Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Jona Gold

Jona Gold

17-08-2018 om 19:23

bijwerkingen medicijnen

Ik vroeg me af in hoeverre onderzocht wordt/bewezen wordt dat mogelijke bijwerkingen die vermeld staan bij medicijnen ook daadwerkelijk door die medicijnen komen. Ik zag dat 'zelden voorkomende bijwerkingen' betekent dat je 0,1% kans hebt op een bepaalde bijwerking. Da's nogal klein. Vervolgens staat er een enorme lijst met mogelijke bijwerkingen. Ik vroeg me af of dit niet gewoon betekent; alle klachten die ooit zijn gemeld na gebruik van dit middel en niet zozeer alle klachten veroorzaakt door gebruik van dit middel. Weet iemand dat? Wat zijn de criteria om op het lijstje 'mogelijke bijwerkingen' te komen?

(Ik bedoel deze vraag uitdrukkelijk niet n.a.v. de vaccinatiediscussie; ik vraag het me af, omdat ik zelf met een heel vage kwaal loop, die geweten wordt aan een bepaald medicijn)

Guppie

Guppie

18-08-2018 om 16:06

Voedingstekorten

Misschien handig om te noemen welke medicatie. Medicijnen zorgen, door verminderde opname, verhoogde uitscheiding dan wel verhoogde behoefte aan allerlei vitaminen en mineralen en andere stoffen, voor tekorten aan voedingsstoffen. Sommige zorgen voor een verminderde afbraak van bepaalde stoffen, sommige werken verlagend op het melatonineniveau en sommige werken verhogend op het cortisol enz. Van persoon tot persoon kan het verschillen, in hoeverre je klachten krijgt en welke en dan is er ook nog het langetermijneffect.
Bewijzen is lastig. Probeer maar eens te bewijzen dat je hoofdpijn hebt.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-08-2018 om 16:09

Voorzorg

Goed punt. Ik vermoed dat veel van die bijwerkingen er voor de zekerheid staan. Dit product wordt gefabriceerd in een fabriek waar ook noten worden verwerkt. Dat soort meldingen.

juf Ank

juf Ank

18-08-2018 om 19:34

maar waarom

zou je dat willen weten? Als de kans toch al maar 0,01 % is dat je die bijwerking krijgt? Het blijft iets wat toch weer steeds voor ieder mens anders is. Alleen veel voorkomende bijwerkingen zijn vaker gemeten en hoe kleiner het aantal keren dat een bepaalde afwijking voorkomt, hoe kleiner de kans dat het echt als bijwerking aangemerkt kan worden. Van sommige bijwerkingen is dat nooit te zeggen, of het echt wel bijwerkingen zijn. Voor hetzelgfde geld zijn er bepaalde kleine afwijkingen en kenmerken die vaker voorkomen bij mensen met een bepaalde ziekte. Als een medicijn tegen die ziekte dan onderzocht wordt op bijwerkingen dan kan iets wel vaker voorkomen omdat dat toevallig bij die ziekte voorkomt.

Kun je ermee stoppen?

"omdat ik zelf met een heel vage kwaal loop, die geweten wordt aan een bepaald medicijn"
en jij denkt dat de kwaal een andere oorzaak heeft?
Je kunt maar op een manier voor jou zeker weten of het een bijwerking is en dat is door te stoppen met het medicijn. Als de kwaal dan verdwijnt, dan weet je het zeker.
De werking en bijwerking van medicijnen is altijd meer statistiek dan feitelijk (zo werkt het in het algemeen, maar mogelijk niet bij jou). Daarbij komt dan ook nog dat de werking van medicijnen vaak niet of onvoldoende is onderzocht bij vrouwen. https://www.womeninc.nl/nieuwsbericht/vrouwen-en-geneesmiddelen-de-feiten

Wettelijke verplichting

Is het volgens mij. Ik probeer het zelf niet te lezen anders krijg ik alle bijwerkingen omdat ik het me inbeeld.
Maar het is een vraag voor je huisarts, niet voor een forum op Internet. En inderdaad is de kans groot dat je huisarts een andere medicijn voorschrijft. Zelf heb ik vier verschillende blieddrukverlagend medicijnen moeten proberen voordat er eentje grvonden werd die wel werkte zonder vervelende bijwerkingen.
Sini

Jona Gold

Jona Gold

19-08-2018 om 12:48

reactie

Bedankt voor de reacties tot zover; ik had alleen mijn toevoeging niet moeten doen over mijn eigen kwaal. Dat zette ik erbij omdat ik vreesde dat het dan eventuele discussies over vaccinaties zou oproepen, maar het gaat me eigenlijk puur om de vraag of bijwerkingen die genoemd worden op bijsluiters, bewezen verband houden met de medicatie of dat het vooral voorzorg/indekken is of - minder negatief geformuleerd - een opsomming van gemelde klachten ná gebruik en niet zozeer dóór gebruik.
Aanleiding voor deze vraag is uiteraard mijn eigen kwaal en ik ben dan ook gestopt met de medicijnen in de hoop dat het helpt, want waar ik nu mee zit is vervelender dan wat opgelost had moeten worden. Maar met mijn vraag bedoel ik dus bijwerkingen in het algemeen, bij alle medicijnen; zijn daar regels voor of zetten ze er alles bij wat wel eens wordt gemeld? Gewoon nieuwsgierigheid dus.

Zwart gat

Ik weet het antwoord op je vraag niet. Lijkt me toch een fijne ingewikkelde materie. En hoeveel mensen slikken er niet meerdere medicijnen en ook nog allerlei supplementen? Hoe weet je dan wat waar van komt?

Lareb

Mooie vraag voor het bijwerkingscentrum Lareb. Daar melden apothekers relevante bijwerkingen

Toch niet zo moeilijk

Het antwoord op de vraag is niet zo moeilijk.
Medicijnen worden getest op hun werkzaamheid. Daar zijn regels voor. Uiteindelijk ook op mensen. Daar wordt de werkzaamheid bewezen (het medicijn doet bij de meeste mensen wel wat, het placebo meestal niet), maar ook de bijwerkingen. Bij de introductie van het medicijn op de markt (gaat geleidelijk) worden ook bijwerkingen gevonden (sinds gebruik van het medicijn last van....)
Maar het is geen binaire kwestie. Geen wel of niet, niet zwart of wit.
Het is waarschijnlijk dat de kwaal een bijwerking is van de medicijnen die TS gebruikt. Maar 100% bewijs bestaat daar niet van. Zo werkt dat nu eenmaal niet met medicijnen. In individuele gevallen kan er altijd nog wat anders aan de hand zijn.
Mijn man gebruikte vier jaar geleden een medicijn waar hij moe en somber van werd (bekende bijwerking). Hij is gestopt. Nu toch weer herbegonnen maar onder extra controle. Deze keer geen enkel probleem.

OND

OND

20-08-2018 om 14:57

Het is natuurlijk niet verplicht

maar als iemand bijwerkingen ervaart van een geneesmiddel, kan hij dat melden aan de EU European Medicines Agency. Daarvoor moet men enkel een meldingsfiche invullen.
De meldingen worden opgenomen in een register dat door iedereen kan geraadpleegd worden: http://www.adrreports.eu/.
Dat is wel een website in het ambtenarees en het vergt nogal wat opzoekwerk om er enigszins wijs uit te geraken. Overduidelijk het werk van zwaar onderbetaalde EU-ambtenaren...

Melden

https://www.lareb.nl/nl/pages/wat-gebeurt-er-met-mijn-melding/

"Wekelijks worden de nieuwe meldingen in het wetenschappelijk overleg door ervaren artsen en apothekers besproken. Meldingen over bijwerkingen worden nader geanalyseerd.""

"De meldingen worden geanonimiseerd doorgestuurd naar de EudraVigilance databank van de European Medicines Agency (EMA) en de VigiBase® databank van de World Health Organization (WHO)."

Niet nodig om je zelf in de Europese bureaucratie te storten.

Guppie

Guppie

20-08-2018 om 19:19

Bijwerkingen

verdwijnen niet zomaar na het stoppen omdat de medicijnen onder andere voor tekorten en andere ontregelingen kunnen zorgen. Zo zorgen cholesterolremmers voor een tekort aan onder andere Q10, wat bij langer of soms korter gebruik spierklachten kan geven. Dat tekort is niet zomaar opgelost, waardoor je nog een tijd met klachten kan lopen.

Angela67

Angela67

20-08-2018 om 19:48

en Guppie

niet vergeten: dominantie van oestrogeen!
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

21-08-2018 om 08:29

Guppie weer

"Bijwerkingen verdwijnen niet zomaar na het stoppen omdat de medicijnen onder andere voor tekorten en andere ontregelingen kunnen zorgen. "

Dat is natuurlijk onzin, hoogstens is het "verdwijnen niet altijd zomaar".

Het geeft wel weer duidelijk aan dat jouw met veel aplomb geponeerde medische 'feiten' met de nodige korrels zout geconsumeerd moeten worden.

Wat bezielt mensen toch om steeds maar kwakzalverij in forums rond te strooien?

Geloof niets zonder degelijke onderbouwing.

Jona Gold

Jona Gold

21-08-2018 om 15:33

dank

Dank voor de verwijzingen naar Lareb e.d.; ik ga daar eens verder rondneuzen.

OND

OND

23-08-2018 om 14:59

Bij al dat soort databases zou er toch wel beter

een degelijke beveiliging ingebouwd worden, om particulieren te beletten al te lichtzinnig meldingen te doen...
Als je eens kijkt bij de vaccins, wie meldingen doet en welke klachten gemeld worden, wordt dat al meteen vrij duidelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.