Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kinne

Kinne

03-05-2013 om 10:12

Dieet kind,tips gevraagd.

Onze dochter (6jaar) is helaas sinds vorig jaar veel aangekomen. Het komt door een lichamelijke aandoening en ze kan er niks aan doen. Voor die aandoening is ze nu in behandeling en we zijn ook al bij een diëtist geweest.

Veel tips gekregen o.a. 30+ kaas, magere smeerworst enzovoort. Nu gaf de diëtist ook aan om suikervrije siroop te gaan gebruiken, naast water en thee, maar ik ben niet zo'n fan van al die suikervervangers.

Heeft iemand tips voor ranja met weinig calorieën. En ook misschien tips voor koek, gebak en snoep met weinig calorieën. We proberen al zoveel mogelijk het gebruik ervan te beperken maar 1 snoepje of koekje per dag mocht van de diëtist maar dan willen we graag dat er zo min mogelijk in zit. Mag ook zelfgemaakt zijn. Willen alles wel proberen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

03-05-2013 om 11:02

Weinig siroop

hoi,
wat mij zo het handigste lijkt:
ranja afbouwen totdat ze het prima vindt om maar een beetje siroop te gebruiken. of meteen afkicken natuurlijk en alleen nog water drinken en thee.
Als ze thee gewend is met suiker, dan kun je dit ook langzaam afbouwen totdat ze het zonder kan drinken. Misschien dan melk erin doen of een paar leuke thee-smaakjes samen kopen (met een mooie mok erbij alleen voor haar). 6 jaar is op zich oud genoeg om samen een lijstje ' waar zit suiker in' te maken. Ze zal gedurende de dag al genoeg suikers binnenkrijgen waar je niet omheen kunt dus alles wat ze inderdaad niet tot zich neemt zal schelen. Verder hoop ik dat het haar ondanks haar aandoening lukt om toch te bewegen want dat zal haar echt goed doen. koop een leuke step of skates etc.
groet,
Angela

Rafelkap

Rafelkap

03-05-2013 om 11:10

Vers sinaasappelsap/smoothie

Dan zou ik een smoothie van fruit (evt met wat water) of gewoon sinaasappelsap geven.
Je kan zelf bakken met een nieuw soort suiker met weinig calorien, weet even niet meer hoe dat spul heet (heb het wel in huis om mee te experimenteren). Koekjes van de biologische winkel met wat minder suiker, recepten op google (suikervrije koekjes).
Rozijntjes en noten als hazelnoten eten we hier graag.

Precies

Kinne, met siroop heb je de keus: zoet door suiker of zoet door zoetstof (of soms een mengsel). Als je geen zoetstof wilt gebruiken ben je dus aangewezen op siroop die gezoet is met suiker en dan kan je alleen de calorieën aanpassen door de hoeveelheid siroop te verminderen. Suiker is suiker, er is geen suiker met minder calorieën die even zoet is.

Ik zou de limonade inderdaad verdunnen, of haar qua aantal glazen per dag rantsoeneren. En verder eens kijken naar thee met smaakjes. Ik drink nooit thee met aardbeien- etc smaak, ik vind het net vloeibare zuurtjes, dus misschien vindt jouw dochter dat juist lekker, ook al is het niet per se erg zoet.

Wat betreft zoetigheid met weinig calorieën: suikerwerk heeft iha minder calorieën dan alles wat gebakken is. In dat laatste zit meestal (veel) vet, terwijl bijvoorbeeld winegums en dropjes, maar ook spekjes, vetloos zijn en daarmee minder calorierijk.

Maar hoewel ik je niet ongerust wil maken klinken er steeds meer geluiden dat het terugdringen van vet en het alleen letten op calorieën ook het heil niet brengen en dat juist het gebruik van veel koolhydraten (ook) dik maakt. Dus het blijft tobben.

Ik zou het zelf ook zoeken in het klein houden van porties. Het is de pest dat heel veel koeken etc in "handige individuele verpakkingen" zitten met twee tegelijk. Dat frisdrank wordt verkocht in halve-literflessen en dat een 'kinderijsje' tegenwoordig vaak genoeg is voor de lunch. Als je daar scherp op bent kan je denk ik ook wel wat bereiken.

En lees de etiketten! Ga niet af op "minder vet" en "Light", maar lees hoeveel calorieën er daadwerkelijk in een product zitten, en dan niet alleen per 100 gram maar ook per stuk/portie. Dat is even een werkje, maar op een gegeven moment weet je wel wat beter en minder goed is. Hou daarbij ook in de gaten of de portie die als standaardportie op de verpakking staat vermeld wel realistisch is (de instinker met ontbijtgranen, die lijken niet erg calorierijk omdat ze op de verpakking veel te kleine porties aanbevelen).

Sterkte ermee. Gelukkig is je dochter nog volop in de groei, dus ze wordt vanzelf dunner ook als ze niet afvalt.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Er is veel voor noten te zeggen, maar calorie-arm zijn ze niet bepaald, vziw. Rozijnen bestaan, heb ik begrepen, vrijwel geheel uit suiker. Dan kan het een fijn gevoel geven dat het natuurlijk is, en gedroogd fruit, maar vanuit het oogpunt van gewichtsbeheersing is een doosje rozijntjes niet veel anders dan een paar winegums oid.

Groeten,

Temet

Koolmees

Koolmees

03-05-2013 om 11:24

Diepvriesfruit

Hier valt het diepvriesfruit van de albert heijn wel in de smaak als alternatief snoepje. Je hebt er verschillende soorten in.

Maks

Maks

03-05-2013 om 11:51

Suiker

Suiker is DE grote dikmaker. Ik zou dus kiezen voor suikervrije siroop of water. Fruit zit ook vol suiker. Vanwege de goede dingen die erin zitten moet je het natuurlijk niet schrappen, maar het is niet iets om ombeperkt te eten (of onbeperkt te drinken als smoothie). Hou het gewoon bij twee stuks per dag. Komkommer/tomaatjes/reepjes paprika/wortel kun dan weer wel onbeperkt aanbieden. Waarom dat koekje niet vervangen door een volkoren boterham met hartig beleg? Dat helpt ook nog eens veel beter tegen honger en dempt de zin in zoet.

Rafelkap

Rafelkap

03-05-2013 om 12:44

Stevia

Ik bedoelde Stevia, misschien heeft iemand zich hier al in verdiept? Ik heb het in huis om eens te proberen maar weet nog niet de juiste verhoudingen. Stevia kan je ook in de thee doen, honing natuurlijk ook. Als je suiker of zout mindert is ook een kwestie van wennen. Mijn kinderen drinken ook graag water (altijd mee naar school)

Temet: ik geef liever rozijntjes of een paar hazelnoten dan winegums Je moet er natuurlijk niet teveel van eten.
Qua beweging is een tramopline ook heel geschikt als je daar plek voor hebt (er zijn ook kleinere)

Van smoothies kan idd ook lekkere ijsjes maken. Wij maken nu vaak sapjes om m.n. onze jongste aan wat vitamines te helpen. Alleen de kleur (groen) vond hij niks, dus toen bekers met deksels gekocht (wat de boer niet ziet..) Vanochtend dronk hij een beetje spinazie (en sinaasappel en banaan),hoera!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-05-2013 om 14:33

Puur (lang, ik zit op mijn stokpaardje)

Probeer zo puur/onbewerkt mogelijk te eten. Ik koop op de markt behalve noten ook gedroogde ananas (notenshop.nl). Heerlijk zoet en wordt hier gegeten in plaats van snoep. Verder geen quotum op groente of fruit. Als mijn kinderen iets lekkers willen denk ik al gauw aan snoep terwijl zij een stukje kokos of een gedroogde appel bedoelen. Het snoep zit meer in mijn hoofd zeg maar .
Ik weet dat de dieetinzichten voortdurend veranderen maar ik ben er van overtuigd dat je van gewoon eten zoals je overgrootmoeder het kende niet dik wordt. Skip de prefab koekjes, sausjes, voorgedraaide burgers, nepsuikers, margarine/halvarine en ga gewoon éten. Lees de etiketten kritisch: gehakt hoort gemalen vlees te zijn en geen vlees met suiker, water en verdikkingsmiddelen en nog tig andere ingrediënten.
Lees eens iets van Michael Pollan of over 'weg met de weegschaal'. Heb je wel honger, of is het eigenlijk dorst? Of verveling?
Frisdrank (en chips) is alleen voor het weekend. Snoep mag het meest foute snoep zijn, zorg dat het herkenbaar is als iets bijzonders: bijzondere dingen zijn een uitzondering, je krijgt het af en toe. Met suikervrije snoep/laag in vet of koolhydraten of whatever bereik je geen gedragsverandering terwijl dit wel is wat je wilt. Als het snoepen niet erg is, ahw zelfs gezond is kan je er dús veel van eten. Wees niet alleen kritisch wat je op brood doet maar ook hoeveel. Eet meer groente dan de andere dingen, Rustig aan met de toetjes. Gezond eten is geen straf, het is erg lekker én je houdt je lichaam in conditie. Regel meer groentemomenten op een dag: bij de lunch zet ik vaak komkommer en sla neer en er worden de meest fantastische boterhammen bedacht. 's Avonds snij ik vaak winterwortel in patatvorm, meestal haalt het de tafel niet. Laat bij het drinken kiezen, een glas icetea of toch liever een boterham?
Koop vooral lekker eten: brood van de bakker, goed geurend fruit, lekkere groentes. Maak zelf soep, na een kommetje zit je vaak al zo vol dat je niet veel meer hoeft te eten. Waar gezond eten zit kan geen ongezond meer bij.
Een grote favoriet is hier de apenhap: een bord vol met gesneden fruit. Sinaasappel nog in de schil maar wel in stukjes zodat ze het kunnen afhappen, appel, banaan enz.
Ik merk dat we ongezonder eten wanneer we druk zijn en ons wat labberiger voelen. De enige manier om er uit te komen is om weer goed te gaan eten.
Ik zou het eten niet te zeer benadrukken, zorg dat er genoeg lekker en gezonds in huis is. Dat is jouw pakkie an, jij moet zorgen dat de voorwaarden goed zijn.
Voor je kind gooi je het op het bewegen, skaten, touwtje springen, zwemmen, sporten enzovoorts.
Een heel verhaal, maar het gaat me erg aan het hart.

Rosa van der Zanden

Kinne

Als je mij mailt op [email protected] dan mail ik je het overzicht van mijn dochter qua tussendoortjes.

Dochter drinkt vaak slimpie aanmaak, is suikervrij. probleem is hier alleen dat broerlief niet zo'n slimpie fan is. Dan krijgt dochter wel gewone aanmaak maar dan dun aangelengd.

Groetjes Pham

mix

mix

03-05-2013 om 16:38

Voor heerlijk ijs:

koop diepvriesfruit (frambozen, aardbeien, bosbessen, bessen of wat ze dan ook hebben).
Ontdooien, in de blender met yoghurt.
In een bak in de diepvriezer en elke paar uur even doorroeren en je hebt zalig schepijs.
Of je laat het bevriezen in houdertjes met een stokje erin voor een ijsje op een stokje.

Rosa

Even rellen. Ik ben het best wel eens met veel van wat je schrijft hoor, maar bij dit:

"Ik weet dat de dieetinzichten voortdurend veranderen maar ik ben er van overtuigd dat je van gewoon eten zoals je overgrootmoeder het kende niet dik wordt"

denk ik toch: hangt er maar helemaal vanaf hoeveel je ervan eet.

Een van mijn overgrootmoeders schijnt een bijzonder goede kokkin en bakster geweest te zijn, met een dure smaak (ze had leren koken in dienst van een rijke familie). Ik vrees dat ik mij best rond had kunnen eten aan wat zij kende. Alleen: het lekkere eten dat zij kende, at zij ook niet elke dag. Armoe hield haar knap, zoals mijn moeder dan zegt. En overgrootmoe had geen AEG Lavamat maar een wasbord.

Groeten,

Temet

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

03-05-2013 om 18:53

Temet

Tuurlijk, en ik ging ook uit van mijn eigen overgrootmoeder: doodstervend arm. Armoe of zoals je wilt matigheid, houdt slank. Hoeveelheden zijn belangrijk maar ik denk dat een zelfgemaakt product versus een vergelijkbaar fabrieksproduct gezonder is.
Om terug te komen op het vlees: ik eet zelf geen vlees, maar ben wel kritisch wat ik mijn huisgenoten voorzet. Ik zag bij de Jumbo drie soorten rundergehakt. Eén biologisch, een gewoon en een slagersgehakt. Bleek dat het gewone gehakt vol zat met spul wat je niet verwacht in vlees. Met koek hetzelfde. Niet iedere dag koek eten, maar als je het doet ga dan voor zo onbewerkt mogelijk. Ik denk dat hier de fout in wordt gegaan. Waarom moet een kind suikervrij 'gezond' snoep? Laat snoep snoep zijn, heel ongezond maar wel als uitzondering.
Legio kinderen vinden liga milkbreak gezond want er zit fruit in. Tsja. Waarom suikervrije limo? Hier krijgen ze 1 hooguit 2 glazen verdunde limo per dag. Verder is er water en thee. Ook voor de pubers, ook voor onszelf. Geen fris, geen sapjes, geen yoki. Het is maar net wat je gewend bent en het is moeilijker om terug te gaan dan om luxer te gaan, dat snap ik ook. Ook hier is het veel uitleggen waarom ik bepaalde keuzes maak. Natuurlijk kopen de kinderen snaai van hun eigen geld, natuurlijk komt hier snoep in huis. Maar de basis is vers en gezond. Niet goedkoper .
Nog als tip voor TO, ga voor soep net als de fransen. Echt, je hebt een hoop groente binnen en zit meteen aardig vol.
Rosa van der Zanden

Etiketten kijken

Wij hebben ook een kind die te snel te veel aankomt. Ze is jonger en we hebben haar er mee op laten groeien. Het betekend vooral als ouder dat je consequent moet zijn. Wat doe je met vette traktaties op school? Of zakken snoep? Bij ons wordt niks op school gegeten extra, alles gaat mee naar huis zodat het verdeelt gegeven kan worden op 1 van de vaste eet momenten in beperkte hoeveelheid. Soms kan ze een week tussendoortjes eten van 1 traktatie.

Verder etiketten lezen wat er in zit. Zo kopen wij een verse jogi, niet duur en er bleek minder vet en minder koolhydraten in te zitten als in de half volle melk. Soms verwacht je iets en blijkt het etiket anders te zijn.

Als je consequent bent zul je vast op termijn resultaat gaan zien. Volhouden id het moeilijkste, zeker omdat ze het anders gewend is. Hier mag er meer groente rauwkost gegeten worden als vlees en aardappelen. Komkommer wordt veel tussendoor gegeten. Maar ga niet onbeperkt eten, leer haar begrenzen in de hoeveelheid.

Hopelijk veranderd het in de toekomst dat ze er was soepeler mee om kan gaan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Weinig calorien

Popcorn heeft weinig calorien en knabbelt lekker weg.
Overigens zou ik vooral ook zelf het goede voorbeeld geven en proberen gezonde gewoonten aan te leren. Koek en snoep vervangen inderdaad door rauwkost en lekker eten.
Ik ben geen expert, zeg het er direct maar bij, maar ik niet overgaan tot magere producten. Kinderen in de groei hebben goede vetten nodig voor de opbouw van hun zenuwweefsel. Ik zou zelfs af en toe je kind een stukje makreel oid dergelijks geven in plaats van koek en snoep. Volle yoghurt met een theelepeltje suiker en een bruine boterham als ontbijt. Vooral omdat ze nog in de groei is kan het genoeg zijn om gewoon gezond te gaan eten en de porties te beperken. Maar zorg ook dat ze geen honger krijgt. Geef haar ook iets dat ze altijd kan eten zoals rauwkost en popcorn en warme lekkere thee.

Cookie

Cookie

04-05-2013 om 15:24

Bevroren fruit

Ipv het eerst te ontdooien en dan weer in de vriezer, doe ik het bevroren in de blender met yoghurt en wat zoetstof, heerlijk ijs, vooral als je verschillende soorten rood fruit mengt.

Cookie

Cookie

04-05-2013 om 15:37

Wij drinken ook vaak citroenlimonade. Paar citroenen uitpersen, in een grote kan met water, zoetstof en heel veel ijs erbij. Even experimenteren met de verhoudingen. Hier vinden de kinderen het heerlijk. Of zelf ice tea maken, recepten genoeg te vinden. Popcorn of zelfgemaakt snoep/koek zonder suiker en weinig koolhydraten met Atkins producten of kant&klaar ;
http://www.dieetwebshop.nl/shop/Overzicht-alle-Atkins-producten-c-117.html

Tinus_p

Tinus_p

05-05-2013 om 09:56

Heu

Wat voor lichamelijke aandoening heeft je kind en waarom wordt ze daar dik van? En hoeveel weegt ze werkelijk (bij welke lengte)? Dat kan nogal uitmaken voor dieetadviezen.

bertje1

bertje1

05-05-2013 om 10:42

Geen smoothy

ik ben van de harde hand: thee zonder suiker, water. Beperk sap en al die andere drankjes met suikers of 'light' want in velen zit toch wat suiker en in heel veel zitten zoetstoffen. Íets zoetstof zal niet erg zijn denk ik, maar je moet dit niet overdrijven. Vooral cyclamaat is niet handig. Smoothy's zijn dus ook verkapte calorie-bommen. Gewoon vast fruit en melkproducten.

Voor kinderen geen light producten

Volgens mij wordt voor kinderen geadviseerd geen of max 1 glas light te drinken per dag. Vanwege de vervangende zoetstoffen o.i.d wat niet goed is. Ik hou zelf ook niet van de light smaak maar probeer gewoon met siroop te beperken met de hoeveelheid siroop. En kijken welke veel fruit erin heeft en minder zoetstoffen, er ziT veel suiker verschillen in de siropen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

05-05-2013 om 11:26

Ik versta onder smoothie

gewoon sinaasappelsap, evt banaan en wat verse spinazie. Geen toevoegingen, maar geen caloriebom dus Als het kind al voldoende fuit en groente eet is het niet nodig het als sap te geven.
En Tinus zegt ook een waar woord, maar het is voor elk kind en volwassene gezond om geen light produkten, toevoegingen en minder suiker/zout en vet te eten.

Koolmees

Koolmees

05-05-2013 om 11:51

Vloeibaar

Ik weet niet meer waar of wanneer, maar ik heb eens een voedingsdeskundige horen vertellen, dat alle voeding, die je vloeibaar tot je neemt, niet zozeer als voeding geregistreerd wordt door je bewustzijn. Dus als je mensen aan wilt laten komen, moet je ze vloeibare calorien laten nemen.
Daarom ben ik niet zo voor smoothies. Bananen en sinasappelsap zijn gezond, maar er zitten ook best wel calorien in. (banaan 123 kcal, glas sinaasappelsap (150 ml) 60 kcal) 183 kcal per banaan/sinaasappelsap smoothie dus. Een glas fristi bijvoorbeeld (150 ml) bevat 97 kcal.

Als een kind geen gewoon fruit lust, dan kun je een smoothie heus wel geven ipv fruit. Maar denk niet dat het een ideaal, caloriearm drankje is.

Mijn dochter die op haar gewicht moet letten, heeft altijd snel de neiging om vooral veel te willen nemen van iets. Als ik haar zou vertellen dat een smoothie gezond is, zou ze het dus niet bij een glas houden. Als je vloeibare voedingsstoffen gebruikt, lust je er meer van, dan wanneer je ze zelf moet kauwen. En dan zou ze met de gedachte 'ik ben gezond bezig', calorierijke drank nemen. Dan heb ik liever dat ze een kopje thee neemt.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 13:35

Angela67

Gelukkig mag ze gewoon bewegen, ze heeft net skates gehad voor haar verjaardag, daar is ze nu op aan het oefenen. We fietsen altijd naar school en ze speelt ook veel buiten. Ranja wateriger maken zijn we mee bezig. Ze is wel gevoelig voor een mooie beker enzo, we hebben mooie kronkelrietjes gekocht die ze alleen met water drinken mag gebruiken en ik ga een mooie theemok voor haar kopen. Het is een kwestie van wennen, scheelt wel dat wij nu ook geen suiker meer gebruiken. Hoop ik.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 13:43

Rafelkap

Smoothie is inderdaad een goed idee, het is er helaas 1 van het type"wat de boer niet kent, dat eet hij niet". Veel aanbieden maar en ook zelf nemen.Van noten houdt ze niet, hebben pas gedroogd fruit geprobeerd en ze lust wel gedroogde abrikozen, de rest helaas niet.Het is een lastige eter, houdt vooral van hartige dingen zoals kaas, worst, chips, bitterballen.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 13:49

Temet

kleinere porties zijn we stiekem al een beetje mee begonnen. Net even wat kleinere koekjes, net wat dunner beleg. Heeft ze nog niet gemerkt dus kunnen we er gerust mee doorgaan. Lees me al suf aan de etiketten in de winkel, boodschappen doen heeft nog nooit zo lang geduurd maar dat hebben we er graag voor over.

Helaas lust ze geen soep en van rauwkost houdt ze ook al niet zo. Ze lust wel graag komkommer en sinds kort wortel, we gaan de goede kant op. Fruit vindt ze wel heel lekker en bieden we ruim aan.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 13:51

Koolmees

Dat is een goed idee, had ik niet aan gedacht. Ook erg lekker als het erg warm is.Ga morgen een zak halen.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 13:56

Maks

Eigenlijk doen we nooit een boterham als ze uit school komen, ben bang dat er dan aan tafel niks wordt gegeten maar is wel iets om in het achterhoofd te houden. Komkommer en tegenwoordig wortel lust ze graag dus die heb ik nu altijd liggen en zet daar weleens een bakje van op tafel. Toch maar vaker doen.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 14:08

Rosa van der zanden

Snoep proberen we inderdaad speciaal te houden. Gedroogde ananas is een idee, kijken of ik binnenkort weer in de buurt van een grotere markt kom met notenkraam. Denk dat ze het wel heel lekker zal vinden.

Van soep houdt ze niet, ben er zelf dol op en maak het regelmatig maar haar doe ik er absoluut geen plezier mee. En wanneer ik eens in een grote plaats ben ga ik eens kijken bij een natuurvoedingswinkel, dat zal vast ook wel schelen.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 14:09

Pham

Ik ga je snel mailen.

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 14:11

Mix

Heel goed idee, heb van die houdertjes. Zou het ook met magere yoghurt werken? Of is halfvolle beter?

Kinne

Kinne

05-05-2013 om 14:16

Tasja123

Hoe je dat oplost met de traktatie vind ik wel een slim idee, er worden soms enorme dingen getrakteerd. Gewoon mee naar huis. En het is inderdaad zaak om goed etiketten te lezen. Ze snapt heel goed wat er aan de hand is. Hoop dat het later wat makkelijker voor haar wordt maar het zal waarschijnlijk wel een levenslang probleem zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.