Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

picobello

picobello

24-08-2011 om 21:08

Antidepressiva en aankomen

ik slik sinds 4mnd antidepressiva, in deze maanden ben ik nu ruim 5kg aangekomen zonder dat mijn eetpatroon veranderd is. In de bijsluiter staat dit niet als bijwerking maar huisarts sluit niet. uit dat het hiervan komt. Maar ik ben van maatje 75B naar een 90C/D gegaan.( vindt manlief niet zo erg maar het voelt voor mij zo raar en "ze" zitten een beetje in de weg. Ook heb ik al tijden geen menstruatie gehad ( nee niet zwanger dat is zeker).

Maar nu is mijn vraag eigenlijk komt dit nu dat ik aangekomen ben door de medicijnen of door dat ik bv in de overgang kom/ben.

Ik zweet ook enorm, heb stemmingswisselingen en slaap erg slecht.

ik ben 39 jaar en heb 3 kinderen waarvan de jongste 5.5 jaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Helaas, ja

en soms verdwijnt dat overgewicht niet zomaar als op een dag de AD zijn afgebouwd. Erg naar.

Belle Époque

Belle Époque

25-08-2011 om 09:41

Helaas wel, ja

Ik heb jaren geleden een tijdje Seroxat gehad en zwol in een half jaar tijd 30 kilo op. Kreeg toen te horen: "Maar mevrouw, u voelt zich nu beter dus u gaat ook veel meer eten..."
Inmiddels is het een erkende bijwerking (hoewel ik ook mensen ken die ervan zijn afgevallen).
En helaas, nu 12 jaar later hangen al die kilo's nog steeds stevig aan mijn lijf

picobello

picobello

25-08-2011 om 20:19

Zo veel aankomen

o help en ik dacht dat het bij mij al erg was en wat ik nog moeilijker te lezen vind is dat het gewicht er dus ook niet zo maar af is als je stopt met ad.

ik heb morgen weer een gesprek met de ha en zal eens vragen of er niet een ander middel is ( ik gebruik wel een hoge dosis).

Maar met het zweten heb ik nog meer moeite, je iedere keer om moeten kleden tot soms wel 5 x per dag.

Moontje

Moontje

27-08-2011 om 17:11

Ervaring

Met Prozac dat ik kreeg toen ik PPD had kwam ik erg veel aan, ook erg zweten slapen deed ik wel. De kilo's groeiden er zonder problemen bij, en zie ze er maar weer eens af te krijgen!
Ik ging van maat 38 naar maat 44-46. Verschrikkelijk.
Met Citalopram, jaren later met mijn burnout, kwam ik nauwelijks aan en ook geen last van zweten en slapen deed ik prima. Ik ken meer mensen die niet aankomen met Citalopram en ik vond het een heel goed werkend middel. Prozac vond ik veel meer bijwerkingen hebben dat was dus geen goede keuze, voor mij.
Ik zou gewoon eens voor een ander middel gaan.
Het is overigens wel belangrijk dat je langzaamaan begint met een lichte dosis, en deze indien het goed gaat, stapsgewijs opvoert. Dit vermindert de kans op bijwerkingen aanzienlijk!
Helaas worden veel AD voorgeschreven door huisartsen, die eigenlijk geen ervaring en kennis hebben van dit soort middelen. Ook komt het vaak voor dat als mensen juist veel bijwerkingen hebben in het begin ze de dosis moeten verhogen! Dat is natuurlijk totaal niet slim.
2 weken beginnen met aanvangsdosis, dan weer 2 weken en zo verder. Ook moet je voor jezelf de voor jou goed werkende dosis uitvinden, niet alleen omdat de huisarts zegt: doe maar zoveel.
Succes!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-08-2011 om 17:05

Antidepressiva gewicht

Mijn ervaring met antidepressiva: bij mijn eerste depressie kreeg ik eerst Remeron waar ik zo suf van werd als een zombie en ik kwam 5 kilo aan in twee weken. Overgestapt op Seroxat wat prima hielp, zonder enige bijwerkingen dus ook geen vermeerderde eetlust/gewichtstoename.
Na mijn PPD kreeg ik eerst Seroxat maar dat sloeg niet aan. Toen overgestapt op Efexor wat wel aansloeg en ook hiermee geen bijwerkingen als vermeerderde eetlust/gewichtstoename. Ik slik nu al 10 jaar Efexor 75mg als onderhoudsdosis; ik zal het mijn hele leven moeten blijven slikken omdat in onze familie genetische chronische depressie voorkomt (verstoring serotonine-opname in de hersenen). Mijn moeder heeft ook al jarenlang verschillende ad geslikt en slikt nu Zoloft. Ook zij is nog nooit een gram aangekomen van ad; hetzelfde geldt voor mijn zus.
Welk ad bij iemand past is zeer individueel bepaald. Wat bij de een werkt, hoeft bij de ander totaal niet te werken. Ook de dosering verschilt enorm net als evt. bijwerkingen. Het is zaak om je ad in eerste instantie onder begeleiding van een deskundig psychiater voor te laten schrijven/laten monitoren. Pas als je de voor jou geschikte ad hebt gevonden in de juiste dosering kan je volstaan met het laten voorschrijven/monitoren door bijv. je huisarts.
Je moet een ad ook tenminste 6 weken de kans geven om te zien of het al dan niet aanslaat en of evt. bijwerkingen verdwijnen. Ophogen/verlagen van de dosering moet stapsgewijs plaatsvinden en ook hier moet je de aangepaste dosering de tijd geven.
Heb je de geschikte ad gevonden is het aan te raden deze minstens 6 maanden tot een jaar te blijven slikken en dan pas geleidelijk aan voorzichtig afbouwen; nooit in een keer stoppen! Wees verder erg voorzichtig met het drinken van alcohol. Ad en alcohol gaan gewoonweg niet goed samen. Af en toe een glaasje wijn kan best, maar hou er rekening mee dat het elkaar versterkt dus je concentratievermogen en rijvaardigheid (maar natuurlijk rij je geen auto met alcohol op) verminderen drastisch.
Wat moment van inname betreft: dat hangt ook weer af van welk ad je slikt. Seroxat beviel mij beter 's ochtends en Efexor 's avonds omdat ik er lekker op slaap.
Kortom, het is een kwestie van trial and error. En het wel de tijd geven. Je lichaam en hersenen moeten wennen aan de ad en dat kan best wat tijd kosten.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

28-08-2011 om 17:08

Stemmingswisselingen

Je schrijft dat je ook last hebt van stemmingswisselingen. In principe voorkomt een ad juist stemmingswisselingen en vlakt het je emoties af waardoor moodswings worden gereguleerd. Het meer zweten kan een bijwerking zijn van sommige ad maar dit verdwijnt meestal bij de juiste ad en juiste dosering na verloop van tijd. Ik zou als ik jou was naar je huisarts gaan en eea laten onderzoeken op bijv. hormonaal gebied en schildklier-onderzoek.
De gewichtstoename is ook wel erg veel om alleen toe te kunnen schrijven aan de ad. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.