Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Auto rijden in het donker / ogen

Ik heb best rare ogen. Vroeger een lui oog gehad, zie geen ( of beperkt, geen idee eigenlijk) diepte. Kijk met mijn ene oog ver weg, met het andere dichtbij. Heb een bril, vooral voor het ver weg oog, met echt niet hele sterke glazen.

De laatste jaren merk ik dat ik autorijden in het donkerder steeds minder prettig begin te vinden. Vooral op onbekende wegen, bij slecht weer, op smalle wegen met tegenliggers ( schitterende lampen) maar ook als ik moederziel verlaten op een weg rijd ( dus zonder achterlichten voor me). En dat komt echt omdat ik het minder goed zie.

Ik vergeet om een of andere domme reden altijd om dat eens na te vragen bij een ( mijn) opticien. Wat dat is, of wat er asn te doen is. Ik heb nb net een paar maanden een nieuwe bril.

Maar ik moet er toch eens achter aan. Ik nader het punt dat het echt een lichte handicap begint te worden, dat ik bepaalde ritten gewoon NIET in mijn eentje maak met de auto omdat ik het echt heel vervelend vind, of misschien wel onverantwoordelijk om het wel te doen. En daar baal ik wel van.

Herkent iemand dit? Heeft het iets met leeftijd te maken? Noemen ze dit nachtblindheid? Kun je er iets aan doen?

Ingrid


Speciale bril.

Zeker herken ik het en vele met ons. Vooral met regenachtig weer is het drama nog groter. Er schijnen speciale glazen te zijn voor nachtblindheid, ik was me er in aan het verdiepen, heb hem dus niet zelf geprobeerd. Ik lees mee voor de gouden tip.
Het zal nachtblindheid zijn, overdag heb ik nergens last van.

Jacquel

Jacquel

16-01-2019 om 15:51

Herkenning

Ik heb iets soortgelijks met mijn ogen, eentje ernstig lui, de andere sterk bijziend. waardoor ik niet echt diepte zie. Maar ik kon prima autorijden. Op een gegeven moment werd het echter bloedlink om in het donker te rijden, terwijl ik het idee had dat ik niet slechter zag. Was heel raar. Later bleek dat ik een probleem met mijn netvlies had, waarbij er een vliesje overheen was ontstaan. Vliesje weggehaald (was niet het primaire oogprobleem, maar volgens mij wel de oorzaak van het slechte zien) en nu is alles weer in orde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-01-2019 om 16:11

Leeftijd

Het lijkt mij een leeftijdsdingetje. Ik heb het ook, het wordt steeds erger, en mijn zicht is altijd perfect geweest.

Lente

Lente

16-01-2019 om 16:16

Ik heb het al lang

maar de laatste keer is geconstateerd dat ik ook een cilinder heb. En sinds dat in mijn brilglas zit, heb ik er veel minder last van.

Ik heb wel een goedkope nachtbril geprobeerd, maar dat hielp niet. Maakte wel alles gelig maar had verder geen effect.

Lou

Lou

16-01-2019 om 16:37

Ik doe het niet meer

Ik had vroeger ook een lui oog en zie nauwelijks diepte. Of dat ermee te maken heeft, weet ik overigens niet, maar de 'nachtblindheid' of wat het ook is, wordt hier ook steeds erger.

Een paar jaar geleden zat ik ineens op de busbaan, het was nog lastig ook om daar vanaf te komen en toen was ik in één klap de ontkenningsfase voorbij: ik zie het gewoon niet meer goed.

Dus nu rijd ik niet meer in het donker, en ook niet in de schemering want dan zie ik alles ook al een stuk minder goed. In de winter best lastig. Maar het geeft ook rust, om die beslissing te hebben genomen: ik doe het gewoon niet meer. Het is niet verantwoord.

IngridT

IngridT

16-01-2019 om 17:00 Topicstarter

Hm. Word ik daar blij van?

Dat jullie het ‘allemaal’ hebben?

Voor mijn werk MOET ik wel in het donker rijden. S ochtends om half 8 is het gewoon niet licht. Maar op bekende trajecten vind ik het prima te doen, al vermijd ik in de winter wel de binnendoor sluiproute die ik s zomers WEL neem.

Maar ik vind het wel wat hoor. Soort van handicap. We gaan in feb op wintersport, man zit de vrijdag vsn vertrek al ergens in midden Duitsland en opperde dat ik daar dan vrijdagavond wel heen kon rijden, om elkaar dan ergens bij Frankfurt te treffen voor overnachting.

Ik merkte dat ik dat gewoon niet wil. Crisis druk, redelijke kans op baggerweer. Ik ga het gewoon niet doen. Heb wel een kind bij me met een heel vers rijbewijs, maar die heeft nog nooit een bredere snelweg gezien dan 2 banen in het rustieke noorden des lands. Vind ik ook niet zo jofel om die op die manier voor de leeuwen te werpen.

Maar goed....misschien toch nog maar eens langs de opticien? Cilinder is het niet, ogen zijn echt recent opgemeten.

Lou...geen idee of t met dat luie oog te maken heeft. Helpt ING niet denk ik. Ben jij bij een opticien of oogarts geweest? Of heb je zelf besloten dat t mooi was zo?

Ingrid

Jackie

Jackie

16-01-2019 om 17:13

speciale bril

Mijn vorige buurvrouw had dit ook en die vertelde ook over een een speciale bril, met gekleurde glazen. Ik zou toch eens langs de opticien gaan hoor.

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2019 om 17:27

nachtblind

Twee van mijn vriendinnen hebben dit ook. Speciale gele bril helpt ook niet. Mijn vriendin moest inderdaad ook voor haar werk een stuk in het donker rijden (winterochtend, geen ov, te ver om te fietsen) zij is van werklocatie veranderd omdat het echt niet ging.
Op bekende routes is het minder erg, omdat ze dan weet wat ze verwachten kan, maar zelfs dat doet ze inmiddels niet meer.
Andere vriendin mijdt routes waar geen verlichting is langs de snelweg, want dat is ook een ramp voor haar om nog wat te zien, zeker als ze geen voorganger heeft die ze qua achterlicht een beetje volgen kan.

IngridT

IngridT

16-01-2019 om 17:31 Topicstarter

He bah. Ik word hier echt niet vrolijk van,...

Waarom alleen maar vrouwen trouwens? En hoe oud zijn die vriendinnen van jou Jasmijn?

Jasmijn

Jasmijn

16-01-2019 om 17:37

Ingrid

Mijn vriendinnen zijn 52 en 55 jaar oud. Zelf heb ik nergens last van (ik ben 49 ) wel ben ik inmiddels aan de leesbril, helaas, daar baal ik ook wel van.

Mams

Mams

16-01-2019 om 19:03

Oei

Ik ben 42 en heb hier ook last van. Volgens mij wel in iets mindere mate, maar herken het zeker. Ook lastige ogen met minafwijking, prisma, as en cilinder. Opticien heeft ogen recent nagemeten maar bril was nog goed. Dan is er niets aan te doen volgens de opticien

Guppie

Guppie

16-01-2019 om 19:11

Osteopathie

De oorzaak van klachten zit niet zelden op een andere plek dat ze zich uiten. Zo kunnen osteopathie en atlascorrectie bij bepaalde oogklachten en andere klachten verlichting geven. Zelf onder andere veel minder druk op mijn ogen na een atlascorrectie. En natuurlijk de juiste voedingsstoffen als vitaminen, mineralen, sporenelementen, antioxidanten, vetzuren en aminozuren. Onder andere indium, taurine, vitamine A en B. En zorgen voor voldoende rust, ook voor je ogen.
https://osteojolijn.nl/oogproblemen/
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/3011-oogproblemen-en-oogaandoeningen-middelen-tips.html

Guppie

Guppie

16-01-2019 om 19:13

Oogoefeningen

En denk aan bepaalde oogoefeningen. Zijn wel boeken over of filmpjes op internet.

Lente

Lente

16-01-2019 om 19:47

Waarom alleen maar vrouwen?

Omdat hier vooral vrouwen zijn

En ik denk ook omdat vrouwen eerder besluiten om niet in het donker te rijden of oplossingen te zoeken, als ze merken dat ze geen goed zicht hebben.

Teuntje

Teuntje

16-01-2019 om 19:53

Niet alleen vrouwen

Ik heb het ook, donker en regen is al een aantal jaar een slechte combi in de auto. En mijn man heeft dat nu ook maar wel minder nog. Rustig aan doen en twee keer kijken, dan gaat het wel.

Ook herkenning

Hier ook herkenning hoewel ik geen geschiedenis heb van luie ogen oid. Ik rijd nog wel maar er is ergens een afslag op de snelweg die ik in het donker niet zie. Geen idee welke kant de bocht op gaat. Nou ja, het wel weten maar niet zien. Zo stom dat daar geen verlichting is, dat maakt mij dan ook wel boos. Hoe moeilijk is het om een lantaarnpaal bij te plaatsen? Man schrikt regelmatig als ik in de bewuste bocht op mijn rem trap, pff heel irritant.
Hier heeft jongste ook net zijn rijbewijs. Hij mag van mij in het buitenland rijden. Zijn vaardigheden zijn goed en zijn ogen ook. Hij verheugt zich dan ook erg op onze vakantie naar Oostenrijk

Lou

Lou

16-01-2019 om 20:55

Niet opgemeten

Mijn ogen worden geregeld gemeten maar die nachtblindheid volgens mij niet. Staat me in elk geval niets van bij. Dat heb ik gewoon verteld aan de opticien. Die heeft vastgesteld dat ik wat betreft scherpzien absoluut geen gevaar op de weg ben. Verder hebben we het er niet over gehad. Het is dus helemaal mijn eigen beslissing geweest, niet op advies van de opticien.

Ik ben nu 50 en het was een jaar of 5 geleden dat ik (in de auto, in het donker, in de regen, op een onbekende weg) mij ineens op de busbaan bevond omdat ik gewoon de strepen op de weg echt niet goed kon zien. Toen besloot ik: ik rijd straks nog naar huis maar daarna nooit meer in het donker.

Lou

Lou

16-01-2019 om 21:02

Niet naar Frankfurt

Fijn trouwens IngridT dat je niet naar Frankfurt gaat rijden in het donker. Doe dit soort ritten gewoon niet meer. Achteraf kan ik zeggen dat ik al best een tijdje telkens in de stress zat om ritjes in het donker voordat ik het wilde toegeven dat ik het eng vond. En dan deed ik het heel vaak toch maar wel. Dat bedoel ik met: het geeft rust. Het is uitgesproken, iedereen weet het, Lou rijdt gewoon niet in het donker, punt.

Overigens ging woon/werkverkeer nog heel lang goed. Dat ik die baan niet meer heb, ligt niet aan mijn ogen. Maar dat ik nu thuis werk in plaats van een andere baan heb, ligt eigenlijk deels wel aan mijn ogen. Ik zou alleen nog een baan op fietsafstand willen of met een perfecte ov-verbinding, maar niet meer met verplicht autorijden.

Juul

Juul

16-01-2019 om 21:22

1 lens

Ik heb ook een plus en een min oog. Vorig jaar had ik het punt bereikt dat ik vond dat het niet meer te doen was in het donker. Niet autorijden in het donker is voor mij geen optie. Ik draag nu in mijn plus oog een zachte maandlens. Voor mij een prima oplossing.

Vogel

Vogel

16-01-2019 om 21:29

Ik loens een beetje als ik moe ben. Volgens mijn opticien zie ik dan minder goed diepte. Zolang het licht is compenseer je dat nog met referentiepunten, maar in het donker hebben je ogen als het ware minder ‘houvast’ en wordt het een probleem.
Dit had ik al voor ik aan een leesbril begon, dus leeftijd heeft er in mijn geval niks mee te maken. Ik heb destijds wel een oefening van de opticien gehad die ik nooit gedaan heb en dus weer vergeten ben.
Man rijdt op donkere, onverlichte weggetjes. Die is hartstikke kleurenblind en ziet dus juist supergoed in het donker.
Ik zou dus nog eens langs de opticien gaan voor je brokken maakt.

herkenning

Ook lui oog en slecht diepte zien en sinds enige tijd steeds meer moeite met in donker rijden. Ik heb het overigens nooit echt prettig gevonden, maar de laatste tijd vind ik het ronduit vervelend. Gelukkig kan ik met fiets naar werk en kan ik het donker autorijden zoveel mogelijk vermijden. Maar ik doe het dan weer zo weinig dat ik dan steeds denk, als het wel moet, ach hoe vervelend kan het zijn. Dat weet ik dan altijd weer als ik eenmaal in de auto zit.

IngridT

IngridT

16-01-2019 om 22:57 Topicstarter

Goh. Vogel.

Ik heb me nooit gerealiseerd dat geen diepte zien natuurlijk vervelender is in het donker. Ik gebruik nl inderdaad vaak omgevingsdingetjes om in te schatten hoe ver iets weg is of hoe snel iets beweegt. Nooit bij nagedacht. Dat is vast ook een factor.

Nou roepen diverse mensen iets over zo’n gele bril...maar niemand heeft dat ooit geprobeerd? Of kent iemand die daar baat bij heeft? Ik heb zo’n vermoeden dat dat vooral marketingpraat is dat dat helpt. Maar ik zal toch eens vragen bij de opticien.

Chadi

Chadi

16-01-2019 om 23:00

51 jaar

En ook hetzelfde mindere zicht sinds een tijdje. Ik heb een bril voor in de auto(0.50, iets van niks) en evt met tv kijken. Niet heel hard nodig maar in de auto maakt het toch dusdanig verschil dat ik hem daar wel opzet. Ik word sinds korte tijd ook ineens een soort van onzeker in het donker op bv een drukke snelweg en helemaal als het zo'n raar donker regenachtig weer is. Zolang ik niet steeds in ga halen of tussen de auto's en de vangrails ga rijden gaat het wel prima, dan rijd ik wel relaxed. Ik houd er sinds kort dus ook wat rekening mee en als ik de keuze heb rijd ik liever in het licht. Op momenten dat ik met slecht weer in een onoverzichtelijke stad of dorp MOET rijden dan kijk ik wel dubbel uit naar overstekende voetgangers ed. Twijfel ook of we dit jaar wel 's nachts moeten gaan rijden naar vakantiebestemming. Vorig jaar heb ik ook uren zonder auto's voor me gereden en dat vond ik echt niet fijn.

Watervrouw

Watervrouw

17-01-2019 om 01:46

Ja, ook

Helaas heb ik hier ook last van. Als jij deze topic niet gestart had dan had ik het gedaan. Ik heb er altijd wel last van gehad maar het is de laatste tijd verergerd. Mijn ogen zijn behoorlijk slecht en ik heb sterke minglazen. Volgens mijn opticien zou het vermoeidheid kunnen zijn maar dat geloof ik niet. Vreemde wegen in het donker zijn doodeng omdat ik het verloop van de weg niet kan zien en met regen helemaal erg. Ik heb zo'n gele bril geprobeerd maar dat was op wegen zonder verlichting geen verbetering, wel op wegen met straatverlichting, het haalt de schittering een beetje weg. Tevens heb ik het laatste jaar veel meer moeite met trapjes, treedjes en afstapjes waarbij ik echt behoefte heb aan een leuning. Hopelijk komt er nog een goede tip.

Raffie

Raffie

17-01-2019 om 08:41

toch nog naar opticien?

je schrijft in de eerste post dat je met 1 oog leest en het andere oog veraf kijkt. Kan het zijn dat dat ook in je bril verwerkt zit, dus dat 1 oog voor dichtbij gecorrigeerd is? En zou het misschien helpen om een bril te nemen die beide ogen voor veraf corrigeert?
Het zou mooi zijn als er toch een oplossing voor je te vinden is, want ik kan me voorstellen dat je je best beperkt gaat voelen!

clowntje

clowntje

17-01-2019 om 08:59

zeer herkenbaar

ik woon in de polder en sommige wegen zijn echt niet te doen voor mij in het donker. Gelukkig is het meestal ook niet druk op die wegen, maar ik vind het heel vervelend rijden.

IngridT

IngridT

17-01-2019 om 11:12 Topicstarter

Raffie

Nee, dat werkt niet. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar mijn hersens raken dan totaal van slag. Als beide ogen scherp beeld geven is het net of ze niet meer weten welk beeld ze moeten verwerken. Want 2 tegelijk lukt niet. Dat komt door mijn luie oog. Ik heb dus in 1 glas een correctie voor ver weg, en in mijn andere glas een correctie voor dichtbij.

Ingrid

Raffie

Raffie

17-01-2019 om 12:40

Jammer

zie titel

en helpt het tegen die schitterende lampen om het "dichtbij-oog" dicht te doen? Lukt natuurlijk niet de hele tijd tijdens het rijden, maar om te proberen? evt dat oog afdekken? of wordt het dan alleen nog maar gevaarlijker?

rutiel

rutiel

17-01-2019 om 12:46

Gele bril

Bij mij werkt de gele bril wel. Het lost niet de nachtblindheid op, maar neemt wel de schittering van koplampen weg. Ik zie daardoor beter. Dus ik gebruik hem eigenlijk altijd. Nog steeds is het niet fijn om in het donker te rijden, maar omdat ik de enige chauffeur thuis ben moet ik het er zo maar mee doen...

Het maakt bij mij niet zoveel uit wat voor bril het is, als hij maar geel is. Ik heb er nu gewoon eentje van de action.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2019 om 13:23

Welkom in o.a. mijn wereld

Ik ben misschien wel erg kort door de bocht, maar als je het rijden in het donker als 'vervelend' bent gaan ervaren, lees ik daar eigenlijk ook meteen in dat het niet meer verantwoord is. Dat is ellendig, dat ben ik volledig met je eens, maar liever met die ellende een oplossing zoeken, dan door die ellende in de kreukels raken of een ander in de kreukels rijden.

Het lijkt me sowieso een goed idee voor iedereen die met het gevoel zit dat het 'vervelend' is om de ogen eens officieel te laten testen bij het CBR. Ik heb de indruk dat je daar niet meteen het ergste van hoeft te verwachten. Mijn zus is gewoon geschikt bevonden om te rijden, terwijl ik met samengeknepen billen zat als zij achter het stuur kroop.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.