Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Buikpijn gaat niet over

Hoi allemaal, 
Mijn zoon(13) heeft sinds anderhalve week buikpijn in zijn rechteronderbuik. We zijn inmiddels al bij de huisarts en het ziekenhuis geweest, maar ze kunnen niets vinden. Het is geen blaasontsteking/ blindedarmontsteking oid. Hij is verder niet ziek, heeft ook geen last met bewegen, maar de pijn is er wel steeds en soms ook tijdens plassen zegt hij. Ik merk dat ik mij toch zorgen maak, maar de dokters zeggen, kan ook gewoon spanning of met eten te maken hebben. Heeft iemand hier ervaring mee? En waar doe ik nou goed aan, gewoon aankijken of toch weer terug naar de dokter?


Buikpijn rechtsonder doet me wel denken aan blindedarmontsteking. Heeft ons meisje voor de zomer gehad, maar die had echt veel pijn en was ook echt ziek.
Gelukkig is ze snel geopereerd en inmiddels weer helemaal opgeknapt. 

Is er al bloed geprikt op ontstekingswaarden?

Onze zoon heeft een paar jaar geleden een voedselvergiftiging gehad, had ook vooral buikpijn. Bloedonderzoek wees uit dat het in elk geval geen blindedarm ontsteking was. 
Heeft je zoon al ontlasting moeten inleveren? 

Geen parasiet?

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 21:14

Misschien niersteentjes? Aangezien hij ook pijn bij het plassen heeft?

Notsocool

Notsocool

14-11-2022 om 21:43 Topicstarter

Dank voor de reacties! Urine was schoon en zijn ontstekingswaarden waren ook niet verhoogd. De buikpijn was afgelopen week een aantal dagen helemaal weg en daardoor lijkt een blindedarmontsteking ook erg onwaarschijnlijk. Hij heeft nog geen ontlasting ingeleverd, dat kan ik nog eens vragen. Hoe kom je er achter of het een parasiet of nierstenen zijn? 

Bijtje82

Bijtje82

14-11-2022 om 22:56

Notsocool schreef op 14-11-2022 om 21:43:

Dank voor de reacties! Urine was schoon en zijn ontstekingswaarden waren ook niet verhoogd. De buikpijn was afgelopen week een aantal dagen helemaal weg en daardoor lijkt een blindedarmontsteking ook erg onwaarschijnlijk. Hij heeft nog geen ontlasting ingeleverd, dat kan ik nog eens vragen. Hoe kom je er achter of het een parasiet of nierstenen zijn?

Bij nierstenen kun je bloed bij de urine hebben, maar eigenlijk zouden ze dat dan al wel gemerkt moeten hebben bij het testen op.een blaasontsteking. 

Is de urine wel gewoon helder van kleur? Als het thee kleurig is, dan kan het alsnog iets van een infectie of nierstenen zijn. Of hij drinkt gewoon veel te weinig. 

Ja ik denk aan blaasontsteking die inmiddels richting nieren gaat. Nierbekkenontsteking. Ik heb er nog nooit een bloedonderzoek voor gedaan, wel urine ingeleverd. 
Mannen hebben minder gauw blaasontsteking maar als ze het dan hebben is het wel pijnlijk. In je flank kun je dat goed voelen. Maar ik werd er wel ziek van en omdat overdag mijn eigen werkgever de uitslag van mijn urine niet had doorgebeld aan mijn huisarts, ben ik van de pijn S nachts door collegae naar de huisartsenpost naast ons werk gebracht. En nu moet ik daar mijn bed voor uitkomen zei die arts. Tja ze wilden graag naar huis denk ik. Maar het was geen feest. Dus ik hoop niet dat ik het goed heb. 
Het kunnen natuurlijk de darmen zijn die zo werken maar ik vind het wel makkelijk, dus ik zou wel terug gaan. Zij hebben er verstand van. 

Eppos schreef op 15-11-2022 om 00:51:

Ja ik denk aan blaasontsteking die inmiddels richting nieren gaat. Nierbekkenontsteking. Ik heb er nog nooit een bloedonderzoek voor gedaan, wel urine ingeleverd.
Mannen hebben minder gauw blaasontsteking maar als ze het dan hebben is het wel pijnlijk. In je flank kun je dat goed voelen. Maar ik werd er wel ziek van en omdat overdag mijn eigen werkgever de uitslag van mijn urine niet had doorgebeld aan mijn huisarts, ben ik van de pijn S nachts door collegae naar de huisartsenpost naast ons werk gebracht. En nu moet ik daar mijn bed voor uitkomen zei die arts. Tja ze wilden graag naar huis denk ik. Maar het was geen feest. Dus ik hoop niet dat ik het goed heb.
Het kunnen natuurlijk de darmen zijn die zo werken maar ik vind het wel makkelijk, dus ik zou wel terug gaan. Zij hebben er verstand van.

Met nierbekkenontsteking piep je wel anders, hij is er niet ziek van, is getest op blaasontsteking. Als het een paar dagen weg is, dan is dat niet waarschijnlijk, i.t.t. bv. blindedarmontsteking die sluimerend kan zijn in het begin.

Kortom: als het nog veel langer zo blijft, als hij koorts krijgt, buikpijn die hem beperkt in functioneren,  is het enige advies om terug te gaan naar de huisarts. 

Hoeveel drinkt hij, beweegt hij, wat eet hij op een dag en hoe is zijn stoelgang?

Ja ik zou bij aanhoudende klachten en echt terug gaan.

Mijn blindedarm zit verkleefd aan een stuk darm. Als mijn darmen vol zijn of toevallig raar draaien in mijn buik, heb ik ook van die pijn. Het is niet ontstoken of zo, het geeft gewoon een trekkerige pijn, alsof iets losgetrokken wordt van iets anders. Misschien zoiets bij je zoon? Kan met een echo worden gezien.

Notsocool

Notsocool

16-11-2022 om 23:47 Topicstarter

Dankjewel voor het meedenken allemaal!

Nou we zijn inmiddels weer terug geweest, wederom urine ingeleverd en dit was wederom schoon, dus een blaasontsteking of urineweginfectie lijkt mij uitgesloten. Er is ook bloed geprikt om ontstekingswaarden nogmaals te checken. De ontstekingswaarden waren ietsje verhoogd, maar volgens de huisarts nergens in de buurt van wat het zou zijn als het om een blindedarmontsteking zou gaan. De huisarts dacht dat het waarschijnlijk een virus was en stuurde ons naar huis met het advies om rust te nemen en het zou dan na ongeveer een weekje wel over moeten zijn. 
De buikpijn is er nog steeds, de steken worden wel minder (maar 1 keer vandaag) en de pijn ook iets maar niet noemenswaardig. Is toch gek dat je zolang buikpijn hebt zonder verdere klachten of is dat niet zo raar? Ze hebben hier eigenlijk nooit buikpijn, dus ben er niet zo in thuis wat wel en niet normaal is. 

Notsocool

Notsocool

16-11-2022 om 23:48 Topicstarter

Dymo schreef op 15-11-2022 om 22:18:

Mijn blindedarm zit verkleefd aan een stuk darm. Als mijn darmen vol zijn of toevallig raar draaien in mijn buik, heb ik ook van die pijn. Het is niet ontstoken of zo, het geeft gewoon een trekkerige pijn, alsof iets losgetrokken wordt van iets anders. Misschien zoiets bij je zoon? Kan met een echo worden gezien.

En heb je dit dan ook zoveel dagen achter elkaar? Dan heb je waarschijnlijk wel een keer al blindedarmontsteking gehad in het verleden of niet?

Hoe is zijn stoelgang? Heeft hij elke dag ontlasting? En hoe is die ontlasting? 

Ik heb wel het idee, als het blijft aanhouden en rust doet ook niets, dat je bij een volgende consult om een echoscopisch onderzoek kunt vragen. Nu er niets uit bloedonderzoek en urine komt, kun je zelf nog dit balletje opgooien. Of dat iets kan uitsluiten of aantonen wellicht. 
Ik hoop dat het anders vanzelf overgaat. Een mogelijkheid van een virus en dan een weekje rust houden, denkt de arts dan aan iets dat tijd nodig heeft en dan overgaat? Of dat het misschien tussen de oren zit? 
Kun je zelf ook nagaan of er iets speelt wat zoon misschien binnen houdt of zelf niet ziet als mogelijke oorzaak maar wel dwars zit? Het kan natuurlijk dat iets niet lekker zit en dat zich lichamelijk uit. Wel vinger aan de pols dus en na een week nog steeds niet over, toch maar weer terug.

Notsocool schreef op 16-11-2022 om 23:47:

Dankjewel voor het meedenken allemaal!

Nou we zijn inmiddels weer terug geweest, wederom urine ingeleverd en dit was wederom schoon, dus een blaasontsteking of urineweginfectie lijkt mij uitgesloten. Er is ook bloed geprikt om ontstekingswaarden nogmaals te checken. De ontstekingswaarden waren ietsje verhoogd, maar volgens de huisarts nergens in de buurt van wat het zou zijn als het om een blindedarmontsteking zou gaan. De huisarts dacht dat het waarschijnlijk een virus was en stuurde ons naar huis met het advies om rust te nemen en het zou dan na ongeveer een weekje wel over moeten zijn.
De buikpijn is er nog steeds, de steken worden wel minder (maar 1 keer vandaag) en de pijn ook iets maar niet noemenswaardig. Is toch gek dat je zolang buikpijn hebt zonder verdere klachten of is dat niet zo raar? Ze hebben hier eigenlijk nooit buikpijn, dus ben er niet zo in thuis wat wel en niet normaal is.

Nee hoor dat is niet gek, darmen zijn rare dingen. Kan gasophoping zijn, prikkelbare darm, verstopping, irritatie, te weinig vezels, te weinig drinken,  te weinig bewegen, het hangt af van t ontlastingspatroon, allergietjes, hoe vaak moet of gaat hij, hoe ziet het er uit, gaat hij zodra hij moet, wat eet en drinkt en snoept hij op een dag, enz. en dat zijn dan de simpele dingen die elk mens wel eens heeft.

Misschien kun je meer info geven. Maar 1x per dag wat niet noemenswaardige pijn lijkt me verwaarloosbaar. En bij twijfel bel je de huisarts.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.