Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Teff

Teff

28-09-2020 om 10:19

Boodschappen in Duitsland

Wat zouden jullie doen, even naar Duitsland gaan voor speciale boodschappen? Ik woon dichtbij de grens en in de eerste grote stad zitten een paar winkels waar ik zo graag naar toe zou gaan voor wat benodigdheden ivm speciaal dieet enzo. Maar nu moet je in quarantaine als je uit de randstad komt, maar hoe bewijs ik dat ik daar niet vandaan kom? Of toch maar uitstellen? Hoe doen jullie dat?


Triva

Triva

28-09-2020 om 10:26

lijkt me duidelijk

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-duitsland

Je moet het gewoon doen, je kunt het niet bewijzen, maar jij kunt gewoon laten zien waar je woont toch als je daarvan bewijs meeneemt.

Lente

Lente

28-09-2020 om 14:18

Gewoon gaan

Je komt niet uit de provincies die in quarantaine moeten.

En dat is zonodig aan te tonen.

40er

40er

28-09-2020 om 21:24

Vorige week

Nog de grens over geweest. Kom ook niet uit de Randstad. Maar er is ook niet naar gekeken of gevraagd. Geen controle gehad hoor!

Geen controle

Vorige week heb ik geen controle gezien en ik ben gewoon via de snelweg de grens over gegaan. Verder staat er op je id/paspoort/rijbewijs een plaats van afgifte en dat is meestal de eigen gemeente (er zijn uitzonderingen dat dat standaard Den Haag is) mocht je het moeten aantonen. Maar ik denk dat het zo'n vaart niet loopt en mochten ze je niet geloven dan draai je om en ga naar huis.

In Duitsland geldt wel een mondkapjesplicht in winkels, pompstation etc.

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 08:57

Hmmm

Dus als er niet gecontroleerd wordt, hoef je je niet aan de maatregelen te houden ...

Lente

Lente

29-09-2020 om 09:00

Dat staat nergens ElenaH

TS houdt zich aan de regels want woont niet in de rode regio’s van NL. En mag dus Duitsland in om boodschappen te doen.
Ze is alleen bezorgd hoe ze dat moet aantonen bij een controle.
En dan is het fijn te weten dat er geen controle is.

Geen ontduiking Elena

https://www.anwb.nl/vakantie/reiswijzer/coronamaatregelen-duitsland

"De Duitse overheid vraagt reizigers die de afgelopen 14 dagen in de Nederlands provincies Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland geweest zijn, zich bij aankomst in Duitsland preventief te laten testen. Bij een positieve uitslag moet je 14 dagen in zelfquarantaine te gaan. Bij een negatieve uitslag is dit niet nodig. Dit geldt niet voor mensen afkomstig uit de andere Nederlandse provincies."

De vraag is hier: hoe toon je aan dat je niet uit de randstad komt? En het gaat niet om het ontduiken van maatregelen.

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 09:07

Tuurlijk joh

Want winkelen in Duitsland is echt een goed idee nu het virus om zich heen grijpt. Jullie doen dus ook geen mondkapjes op in winkels in de grote steden? Het is immers maar een advies ...

Vlakbij de grens

Als je vlakbij de grens woont en de speciaalzaak voor je dieet is over de grens is dat toch geen issue? Het is niet alsof je daar uren voor omrijdt. En dan nog. De problemen ontstaan bij hutje mutje in dichte ruimtes.

Waarom zo cynisch Elena?

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 09:18

AnneJ

'Als je vlakbij de grens woont en de speciaalzaak voor je dieet is over de grens is dat toch geen issue?'

Serieus? Dus het virus weet dat het maar om een paar km gaat?

Flavia

Flavia

29-09-2020 om 09:27

ElenaH

Serieus: Dus het virus herkent ook een landsgrens?

Op beide vragen is het antwoord nee.
Het advies is in beide gevallen blijf thuis, dat gaat in dit geval niet lukken. Pech is alleen dat de buurt super die het nodige product verkoopt nu over een landsgrens ligt.

Als die op het zelfde aantal km de andere kant op had gelegen was deze vraag er niet.

Er wordt volledig aan de regels van beide landen voldaan. Zeker in de grensregio's is het passeren van de grens dagelijkse kost voor velen. De snelste route van Enschede naar Emmen bijvoorbeeld is door Duitsland, ja, er werken mensen over en weer in die plaatsen. Vele duitsers doen ook hun boodschappen in NL, het is geen eenrichtingsverkeer. Ook niet anders qua gedrag dan iemand uit Zoetermeer die naar Leiden gaat. Alleen ligt er een landsgrens tussen.

40er

40er

29-09-2020 om 17:00

Boodschappen of winkelen

Vind ik persoonlijk een heel verschil.
Zoals ik al aangaf, ik ben onlangs ook even de grens over gewipt voor wat boodschappen. Die hier niet te koop zijn. Kon ik niet zonder? Vast wel, maar dat geld voor zoveel dingen.
Ik ben bij de apotheek, drogist en supermarkt geweest. Daarna een broodje gekocht en ik was weer op weg naar huis.
Mondmasker op, aangezien dat verplicht is. Handen desinfecteren, ook verplicht. Ik heb ook standaard ontsmettingsmiddel in mijn tas zitten.

Ik denk dat jezelf wat verder van de grens woont ElenaH, want echt, het is hier heel normaal om even naar Duitsland te gaan (of van Duitsland naar Nederland).

ElenaH

Ik zie Duitsland vanuit mijn raam.... Oftewel ik woon in de grensstreek en niet in de Randstad. Ik ben eerder in (D) als in Venlo.

Te snel

Ik hou me aan de regels door in maart/april/mei niet in Duitsland te zijn geweest vanwege het advies niet te gaan. Technisch was de grens niet gesloten zoals met de grens met België. Maar ik woon niet in de Randstad dus nu mag ik en ga ik. Het risico is net zo groot in de supermarkt van Geldern als in Bergen (L).

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 18:31

AnnaNiem

'Het risico is net zo groot in de supermarkt van Geldern als in Bergen (L).'

Ach, gooi dan alle grenzen ook maar gewoon open ... Wat maakt het uit dat JIJ voor onnodige verspreiding van het virus zorgt.

Lente

Lente

29-09-2020 om 18:31

Ik denk dat Duitsland veiliger is 😁

...

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 18:34

Lente

Bizar dat jullie alleen denken aan het risico dat jullie zelf lopen, en niet aan de risico's die jullie voor de andere mensen zijn.

Ook niet Elena

Reizen over een grotere afstand, wat je doet als je niet vlakbij over de grens naar Duitsland gaat, kent meer risico's op besmetting.

De grens met Duitsland is niet dicht voor zover ik weet.

En we hebben hier geen 'Wuhan' scenario met thuisblijven en verplicht bezorgen.

De grens op zich is niet besmettelijk.

ElenaH

ElenaH

29-09-2020 om 18:43

AnneJ

De besmettingsgraad in Nederland is hoger dan in Duitsland. Door als Nederlander in Duitsland boodschappen te doen, kun je het virus van hier naar daar brengen. Alleen maar omdat je daar zo lekker goedkoop eten kunt halen. Hoe asociaal kun je zijn.

tegenstrijdig Elena

Ik leg je net uit dat je beter op korte afstand boodschappen kunt doen dan op lange afstanden. Dan loop je meer risico op contacten met andere mensen onderweg.

Als je vlak bij de grens woont is het meer risicovol om grotere afstanden in Nederland te overbruggen.

De verschillen tussen Duitsland en Nederland zijn niet zo groot. Als dat zo zou zijn dan zou men echt overwegen de grens te sluiten en dat is niet het geval.

De vraag is hier van iemand die naar een speciaalzaak wil in Duitsland, dat is geen voordeelritje. Hoewel dat ook geen probleem is.

Dat is voor mensen een gebruikelijke route.

Het wordt pas een dingetje, heel paradoxaal dus, als je een ander loopje gaat doen, dan kom je weer andere mensen tegen en blijf je niet in je eigen 'lus'.

Net als al die mensen, op vakantie, die ineens naar huis gaan als de grens gesloten dreigt te worden, om quarantaine te voorkomen. Dat geeft in korte tijd veel contactmogelijkheden onder stress, waarbij men onder stress minder consequent is in het handhaven van de maatregelen en er wachtrijen ontstaan met hutjemutje gedrag.

ElenaH

Ik heb geen klachten, gebruik het mondkapje in Duitsland. Nogmaals, wat is het verschil tussen de Lidl in Bergen en die in Geldern? Drukke plaatsen zijn het beide niet. Ik denk dat Amsterdam of Eindhoven nu gevaarlijker is. Daar kom ik dus vooral niet. Ik heb ook graag dat die Randstedelingen hier wegblijven trouwens. Ik heb geen zin in een brandhaard op Landal of Center Parcs.

Piep

Piep

29-09-2020 om 23:43

Besmettingsgraad

In veel gebieden langs de grens is de besmettingsgraad helemaal niet hoger dan in Duitsland. Overigens komen er veel meer Duitsers in nl winkelen dan andersom want hier hoeven ze geen mondkapje op.

40er

40er

30-09-2020 om 07:24

Duitsers naar Nederland

https://www.gelderlander.nl/winterswijk/winterswijkse-burgemeester-roept-duitsers-op-blijf-zaterdag-thuis~afa2a8ca/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
(Wat zal het dan weer druk zijn op de parkeerplaatsen voor de grens, de vrachtwagens mogen dan Duitsland niet in, pas op zondagavond)

Teff, zaterdag niet gaan dus, winkels in Duitsland zijn dan gesloten.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2020 om 12:03

Wat een logica...

Er zijn grensplaatsen waar de landsgrens dwars door het dorp loopt. Zolang de grens niet gesloten is, is er niets mis met naar de andere kant van het dorp gaan.

Echt Elena, je hebt echt geen idee hoe dat werkt in een grensstreek.

Triva

Triva

30-09-2020 om 14:24

lol elenah

"De besmettingsgraad in Nederland is hoger dan in Duitsland. Door als Nederlander in Duitsland boodschappen te doen, kun je het virus van hier naar daar brengen. Alleen maar omdat je daar zo lekker goedkoop eten kunt halen. Hoe asociaal kun je zijn."

Je gooit, omdat je geen gelijk krijgt, voor het gemak heel Nederland op de schop? De besmettingsgraad ten oosten of ten westen van de grens tot op een km of 30 verschilt toch niks? Jij heb liever dat iedereen maar naar de Randstad gaat en terug als men dat wil omdat even de grens overwippen naar Duitsland 'asociaal' is? Geef gewoon eens toe dat je fout zit...

Kevelaer

Ik ben net aso even naar de drankenhandel in Kevelaer geweest...en keurig met mondkapje het bier en de cola gehaald. Bij de Edeka ook nog wat inkopen gedaan, ook met mondkapje, en weer teruggereden. Niemand heeft me gevraagd waar ik vandaan kwam, wat ik kwam doen etc.

Teff

Teff

30-09-2020 om 16:53

veel aan gehad

Bedankt iedereen, ik heb er veel aan gehad aan alle reacties. Het was druk in de stad waar ik moest zijn, maar kon prima 1,5 meter afstand houden. In Duitsland is maandag gewoon alles open, in NL niet alles. Zo fijn om alles te kunnen regelen. En die 1x per maand dat ik echt even meer moet winkelen dan de normale eet-boodschappen.
Maar ik zie Annaniem dat jij echt heel dichtbij moet wonen! Als je wil mag je via forumbeheer contact opnemen, ik woon hier nog maar pas en vind het leuk om contacten te leggen.

Laetitia

Laetitia

02-10-2020 om 19:20

Dus Elana?

De vraag was van maandag. Toen en di, wo, do waren er andere regels dan vandaag. Beetje apart om je gelijk te willen halen door met regels van vandaag te komen. Toen kon het wel. Nu blijkbaar niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.