 17:44 Topicstarter

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind voordat ik een vraag stel, zelf ook moet zoeken. Daarom heb ik de link toegevoegd. Als je zoekt op homeopathie en diverticulitis, dan zijn er weinig sites die goede informatie bevatten. Is het niet zo dat je eerst zelf moet zoeken, voordat je iets aan andere gaat vragen?

Bedankt voor de link, ik ga Jort beluisteren.

Diverticulitis gaat in principe vanzelf over. Dus neem gerust druppels niks met een alcoholgehalte van 65%. Het maakt geen verschil.

misschien kan iedereen zich eerst verdiepen in hoe homeopathie werkt.
Dit is wel een goede website daarvoor https://hoewerkthomeopathie.nl/

annet1982

annet1982

18-04-2025 om 18:36 Topicstarter

mana_sutiyuq bedankt voor de link. leuke site!

Het bestrijden van een infectie kost nu eenmaal veel energie. En al helemaal als die in je darmstelsel zit waardoor ook nog de opname van voedingsstoffen wordt bemoeilijkt.
Het enige dat je kunt doen is inderdaad rust houden en goed voor je darmen zorgen. Dus vooral veel vezelrijk eten en veel drinken.
Je zou wel kunnen vragen om een bloedonderzoek op Hb en ijzer, vit B12, foliumzuur en D. Dat zijn vitamines waarvoor geldt dat als de waarde laag(normaal) is, je je flink moe kunt voelen. En ook een ijzergebrek zorgt voor vermoeidheid. Dus als die waarden laag zijn is het verstandig om die aan te vullen.
Homeopathie is gelul in een flesje, volgens de huisarts voor wie ik werk.

mana_sutiyuq schreef op 18-04-2025 om 18:25:

misschien kan iedereen zich eerst verdiepen in hoe homeopathie werkt.
Dit is wel een goede website daarvoor https://hoewerkthomeopathie.nl/

Briljant!! 

annet1982

annet1982

18-04-2025 om 19:34 Topicstarter

Bedankt, dat is een goeie tip, dan ga ik dat eerst proberen.

Jonagold schreef op 18-04-2025 om 19:21:

Het bestrijden van een infectie kost nu eenmaal veel energie. En al helemaal als die in je darmstelsel zit waardoor ook nog de opname van voedingsstoffen wordt bemoeilijkt.
Het enige dat je kunt doen is inderdaad rust houden en goed voor je darmen zorgen. Dus vooral veel vezelrijk eten en veel drinken.
Je zou wel kunnen vragen om een bloedonderzoek op Hb en ijzer, vit B12, foliumzuur en D. Dat zijn vitamines waarvoor geldt dat als de waarde laag(normaal) is, je je flink moe kunt voelen. En ook een ijzergebrek zorgt voor vermoeidheid. Dus als die waarden laag zijn is het verstandig om die aan te vullen.

Jonagold schreef op 18-04-2025 om 19:21:

Ben blij dat je huisarts er zo over denkt, hier schrijft de implantoloog mijn kind Traumeel voor wat gelul in tabletvorm is (denk aan: de dierenarts schrijft het ook voor voor de hond, er is niet bekend hoeveel werkzame stof er inzit, en als je er maar in gelooft doet het vast wel iets maar dat geldt ook voor pepermuntjes; al zou ik die niet aan mijn hond geven). 

Waarom mag je niet medicijnen van een ander gebruiken maar wel onzinnige homeopathie-medicijnen voorschrijven aan om het even welke levensvorm? Omdat het niks doet, waarschijnlijk, maar dan nog, het kost wel geld en mensen gaan het braaf kopen "want de dokter zal het wel weten".

Overigens zei een MDL arts dat pepermuntoliecapsules kunnen helpen bij IBS dus ik doe pepermuntjes te kort.

AnnaPollewop schreef op 19-04-2025 om 08:01:

[..]

Ben blij dat je huisarts er zo over denkt, hier schrijft de implantoloog mijn kind Traumeel voor wat gelul in tabletvorm is (denk aan: de dierenarts schrijft het ook voor voor de hond, er is niet bekend hoeveel werkzame stof er inzit, en als je er maar in gelooft doet het vast wel iets maar dat geldt ook voor pepermuntjes; al zou ik die niet aan mijn hond geven).

Waarom mag je niet medicijnen van een ander gebruiken maar wel onzinnige homeopathie-medicijnen voorschrijven aan om het even welke levensvorm? Omdat het niks doet, waarschijnlijk, maar dan nog, het kost wel geld en mensen gaan het braaf kopen "want de dokter zal het wel weten".

Overigens zei een MDL arts dat pepermuntoliecapsules kunnen helpen bij IBS dus ik doe pepermuntjes te kort.

Traumeel bevat tenminste nog werkzamestof, ze werken met D2  verdunningen wat een 1:100 verdunning is. Ook D3 (1:1000) en D8 staan er tussen. Bij  een verdunning hoger dan D24 of C12 is naar alle waarschijnlijkheid geen molecuul van de oorspronkelijke stof terug te vinden omdat met die verdunning het getal van Avogadro wordt overschreden. Zo ver gaan ze dus niet.

Maar er zitten zoveel stoffen met minimaal D2 verdunning dat er in 31 mg die een tablet groot is nooit 1/100e deel actieve stof is want er zitten ook nog vulmiddelen in, die o.a op basis van lactose zijn.

Mbv de ingredientenlijst in de bijsluiter kun je een heel eind komen want van sommige stoffen moeten ze de hoeveelheid vermelden. De volgorde is ook wettelijk verplicht waardoor je de Quantum satis ingrediënten kunt inschatten. Maar met al die verschillende verdunningen is het wel veel rekenwerk.

dan

dan

19-04-2025 om 09:57

Ik denk dat het inderdaad tijd nodig heeft als er een ontsteking zit maar je bloed laten onderzoeken op tekorten kan ook goed zijn, mits dit nog niet gebeurd is. 

Bij divertikels is het belangrijk dat je zorgt dat je ontlasting soepel blijft'; op die manier blijven er minder stukjes harde ontlasting bij de divertikels hangen, want daar ontsteken ze door. De kans op diverticulitis neemt toe door:

• Roken
  • Weinig beweging
  • Vezelarm dieet en veel vlees eten
  • Overgewicht
  • Bepaalde medicijnen (zoals ibuprofen, diclofenac, naproxen, morfine, tramadol en prednison)Dit wat betreft de preventie.

Voor nu tips:

• Drink voldoende
    • Omdat je minder vezels binnenkrijgt die goed zijn voor een soepele stoelgang is het extra belangrijk om voldoende te drinken om verstopping te voorkomen. Drink 1,5 tot 2 liter water per dag om de spijsvertering soepel te houden. Je kunt het beste water, thee, koffie of (plantaardige) zuivel drinken. Drink liever geen frisdranken.
  • Vermijd taai vlees of gerechten die lastig zijn om te verteren
    • Kies voor vlees die minder vet zijn zoals kip of kalkoen of kies voor vis of eieren. Eet liever geen taai of draderig vlees of vis met graten.
  • Kies voor vetarm en licht verteerbaar eten
    • Vermijd gefrituurd voedsel en kies voor gerechten die gestoomd, gekookt of gebakken zijn zonder veel olie of vet.
  • Eet kleine porties verdeeld over de dag
    • In plaats van drie grote maaltijden, kan het nuttig zijn om vaker kleine porties te eten, zodat de darmen minder belast worden.

Dit zijn tijdelijke adviezen. Als de ontsteking over is, kan je geleidelijk weer meer vezels gaan eten. Overleg met je arts of diëtist wanneer je kan overstappen en hoe je stap voor stap weer vezelrijk kan eten.

Bron: MDL fonds

mana_sutiyuq schreef op 19-04-2025 om 09:40:

[..]

Traumeel bevat tenminste nog werkzamestof, ze werken met D2 verdunningen wat een 1:100 verdunning is.

https://db.cbg-meb.nl/bijsluiters/h90957.pdf

Het maakt blijkbaar niet uit hoeveel je ervan neemt en ook niet wie het neemt, want het is homeopatisch. Maar dan niet heel erg verdund, dus eigenlijk ook weer niet. 

Dat het "wetenschappelijk bestudeerd" is geloof ik graag (zoals de website van traumeel zelf vermeldt) maar dat zegt niets over of het ook werkt. 

In mijn optiek, en ik heb ook wetenschap gestudeerd, is het kwakzalverij. Maar goed, mensen hebben het recht om geld uit te geven aan waar ze in geloven. Ik vind het alleen kwalijk als een arts het voorschrijft want waarom dan niet het advies om bij volle maan een zwarte haan te slachten tijdens het aanroepen van Zeus. Dat is ook een methode immers.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.