Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cadeau/spel voor grove motoriek

Weten jullie iets om als cadeau te geven om de grove motoriek (spierkracht in benen) te stimuleren. Ze is in november jarig en wordt 4. Volgens fysio heeft ze te weinig spierkracht in benen waardoor ze nog niet goed kan rennen, en van die andere dingen.ze heeft wel fiets en step maar dat is vooral voor zomerperiode. Skippybal heeft ze ook al en ik heb ook hinkeltwisterringen bij kringloop gevonden. Dat spel is op zich nog te moeilijk maar met die ringen kan ze spelenderwijs wel met benen aan de slag door erin te springen ed


Mijntje

Mijntje

22-10-2016 om 15:20

trampoline

Een kleine trampoline voor binnen?

Lente

Lente

22-10-2016 om 15:22

Een balanstrainer

http://www.hometrainershop.nl/product/674406/category-225917/gymstick-power-balance-board-3-5-kg.html

Alleen moet die dan wel geschikt zijn voor een klein kind (qua hoogte).
Misschien heeft de fysio nog een idee?

Op zo'n balanstrainer kun je leuk wiebelen. Zo nodig houd je iets vast als het evenwicht nog niet goed genoeg is.

Die wij hebben kan op twee verschillende hoogtes.

Triva

Triva

22-10-2016 om 15:25

misschien

is dit teveel evenwicht: https://www.lobbes.nl/speelgoed/buitenspeelgoed/tuinspeelgoed/tuinspellen/detail/5410007-houten-balansbord

verder zou ik het zoeken in regelmatig naar het bos, naar van die plekken waar ze van die parcoursdingen hebben zodat je daar kunt spelen, springen en lopen en zo nu en dan bij slecht weer naar een binnenspeeltuin waar ze kan klimmen en springen.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 15:45 Topicstarter

Trampoline binnen

Dat wil mijn vriend niet. Ik had dat ook al geopperd. En buiten in tuin hebben we niet echt plek voor tranpoline

Triva

Triva

22-10-2016 om 15:50

voor

een minitrampoline is altijd plek maar je kunt daar niet veel anders op dan spring en daal https://trampolineland.nl/jumpline-mini-fitness-trampoline-96-cm-blauw?gclid=CNuUpfjG7s8CFRC3GwodMmkKZQ

Fietsen

Is fijn met dit weer? Elke dag een blokje rond. Traplopen is ook goed. Je hebt van die veren die je van de trap kunt laten rollen. Dan moet ze steeds weer naar boven om m daar neer gezetten. Wel onder toezicht natuurlijk.
Ik zag laatst een halve boog langskomen waarop ze kunnen wiebelen, klimmen etc. Volgens mij is t iets van hobbel of wobbel. Is dat wat?
Of zon klein wiebelkussen, die had ik laatst voor een paar euro bij de Kruitvat.
Is er een speel o there in je woonplaats? Dan zou je bv een trampoline even kunnen lenen.
En lekker buiten klimmen op de toestellen in de buurt.

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 17:01

sportclubje

Een lidmaatschap van een gymclubje? Er zijn daar niet alleen maar cracks, je kunt er veel leren.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 17:08 Topicstarter

We doen al veel met haar

De (binnen)speeltuin gaan we komende tijd frequent bezoeken. Ze zit al sinds de zomer op peutergym. Die gymjuf is ook haar fysio vandaar dat die spierkracht naar voren is gekomen. Binnenkort gaat ze ook met kleutergym beginnen. Ik ben ook goed met haar bezig met alternerend traplopen en op 1 been balanceren zoals de flamingo omdat ook voor haar aantrekkelijk te maken. Het zou leuk zijn als er iets voor speelgoed is om die motoriek extra te stimuleren.
Ik zal kijken voor die hobbel/wobbel. Want ik kan me daar nu niets bij voorstellen

Pirata

Pirata

22-10-2016 om 17:11

binnenspeeltuin

Regelmatig naar de binnenspeeltuin is misschien ook een goed idee? Abo op het zwembad? Of zo'n dansspel waarbij je mee moet dansen?

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 17:12 Topicstarter

Wobbel

Het is de wobbel die halve boog. Is wel 100 euro, dus dat is wel een beetje erg prijzig

Triva

Triva

22-10-2016 om 17:19

maar

is het gene wat in de derde en vierde reactie staat ook niet wat je bedoelt?

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 17:34 Topicstarter

Niet helemaal

Met de wobbel moet ze wel echt meer kracht zetten volgens mij en daar kan ze ook meer houding aannemen met ook armen erbij

Anne m

Anne m

22-10-2016 om 17:50

spelen

Puur alleen kracht trainen is lastig bij zulke jonge kinderen. Zij moeten het toch vooral van spelen hebben en uitgekiende oefeningen. Ik weet natuurlijk niet wat de fysio gezegd heeft, maar ik neem aan dat hij wel een advies heeft gegeven omtrent oefeningen thuis en/of elke dag buitenspelen/klimmen/fietsen.

Waar je met het speelgoed mee uit moet kijken is dat het niet te moeilijk is. Het moet vooral leuk zijn, dan gebruikt ze het veel en wordt dus ook sterker.
Waar ik aan zit te denken is bijvoorbeeld een skelter.
Of als je ook wat met evenwicht/coördinatie wilt : https://www.sport-thieme.nl/Therapie-Psychomotoriek/Psychomotorische_oefenartikelen/Pedalosysteem/art=1296206

In het begin kan de pedalo lastig zijn, maar als ze de slag te pakken heeft (wat mijn dochter indertijd snel doorhad) kunnen ze er kilometers op wegtrappen.

Verder zou ik vooral veel naar het bos e.d. gaan. Klimmen, samen een heuveltje op proberen te rennen, mul zand. Boompje verwisselen. Bij een trap in de duinen of zo doen wie het eerst boven is. Etc. Hinkelen, elastieken, touwtje springen zijn ook goede dingen. Als 1 been te moeilijk is, springt ze gewoon met twee benen. Er is genoeg te verzinnen, en het meeste zijn gewone spelletjes waar je niet te veel voor nodig hebt.

Juno

Juno

22-10-2016 om 18:32

Wobbel

De Ikea had vroeger ook een soort wobbel in het assortiment voor een veel aantrekkelijkere prijs. Misschien dat het er nog steeds is.
In de winter kunnen ze ook buitenspelen hoor, kwestie van een goede jas en wantjes aan. Een spacescooter is misschien ook nog wat, en inderdaad de al genoemde skelter.
Hinkelen en zo'n elastieken spanband tussen bomen is ook leuk. En verder inderdaad veel buiten spelen. Bos, strand, balletje trappen enzovoort.

Bij ikeahebben zenu een soort halve bal

waar je lucht in moet pompen. Daar kun je op balanceren das ook heel goed voor de spieren. En veel goedkoper dan die wobbel. Ik vind m duur,dat had ik niet gezien. Ik zag m als een win item ergens langs komen op Facebook

Juno

Juno

22-10-2016 om 19:08

O en

Stelten!

Mijntje

Mijntje

22-10-2016 om 19:28

En (maar misschien al genoemd en over het hoofd gezien: ) van die klosjes met touwtjes voor onder je voeten om mee te lopen, een springtouw,
een zak om zak te lopen.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 21:07 Topicstarter

Bijna alles heeft ze

Klosjes kan ze niet, ook niet met onze hulp. Springtouw ligt op grond en dan kan ze er wel over springen. Hinkelringen van hinkeltwister hebben we ook al. Stelten moeten we absoluut nog niet aan beginnen. Behalve dat ze weinig spierkracht heeft, is ze ook een bang voor alles op hoogte. Ze durft soms maar net van de onderste tree van de trap te springen.
Een skelter is ook bij mij even als idee opgekomen. Maar ze heeft al een fiets (die ze weinig gebruikt) en helemaal niet in de winter. Beetje bij beetje probeer ik haar wat weerbaarder te maken want ze klaagt ook al snel over kou, nat gras, ed. Is een skelter we echt van toevoegende waarde tov fiets en gewone step?
Een space scooter is nog niets voor haar. Dan breekt ze binnen een halve minuut alle ledematen en haar nek.
Van de fysio hebben we geen speciale oefeningen voor thuis gekregen. Ze haf meer adviezen van dat ze staand broek aan moet doen (ze kan nog naar net zittend dr broek aan doen, traplopen, de wekelijkse gym.
Ik zal ook eens kijken naar dat opblaadbare ding bij de ikea

Kun je niet ergens een loopfiets lenen.

Dat vergt een anderetactiek dan fietsen en is makkelijker te bedienen waardoor ze er waarschijnlijk meer lol in zal hebben. Het lijkt wat op rennen zeg maar alleen zitten ze dus wel. Een skelter is best zwaar trappen voor een kindje van nog geen 4. Die zou ik niet aanschaffen.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 21:20 Topicstarter

Ikea bal sagosten

Bedoelen jullie misschien de sagosten van ikea?

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 21:23 Topicstarter

Loopfiets

Had ik in zomer inderdaad ook voorgesteld aan vriend (nog voordat bekend werd dat ze problemen heeft met spierkracht) en toen dacht hij dat loopfiets niet voor bijna kleuters zijn maar veel jonger. Als ze fiets is ze het bij wijze van na 100 meter al beu en het gaat ook in een slakkengangetje omdat ze bijna geen kracht gebruikt

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 21:26 Topicstarter

Kan een loopfiets

Ook niet een gewone fiets zijn waar de trappers en zijwieltjes van afgehaald zijn? Want zulke zie ik ook voorbij komen naast de loopfiets voor de echte kleine peuters

Marie

Marie

22-10-2016 om 21:28

Diepte zien?

Het eerste wat me opviel, is dat je schrijft dat ze bang is voor hoogtes. Is er wel eens gekeken of ze goed diepte kan zien? Want als je dat niet kan is inderdaad de eerste tree van een trap of de stoeprand al heel hoog en eng dus.

Verder vraag je je af wat een skelter toevoegt ten opzichte van een fiets. Nou het trapt veel zwaarder, dus traint ze haar spieren meer ongemerkt. Wellicht kun je er ergens eentje een poosje lenen?

Lente

Lente

22-10-2016 om 21:30

Wel loopfiets

Wij hebben de loopfiets juist gebruikt in aanloop voor het gewone fietsen. Dat was van 3,5 tot 4,5 jaar oud.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 21:38 Topicstarter

Marie

Daar heb ik echt nog nooit aangedacht dat het ook aan haar ogen zou kunnen liggen. Maar ze durft bijvoorbeeld soms wel van een hoge glijbaan en op hoogte klimmen vindt ze ook niet echt eng en volgens de juf van gym gaat springen ook al wel wat beter gaat. Ik zal het volgende week eens bij fysio bespreekbaar maken
Ik ga het idee van een betaalbate skelter verder uitzoeken en ook met vriend bespreken om toch de trappers van fiets af te halen.

Hypermobiliteit

http://www.hms-edsplatform.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=26

Ik zou ook attent zijn op hypermobiliteit. Dat kan een oorzaak zijn van de bestaande spierzwakte.
Natuurlijk is het nuttig om dan spieren extra te versterken maar er kan wat makkelijker pijn en overbelasting gaan optreden.
En inderdaad, de ogen onderzoeken. Omdat het zicht voor hen vanzelfsprekend is zullen ze niet zo snel aangeven dat dat tekortschiet in sommige situaties. Een glijbaan kan anders zijn en veiliger aanvoelen dan een dieptesprong met afstand.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 22:10 Topicstarter

Wat fijn

Dat jullie allemaal zo goed meedenken. Ook de hypermobiliteit ga ik met fysio bespreken. Afgelopen week toen fysio haar onderzocht voor intake gaf de fysio volgens mij al wel aan dat ze soepel in de gewrichten is maar ze klaagt nooit over pijnlijke gewrichten.

Juno

Juno

22-10-2016 om 22:15

Verschil

Een fiets trap je naar beneden, een skelter met je benen vooruit. Je gebruikt je spieren anders. Ik zou niet te veel focussen op speelgoed geschikt voor haar leeftijd, ze loopt met de grote motoriek wat achter en daardoor kan je speelgoed juist wat langer gebruiken. Loopfietsje lijkt me prima. Hoe komt het dat ze niet graag buiten speelt? Oprechte vraag, ken dit nl niet van mijn kinderen.
En inderdaad ogen laten checken.

AN8011

AN8011

22-10-2016 om 22:29 Topicstarter

Het is een kindje

Naar haar vader. Haar vader fiets eigenlijk maar 1x in de week als hij savonds naar de kroeg gaat. Op de papadag is hij vaak ook te moe om echt heel actief met haar bezig te zijn. Papa vindt met blote voeten op nat gras lopen een hel, dus zijn dochtertje wil ook niet met open sandalen op nat gras Ik ben niet de moeder van haar (ze heeft helaas geen moeder) maar de afgelopen maanden heb ik al wel wat zorgtaken op me genomen en probeer haar zoveel mogelijk te stimuleren. Ik loop op woensdag ook altijd een stuk met haar en aankomende week in de vakantie ga ik ook met haar naar binnen/buiten speeltuin. Als iets niet lukt wil ze het ook niet meer en ze wordt daar vanuit papa's kant ook niet altijd genoeg in gestimuleerd (dat is mijn visie). Bij papa doet ze alsof ze ook sommige dingen niet kan terwijl mijn vriend weet dat ze het wel kan en op die manier houdt hij bepaalde dingen ook in stand. Ik heb haar geleerd om met beide benen afwisselend trap te lopen en ik let daar ook goed op. Als ik met haar op de trap loopt vindt ze het ook alleen maar leuk omdar goed te doen. Maar papa zegt er niets van als ze het verkeerd doet dus dan loopt ze weer verkeerd de trap af en steeds weer met hetzelfde been.

Visie

Daar zou ik toch mee oppassen. Mogelijk dat beiden, vader en dochter, dezelfde beperking in gewrichten en skelet hebben en daarmee mogelijk snel neigen naar pijn en overbelasting.
Op een bepaalde manier traplopen kan daar vandaan komen. Ik moet mijn gewrichten ook ontzien en ga, als ik de trap echt niet kan ontwijken, met men rechterbeen omhoog terwijl ik met mijn rechterhand me optrek zodat ik het niet van de knie hoef te hebben. Dan trek ik het linkerbeen bij dat gestrekt kan blijven. Ik kan heel veel met mijn gewrichten en ben zo soepel dat ik nog een vogelnestje kan maken maar hard neerkomen op mijn gewrichten of daar kracht mee uitoefenen is een foute beweging.
Maw het kan een reden hebben dat vader en kind zich zo voortbewegen.
Het kan handiger zijn om te zoeken naar meer onbelast bewegen zoals fietsen, skelteren en zwemmen. Die skelter vond ik wel een briljant idee. Zoon vond dat ook iets dat je de hele dag kunt doen. En dan kun je blijven zitten.
Met fietsen en steppen springen ze er steeds vanaf en dat kan een te grote belasting zijn als daar een zwakke plek is.
Natuurlijk kun je het ook anders doen maar je wil niet over de grens daarmee. Fijn dat er een fysiotherapeut is die mee kan kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.