Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2020 om 10:44

Corona en andere virussen (deel 3)

Vanaf 0 weer.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

AnneJ, geen IC voor gehandicapten in Alabama

Wat een hysterisch bericht zeg, op de website die je linkt. "Niet duidelijk is of het een angst is of een realistische verwachting."

Gewoon even googlen op -rationing care based on disability status alabama-, dan krijg je dit: https://www.nytimes.com/2020/03/28/us/coronavirus-disabilities-rationing-ventilators-triage.html.

skik

Tuurlijk miezemuis

'Zo veel intense pijn in je lichaam dat je er telkens van moet overgeven. '
https://www.ad.nl/binnenland/coronapatient-marcel-43-moet-overgeven-van-de-pijn-we-gaan-door-een-hel~a62fb1457/

Inderdaad een hele zachte dood.

Miezemuis

'Als de patiënten overlijden, is het niet zachtzinnig. "Als chirurg kan ik zeggen dat de dood door dit virus de naarste is die ik ooit heb gezien."'

https://nos.nl/artikel/2328120-italiaanse-dokter-dood-door-coronavirus-is-de-naarste-die-ik-ooit-heb-gezien.html

En dat is mét pijnbestrijding in het ziekenhuis.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 10:27

Miezemuis

"Dat stikken is een term die in deze context wat ongelukkig is. Formeel klopt het (overlijden door zuurstoftekort) maar het kan een beeld oproepen wat niet klopt. Het gaat hier niet om acuut stikken zoals bij wurging of verslikking. Van 100% naar 0%, bewust meegemaakt tot het licht uitgaat.
Het gaat hier om een geleidelijker proces, het zuurstof gehalte daalt gestaag naar een niveau waar je suffig van wordt, nog slechter gaat ademen, en langzaam wegglijdt."

Dat is niet waar. Ik heb gelezen dat mensen wel degelijk in paniek raken en stikken. Leuker kan ik het niet maken.

Er sis bovendien een risico dat we een tekort krijgen aan palliatieve middelen, zodat het sterfproces minder makkelijk verzacht kan worden. Ik las ergens dat er nu toestemming is om slaapmiddelen bedoeld voor dieren voor mensen in te zetten. Is vast niet voor niks.

Sydney

Het lijkt erop dat je in korte tijd bent omgeslagen van niet bang genoeg (net als ik) naar veel te bang. We worden de hele dag gevoerd met verhalen over intensive care bedden, stervende patiënten, besmettingscijfers, opnamecijfers. Mensen die erg ziek zijn geweest doen hun verhaal. Wat zien en horen we niet: die vele mensen die het virus vrijwel zonder klachten hebben doorgemaakt. Daarmee zeg ik niet dat het virus niet gevaarlijk is, wel dat je het gevaar voor jou persoonlijk schromelijk overschat. Als je de hele dag alleen maar berichten las, hoorde en zag over verkeersongelukken zou dat je inschatting van het reeële gevaar ook beïnvloeden. Is de kans nul? Nee, dat niet. Maar de kans dat je als volwassene zonder onderliggende klachten aan het virus overlijdt is echt klein.

Propofol

Er dreigt een gebrek aan Propofol, dat is het middel dat mensen in slaap moet houden als ze beademend worden. Vandaar de toestemming om daar Propofol voor te gebruiken dat gemaakt is voor de behandeling van dieren. De veiligheid is gegarandeerd.

verschil

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen dieren- en mensenpropofol? Alleen de dosering?

Mieke

Mieke

05-04-2020 om 11:00

Sydney

Hou op met dat hysterische "mensen stikken en artsen doen niks"

Dat is niet waar.

De vriend van mijn schoonmoeder is net voor de corona crisis overleden aan een longontsteking. Hij is 86 jaar geworden. Op die leeftijd is overlijden aan een longontsteking normaal. Heel naar maar oudere mensen overlijden nou eenmaal ergens aan en 86 is een mooie leeftijd.

Jan werd ziek. Hij liep al langere tijd te snotteren en vervolgens begon hij te hoesten. Zijn dochter is verpleegkundige en ging met hem naar de huisarts. Daar bleek hij een longontsteking te hebben. Hij kreeg antibiotica maar hij knapte niet op en werd steeds zieker. Tot hij moeite kreeg met ademhalen. Huisarts weer gebeld en die kwam langs. Hij kon toen naar het ziekenhuis of thuisblijven. Hij bleef thuis. Kreeg kalmerende middelen. Viel in slaap en werd nooit meer wakker. Hij is die nacht nog overleden. Rustig. Zonder naar adem te happen.

Zo gaat dat heel vaak bij oudere mensen. Met welk doel hadden ze Jan nog naar het ziekenhuis moeten brengen? Dan was hij daar overleden met wellicht allemaal toeters en bellen. Misschien wel alleen. Terwijl hij nu thuis was met zijn familie.

Natuurlijk missen wij hem. Het was zo'n aardige man.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 11:00

Anneque

Het is alleen een indicatie dat er tekorten aan belangrijke medicijnen beginnen op te treden.

Noesja

Noesja

05-04-2020 om 11:07

Maar

heb je meer gelezen dan de koppen? Die dierenarts is thuis. Dat artikel riep bij mij overigens de vraag op of de pijn bij migrainepatienten ook de reden is dat ze overgeven of dat de relatie anders is. Ik vermoed het laatste. Die arts in Italie zegt juist dat de behandeling in het ziekenhuis het zo naar maakt.

MoederVan3

MoederVan3

05-04-2020 om 11:10

Kappen nou

Ik kap met dit draadje waarin feiten en meningen constant door elkaar heen gehusseld worden waardoor mensen onnodig bang worden gemaakt.
Iedereen is onderwijl overtuigd van de ernst van de situatie. Dus bang makerij heeft geen functie meer.

Sydney

Maar de man in het artikel juit het AD gaat nog niet dood. Ja, ziek zijn is akelig en soms zelfs ook heel akelig. Er is nog een stadium: longontsteking. Dan gaat hij naar het ziekenhuis. en als het lichaam het niet meer aankan gaat hij naar de ic, waar hij slapende wordt gehouden. Hopelijk komt het voor hem niet zover.
'Naar' in het artikel van de Italiaanse arts heeft veel betekenissen: naar voor de dokter, die mensen zo ziet wegglippen en er niets aan kan doen, zonder familie, of mensen waarvoor geen beademingsapparatuur meer is of te weinig medicatie.
Als huisartsen geen palliatieve zorg zouden verlenen zouden ze ook niet melden dat er een tekort dreigt aan medicatie.

Tsjor

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 11:59

Morfine

Ik begrijp dat morfine in de juiste dosering de ademnood vermindert maar daardoor het einde kan versnellen dus dat lijkt een geschikt middel voor hopeloze gevallen.

AllisonH

'Het lijkt erop dat je in korte tijd bent omgeslagen van niet bang genoeg (net als ik) naar veel te bang. '

Nee joh, ik ben niet bang. Ik erger me alleen als de feiten niet kloppen. En dat wil ik dan rechtgezet hebben ☺.

Speciaal voor de mensen die, net als ik, graag het grotere plaatje willen zien: https://www.visualcapitalist.com/history-of-pandemics-deadliest/

Het einde van de uitbraak is natuurlijk nog niet bereikt, maar corona is (voorlopig) echt niet het ergste wat de mensheid is overkomen.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 13:20

Oeps, te snel gepost

Het is duidelijk dat deze professor ook smaad bedrijft, Sydney. Misschien moet je maar aangifte tegen hem doen

"Dat was absoluut dom. Crimineel zelfs, zeker gelet op de gemeenschappelijke grens tussen België en Nederland. Zo brachten ze mogelijk België in gevaar."

PS; Goed gevonden trouwens, smaad!

Het kabinet streefde niet naar groepsinmmuniteit. Dat deze belgische professort zich verder niet verdiept in wat wel bedoeling is, maakt het nier meer waar. Overigens verschilt de nederlandse en belgische aanpak niet noemenswaardig

De sloot Ad

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200401_04909353

Deze professor drukt zich ondiplomatiek uit zullen we maar zeggen. Waar ook in Belgie de deskundigen met name op het standpunt staan dat verplicht gebruik van mondkapjes weinig toevoegt en zelfs besmetting kan bevorderen.

Ook heeft de professor het over het prima beleid van Belgie om niet direct autoritair, als in China, de zaak op lockdown te zetten, maar dat getemperd te doen na gewenning door de bevolking. Zelfde beleid als in Nederland feitelijk.

Dus waarom die man meent zijn woorden kracht bij te moeten zetten met smadelijke taal? Het is een primaire oprisping waarmee mensen menen hun mening meer dwingend op anderen te kunnen opleggen, vanuit eigen belangen en terechte bezorgdheid, maar draagt niet bij aan een gezamenlijke respectvolle kalme benadering van een ernstige situatie.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 13:32

Alkes

Dat werd in destijds wel zo gesteld in de toespraak van Rutte. Overigens kwam Boris in de UK met hetzelfde onzalige plan.

Wat niet wegneemt dat ze dat allebei al snel weer introkken toen ze de consequenties tot zich door lieten dringen.

"Overigens verschilt de nederlandse en belgische aanpak niet noemenswaardig"

Nu misschien niet, maar in de begintijd wel degelijk. Met als resultaat dat Belgen hier in Brabant kwamen feesten, want natuurlijk een rampzalig idee was.

"Het is alleen een indicatie dat er tekorten aan belangrijke medicijnen beginnen op te treden."
Snap ik. Maar ik vroeg me opeens af wat nu eigenlijk het verschil is tussen de medicatie die door dieren wordt geproduceerd en die voor mensen, als ze die eerste blijkbaar zonder problemen voor mensen kunnen worden gebruikt.

Elisa

Elisa

05-04-2020 om 14:06

Bij

tabletten zit er soms een laagje om tabletten voor mensen, waardoor het minder vies smaakt. Bij de variant voor dieren ontbreekt dat.

Emmawee

Emmawee

05-04-2020 om 14:11

Anneque

Als ik het goed begrepen heb, zijn met name de hulpstoffen van dieren-medicijnen anders en ook de verhoudingen. Verder liggen de kwaliteitseisen wat lager (ze hoeven niet op mensen getest te zijn, bijvoorbeeld).

Het zal per middel verschillen hoe anders de samenstelling is.
Maar in geval van nood kan een paardenmiddel wel een uitkomst zijn.

Ach wat sneu

Taxichauffeur John Molkenboer, die een paar dagen voor zijn pensioen ziek werd, is op 66-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van het coronavirus. Zijn zoon vertelde in Nieuwsuur nog dat hij zijn vader ' nog een stukje power' ging meegeven toen hij bij hem op bezoek ging op de IC.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2329200-taxichauffeur-john-die-veel-losmaakte-deze-week-overleden-aan-corona.html

Ad Hombre

Ad Hombre

05-04-2020 om 14:33

Elisa

Ik heb me laten vertellen dat mensen ook dieren zijn en dat sommige dierenvirussen zelfs op mensen werken!

De piek is geweest?

https://nos.nl/artikel/2329478-de-coronacijfers-van-5-april-nieuwe-ziekenhuisopnames-laagste-in-twee-weken.html

"De piek in het aantal nieuwe ziekenhuisopnames in de dagelijkse RIVM-meldingen was op 31 maart. Sindsdien was het aantal nieuwe opnames steeds lager. "

Tijd voor een 'intelligente' exitstrategie


https://www.youtube.com/watch?v=Pv__4RzRxJA
Waaronder Damiaan Denys en Ab Osterhaus met Lillian Marijnesen vanuit de ervaring in Brabant.

Exitstrategieën

Gommers legt in op1 uit hoe je die getallen van minder ziekenhuisopnames moet lezen: het gaat nog steeds om een toename.
Damiaan Denys, die ik in een ander kader zeker waardeer, vond ik nu nogal verwarrend. Uiteindelijk zei hij dat we te weinig weten, dat is ook zo. Vanaf het begin van de uitbraak: er zat geen gebruiksaanwijzing bij. Achteraf kun je dan van alles gaan afvragen, hadden we niet moeten besluiten om mensen dan maar niet op te nemen op de IC, bijvoorbeeld. Keihard besluit, maar goed voor de IC. De uitstroomcijfers nu: 350 mensen van de IC af, daarvan hebben 80 mensen het overleefd. Dat is 25%. De moeite waard? Moeten we de economische belangen niet voor laten gaan; met als groot risico dat de verspreiding veel sneller gaat en het aantal doden stijgt. Wat is de waarde van een mensenleven; of 10.000 of 50.000 mensenlevens. Welke school of welk restaurant zou trouwens nog klanten krijgen als daar in een korte tijd mensen ernstig ziek worden en overlijden, omdat we bedacht hebben dat we ons leven niet moeten laten beheersen door het virus.
Een exitstrategie kan komen op basis van veiligheid, maar dan heb je testen nodig, immuniteitstesten, etc. en meer testen op aanwezigheid van het virus, mogelijk digitale middelen om te bezien of het veilig is etc.
Denys lijkt voor een andere exitstrategie te pleiten: deze manier van omgaan met het virus kost teveel op andere fronten, dus daar moeten we mee stoppen. dan moet je de ic's vragen wat hun maximale capaciteit is waarmee ze het voor langere tijd vol kunnen houden en moet je met elkaar erkennen: oké, niet meer dan 1600 bedden zijn beschikbaar. De rest heeft pech gehad, er zijn belangrijkere dingen. Sommers legt de keuze daarover voor aan ons, aan iedereen. Zijn grens ligt nog bij 2400 bedden, maar dat is wel in feite met een bovenmatige inspanning van het personeel. Dat kan voor een kortere tijd, maar niet voor de langere tijd. Vandaar dat ik terugval op 1600.
Het is dus aan ons om daar iets over te zeggen.

Tsjor

Exit

Het idee van de regering, om steeds 'kleine' groepjes mensen de besmetting door te laten maken (waarbij het aantal wordt bepaald door de IC-bezetting) gaat niet werken. En de hele bevolking binnen laten blijven tot er een vaccin beschikbaar is dat grootschalig kan worden ingezet, ook niet. Maar de alternatieven zijn hartverscheurend. Want als je kijkt naar die IC-bedden, waar kies je dan voor als alle bedden bezet zijn? Nieuwe patienten hebben pech? Of degene die er het langst ligt zonder op te knappen, maakt plaats?

De samenleving als geheel moet deze keuzes maken. Dat kun je niet op het zorgpersoneel afschuiven.

Twee jasr

'Er is nog geen uitweg bedacht uit deze crisis. Wetenschappers denken nu met het RIVM mee over een exitstrategie voor de pandemie. Die kan zo één tot twee jaar duren. '
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/05/ik-zag-de-eerste-resultaten-en-ik-dacht-holy-fuck-die-tijdlijn-a3995973

Pfff.

Keuzes

Virologen kijken vooral naar welke strategie het virus eronder krijgt. Maar er spelen nog veel meer dingen mee. Moeilijke keuzes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.