Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Paasei

Paasei

25-06-2018 om 12:30

Blaasontsteking (voorkomen)

In mijn jonge jaren heb ik wel eens een blaasontsteking gehad, de laatste keer tijdens mijn zwangerschap. Daarna was het vele jaren rustig, tot een jaar of 2 geleden. Verdorie, daar was het bekende (onderbuik)gevoel weer! Antibiotica-kuur gehad. Zomer daarna had ik het weer.. en nu dit jaar weer.. blijkbaar is die vatbaarheid hormonaal..? Overgangs-dingetje..?

Nu wil ik niet elke keer aan de antibiotica, dus ik zoek iets om te voorkomen. Vriendin raadde extra vitamine C aan. Kan kloppen, ik krijg t steevast in de zomer, als ik geen multivitamine slik. Volgens google moet je cranberry slikken (elke dag..?)

Wie komt dit bekend voor en wat doen jullie om nieuwe ontsteking te voorkomen?

Viooltje

Viooltje

25-06-2018 om 12:49

Cranberrytabletten

Tenminste, die neemt mijn moeder. Die heeft een periode gehad met een paar blaasontstekingen op rij, en is toen op aanraden van een vriendin die cranberrytabletten gaan slikken. Volgens mij van Kruidvat, kan ook de Tuinen zijn geweest. In ieder geval heeft ze nooit meer een blaasontsteking gehad. Nu slikt ze ze niet meer standaard, maar als ze 'wat op voelt komen'.

40er

40er

25-06-2018 om 12:49

Plassen

Na de sex plassen helpt hier al heel goed. Veel drinken en niet te lang ophouden ook. Ik slik niks

Kaaskopje

Kaaskopje

25-06-2018 om 12:56

Paasei

Ik heb ook regelmatig last van blaasontsteking, maar daarnaast ook klachten zonder bacteriële oorzaak en dus geen ontsteking. Daarom ben ik naar de uroloog geweest. De uitslag... niets zorgwekkends. Aan een kant fijn dat mijn blaas geen reden tot zorg blijkt te geven, maar hoe komt het dán dat ik steeds of een 'echte' of een nep-blaasontsteking heb? Dat blijft nu onduidelijk. Ze heeft wel gezegd dat ik weer moet beginnen met cranberrytabletten. Wel met de kanttekening dat het meer valt onder baat het niet dan schaadt het ook niet, maar ze heeft er genoeg positieve ervaringen over gehoord om dat toch te adviseren. Verder water drinken, goed uitplassen. Ook hoorde ik van iemand die na pittig eten soms een branderig gevoel bij het plassen had. Wat ik mij verbeeld, is dat zeepgebruik ook invloed kan hebben. Hoe minder je je vagina dus bezeept, hoe beter. Ik hou de zeep er dus buiten, maar spoel wel goed met water.

Ik heb nu tot mijn opluchting wel een recept voor een paardenmiddel meegekregen van de uroloog. Dat is een 'kuur' die je eenmalig moet innemen als de test uitwijst dat er een ontsteking zit. Ik heb daar twee zakjes van in huis en kan er nog 4 halen. Daar kan ik wel even mee vooruit. Ik heb nu wonderbaarlijk genoeg al een aantal maanden geen klachten meer, na een periode van bijna een jaar met wél klachten.

libelle

libelle

25-06-2018 om 14:57

helaas kan daar over meepraten..

.. ben 42 en had tot dit jaar April nog nooit een blaasontsteking gehad. En toen ineens 2 x achter elkaar...ben me er in gaan verdiepen (moet het nog met mijn gynaecoloog bespreken, heb controle in 2 weken), en het schijnt dat je in de overgang er vatbaarder voor bent. Bijna altijd wordt het door de e-coli bacterie (darmbacterie) veroorzaakt die, met Name na sex, je Urinebuis omhoog kunnen wandelen. Ook verändert de ph-waarde van je vagina en dat zorgt er wederom weer voor dat bacterieen meer kans van slagen hebben zich te vermeren (ook schijnt de ingang van de urinebuis wat slapper te worden als je ouder wordt (merk je als je af en toe druppeltjes urineverlies hebt) hoe meer die open Staat hoe makkelijker bacterien naar binnen kunnen dringen..dus bekkenbodemtraining!)

ik heb baat bij een middel van de apotheek waar d-mannose in zit. Die lastige bacterien schijnen weerhaakjes te hebben en zich zo aan de blaaswand vast te hechten. D-mannose verhindert dit en zo spoel je de bacterien makkelijker uit.

Fazit:

D-mannose

veel drinken

direkt plassen na sex

cranberrysap of tabletten

Guppie

Guppie

25-06-2018 om 19:00

Breed aanpakken

Je zou een combinatiemiddel kunnen gebruiken, zoals met cranberry, mannose, beredruif en vitamine C. Belangrijk is om goed uit te plassen en dit soort middelen kan daarbij helpen. Gebruik zelf de zuurvrije vitamine C, waardoor beter uitplassen.
Verder kan candida een rol spelen bij herhalende blaasontstekingen. Antibiotica kunnen bij acute klachten wel helpen maar ze verstoren ook je darmflora, zorgen voor tekorten aan diverse voedingsstoffen en bevorderen candida. Zorgen dus voor een goed probioticum en wat extra voedingsstoffen, zoals vitamine B. Denk ook aan middelen als oregano-olie en colloïdaal zilver. Veel vrouwen gebruiken een groot deel van hun vruchtbare jaren hormonen, wat ook kan zorgen voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen, zoals zink. Ook bevorderen ze het ontstaan van candida.
Soms kunnen problemen met de bekkenbodem aan de orde zijn.

Angela67

Angela67

25-06-2018 om 21:27

Vraag aan Guppie

Je probeerde het midden in de tekst te verstoppen zodat het niet op zou vallen ....

"Veel vrouwen gebruiken een groot deel van hun vruchtbare jaren hormonen, wat ook kan zorgen voor tekorten aan allerlei voedingsstoffen, zoals zink. Ook bevorderen ze het ontstaan van candida."

Kun je daar nog even de wetenschappelijke onderbouwing van geven - of aangeven dat jij DENKT dat het zo is? Dan is dat maar duidelijk. Je wilt niet weten hoeveel mensen je per ongeluk iets fouts zou vertellen, toch?

Groet,
Angela

Paasei

Paasei

28-06-2018 om 12:53

Tip!

Deze keer heb ik urine ingeleverd bij de huisarts en daar kwam niets uit. Ik heb de antibiotica gekregen puur op basis van mijn klachten (en aandringen, want we gingen een weekend weg..). Aan de antibiotica begonnen maar tot mijn ergernis werden de klachten weliswaar wat minder, maar waren zeker nog niet weg. Verre van, eigenlijk. Ben ik niet gewend; meestal werkt AB in zo'n geval snel. Een paar dagen later, eenmaal weer thuis, weer gebeld met de huisarts. Ook uit de urine-kweek kwam geen ontsteking naar voren.. hoe kan dat..? Ik moest maar weer urine komen inleveren na de kuur, als ik nog steeds niet klachtenvrij was.

We waren dat weekend in Duitsland en ik ben, in mijn wanhoop, daar bij de apotheek langs gegaan. Ik heb ooit blaasontsteking-klachten gehad tijdens een vakantie in Zwitserland en daar hadden ze een veel groter assortiment aan homeopathische middelen dan hier in NL. De pillen die ik toen kocht werkten geweldig. In 24 uur klachtenvrij. De Duitse apotheek had ook van die pillen en die ben ik gaan slikken, na de AB kuur. En voila, weer binnen 24 uur geheel klachtenvrij.. Toeval? Misschien. Maar ik heb mijn lesje geleerd. Gelukkig heb ik nog een extra doosje..

Voor de geïnteresseerden onder u; het spul heet Canephron N Dragees, van Bionorica. Ik heb geen aandelen; het is in NL niet eens verkrijgbaar. Alleen via de online Duitse apotheek. Ik ben alleen maar blij en opgelucht en daarom wil ik de tip graag delen!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-06-2018 om 01:14

Paasei

Dat is interessant. Zeker voor als ik klachten heb zonder aantoonbare ontsteking.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.