Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

bieb63

bieb63

06-02-2016 om 14:53

bewerkt versus onbewerkt eten: interessant artikel

Las vandaag een interessant artikel in het AD over bewerkt versus onbewerkt voedsel van de Wageningse hoogleraar voedseltechnologie Tiny van Boekel (zie link hieronder).

Ik vond het wel interessant en een eye-opener, en wellicht gaan we wat minder argwanend kijken naar 'bewerkt' voedsel en alleen maar halleluja roepen voor onbewerkt en 'vers' gemaakt.
Puntje blijft natuurlijk wel de toegevoegde suiker en zout, dus enige terughoudendheid blijft. Maar toch.. er zijn interessante nuances:

http://www.ad.nl/ad/nl/4561/Wetenschap/article/detail/4239780/2016/02/06/Hoogleraar-Natuurlijk-voedsel-is-ongezond.dhtml


Ja interessant

Leuk artikel over een hoogleraar levensmiddelentechnologie. Een die voor de Keuringsdienst van Waren heeft gewerkt.
"De grootste bedreiging voor de voedselveiligheid is tegenwoordig de kokende mens zelf"
Goede argumenten. Toch blijf ik zelf koken.

bieb63

bieb63

06-02-2016 om 15:18

haha anneJ

Ja, enige nuancering is op z'n plaats, eens. Maar dat neemt niet weg dat wij ons ook wel eens gek laten maken over 'fabrieks' producten. En je je inderdaad kan afvragen of die sperziebonen uit de tuin nu zo heel veel 'beter' zijn, dan die diepvries sperziebonen wbt hoeveelheid vitaminen en mineralen.
En wbt koken thuis (uiteraard!! volkomen normaal) je je wel kunt afvragen of iedereen zich nu zo bewust is van hoe je hygienisch met producten omgaat, hoeveel voedingswaarden van verse prodcuten er verloren gaan als je ze even moet bewaren en hoe je de producten moet behandelen an sich.

Marjoleine64

Marjoleine64

06-02-2016 om 21:12

Geen nieuws

Tenminste, voor mij geen nieuws in dit artikel. Het is toch al heel lang bekend dat diepvriesgroente net zo gezond is als vers, en soms (vaak?) zelfs beter omdat het nu eenmaal supersnel na de oogst ingevroren wordt, veel sneller dan je het thuis op tafel hebt (tenzij uit eigen tuin). Ook e-nummers, tja, dat zijn gewoon duidelijke registratie-nummers voor toegelaten stofjes. Veel zaten er altijd al in ons eten, sommige zijn ook echt nodig, andere kunnen we best (of zelfs liever) zonder. En sommige mensen zullen minder goed tegen sommige stofjes kunnen, net zoals sommige mensen gestippeld worden als ze aardbeien eten (of ziek van gluten, etc).

40er

40er

06-02-2016 om 21:44

idd

Een interessant stukje, heb het ook gelezen.

Ik probeer met sommige dingen wel rekening te houden, idd zout en suiker, maar ook zoetstoffen (heb liever suiker dan zoetstoffen) en bepaalde e-nummers.

Ely

Ely

06-02-2016 om 22:52

Mooi stukje

Helaas ken ik mensen die doorgeschoten zijn qua angst voor E nummers en wat zij noemen 'chemisch'. Ik probeer wel eens uit te leggen dat alles giftig is, ook natuurlijke stoffen, ook water bv maar dat dat afhangt van de dosis en niet dat dat per stof verschilt. Dat ook daar geen relatie zit met natuurlijk if chemisch. Maar helaas, ik kom niet over. Sommigen eten nog liever paardenstront dan soep-uit-zak want t eerste is natuurlijk. Ach ja. Blijkbaar is dat van deze tijd. Geen idee of de suiker/snoep consumptie eigenlijk daadwerkelijk significant gedaald is of het vooral geleuter van de happy few (meestal met budget en tijd om te eten volgens de nieuwe maatstaven) en vulling in tijdschriften is.
Kijk, ik vind een bio paprika ook lekkerder dan een goedkope. En ik voel me ook fitter als ik gezond en gevarieerd eet, met veel groentes en weinig snoep maar die hetze tegen alles wat je niet zelf uit de klei getrokken hebt of geslacht hebt, mwoah.
Maar goed, mooi stukje dus haha

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 09:14

hmmm

Ik vind dit artikel eenzijdig. Er wordt met geen woord gerept over alle toegevoegde suikers en de kilo's zout in voorbewerkt voedsel. Zelfs in brood zit zoveel zout dat je al op de helft van de aanbevolen max. hoeveelheid zout zit door het eten van slecht 6! bammetjes (droog brood he).
Dus ik ben thuis wèl " ambachtelijk" bezig, puur om die reden. Ik eet geen doperwten uit een pot vanwege het zout, wel uit de diepvries. Etc. Af en toe een hamburger bij MacD, die zijn minder zout dan die bij onze super.
En hoe zit het met transvetten in het eten? Die heb ik thuis ook niet in de olie zitten toch?

Noet

Noet

07-02-2016 om 09:43

Pirata

Transvetten komen van nature voor in melk en vlees. Het is een vorm van onverzadigd vet.
En dus ook in alle producten uit melk en vlees gemaakt.

Hortensia

Hortensia

07-02-2016 om 09:51

Tja...

Ik blijf zoveel mogelijk zelf koken. Ik vind het leuk en ik vind het lekkerder. En ik vind het prettig om zelf de controle te hebben van wat er gegeten wordt (niet te krampachtig). En daar mag op zijn tijd best een schep suiker of een klont roomboter bij. Alles met mate.

Context?

Ik krijg de indruk dat dat artikel een uit de context gerukt antwoord is. Ik mis een vraag of probleemstelling. Voor het overige vertelt het niks nieuws namelijk, al doet het door de schrijfstijl alsof je beter bij MacDonalds kan gaan eten dan bij je oma.
Dat heeft die meneer vast niet willen zeggen.

Maar hysterisch doen over E-nummers is inderdaad onzin. Diepvriesgroente en bliktomaat zijn van betere kwaliteit dan wat er in de winkel te koop is, zelfs in het seizoen. Het is bovendien veel goedkoper. Die groentetuin, ach, daar hebben we het al wel eens over gehad.

Maar Boulognese saus uit een potje of een pakje blijft een onzinnig product. Te duur, te zout, te veel werk. Zelf maken gaat sneller en geheel naar eigen smaak.

Die hamburger zelf maken levert vanzelfsprekend een beter product op dan de fabrieksvariant. Je weet zeker wat er wel in zit waarmee je makkelijk om allergieën heen kunt of met diëten rekening kunt houden.
Het mogelijke gevaar thuis, de vieze keuken, is er ook bij een fabrieks hamburger. Die moet ook in de pan. Vergeet vooral ook de sla, ui en tomaat niet. Eventueel ongewassen handen of besmette keukenplanken blijven daar gewoon op achter. Het wordt er niet af gebakken.

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 11:14

die vetten

ben ik dan in de war met geharde vetten?
Ik ga zo in elk geval weer aan de slag voor mijn homemade brood voor de komende week. En de.pizzabodems, de tomatensaus. Lekkerder dan uit de winkel. Ik zal er wat extra tomatenpuree doorroeren.

Voedingsmiddelentabel

Pirata, je kunt in voedingsmiddelentabellen opzoeken hoeveel er van wat ergens in zit.

Zo kun je tellen wat je wil vermijden.

In zijn algemeenheid is het wel waar dat grote producenten zorvuldig produceren, maar ze doen dat vooral ook naar de laatste gezondheidsmode. Zo staat er makkelijk 0% vet op iets dat vol suiker zit of andersom. Zo worden producten aangeprezen zie een aantal jaren later toch weer niet zo gezond zijn.
Je moet vooral aannemen dat voedselproducenten produceren om er aan te verdienen. Dus in die vorm, kleur en smaak die ons er meer en steeds maar meer (economische groei) van doet eten. Naast voedselveiligheid wordt er ook op gretigheid getest. Die producten waar het meest gretig van gegeten wordt, komen op de markt.

Dan mag een hamburger bij MacD wellicht minder vaak voor een dodelijke voedselvergiftiging zorgen dan een gebakken eitje thuis. Dat neemt niet weg dat al het gemaksvoedsel bij elkaar tot meer gezondheidsproblemen heeft geleid dan dat gebakken eitje thuis.

Af en toe een beetje buikpijn en met regelmaat een niet zo heel erg goed ogende of smakende maaltijd helpt bij op gewicht blijven

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 12:32

Miriam

Dat weet ik en dat ontbreekt in het artikel in het AD. Het lijkt inderdaad wel of ze niet alles hebben gepubliceerd.
By the way ik zit de hele dag in de voedingsmiddelentabel, maar daar staat vooral hoeveel vet er ergens in zit en niet de soort. Wel verzadigd/onverzadigd (Eetmeter). Er blijft een hoop te leren qua voeding, ik leer nog elke dag bij. De buikpijnmethode kende ik nog niet als gezonde afvalmethode, kun je die even uitleggen in ons Afvallen-draadje?

lennest

lennest

07-02-2016 om 14:10

bewerkt of niet bewerkt?

Probeer maar eens alleen niet-bewerkt te eten, dat lukt niet. Brood is bewerkt; het bestaat uit diverse producten, melk ook; het is immers verhit en er zijn vetten/eiwitten uitgehaald, wat stoffen toegevoegd etc. Alles wat gemaakt is, is bewerkt, misschien alleen verse groenten/fruit niet, maar zelfs daar durf ik geen eed op te doen.
En het is maar goed ook dat veel voedsel bewerkt is, anders is het ook niet houdbaar, zelfs niet in de koelkast.
Misschien kop in het zand, maar ik geloof niet dat er echt foute producten in Nederland te koop zijn, ik ga ervan uit dat alles veilig is, daar moet ik ook vanuit gaan, anders kan ik niks meer eten! Ik weet ook dat het soms mis gaat, maar gelukkig gaat veel meer goed. En zoals de schrijver van het artikel ook zegt: bij zelf koken gaat veel meer fout. Ooit een programma gezien waarin spinazie uit een pot/blik werd getest, ruim 4 jaar over de datum. De spinazie zag er niet meer uit, maar bacteriologisch was er niks mee, in principe kon je de spinazie gewoon eten zonder ziek te worden. Een pak rijst, ettelijke jaren over de datum, was bacteriologisch zuiverder dan een pak rijst wat nog ruim in de marge viel.
Mijn moeder en oma weckten vroeger heel erg veel, groenten, fruit, vlees, gelukkig maar, anders was ons dieet in de winter wel heel erg eenzijdig. Ik heb niks tegen bewerkt voedsel.

Noet

Noet

07-02-2016 om 14:11

Die methode

Die afval methode heet voedselvergiftiging en heeft als wat heftige bijwerking de dood, dat risico ontloop ik graag.
Idd de meesten hebben slechts wat maag-, darmklachten tot gevolg en worden afgedaan als buikgriep maar het kan heftiger denk aan listeriose.

bieb63

bieb63

07-02-2016 om 14:26

klopt, enige nuance is op z'n plaats

Ik vond ook dat zaken als toegevoegd suiker, zout enz. niet aan de orde kwamen en daardoor las ik het ook met enige nuance. (inderdaad ook de vraag of het ingekort is en belangrijke items weggelaten, maar dat weet ik niet).
Waar het mij vooral om ging is de andere kant van het verhaal. De heersende angst dat álles wat uit een pakje of potje komt rotzooi is of sowieso slechter dan wanneer je het volledig zelf maakt. Want dat is m.i. zeker niet altijd zo. En wel eens goed om te belichten en ook het waarom. Belangrijk is om te weten waar het over gaat en niet blind varen alleen op 'van horen zeggen'.
Wat ik dan wel weer grappig vond, los van dit artikel. Dat er gister bij Kassa een item was over filet americain. Niet getest door experts, maar door consumenten. Prima, het ging in principe over smaak e.d. Maar toen bleek ook dat 'men' de kleur belangrijk vindt. Dus het moet er een beetje rood uit zien. Die kleur heeft het niet als je er niets aan kleurstof door doet. Dus om aan de wensen van de consument te voldoen, gaat er dus wat kleurstof door. Die overigens totaal niet schadelijk is, maar voor anderen wel op voorhand als 'foute' toevoeging worden gezien. Vond ik ook wel weer grappig.

Bleke peen

Ik had een stamppot van bleke peen (en ui) en een van de bezoekende pubers merkte op dat ik ze vast niet voldoende 'gebakken' had.

Te lekker

Lennest"Misschien kop in het zand, maar ik geloof niet dat er echt foute producten in Nederland te koop zijn"
Daar mag je op rekenen. Dat is ook de strekking van het artikel en dat is juist. Niks kop in het zandterigs aan.

Noet "Die afval methode heet voedselvergiftiging en heeft als wat heftige bijwerking de dood, dat risico ontloop ik graag."

Ik maakte maar een grapje natuurlijk, al is het mijn vaste overtuiging dat het minder vaak ziek zijn een van de factoren in het dikker worden is.
Toch neem ik aan dat jij thuis gewone dus ongepastoriseerde eieren gebruikt. Met e nummers is niks mis, maar met rauw ei ook niet. Tenzij je een bejaardenhuis vol trakteert op huisgemaakte creme bruleė.

Ik maak mij mayonnaise meestal zelf. Dan heb ik precies genoeg (een pot is te veel) en is het geheel naar mijn smaak. Maar wel een risico inderdaad.

"Idd de meesten hebben slechts wat maag-, darmklachten tot gevolg en worden afgedaan als buikgriep maar het kan heftiger denk aan listeriose."
Ja. Maar die laatste vind je juist ook in voorverpakte producten. Geen voorverpakte vis, filet american, paté of rauwe melke kaas.

Ik laat me vooral die laatste niet door de neus boren.
Oh.
En ganzenlever natuurlijk.
Sorry.
Te lekker.

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 15:46

koelkasten

Over afslanken gesproken:
http://www.nu.nl/lifestyle/4210708/voedingscentrum-voert-campagne-warme-koelkasten.html

Stel je voor dat je je eten op 11 graden bewaart... zuivel, vlees, vis, kliekjes... brrr. Dan beter een blikje corned beef en een pakje drinkyoghurt.

Kookboek

Gisteren kreeg ik een kookboek met 'supergezonde' recepten. Vaak suikervrij, glutenvrij, veganistisch. De recepten staat stijf van het kokosvet en druipt van de agavesiroop. De milieubelasting van de ingrediënten is denk ik ook schokkend hoog met al dat amandelmeel en de macademianotenmelk. Ik denk niet dat ik iets uit dat boek zal maken.

skik

Noet

Noet

07-02-2016 om 17:39

M Lavell

Rauw melkse kaas eet ik ook graag, maar niet zomaar van elke thuiskazende boer, eieren gebruik ik bij rauwe verwerking graag snel na aankoop. Als het toch verhit wordt laat ik ze veel langer in de koelkast, niks mis mee, die dingen zitten vol met E1105 dat als het geextraheerd is uit ei, ook in kaas, wijn en bier gebruikt wordt.

Maar ik probeer voedselvergiftiging wel zoveel mogelijk te vermijden door producten op de juiste wijze te bewaren en mijn keuken schoon te houden zonder steriele toestanden zoals doekjes die een schijnveiligheid geven omdat ze niet voldoende reinigen.

Koelkast dus voldoende koud, geen vlees boven in, dat soort dingen.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-02-2016 om 21:03

Pirata

"By the way ik zit de hele dag in de voedingsmiddelentabel, maar daar staat vooral hoeveel vet er ergens in zit en niet de soort. "

Dat lijkt me niet gezond, zo obsessief met eten bezig te zijn. Of het moet toevallig je beroep zijn, en zelfs dan....

Pirata

Pirata

07-02-2016 om 22:04

Dat is wel gezond, want ik heb een (medisch voorgeschreven) dieet waar ik me vrij fanatiek aan houd. Ik leef graag langer... dus ik moet me wel verdiepen in wat ik eet.

Zou dat het zijn?

Bedenk ik ineens wat het hele verhaal van die meneer in het AD kan zijn (met dank aan Pirata).
Iedereen die moet opletten wegens een dieet of allergie, die kan beter zelf gerechten samenstellen.
Dan weet je zeker wat er in zit.

Nu ving ik alweer eent ijdje geleden op dat ook het Voedingscentrum het zelf maken promoot wegens te veel zout in voorverpakt en voorbereid.

Daar zou je wellicht tegen in kunnen brengen dat dat wel zo mag wezen, maar dat er ondertussen meer mensen ernstig ziek worden/overlijden aan hun eigen gekokkerel dan aan het zout in de bewerkte producten.
Ik weet niet of dat waar is, maar het zou kunnen.
Zout is ook een concerveringsproduct tenslotte. En dat gemekker over zout (of vezels, vet, of vitamine, verzin het maar) is gebaseerd op een theoretisch model dat wellicht laat zien dat een significant deel van de mensen die klachten x of y hebben ook die mensen zijn die te veel (of te weinig) dit of dat eten.

Maar dat is nooit de meerderheid.

Misschien is het wel zo simpel dat de kans op een salmonella besmetting veel groter en zekerder is dan de kans op nierfalen wegens een overschot aan zout inname. Bijvoorbeeld.
Op de schaal van erg minder erg.

Nou ja, tenzij je al iets hebt waardoor je extra op moet letten.
Overigens is dat ook het enige dat nodig is in de keuken.
Mensen die schijnbaar obsessief zorgvuldig met hun eten bezig zijn, hebben vast minder kans op een voedselvergiftiging. Denk ik zomaar (natte vinger).

Noet

Noet

08-02-2016 om 09:31

Kan idd M Lavell

Maar vaak zijn ze dan vooral obsessief bezig met de ingredienten en vergeten ze de keukenhygiene, maar als je dan zo'n niet geconserveerd stukje vlees hebt dan zit daar al een groter risico.

Ik ken eigenlijk geen mensen die een HACCP studie doen van hun keuken, wel wat beroepsdeformatie op kleine schaal maar niet meer dan dat.

Tja

Over obsessief gesproken

Maar eh... vertel eens waar een HACCP studie afwijkt van gewoon je huishoudkeuken schoon houden?
Nou ja, behalve dan dat er geen bureaucratische verslaglegging van is.

Je moet niet overdrijven. In een huishoudkeuken wordt een belangrijk deel van de dag helemaal niet gekookt of gewerkt. Er vloeit niet de hele dag overal water, groente- , vlees- of visvocht, handenzweet en andere secreties.

Noet

Noet

08-02-2016 om 10:21

nou

het verschil zit in het systematische beoordelen en wegen van alle risico factoren afzonderlijk en in het gehele productie process. Aan de hand daarvan neem je extra maatregelen om risico's uit te sluiten.

Ik doe geen ingangscontrole op pathogenen voor alles dat mijn keuken in komt.
Ik sta niet met een thermometer in mijn pannen om te zien of de temperatuur niet te hoog of te laag is en voldoende lang aangehouden worden. Ik voer geen release testen uit voor ik het eten op tafel zet. En ik heb ook mijn keukengerei niet gemarkeerd dat ik mes x alleen voor product y mag gebruiken en niet voor product z.

Ik draag geen handschoenen en haarnetjes tijdens het koken.

Ik voer geen omgevingstesten uit om aan te tonen dat mijn keuken schoon is en leg die vast zodat ik schommelingen in de gaten kan houden. Ik controleer niet de schacht van mijn afzuigkap op pathogenen, ik check niet de inhoud van het afvoerputje. Ook de keukenvloer is niet met afgeronde hoeken en aflopend met een putje.

Ik heb geen gescheiden route voor inkomende en uitgaande producten, mijn kliekje staat gewoon in dezelfde koelkast met onbereide producten.

Nou ja, zo diep dus. o, en ik vertrouw mijn supermarkt gewoon, ik ga geen vragen stellen bij de leveranciers van de leveranciers van de supermarkt en een volledige route van de grondstoffen.

o, en dan wel al je handelingen in de keuken documenteren en controleren natuurlijk volgens het vier ogen principe en volgens GMP regels 10 jaar bewaren.

Neu, ik rommel wel aan in mijn keuken, maar houd wat basis regels in acht.
Vlees dus onder in mijn koelkast, bederfelijke waar in niet te grote hoeveelheden in huis en op tijd op eten.

Maar ook weer niet heilig vasthouden aan zo'n tht datum, want verpakte groenten zijn vaak al bedorven voor die datum bereikt wordt omdat er door onzorgvuldig handelen in opslag en supermarkt en ook thuis gaatjes in de verpakking komen. Veiliger zou zijn een kartonnetje er om, maar ja dat is dan weer strijdig met de milieuwetgeving en de wens van de consument. En zo is het steeds weer afwegen wat je doet en moet.

Je hebt gelijk dat het er niet de hele dag vloeit aan allerlei dingen, maar juist omdat het niet steriel is, kunnen en blijven er ook miniscule etensresten achter waar de bacterien prima groeien. De meeste bacterien zijn zeer onschuldig of nuttig, die paar last pakken zijn vervelend, maar waar een onschuldige zit kan geen pathogeen zitten zij de docent microbiologie altijd. Ik ben een groot voorstander van afharden waar het kan, idd niet te schoon, maar als er kwetsbare personen zijn dan houd ik daar wel rekening mee.

bieb63

bieb63

09-02-2016 om 23:40

Pfff

Zat die bewuste man vandaag bij Late Night. Minder overtuigend m.i. Stof voor discussie.....

Tink

Tink

23-02-2016 om 11:56

Pirata - over zout in potjes

Pirata, je eet geen doperwten uit een pot vanwege het zout, wel uit de diepvries, schrijf je. Ik heb ook lang zoutarm moeten eten (en eigenlijk nog wel), maar ik eet wel eens groente uit een potje.
De tip die ik kreeg van de diëtiste was: gooi de inhoud van het potje eerst door een zeef, het overgrote deel van het zout zit nl in het vocht dat erbij zit. Erwten in de pan doen en het vocht uit de pot vervangen door gewoon kraanwater, en klaar ben je. Lukt alleen niet bij witte bonen in tomatensaus
(Ook handig bij babies, die moeten voor zover ik weet ook liever geen groente uit pot eten vanwege het zout. Ik bedoel dan geen Olvaritpotjes maar een pot bonen van Hak bijvoorbeeld.)

Tink

Tink

26-02-2016 om 22:18

Aanvulling voor Pirata

De groente in een zeef gooien dus, en daar vergat ik bij te zeggen: en afspoelen onder de kraan! Dan spoel je eventuele restjes zout er ook nog af.

Pirata

Pirata

27-02-2016 om 10:36

helemaal waar tink

Op deze wijze bezondig ik me zelfs wel eens aan 1 afgespoeld ansjovisje op de zelfgemaakte pizza. Sushi eet ik ook, het meeste zout zit inde sojasaus. Er kan gelukkig nog heel veel als je creatief denkt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.