Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijna 18, welke zorgverzekering?

Onze oudste zoon wordt 18 (zit op een cluster 3 school tot zijn 20e)en ik ben voor hem op zoek naar een geschikte zorgverzekering. Hij gebruikt medicijnen en heeft op zich een goed gebit, maar heeft pas een ongelukje gehad. Eén tand lijkt wat grijs, dus daar moet misschien nog wat aan gesleuteld worden, dat horen we vrijdag. Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer. hebben jullie tips voor mij, ervaring met een goede verzekering?

Melleke

Er zijn vergelijkingssites en dan kan je gewoon aanvinken wat je aan extra's wilt.

Waar je in elk geval over na moet denken is of je een naturaverzekering wilt. Vaak zijn die goedkoper, maar dan heb je geen vrije keuze in de zorgverlener en dat kan bijzonder onhandig zijn. Als de behandelaar van jouw keuze net geen contract met de verzekeraar heeft moet je overstappen. Dat risico is kleiner bij polissen die vergoedingen uitkeren.

Groeten,

Temet

Meeliften met ouders

Er zijn zorgverzekeringen die voor 18+ers die nog thuis wonen een basispolis aanbieden waarbij de inwonende 18+er dan gratis nog aanvullend verzekerd is.
Dat hebben wij, maar wij zijn bij izz en dat is alleen voor werknemers in de zorg dacht ik. Maar ik hoorde dat meer mensen bij andere verzekeringen ook zulke polissen hebben. Het is in ieder geval vrij gunstig als je al ruim aanvullend verzekerd bent. En onze oudste had ook een behoorlijk ongelukje gehad (ook gebit, alleen kiezen) die nog een nasleep zou hebben. Dat werd allemaal nog vergoed, ook nadat ze 18+ was. De tandartsverzekering heeft extra vergoedingen tot 21 jaar.
We hebben eerst allerlei studentenverzekeringen bekeken maar daar was dan geen sprake van geweest en die kiezen was echt een dure kwestie. Nu nog steeds beetje na-sleep ervan (19 ondertussen).
groeten albana

Melleke75

Melleke75

04-07-2013 om 17:17 Topicstarter

Morgen

Morgen de verzekering maar eens bellen om te zien hoe het daar geregeld is. Ik ben er nog steeds niet uit.

even anoniem

even anoniem

05-07-2013 om 09:12

Ik snap iets niet

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar jouw kind is al 18? Dan moet hij toch allang verzekerd zijn? Mijn kind (ook met diagnose en voorlopig nog op cluster 4 school) wordt op zeer korte termijn 18 en mijn zorgverzekeraar heeft al een zorgverzekering voor hem geregeld, die ik prompt heb opgezegd omdat hij elders goedkoper terecht kan (voor mijzelf is de verzekering wel goed).

Moet hij niet al vanaf de eerste van de maand nadat hij 18 wordt zelf verzekerd zijn?

En heb je ook bijvoorbeeld zijn begrafenispolis geregeld? Geen fijn onderwerp, maar vaak zijn kinderen tot hun 18e meeverzekerd en daarna moeten ze een eigen verzekering.

Helaas een lelijke kostenpost, vooral als je kind, net zoals mijn kind, nog volledig schoolgaand is en weinig of geen eigen inkomen heeft, maar hij heeft ook recht op scholierentoeslag van het DUO en eigen zorgtoeslag, dat verzacht de pijn een beetje.

Melleke75

Melleke75

06-07-2013 om 14:33 Topicstarter

Even anoniem

Hij is bijna 18, zie topictitel. Duo is ook al geregeld, zorgtoeslag ook, begrafenisverzekering bel ik na het weekend, maar ik wil dat hij bij dezelfde blijft als wij nu zitten, dus dat is zo geregeld.

Ambtenaar

Ambtenaar

06-07-2013 om 20:46

Is dat zinnig?

Is een begrafenispolis wel een nuttige polis moet je jezelf afvragen. Het is enkel profijtelijk als je jong doodgaat (en laten we er van uitgaan dat dat niet gebeurd).
Het kost relatief veel voor wat je er voor krijgt. Veel mensen betalen hun hele leven premie en tel eens uit dat bedrag. Dat krijgt niemand als uitkering voor zijn begrafenis. Je kan beter een spaarpotje aanleggen voor onvoorziene uitgaven, dan ben je ook flexibel.
Niemand wordt nog in een armengeld gegooid, iedereen krijgt van gemeentewege een keurige begrafenis als dat het is waar jij je druk over maakt.
Bedenk ook dat er bij een begrafenis meerdere kosten zijn die vaak door de polis ook NIET gedekt zijn, bijv. het vaak dure grafrecht dat je de gemeente moet betalen.
Wat mij betreft zonde van het geld zo'n polis. Doorgaans wordt de begrafenis betaalt uit de nalatenschap van de overledene. Bij een kind is dat anders maar gelukkig overlijden die zelden.
Een uitvaartpolis is echt niet noodzakelijk voor iedereen wil ik maar zeggen. Bedenk heel goed of je die echt nodig hebt.

Melleke75

Melleke75

07-07-2013 om 12:00 Topicstarter

Wel zinnig.

Want als hij volgende maand komt te overlijden heeft nog hij, nog wij dat bedrag bij elkaar gespaard en over 2 jaar en over 3, 4, of 5 jaar ook niet.

Melleke75

Melleke75

07-07-2013 om 12:04 Topicstarter

En bovendien

Als ik uitreken hoeveel jaar er premie betaald moet worden vanaf het 18e levensjaar (daarvoor ben je met je ouders meeverzekerd) om het bedrag bij elkaar te krijgen wat een begrafenis kost, zijn we heel, heel wat jaren verder. Als ik de premie had gepaard ipv aan de verzekering betaald, had ik nu nog niet het bedrag bij elkaar wat een begrafenis kost.

Precies melleke

Ben het helemaal met je eens. En een begrafenis betaald door de gemeente zou ik ook niet willen. Zadel ik een ander met de kosten op. Als man en ik morgen overlijden ten gevolge van een auto-ongeluk zadel ik dus mijn zoon en familie op met de begrafenis kosten. Een overlijden komt altijd onverwacht, financieel gezien. En als we nu geld overhouden om te sparen doe ik daar liever iets leuks mee, dan sparen voor begrafenissen en er nooit iets mee kunnen doen.
Ik heb overigens Monuta en dan gewoon een basisverzekering in natura. Ik hoef geen toeters en bellen.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2013 om 18:40

Ambtenaar ot

Een gemeentebegrafenis krijg je alleen als je alleen op de wereld bent. Anders wordt het verhaald op je familie. Een goede polis vergoed gewoon grafrechten en dat soort kosten.
Een kind overlijdt zelden, stel jij. Wij zaten met flinke kosten toen ons eerste baby overleed, en waren best verbaasd te zen hoe snel het kindergravenhoekje vol was, na een paar jaar.....Alleen als je een flinke buffer hebt, die je nooit hoeft aan te spreken, kun je een begrafenis achterwege laten, of als je een levensverzekering hebt misschien. Een beetje begrafenis is minimaal 4000 euro, heb jij het?

Ambtenaar

Ambtenaar

08-07-2013 om 06:41

Fiorucci

Vreselijk, een kind hoort niet te overlijden ... ook ik heb helaas van nabij een sterfgeval meegemaakt van een kind (mijn eigen zus).
Ik zorg voor voldoende buffers voor onvoorziene uitgaven, ik heb daarom geen polis nodig.
Verzekeraars en hun tussenpersonen spelen in op je gevoel en doen alsof je anderen met de kosten opzadelt. Als een begrafenis uit een nalatenschap wordt betaald is daar helemaal geen sprake van.
En als je besluit wel een polis te nemen, laat je dan goed informeren over de dekking, dat voorkomt teleurstellingen.
Ik ben dus niet tegen verzekeren, maar pleit er wel voor eerst na te denken over het nut en de noodzaak.

Melleke75

Melleke75

08-07-2013 om 10:23 Topicstarter

Ambtenaar

Ik heb geen verzekeringsmannetje nodig om te weten dat ik de middelen niet heb om voor 5 personen een begrafenis bij elkaar te sparen. Wat nou als mijn man en 3 kinderen volgende week omkomen? Of wanneer we met zijn 5en een auto-ongeluk krijgen en 2 van mijn kinderen overlijden? Is die kans klein? Misschien wel, maar de kans is er wel. Mijn man kan ernstig ziek worden, ik ook. Iedereen kan dood gaan en ik weet zeker dat ik op dat moment mijn hoofd niet heb staan naar schulden en wil mijn gezinsleden graag met bepaalde toeters en bellen begraven. Wij zijn zelf bijverzekerd, bovenop de basispolis dus en de kinderen ook. Maar als mensen het wel zelf bij elkaar kunnen sparen is dat natuurlijk een prima optie.

Arawen

Arawen

08-07-2013 om 10:27

Altijd nodig

Mij lijkt een begrafenisverzekering nou een van de meest nuttige die er is; je bent er immers zeker van dat je 'm gaat aanspreken.. Ik heb wel wat verzekeringen 'voor het geval dat', waar ik mijn nabestaanden toch gedekt wil hebben voor het geval ik voortijdig overlijdt. Voor de periode dat ze nog financieel afhankelijk van mij zijn. Ik hoop eigenlijk nog wel wat langer mee te gaan..

Even weer o.t.; de zorgverzekering; hier een zoon die vorig jaar de 18-jaar grens passeerde. Ik heb voor/met hem uitgezocht en besloten hem apart van mij (hij was verzekerd via mijn collectieve polis) te verzekeren. Reden 1 daarvoor was dat dit, ondanks de collectiviteitskorting, toch nog goedkoper was. Reden 2 omdat ik anders zijn zorgpremie zou moeten betalen en dat was in onze situatie niet handig (zoon ging studeren, ging op kamers en kreeg beurs en zorgtoeslag). Zoon zit overigens bij Unive. Die boden een goedkope studentenpolis, die later gemakkelijk uit te breiden is met extra dekking als hij ouder wordt en meer kan/wil betalen (lees; is afgestudeerd en gaat werken).

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2013 om 10:33

Ambtenaar

Precies, jij hebt buffers. Maar ik een gezin van vijf. En geen buffer van dien aard. Overigens, als je niet verzekerd bent en overlijdt,en geen buffer hebt, zadel je een ander wel degelijk op met kosten. Dat is geen doen alsof, maar realiteit.

Buffer

En een buffer in je nalatenschap is ook geen echte buffer voor de begrafenis. Of het moet contant op te nemen zijn bij de bank door iemand die je gemachtigd hebt. Normaal is de verdeling van de erfenis pas na de begrafenis lijkt mij. Een eigen huis waar je "nalatenschap" in zit? Moet je het wel heel snel verkopen voor de kosten van de begrafenis. Ik kan hier ook geen minimale buffer van 15000 euro (3 personen) garanderen als wij morgen een auto-ongeluk krijgen. Wel als het huis verkocht is maar ja, dan liggen we wel erg lang boven de grond ben ik bang.

ilsepilse

ilsepilse

15-07-2013 om 16:25

Fbto

ik heb naar iza gebeld waar ik collectief verzekerd was, en nog een paar studentenverzekeringen, bij iza heb ik 2 gebeld, de 1e dame kon mij dat niet vertellen wat de poliskosten zouden zijn (*hoe zoniet?*), de 2e zou me doorverbinden en werd de verbinding verbroken, nou sorry dan val je al af, verder kwam ik bij fbto op het goedkoopste tarief, hij heeft extra fysio erbij en tandverzkering maar die tandverzekering haal ik eraf volgend jaar, zijn gebit is ok.

de oudste zoon is dit jaar 19 moet hij dan een nieuwe uitvaartpolis hebben als hij nog thuis woont ????

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2013 om 18:46

Ilse

Dat hangt van je eigen begrafenispolis af. Bij Dela is mijn zoon meeverzekerd tot 21 jaar, bij anderen moet een kind al eerder een eigen polis hebben, met 18 jaar meen ik. Ja, ook als hij nog thuis woont.

Fiorucci

Fiorucci

15-07-2013 om 18:47

Helemaal geen tandartsverzekering vind ik ook niet handig, overigens. Kan hij onvoorziene kosten zelf ophoesten?

ilsepilse

ilsepilse

16-07-2013 om 11:39

Mmm

ik zal het even nakijken ivm begrafenis polis,
neen hij heeft geen buffer om tandartskosten te betalen, dan komt het toch op ons neer, dan toch maar voor de 6 eu laten staan (is goedkoper voor studenten)...
Hij heeft op 9jarige leeftijd 2 voortanden afgebroken toen hij handenstand deed op zijn skateboard .... heeft voor zijn 18e op die ene voortand die bijna weg was een kroon laten plaatsen (dank u mama)...maar je weet nooit of het afbreekt he...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.