Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

De voedselzandloper

http://www.vetvrij.com/de-voedselzandloper-kritiek-kris-verburgh.html
Vanavond bij Pauw en Witteman dokter Kris Verburgh die een boek geschreven heeft met wetenschappelijke inzichten over gezonde voeding. Bij hem wil dat zeggen dat je pasta en brood en aardappelen afschaft en meer groente, peulvruchten, fruit, havermout en zwarte chocola gaat eten. Melk en tarwe sterk verminderen tot afschaffen. Geen rood vlees.
Iemand die dit al doet?
Hij het geschreven met de insteek om veroudering tegen te gaan. Maar het bijeffect is ook afvallen naast allerlei gezondheidsclaims als het terugdringen van hart- en vaatziekenten en diabetus type 2.

Yta Chalne

Yta Chalne

28-09-2013 om 17:34

in huis

Het boek ligt hier naast de bank. Is niet extreem indrukwekkend. Maar, ontbijten met havermout en rijstmelk doe ik al heel lang en zorgt ervoor dat ik probleemloos van half acht tot half een kan doorwerken, en dan zelfs nog kan doen alsof ik heel erg oplet tijdens een vergadering. Topontbijt. Tarwe eet ik ook absoluut nooit, dus Kris Verburgh kan trots op me zijn.
Het boek is een beetje Amerikaanse stijl, veel statements, niet overal even goed onderbouwd.

Leen13

Leen13

28-09-2013 om 19:50 Topicstarter

inderdaad

Ik ga eens nadenken wat ik kan gebruiken bij het maken van pannekoeken. Melk is niet zo goed voor ons. Maar soja vind ik zelf niet zo lekker. Misschien is rijstmelk wel wat. Ben benieuwd of ik dat bij AH kan vinden. Of de Aldi misschien? Het is de moeite waard want op dit moment doen we dat op verzoek 1x per week.

Leen13

Leen13

28-09-2013 om 20:07 Topicstarter

hmm en havermeel

Havermout moet je fijn maken daarvoor maar misschien is er toch ergens wel havermeel te vinden?
Kinderen gaan morgen zelf pasta met pesto koken dus dan wordt maandag experiment pannenkoeken van havermeel en rijstmelk of havermelk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-09-2013 om 20:09

Bij Ah!

Een beetje AH heeft rijstmelk in zijn collectie. Maar eerlijk gezegd, echt veel lekkerder dan sojamelk vind ik het niet. En ze hebben ook nog tarweakker, maar dat vast wel niet de bedoeling zijn...

Farasha

Farasha

28-09-2013 om 20:10

kritische reactie in Volkskrant

Grappig, ik wist niet dat de schrijver bij P&W zou aanschuiven, maar ik las net wel een stuk op de site van de Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3517465/2013/09/28/De-Voedselzandloper-is-wetenschappelijke-lariekoek.dhtml

Verder heb ik nog geen mening, want het boek niet gelezen.

Leen13

Leen13

28-09-2013 om 20:53 Topicstarter

oeps

Lariekoek volgens de Volkskrant.
Oke. Toch ga ik het wel proberen. Ik heb me vroeger al eens laten overtuigen dat gluten niet echt gezond zijn, met name voor mensen met Asperger. En koemelkeiwit is bij ons aangetoond allergisch. Wie weet hoe gezond we nog worden als we die gluten er ook uitgooien. Een voor een.
Ik ben zelf groot geworden op rijstmelk vanwege koemelkeiwitallergie bij geboorte, dus ik ben ook best benieuwd.
http://www.wrongplanet.net/postt42912.html

vraag

Ik heb het boek niet en ben ook niet van plan het te gaan lezen, maar vraag me wel af waarom tarwe niet mag maar havermout dan weer wel. Weet iemand dat?
Je hebt nogal wat theorieën die koolhydraten in de ban doen en dan snap ik dat tarwe wordt geschrapt, maar dat is hier kennelijk niet aan de hand. Wat heeft haver dat tarwe niet heeft? Gluten zitten in beide granen, vziw, dus daar kan 't hem dan ook niet in zitten.

Groeten,

Temet

Leen13

Leen13

28-09-2013 om 21:08 Topicstarter

geen gluten

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/gluten.aspx
"Er werd altijd gedacht dat haver ook gluten bevat dat het slijmvlies van de dunne darm kan beschadigen. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit voor zuiver haver niet geldt. Toch is het bij coeliakie beter geen haver te gebruiken.
In Nederland is namelijk alleen haver te koop dat is gemengd met tarwe of niet zuiver gescheiden is gebleven van glutenbevattende granen. Haver en haverproducten waarbij op de verpakking de garantie gegeven wordt dat het product niet is gecontamineerd zijn wel glutenvrij. "

Vakantieganger

Vakantieganger

28-09-2013 om 22:16

Paleo dieet?

Is dit niet vergelijkbaar met de paleo-leer? Daarin wordt brood, rijst, aardappelen, pasta afgezworen.
Sinds een maand volg ik dat en alhoewel ik me er nog niet anders door voel, kost het me ook geen moeite het vol te houden.
Man is fanatiek, en is nu 6 kg afgevallen in 3 maanden. Hij is ervan overtuigd dat het goed is. Ik vind het vooral makkelijker om mee te doen, dan apart te gaan koken

Yta Chalne

Yta Chalne

29-09-2013 om 11:14

haver

Zelf eet ik geen gluten vanwege coeliakie, en dan is (inmiddels prima glutenvrij verkrijgbare) havermout een prettig vezelrijk alternatief voor tarweproducten. Maar, ik eet het omdat ik het lekker vind, en ik gebruik rijstmelk omdat ik slecht lactose kan verdragen.
het boek van Verburgh geeft niet de indruk dat hij bij eten voor 'lekker' gaat. Dus dan is het boek al een beetje zonde van het geld
AnneJ, gewoon even bij een natuurvoedingswinkel op zoek naar glutenvrije pannenkoekmix. Is makkelijk verkrijgbaar. Ik gebruik meestal Schär mix B. Ook verkrijgbaar bij de Tuinen, en sommige grotere AH's. Overigens vind ik voor pannenkoeken sojamelk een beter resultaat geven dan rijstmelk.

Leen13

Leen13

29-09-2013 om 11:27 Topicstarter

natuurvoeding

Heb ik inderdaad aan gedacht, maar dan moet ik even naar de stad. Eerst maar eens kijken wat AH in de buurt heeft. Voorlopig willen de kids elke week pannenkoeken dus ga ik het maar eens allemaal uitproberen.

Boekweitpannenkoeken

Zelfs mijn kleine C1000 heeft boekweitmeel, daar kan je prima pannenkoeken mee bakken, of eigenlijk flensjes, van die dunne Franse Galettes. 't Smaakt wel anders dan tarwepannenkoek, dus kijk niet raar op als de kinderen vinden dat er meer jam en stroop op moet dan normaal. Dus wel gezonde suikervrije appelstroop en jam kopen, anders is het nog niet gezond...

Leen13

Leen13

29-09-2013 om 16:46 Topicstarter

boekweitmeel

Wat een goed idee! Is ook gezond voor vegetariers vanwege de Lysine volgens dit artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1132866/2009/02/14/Glutenvrij-wondermiddel.dhtml

MoederMop

Wat is gezonde suikervrije appelstroop? Bedoel je dat die echt suikervrij is, of zitten er gewoon andere soorten suiker in dan in gewone appelstroop? Dat spul bestaat voor het grootste deel uit suiker dus ik kan me weinig voorstellen bij een suikervrije variant, eigenlijk. Idem met jam trouwens. Suikerarme jam kan nog, maar suikervrije jam...

Groeten,

Temet

Extra toegevoegde geraffineerde rietsuiker bedoel ik dan

Geen vruchtensuikers uit de vruchten lijkt me.

Leen13

Leen13

30-09-2013 om 10:15 Topicstarter

en... het verweer van Verburgh tegen de Lariekoek van de VK

http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/23087_open_brief_aan_muggenzifters/
"Mudde probeert zijn gebrek aan kennis over voeding goed te maken door te steunen op adviezen van officiële instanties, maar zoals al langer geweten is, zijn zulke adviezen (en de adviezen van gezondheidsexperts die afkomstig zijn van universiteiten waar veel onderzoek gesponsord wordt door de landbouwindustrie) vaak flauwe afkooksels van wat er echt kan bereikt worden met gezonde voeding"
"Verschillende top-universiteiten zoals Harvard, vooraanstaande ziekenhuizen zoals de Mayo-klinieken en landen zoals Oostenrijk beginnen nu geheel andere voedingsmodellen op te stellen dan de Schijf van Vijf of de klassieke voedingsdriehoek. Vooraanstaande artsen zetten patiënten op diëten die echt iets kunnen betekenen; diëten die chronische ziektes in sommige gevallen zelfs kunnen omkeren. De voedselzandloper is gebaseerd op deze nieuwe inzichten, en wil mensen wakker schudden en doen nadenken over standaard ingeburgerde voedingsgewoontes. Dat dit meer dan nodig is, blijkt uit de commentaren van mijnheer Mudde."

Suiker, en nog meer te lezen.

Nav MoederMop: wat is er dan zoveel beter aan vruchtensuiker? Rotten daar je tanden niet van weg? Word je daar niet dik van?

Overigens: wie zich in deze materie wil ingraven kan zijn/haar hart ophalen op foodlog, bijvoorbeeld in deze draad met alles wat daaronder staat aan weer andere artikelen http://www.foodlog.nl/artikel/verburghs-voedselzandloper-wetenschappelijk-drijfzand-vind-jij-dat-ook/

Zelf word ik inmiddels een tikje weerspannig en krijg ik van dat georakel van al die voedselgoeroes van weeromstuit de neiging een pot hazelnootpasta leeg te eten

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

01-10-2013 om 08:44

raar maar waar

Sinds ik alle geraffineerde producten weglaat, dus suiker, wit meel, pasta en rijst, heb ik geen migraine meer, slaap ik weer gewoon een nacht door en, leuke bijkomstigheid, val ik af.

Kari1

Kari1

01-10-2013 om 22:07

Die Verburgh toch

die mag nog wel eens goed kijken naar zijn bronnen. Dat verhaal over groente- en fruitsap b.v. komt uit een onderzoek bij Japanse Amerikanen en je mag nooit zomaar conclusies breder trekken, het is helemaal niet gezegd dat die uitkomst voor andere bevolkingsgroepen ook geldt. Bovendien is die literatuur behoorlijk oud, dat onderzoek is van bijna 20 jaar geleden (1992/94 tot 2001), ik denk toch dat er in die tijd wel iets meer bekend is geworden over Alzheimer en welke factoren daarbij meespelen. En er staan nog wel meer van die stokoude verwijzingen bij.
Het is ook wel grappig om eens verder te zoeken naar wat er 20 jaar geleden nog meer gevonden is bij die Japanse Amerikanen: "This study provides further support regarding the beneficial effects of moderate alcohol consumption on cognitive performance over time." en "Higher baseline body mass index (BMI) and slower declining BMI in late life are associated with a reduced risk of dementia"
Dus behalve regelmatig nuttigen van groente- en fruitsap deden ze er ook goed aan om toch vooral alcohol te nuttigen en te zorgen voor een beetje substantiële BMI. Waarom vertelt Verburgh dat er nou niet bij in zijn adviezen?
Kari

Kari

"Higher baseline body mass index (BMI) and slower declining BMI in late life are associated with a reduced risk of dementia" Waarom vertelt Verburgh dat er nou niet bij in zijn adviezen?

Heb je die man gezien toen hij op televisie was? Broodmager. Onder zijn schedeldak strijden dementie en orthorexia om suprematie.

skik

Leen13

Leen13

03-10-2013 om 17:35 Topicstarter

Misschien moet die Kriss Verburgh vaker bij zijne moeder gaan eten. Weet ze wel dat hij zo mager is?

lisbeth

lisbeth

07-10-2013 om 12:33

yta

de gebruikelijke havermout is toch niet gv? tenminste mij is verteld dat haver niet gv is. heb jij een speciaal merk?

Yta Chalne

Yta Chalne

09-10-2013 om 19:00

klopt (gv havermout)

De havermout is van het merk 'Lieke is vrij van gluten'. Die is dus vrij van gluten

bertje1

bertje1

11-10-2013 om 13:17

jodiumtekort

bij het afzweren van brood, heb je een grote kans op een jodiumtekort met, uiteindelijk, een schildklierprobleem.
Jodium is vaak lastig toe te voegen, natuurlijk met jozo zout, maar we moeten met z'n allen minder zout eten en met zeevis.

bertje1

bertje1

11-10-2013 om 13:18

hersenen

en sterk koolhydraatbeperkt (dan hebben we het echt over iets van 50 gram of zo) is slecht voor de hersenen; die leven op glucose..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.