Gezondheid
Kinne
03-05-2013 om 10:12
Dieet kind,tips gevraagd.
Onze dochter (6jaar) is helaas sinds vorig jaar veel aangekomen. Het komt door een lichamelijke aandoening en ze kan er niks aan doen. Voor die aandoening is ze nu in behandeling en we zijn ook al bij een diëtist geweest.
Veel tips gekregen o.a. 30+ kaas, magere smeerworst enzovoort. Nu gaf de diëtist ook aan om suikervrije siroop te gaan gebruiken, naast water en thee, maar ik ben niet zo'n fan van al die suikervervangers.
Heeft iemand tips voor ranja met weinig calorieën. En ook misschien tips voor koek, gebak en snoep met weinig calorieën. We proberen al zoveel mogelijk het gebruik ervan te beperken maar 1 snoepje of koekje per dag mocht van de diëtist maar dan willen we graag dat er zo min mogelijk in zit. Mag ook zelfgemaakt zijn. Willen alles wel proberen.
Kinne
05-05-2013 om 14:22
Annej
Popcorn, ook al niet aan gedacht. Dat is ook een goed idee. Van een aantal dingen at ze altijd al de magere variant bv karnemelk. Als brood eet ze grof volkoren(voor haar darmen, werken ook al niet lekker mee). Van de diëtist moesten we toch wat meer over op de magere producten maar haar niets essentieels onthouden. Dus wel kaas maar dan 30=. De oude vind ik zelf ook nog wel lekker.
Kinne
05-05-2013 om 14:24
Cookie
Dat ijs ga ik proberen. En ook je limonade ga ik van de week maken. Morgen ook maar een zak citroenen halen. Appie krijgt nog een goede aan mij.
Kinne
05-05-2013 om 14:28
Tinus p
Voor de herkenbaarheid laat ik een beetje in het midden waar ze aan lijdt, neem van mij aan dat het ernstig is en dat haat gewichtstoename echt niet van 7 zakken chips op een dag komt. Ze heeft een BMI van ruim 18. Dat is voor kinderen overgewicht. Ze speelt gelukkig veel buiten en zit op gymnastiek. Gaat van de zomer ook 2 maal in de week zwemen en we gaan vaker na het eten wandelen.
Kinne
05-05-2013 om 14:39
Bertje1
De diëtist vond haar ook groot genoeg om te snappen waarom ze water en thee zonder suiker moest drinken. Ben zelf geen fan van al die zoetstoffen dus die geef ik haar liever niet
Kinne
05-05-2013 om 14:42
Nogmaals tasja123
Mijn dochter heeft het tegenovergestelde van wat jouw dochter heeft, alleen is bij haar het plotseling gekomen. Ze was altijd klein en mager en nu dus niet meer. Wilde niet inbreken in jouw draadje en heb daarom niet gereageerd
Leen13
05-05-2013 om 14:50
Hartig
Wel, als je dochter van hartig houdt kun je misschien die dingen die ze dan toch niet zo kan waarderen gewoon uit haar menu halen: taart, koek, snoep, en toetjes, ijs vervangen door waterijs of fruitijs. Kan alles uitmaken. En het haar natuurlijk goed uitleggen wat handig is voor haar. Wat je toch niet zo lekker vind kun je makkelijker weglaten. Ik begrijp, zelf hartigert, ook al niet wat een mens moet met snoep of koek. Dat is een slechte gewoonte die we ons in een periode van relatieve welvaart na de oorlog fout hebben aangeleerd.
Zelf ben ik op 20-jarige leeftijd in een jaar 5 kilo afgevallen met het gewoon schrappen van die dingen die je wel eet maar er toch niet om geeft. Lekker eten is belangrijk.
Fijn, dat je nu zelf ook geen suiker neemt. Dat zal haar ook helpen.
Rafelkap
05-05-2013 om 18:59
Kinne: blinddoek
Misschien nog een tip voor de smoothie. Mijn zoontje (weliswaar verstandelijk gehandicapt) is ook van het type: wat de boer niet kent.. Nu heb ik bekers met een deksel gekocht waar je een rietje doorheen kan steken. Eerst alleen sinaasappelsap in gedaan, daarna sinaasappel/banaan/spinazie (dus groen wat hij normaal niet zou drinken). Ging erin als koek! Misschien kan jij je dochter ook foppen door iets (kleins) nieuws proeft zonder dat ze mag kijken (bv met een blinddoek?)
Wel goed om er fruit/groente in te krijgen, alleen niet teveel dus hebben we net geleerd
Tasja123
05-05-2013 om 23:07
Kinne
De etiketten lezen kost je nu meer tijd, maar straks weet je precies welke ontbijtkoek (ook niet zoveel calorieën en goed voor de darmen) je het beste kunt nemen. Het blijft wel een lastig gegeven. Hier at ze altijd 1 boterham en eenperiode met heel veel honger. Dus overgegaan op 2 boterhammen en 2 weken later gingen de broeken niet meer dicht, dus terug naar 1 boterham. Constant zoeken naar wat is te veel en zorgen dat Ze niet te weinig krijgt. Wij zijn beperkt met eten, wat meer groente dan aardappelen en vlees, geen danoontjes en andere toetjes. Dat doen we een keer in plaats van een ander eetmoment. Tussen de vaste eet en drinkmomenten door mag er alleen water gedronken worden.
Inmiddels wordt ze wat ouder en leggen we ook meer uit waarom ze iets niet mag. Doordat ze het gewend is hebben we er weinig problemen meet met haar. Buiten de deur bij anderen is het opletten, ze is nogal klein en nog jong dus zielig als je van je moeder geen koekjes en snoep toegestopt mag krijgen. Daardoor komen we wel eens in strijd. Dat vind ik nog het lastigste om anderen te laten luisteren naar jou regels.
Het is allemaal gewenning en vooral voor haar. Van tijd tot tijd zal dat best eens problemen opleveren, leuk is het ook niet maar ze zal te veel last krijgen van haar lijf als je het niet doet. En zeker als je denkt dat ze haar hele leven er rekening mee moet gouden is het fijn dat je zo met haar bezig bent! Genoeg die het niet op kunnen brengen!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Maks
06-05-2013 om 11:55
Boterham na school
"Eigenlijk doen we nooit een boterham als ze uit school komen, ben bang dat er dan aan tafel niks wordt gegeten". Toch goed om over na te denken. Als ze zulke kleine eters zijn, zou een koekje ook geen goed idee zijn. Ik denk persoonlijk dat 1 boterham nar school niks uitmaakt voor de trek twee uur later. Erger nog, ik denk dat wat substantieels (echte brandstof, in plaats van nep: snoep, koek) in hun buik zelfs belangrijk is. Ze moeten na school nog wel twee uur door en hoe laat was de lunch? 12 uur? 6 uur niks eten is een veel te lange periode voor een kind. Ga eens na: wat is nou 1 boterham in 6 uur?
Misschien ook nog een idee: als je traditionele kost eet, zorg dan voor veel groenten en voer de regel in dat die absoluut op moeten (zelf ook meedoen natuurlijk). Van aardappelen en vlees mag ze dan desgewenst iets laten liggen. Toen het bij ons een tijdje lastig ging, heb ik zelfs ingevoerd dat ze pas vlees (het favoriete) op hun bord kregen als de groenten op waren. Dat was een goede stimulans. Maar het was een noodmaatregel, ik probeer ze ook te leren alles een beetje te af te wisselen bij het eten. Dat maakt het vaak ook makkelijker als er iets op het bord ligt dat niet favoriet is. Hapje minder lekker - snel een hapje lekker er achteraan!
Wikke
08-05-2013 om 02:02
Alleen gezond eten aanbieden, geen regels/dwang
Ik zou me richten op het wennen aan zo gezond mogelijk voedsel, op een vanzelfsprekende manier. Het belangrijkste wat je kunt doen is zoveel mogelijk (alleen maar) gezond voedsel aanbieden/inkopen. Wat "gezond", dat bepaal je zelf, want daar zijn veel verschillende ideeën over. Maar het houdt in ieder geval in: veel groente, weinig suiker, zoveel mogelijk "volkoren". Het heeft ook met balans te maken: vind je dat je kind te weinig groente eet, dan biedt je dat meer aan. Vind je dat je kind te veel brood eet (ik noem maar wat), dan bied je meer alternatieven aan. Vind je dat je kind teveel chips of kroketten eet, dan koop/maak je die nooit meer.
Maar geen regels, niet "eerst groente dan iets anders", of "eerst hartig dan zoet". Maar wel vanzelfsprekende maaltijdrituelen met verschillende gangen, dan zit er al vanzelf een volgorde in. Gewoon "zo doen wij dat hier". De exacte invulling daarvan, die bepaal je zelf, kwestie van opvattingen, achtergrond, cultuur, omstandigheden, etc.
Geen (of zo min mogelijk) snoep/koek/ijs/zoutjes/etc. in huis halen, maar er geen punt van maken als het elders door anderen wordt aangeboden.
Want regels en nadruk kunnen leiden tot eetproblemen en fixatie.
En als je iets niet in huis hebt, dan hoef je ook niet "nee" te zeggen of regels op te stellen, is voor jezelf ook makkelijker.
Een goede gewoonte is ook om zo veel mogelijk tussen de middag "warm" te eten, d.w.z. geen gewone broodmaaltijd maar royaal groente (in wat voor vorm dan ook) en ook ei/vis/vlees e.d. En als het nodig is om tussendoor te eten, dan echt eten, waar echte waardevolle voedzame bestanddelen in zitten (bijv. komkommer, tomaat, wortel, fruit, een volkorenboterham), en geen snoep of koek.
Ontbijtkoek zou ik zeker niet geven. Dat is vooral een brok suiker (bestaat voor meer dan de helft uit suiker) en witmeel. Eventueel volkorenrogge-ontbijtkoek, maar ook daar zit veel suiker in. Liever een gewone volkorenboterham, verzadigt veel beter en heeft een gezondere voedingswaarde.
Als drinken alleen water of melk/karnemelk.
Richt je niet alleen op: hoe krijgt mijn kind minder calorieën binnen, maar ook op: hoe krijgt mijn kind zoveel mogelijk gezonde stoffen binnen.
Dit is zoals ik er tegenaan kijk, zie maar wat je er mee doet.
Succes en sterkte in ieder geval, want het lijkt me een naar probleem.
Serra
10-05-2013 om 08:53
En bewegen
En denk ook aan de andere kant. Meer verbranden door meer te bewegen. Buiten spelen, sporten en na het eten met gezin naar buiten wandelen, voetbal, verstoppertje etc.
Leen13
10-05-2013 om 17:38
Daarnaast de weerbaarheid
Zou ik nadenken hoe je dochter weerbaar te maken tegen al het commentaar dat je krijgt als een kind te dik is. Vertel dat er steeds meer mensen en kinderen te dik zijn en dat mensen daar bezorgd over zijn en daar van alles aan willen doen. Helaas is dat een soort nationale obsessie geworden. Iedereen geeft je soms commentaar op je overgewicht terwijl het zoveel leuker is om iets te zeggen van iemand over leuk eruit zien of iets leuk of goed doen. Dat moet je mensen maar vergeven en goed aan jezelf denken. Jij eet gezond en beweegt dus je doet er alles aan. Laat ze verder maar praten. En wees blij met mensen die je waarderen voor wie je bent.
Gisteren toevallig weer een discussie gehad met een aantal adolescenten, aankomend onderwijs- en ziekenhuis personeel die het zeer nuttig vinden om ouders en kinderen er op te wijzen dat een kind te dik is. Alsof een kind gaat afvallen van zo'n opmerking. Dat is toch wel een stukje ingewikkelder. Het is nogal makkelijk om over andere mensen te oordelen dat je heus wel kunt afvallen. Je staat niet in hun schoenen. En ondertussen zitten kinderen en volwassenen die te dik zijn met die continue beoordeling en veroordeling en dat is niet goed voor het zelfbeeld van een kind. Ik zou een kind liever anders benaderen en dat dik zijn negeren. Lijkt me stug dat mensen dat zelf niet zouden weten inmiddels. Iets er aan doen is een heel ander verhaal. Ik erger me gewoon aan de grenzeloze arrogantie die daar uit spreekt. Heerlijk om een ander op een algemeen geaccepteerde 'misstand' aan te spreken.
Tasja123
10-05-2013 om 23:38
Hmmm te dik
Het gaat er niet alleen om of je kind te dik is en of men daar iets over zegt. Als je te snel groeit in gewicht moet je er wat aan doen, overgewicht veroorzaakt nu eenmaal grotere problemen voor de toekomst. Daar moet je iets mee.
Onze dochter groeit veel te snel in gewicht dus moet je haar beperken met eten. Soms rekken we de vaste afspraken iets op en merken snel dat ze weer snel aan komt. Even eenvoorbeeld, ze krijgt nu 1 boterham, als we er 2 geven kan ze over 2 weken haar broeken niet meer dicht. Je kunt je voorstellen hoe dat zal zijn als je er een jaar niet mee bezig bent. Dan kun je haar rollen.
We doen veel aan lichAms beweging en sport. Maar dat is niet genoeg, ze moet op de calorieën letten. Mogelijk blijft dat haar hele leven dus zul je dat toch moeten aanleren dat er eengrens is van wat goed voor je is. Daarnaast leren wat gezonde lekkere snacks zijn.nhet is een combinatie van wat je aanleert.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Kinne
12-05-2013 om 15:43
Annej
Zijn bezig om haar weerbaar te maken. Vertellen haar dat ze mooi is en dat de 1 wat dunner is dan de ander.
Ze weet ook waarom ze de laatste tijd zo aan is gekomen en dat legt ze ook als het moet aan anderen uit.
Het is inderdaad helaas niet zo makkelijk om het teveel aan gewicht ervan af te krijgen. Ze is er zelf ook serieus mee bezig met wat ze binnen krijgt.
Merken de laatste tijd dat ze erg volwassen aan het worden is maar dat zal wel door alle onderzoeken enzo komen. Proberen om haar zoveel mogelijk kind te laten zijn maar dat is soms lastig omdat er zoveel serieus over haar gepraat wordt waarbij ze ook zelf aanwezig is.
Kinne
12-05-2013 om 15:46
Rafelkap
Die bekers heb ik nog, van de Tupperware, misschien een idee voor als het gemopper van "dat lust ik niet/ieuw/getsie/bah"al te erg wordt.
Kinne
12-05-2013 om 15:55
Tasja123
We vertellen haar ook dat als ze net gegeten heeft en bijvoorbeeld 2 boterhamen op heeft tussen de middag dat dat genoeg is. Dat haar buik misschien nog aangeeft dat hij meer wil maar dat dat verkeerde signalen zijn. Want ze eet altijd 2 boterhamen.
Kinne
12-05-2013 om 15:59
Maks
Misschien heb je wel gelijk, ben eigenlijk ook niet zo bang dat zij geen honger meer heeft om 6 uur, maar haar broer en zus willen dan na schooltijd ook een boterham en die gaan wel heel slecht ervan eten met het avondeten.
Maar dan moet ik maar verschil maken maar dat vind ik lastig, zij een boterham en broer en zus een biscuitje vind ik ook niet kunnen. Ben er nog niet uit.
Kinne
12-05-2013 om 16:05
Wikke
Met volkorenproducten zijn we al meer mee bezig alhoewel de zilvervliesrijst nog niet echt populair is.
Tussen de middag warm is helaas praktisch gezien niet mogelijk, ik weet dat het wel beter is. Misschien iets voor de vakantie dan is er meer rust en tijd.
De gezonde tussendoortjes als appel, komkommer en wortel geven we tegenwoordig regelmatig, hopen dat het allemaal helpt.
We zijn al op de goede weg om om te denken.
Kinne
12-05-2013 om 16:08
Serra
Toevallig zit ze nu net even een filmpje te kijken maar ik heb haar de afgelopen 2 weken niet veel binnen gezien. Heel veel buiten gespeeld, skaten, steppen, touwtje springen. Hiep hiep hoera voor het mooie weer.
We wonen nogal gehorig dus binnen actief bewegen is lastig.
Zijn al aan het kijken voor nog een actieve sport naast haar gymlessen, misschien dansen ofzo.
Leen13
12-05-2013 om 16:52
Dik zijn
Ik zie om mij heen nogal wat volwassenen en kinderen die het over de jaren heen niet gelukt is om duurzaam af te vallen. Het is blijkbaar veel complexer dan vaak wordt beweerd. Ik zou dat ook open houden. Als het niet lukt is de uitdaging om met gratie dik te zijn en dat niet alles in je leven te laten bepalen.
Temet
14-05-2013 om 15:54
Annej
Amen.
Mogelijk heb je het al gelezen, maar zo niet: het boek Eet Mij van Asha ten Broeke en Ronald Veldhuizen is zeer lezenswaardig.
Groeten,
Temet
Leen13
14-05-2013 om 16:58
Temet
Heb het boek nog niet gelezen maar ik ben wel een fan van de schrijfsels over gewicht van Asha ten Broeke. Aardig tegenwicht tegen die nationale dieetobsessie.