Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anoniem een nier afstaan. Iemand ervaring?


Libertine

Libertine

23-04-2018 om 20:54 Topicstarter

Phryne

Ik denk dat ik wel mensen ken die voor zo'n bedrag hun nier zouden willen afstaan. Mensen met grote financiële problemen. En da's nou precies wat ik er op tegen heb. Mensen met voldoende geld kopen hun gezondheid over de rug van mensen waarbij het water aan de lippen staat. Vreselijk!

Alison

Alison

26-04-2018 om 22:10

Vandaag in de krant

Nierdonor gaf een nier, en kreeg een nier

'Mijn actie is niet zinloos, ik heb met m’n nier iemand heel gelukkig gemaakt’.

Peter Keijsers, de 65-jarige oud-tandarts uit Venlo, heeft deze week in het ziekenhuis van Maastricht een nieuwe nier gekregen.
Het bijzondere is dat Keijsers op 18 januari 2017, gedreven door boeddhistische waarden, zelf een gezonde nier afstond aan een anonieme patiënt.

Maar tijdens de operatie bloedde Keijsers bijna dood en toen hij ontwaakte bleek zijn overgebleven nier zwaar beschadigd. Zo werd de nierdonor zelf een nierpatiënt, die twee keer per week aan de dialyse lag.

Match
Exact één jaar later, op 18 januari 2018, kreeg Keijsers te horen dat er voor hem een nierdonor was die matchte. De operatie verliep woensdag succesvol. De man uit de regio Amsterdam die de nier afstond is net als Keijsers een zogenaamde ‘altruïstische donor’.

Elk jaar worden er meer dan 400 nieren van levende donoren getransplanteerd. De meeste doen dat voor familie of vrienden, maar als er geen goede match is komen ook andere nierpatiënten aan bod.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180426_00060607/nierdonor-gaf-een-nier-en-kreeg-een-nier

Ad Hombre

Ad Hombre

27-04-2018 om 09:33

swaen

"Klinkt mij als de ideale kandidaat, maar je weet het nooit natuurlijk."

Nee, de ideale kandidaat is 16 en hersendood...

Ach wat...

"Ik denk dat ik wel mensen ken die voor zo'n bedrag hun nier zouden willen afstaan. Mensen met grote financiële problemen. En da's nou precies wat ik er op tegen heb. Mensen met voldoende geld kopen hun gezondheid over de rug van mensen waarbij het water aan de lippen staat. Vreselijk!"
Als er een vraag is, is er een markt en er is altijd wel een amorele/immorele "entrepreneur" die in dat gat wil springen. Dat is gewoon "a fact of life".
Ad hombre heeft al dollartekens in de ogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.