Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

kinderjuf

kinderjuf

09-04-2020 om 17:54

Corona, opvang en grootouders

De overheid heeft vrij aan het begin van het coronagebeuren verkondigd dat grootouders even niet op de kleinkinderen moeten passen, ter bescherming van die grootouders. Nou wordt dat ‘even’ wel flink opgerekt, maar dat terzijde.
Ik hoor ook van bevriende stellen dat hun kinderen dit ter harte nemen, vaste oppasdagen zijn afgezegd, extra dagen kinderopvang zijn geregeld.

En die kinderopvang, daar werk ik. Een grootouder van 61. Nog aardig wat jaren te gaan voor ik aan het pensioen toe ben. Ik heb het altijd met veel plezier gedaan en nog steeds, ik ben fit en voel me jong bij al dat grut. Mijn kdv staat in een wijk met hogeropgeleiden, veel artsen en ander zorgpersoneel dat nu tot over hun oren in de corona zit en dus de kinderopvang nodig heeft. Want immers de grootouders doen het niet meer.
Anderhalve afstand bij meter bij babies en peuters? Dacht het niet. ‘Gevaarlijke’ ouders? Dacht het wel.

Hoe kan het dat onze regering zegt dat ik maar beter niet bij mijn eigen kleinkind in de buurt moet komen, ter bescherming van mijn gezondheid, maar ik wel geacht wordt gewoon door te werken met de kleinkinderen van anderen?


Hedwig

Hedwig

09-04-2020 om 18:07

Het

advies ziet op zeventigplussers en mensen met een kwetsbare gezondheid.

Op leeftijd

Met 61 ben je toch niet 'op leeftijd'? De grens voor ouderen is gelegd bij een leeftijd boven de 70 jaar volgens de rijksoverheid.

Zou je wel je kleinkinderen bezoeken als je niet in de kinderopvang werkte?

skik

Dees

Dees

09-04-2020 om 20:39

Jong

Opa en oma (buren van ons) passen ook nog.gewoon op, ze werken ook nog gewoon en zij vallen omdat ze onder de 70 zijn niet onder de categorie opa's en oma's die niet meer moeten oppassen

@Emma

@Emma

09-04-2020 om 20:45

Richtlijn

Geknipt uit
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/afstand-houden

"Mogen opa en oma (rond 60 jaar) op de kleinkinderen passen als de kinderen gezond zijn? Want kunnen kinderen nu wel of niet corona doorgeven zonder symptomen te hebben?

Opa en oma (jonger dan 70) kunnen op bezoek komen als iedereen gezond is en 1,5 meter afstand houdt. Bij oppassen is afstand houden lastig (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen). Daarom wordt het dringend afgeraden, omdat ouderen kwetsbaarder zijn. 
De grens voor ouderen is weliswaar gelegd bij een leeftijd boven de 70 jaar, maar ook andere mensen zijn kwetsbaar, bijvoorbeeld mensen met een long- of hartziekte. Om deze mensen te beschermen, wordt iedereen opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven en contacten buiten het eigen huishouden zo veel mogelijk te beperken. Dat betekent ook met opa en oma."

@Emma

@Emma

09-04-2020 om 20:46

Dees

Dat kan, je beschouwt elkaar dan als huisgenoten.

kinderjuf

kinderjuf

09-04-2020 om 21:30

Ook jonger dan 70 dus

Ja @Emma, in die tekst adviseert de overheid dus wel degelijk om om ook opa’s en oma’s van rond de 60 niet op te laten passen.
Dat contrasteert nogal met een pensioenleeftijd van 67+, ook in de kinderopvang.

@Emma

@Emma

09-04-2020 om 21:39

Kinderjuf

Veel grootouders, kinderen en kleinkinderen gedragen zich als huisgenoten. In twee huizen weliswaar, maar toch. Huisgenoten houden geen afstand van 1,5 meter. Als iemand ziek wordt moet je dus ook binnen blijven als huisgenoten(in twee huizen).
Maar het klopt dat het raar klinkt dat je dit soort keuzes moet maken met je eigen (klein-) kinderen terwijl je wel gewoon op een kinderdagverblijf werkt.

Binnenblijven

Een jongere die ik ken werd ontslagen omdat hij thuis bleef in zo'n situatie.
Hij ging alleen om met zijn vriendin en haar ouders. Dus toen de vader van zijn vriendin het coronavirus bleek te hebben, hij werd ziek, en zijn vriendin begon te kuchen, kreeg hij het advies van de huisarts om thuis te blijven, in elk geval voor 14 dagen.
Waarop hij ontslagen werd bij de technische werkplaats waar hij net 7 maanden werkte.
Nu gedoe met het UWV dus.

Ik zou geloof ik inmiddels beweren dat ik zelf ziek was en daarbij hard kuchen.

Triva

Triva

09-04-2020 om 22:15

Annej

Ontslagen of geen contract verlenging na de eerste 7 mnd?

Wel

Hoefde niet meer te komen. Blijkbaar een wat wankel contract. Maar uiteraard beslist niet in orde en geschikt om vakbonden en advocaten in te schakelen.
Helaas is dat ook een kostenpost en de ergernis om dan toch weer voor zo'n man te moeten werken of het wordt afgewikkeld als een arbeidsconflict.

Hopelijk wordt het met het UWV wat duidelijker want ik zit er zelf niet bovenop.

Eva

Eva

09-04-2020 om 22:37

Moet je werken?

Bij de Kinderopvangorganisatie waar ik werk worden 50+ers en werknemers die bijvoorbeeld door een ziekte in een risicogroep vallen niet ingezet. Zij kunnen thuis taken doen die bijdragen aan contact en verbinding met de kinderen of alvast ter voorbereiding op het moment dat we weer open gaan wat dingen doen zoals thema voorbereiding etc maar verder niet. Omdat er minder kinderen zijn kunnen we het opvangen met de collega’s die wel beschikbaar zijn.

Triva

Triva

10-04-2020 om 07:39

Annej

Is het a of b?

Antwoord: wel?

Hoezo wankel contract. Was het een onbepaald of bepaalde tijd contract?

Te precies Triva

Ik weet niet precies wat voor contract het was. Een jaarcontract? Een nulurencontract?

Of uitzendkracht

Het kan ook nog een uitzendkracht geweest zijn. Of hij had wel een contract dat deugde, maar een baas die dat niet deed.

Die jongen moet wel snel in actie komen tegen zijn werkgever, de verjaringstermijnen zijn tegenwoordig extreem kort. Niet eerst UWV afwachten.

Groeten,

Temet

kinderjuf

kinderjuf

10-04-2020 om 17:42

Eva

Ja, ik moet werken. We hebben een vrij oud team, allemaal ervaren mensen en deels ook zelf grootouder. Er is niet voor iedereen plaats op kantoor. Bovendien hebben we op onze locatie best veel kinderen van ouders in cruciale beroepen, die nu zelfs voor meer dagen intekenen want hun opa/oma oppasdagen zijn vervallen, op dringend advies van de overheid....

Ik heb geen probleem met werken, maar ik blijf dit een rare discrepantie vinden. Zou het iets zijn als ik een brief aan de politiek schrijf, ben wel benieuwd wat ze zeggen. Waar zou die dan heen moeten?

@Emma

@Emma

10-04-2020 om 23:12

Brief

Je kunt naar verschillende tweedekamerfracties schrijven. Je vindt ze via google. Of rechtstreeks naar de minister. Dan krijg je antwoord van een ambtenaar. Maar wat je ook doet: altijd een cc naar de krant als ingezonden brief. Wie weet wordt het geplaatst.

kinderjuf

kinderjuf

11-04-2020 om 07:54

brief

Dank je @Emma, ik ga dit weekend maar iets proberen te maken.

Slimme lock down. Dat betekent dat je zelf moet nadenken

Kinderjuf, je hoeft helemaal geen brief te sturen.
Je moet gewoon zelf nadenken en niet stom incomplete formules in gaan zitten vullen.

Het gaat erom dat we ons beperken tot dat wat noodzakelijk is.
Jij moet werken (noodzakelijk), op de kleinkinderen passen is niet per se noodzakelijk tenzij...... Dat tenzij is voor iedereen anders. Het kan in sommige gevallen slimmer zijn om wel op te passen.

Je moet daarbij niet naar jezelf kijken en naar het mogelijke gevaar voor jou want dat is er niet als je niet kwetsbaar bent. Die Lock Down is er om het aantal bewegingen/contacten in de hele maatschappij te beperken. Kijk dus naar het aantal bewegingen.

Zo pas ik wel op. Zoon en zijn vrouw kunnen aanspraak maken op opvang, maar alleen als de kinderen niet snotteren. En dat doen ze wel. Zeer regelmatig zelfs. Dat hoort bij de leeftijd. Bovendien hebben ze ook nacht en weekend diensten.

Ik woon bij hen in. Zo hoef ik niet heen en weer en kan ik oppassen wanneer dat nodig is. Opa komt niet langs. Die is wel kwetsbaar. Ik ga soms bij hem op raambezoek of op 1,5 mtr koffie.

Wat verwacht je?

' Zou het iets zijn als ik een brief aan de politiek schrijf, ben wel benieuwd wat ze zeggen.'

Wat verwacht je van zo'n brief? Toestemming om je kleinkinderen te bezoeken of toestemming om thuis te zitten en niet te werken? Dat eerste gaat niet gebeuren (er is namelijk geen lockdown in Nederland), dat tweede kan al als je bereid bent om zonder salaris te zitten. Het gaat hier om het verkleinen van risico's in combinatie met het open houden van ziekenhuizen en andere cruciale onderdelen van de maatschappij. Blijkbaar vind jij het bezoeken van je eigen kleinkinderen belangrijker dan het zorgen voor kinderen van verpleegsters. Dat mag. Maar daar zitten wel consequenties aan vast.

Dees

Dees

11-04-2020 om 10:53

netwerk

Jij hebt momenteel een groot netwerk door alle kinderen van de opvang waar je oppast, die kinderen hebben ouders met risicoberoepen dus dat daar corona rondgaat is best flink aanwezig. Om dat ook nog op je kleinkinderen te passen omdat ouders gaan werken dan wordt er een hele grote groep mensen (via kleinkinderen en je kind/schoonkind) blootgesteld aan een risicogroep.

Dat is nu juist wat de regering wil voorkomen. Dat je eigenlijk gewoon thuis blijft en kan dat niet dat je dan je alleen beperkt tot jou en je collega's. Met jouw oppas op de kleinkinderen worden de collega's van je (schoon)kind bloot gesteld aan een netwerk met een flinke groep mensen in risicoberoepen......

kinderjuf

kinderjuf

11-04-2020 om 13:31

Mijn eigen kleinkind

doet hier helemaal niet terzake. Ik pas niet structuctureel op want we wonen een aardig eindje uit elkaar. Dat ik toevallig ook zelf oma ben haalde ik alleen maar aan omdat de overheid het heeft over oma’s en opa’s die niet meer moeten oppassen, OOK niet als ze rond de 60 zijn, omdat ‘we onze ouderen moeten beschermen’. Maar ik hoef blijkbaar niet beschermd te worden?

Miriam, het mogelijke gevaar voor mij is er niet als ik niet kwetsbaar ben?? Was het maar zo simpel. En dan wel voor al die ander gezonde grootouders?

@Emma

@Emma

11-04-2020 om 13:44

Intelligente lockdown

Betekent dat we hier een zekere mate van vrijheid handhaven waarin iedereen eigen afwegingen maakt. Dat maakt dat je keuzes maakt die voor een ander niet logisch zijn, maar wel binnen de vrijheden en beperkingen die we hebben. Net als kwetsbare kinderen die worden opgevangen op een basisschool omdat ze thuis niet veilig zijn. Je weet niet met welke besmettingshaarden ze thuis in aanraking komen en toch komen ze naar school en krijgen ze onderwijs. Het is niet iets wat niet mag, maar er kan wel een risico zijn. Het geldt ook voor grootouders en (klein) kinderen. Er is geen éénduidige richtlijn en soms kan dat verdomd lastig zijn, zeker als werkgevers voor jou beslissen wat wel en niet kan.

Beetje kinderachtig

Kinderjuf, je bent nu een beetje kinderachtig aan het zeuren.
Het gaat je niet om je kleinkinderen, maar om je werk?
Vind je het te gevaarlijk om te werken?

Wat het “gevaar” betreft: Ja, zo simpel is het.

De overheid neemt gewogen risico’s: zorgpersoneel dat niet kan werken omdat er geen opvang is levert op dit moment grotere risico’s op dan opvang personeel laten werken. Eenvoudig weg omdat eventuele schade van niet werkend zorgpersoneel bij meer mensen terecht komt.

Op die schaal ben jij minder belangrijk dan de zorgmedewerkers die door jouw werk kunnen werken.

Overigens is je werkgever vervolgens verantwoordelijk voor het zo veilig mogelijk werken én voor het niet laten werken van kwetsbare werknemers.
Als jij meent dat je kwetsbaar genoeg bent om niet te hoeven werken, dan moet je dat met je werkgever opnemen.

Een briefje van de overheid daarover zul je niet krijgen.

Inderdaad

'Maar ik hoef blijkbaar niet beschermd te worden?'

Nee. Jouw bescherming is in dit geval ietsjes minder belangrijk dan zorgen dat ziekenhuizen open kunnen blijven. Dus?

Ely

Ely

12-04-2020 om 22:56

Ik snap je niet kinderjuf

Wat is nou precies je punt? De overheid legt maatregelen op aan een hele maatschappij en die passen jou niet naadloos. Het was voor jou persoonlijk natuurlijk beter geweest als dat wel had gepast maar ja .... dan was iemand anders de dupe geweest.
Die maatregelen zijn niet om het individu te beschermen zoals hierboven ook al wordt gezegd. Die zijn er om het systeem niet (teveel) te laten instorten. Als individu zijn we daar uiteraard wel bij gebaat.

Hate to bring this to you maar ik denk dat je de verkeerde verwachtingen hebt van de overheidsmaatregelen

Dees

Dees

13-04-2020 om 10:37

belang

Uitgangspunt is dat 1 persoon die garant staat voor de opvang van 3 a 4 kinderen zorgt dat er zo'n 6 personen weer aan het werk kunnen om te kunnen zorgen voor al snel zo'n 60 mensen in het ziekenhuis of andere zorginstanties.

Dus ik denk dat het belang voor die 60 mensen boven het belang van die ene is die nog fit en monter genoeg is om voor die kleintjes te zorgen.

kinderjuf

kinderjuf

13-04-2020 om 19:55

Systeem

Daar zit mijn verbazing helemaal niet. Natuurlijk is het belangrijk dat er kinderopvang blijft, dat de mensen met cruciale beroepen aan het werk kunnen blijven. En dat doe ik graag.

Mijn verbazing zit er in dat jonge gezonde grootouders van idd rond de 60 hun oppasdagen op dringend advies van de overheid (!) inruilen zodat ik vervolgens hun kleinkinderen mag opvangen. Zonder dat dringende advies zouden ze dat zelf kunnen blijven doen en dat maakt dan voor ‘het systeem’ niets uit. Contact blijft dan binnen de families, en dat scheelt de kinderopvang veel wisselende contacten en dus meer veiligheid.

Klopt niet

Kinderjuf je hebt ongelijk.

De groep kinderen van zorgpersoneel heeft veel minder contacten als ze naar de opvang gaan. Zouden ze ieder ook nog door grootouders worden opgevangen, dan komen daar juist heel veel contacten bij (van elk kind weer eigen grootouders).

"Contact blijft dan binnen de families"
De meeste besmettingen vinden plaats binnen de familie. De familie is niet bepaald een virusvrije plek. Het is juist daarom dat ons verzocht wordt ons te weerhouden van familiebezoek, zelfs van opa en oma.

Triva

Triva

13-04-2020 om 22:15

oppassen

Mogen opa en oma (rond 60 jaar) op de kleinkinderen passen als de kinderen gezond zijn? Want kunnen kinderen nu wel of niet corona doorgeven zonder symptomen te hebben?
Opa en oma (jonger dan 70) kunnen op bezoek komen als iedereen gezond is en 1,5 meter afstand houdt. Bij oppassen is afstand houden lastig (afhankelijk van de leeftijd van de kinderen). Daarom wordt het dringend afgeraden, omdat ouderen kwetsbaarder zijn.

De grens voor ouderen is weliswaar gelegd bij een leeftijd boven de 70 jaar, maar ook andere mensen zijn kwetsbaar, bijvoorbeeld mensen met een long- of hartziekte. Om deze mensen te beschermen, wordt iedereen opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven en contacten buiten het eigen huishouden zo veel mogelijk te beperken. Dat betekent ook met opa en oma.

Kinderen lijken minder klachten te hebben van het virus en op basis van de beschikbare gegevens lijken ze een kleine rol te spelen bij de verspreiding van het virus. Dat blijkt onder meer uit Chinese data. Er wordt nu in Nederland onderzoek gedaan naar de rol van kinderen bij de verspreiding.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/afstand-houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.