Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

24-01-2017 om 22:30

Blauwe handen

De gezondheid van dochter van 15 blijft me bezig houden. Alweer een draadje over haar. Sinds gistermiddag heeft ze blauwe vingers en nu ook een beetje blauwe hand. Niet van de kou, want het begon gewoon op school. Ze heeft er ook geen last van, de hand voelt niet koud aan en ze kan ze gewoon bewegen etc.
Een raadsel dus wat het is. Ze gebruikt antibiotica vanwege een blaasontsteking, maar als bijwerking staat dit niet genoemd. Zou dit het toch kunnen zijn? Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts staan (deze was al gemaakt) maar twijfel of ik toch eerder met haar moet gaan.
Iemand dit wel eens aan de hand (letterlijk dus) gehad?

Helena

Helena

24-01-2017 om 23:08

Perifere cyanose?

Zoek dat eens op op internet en kijk dan of het er bij haar zo uit ziet.
Dat kwam als eerste in mij op.

Bij twijfel.

Morgenvroeg je huisarts bellen. Als het om mij zelf ging zou ik misschien vrijdag afwachten, maar niet als het om mijn kind gaat en er spelen meer gezondheidsproblemen.

Tango.

Hoe gaat het nu met je dochter?

Tango

Tango

25-01-2017 om 13:59

Nog hetzelfde

Bedankt voor je interesse Wil. Handen zijn nog steeds blauw, lijken zelfs iets blauwer te zijn geworden. We hebben zo meteen een afspraak bij de huisarts. Heb toch maar gebeld...

Tango

Tango

25-01-2017 om 16:14

Geweest

Bij de huisarts geweest. Hij dacht toch aan winterhanden. Voelden nu ook wel koud aan. De vorige keer toen ik voelde niet. Ze heeft als advies gekregen.... handschoenen dragen op de fiets...tja, had ik natuurlijk ook al vaak gezegd tegen deze puber. En verder wisselbaden of in ieder geval afspoelen met lauwwarm water.
Verder hebben we ook wel even bloed laten prikken, even voor de zekerheid omdat ze zo vaak verkouden is, moe is en nu dus ook al die blaasontsteking. Huisarts zei wel dat meisjes van deze leeftijd vaak vermoeid zijn e.d. maar bloed prikken kon geen kwaad natuurlijk.

Niki73

Niki73

25-01-2017 om 19:36

Warme kleding

Ik weet niet of het winterhanden zijn, bij mij zijn die rood met blauwe (pijnlijke) stukjes, maar niet helemaal blauw. Ik kreeg als kind het advies om warme handschoenen, sokken en schoenen te dragen. Dat deed ik braaf, maar het hielp niet echt.

Pas een paar jaar geleden las ik een interview met een deskundige die zei dat je je hele lichaam goed warm moet houden. Dus ook je armen en je benen bijvoorbeeld (die kunnen heel wat kou verdragen, dacht ik). Ze raaddde aan thermokleding (of gewoon een extra laagje) te dragen zodra het fris wordt. Dus niet alleen in vorstperiodes. Ik doe dat nu braaf (legging onder spijkerbroek, extra hemd of t-shirt) en wat schetst mijn verbazing: geen winterhanden of -voeten!

Niki73

Niki73

25-01-2017 om 19:37

Symptomen

Oh ja, winterhanden en -voeten zijn bij mij vooral opgezwollen, pijnlijk bij het bewegen en aanraken. Echt akelig.

Pirata

Pirata

25-01-2017 om 19:39

tango

Ik zag net het draadje weer dat je dochter het altijd koud heeft. Misschien een thermoshirt onder de bovenkleding dragen?

Vogel

Vogel

25-01-2017 om 20:03

Antibiotica bij acné: wanneer resultaat?

Mijn zoon van 17 heeft flink last van acné. Hij heeft van de huisarts een achtweekse kuur antibiotica gekregen (Doxycycline 100 mg), dat slikt hij nu vier weken. We zien eerlijk gezegd nog geen enkele verbetering. Kan het zo lang duren voor dat aanslaat, of moet hij gewoon terug voor iets beters?
(Ik beloof hem al een poosje de huisarts te bellen om dat te vragen, maar daar denk ik steeds pas 's avonds aan. Bellen kan dan niet, hier posten wel.

Vogel , je bent in t verkeerde boompje ( knipoog )

Maar ik denk dat er wel al iets verbetering zou moeten zijn qua ontstekingen?

Tango

Tango

25-01-2017 om 22:00

Zeker

De huisarts wist het ook niet honderd procent zeker. De handen van dochter zijn ook niet geheel blauw en daarnaast ook wel rood, maar dat heeft ze eigenlijk altijd in de winter. Ook wat gezwollen, maar niet heel pijnlijk zegt ze zelf. Maar ja, ze heeft dan ook wel een aardig hoge pijngrens. We moeten het wel in de gaten houden en als de doorbloeding niet beter wordt, weer aan de bel trekken want dan krijgt ze er iets voor. Warm aankleden is inderdaad ook een goede tip. Doet ze wel beter de laatste tijd, inderdaad dus omdat ze het altijd koud heeft. Ik hoor haar daar nu wel minder over.

Milcham

Milcham

25-01-2017 om 22:38

Action

De Action had laatst hele fijne thermokleding voor weinig geld. Je kan ook kijken of je wollen hemdjes en zo kan aanschaffen, wel wat duurder maar wel fijn in gebruik.

Tango.

Goed dat je naar de huisarts bent gegaan, nu de uitslag van het bloedonderzoek afwachten.

Buts

Buts

26-01-2017 om 00:20

Google

Ook eens op fenomeen raynaud, dat heeft mijn dochter.

Weer wat geleerd!

Nu kan ik een naam geven aan die ene enge witte vinger die mijn man af en toe heeft: je Raynaud-fenomeen speelt weer op!
Moet zoiets ook doorgegeven worden aan je huisarts? Het zou een bijwerking van zijn medicijnen kunnen zijn.
Hij is er verder nooit mee naar de huisarts geweest omdat hij er verder geen last van heeft, het gaat vanzelf weer over.

Veel oorzaken.

Veel mensen hebben dat, één of meer "dode vingers". Kan van medicijnen zijn, maar mijn man heeft het ook en slikt 0 medicijnen. Slechte doorbloeding?
De dochter van ts heeft blauwe vingers, toch weer anders misschien.

Pirata

Pirata

26-01-2017 om 20:58

creme en handschoenen

Nog een paar hulpmiddelen: in huis handschoenen zonder vingers dragen.
En wat mij helpt tegen dooie vingers: die creme in dat kleine blikje met dat kamillebloemetje erop. Voor een euro ofzo bij Kruidvat en de Tuinen. Ik geloofde het eerst niet maar het gaf mijn vingers wel verlichting.

Niki73

Niki73

31-01-2017 om 10:02

Dode handen

Oh ja, dode handen en voeten (Raynaud/vaatkramp), daar ben ik ook goed in. Maar alweer: met goed warme kleding en wollen sokken gaat het een stuk beter.
Thermokleding is prima, maar een legging onder je broek werkt ook. Ikzelf ben een grote wolfan. Duur, maar slijtvast en zoveel prettiger doordat het goed ademt: wol is warm maar niet benauwd. Ik draag in de winter altijd onderhemdjes van merinowol met zijde, zalig! Voordeel is ook dat wol bacteriën weert: ik kan zo'n hemdje een week dragen en dan stinkt het nog niet. Na een kleine week was ik het wel, hoor! Mijn wollen sokken draag ik ook rustig 3 dagen en dan stinken ze echt nog niet (geen zweetvoeten). Niet doorvertellen, dan ga ik me schamen.
De Aldi verkoopt eens per jaar thermokleding van zachte Merinowol. Dat draag ik als het echt koud is.

Ik kreeg van mijn verloskundige (!) de tip extra vitamine B6 te nemen tegen vaatkramp. Valt te proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.