Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nora

Nora

27-03-2018 om 12:10

Angst verwerken

Hoi, in een poging oud zeer te verwerken, schrijf ik dit verhaal. Ik vertel best waar ik mee zit tegen mijn vrienden en familie, maar de echte dieptes van mijn pijn kan ik niet laten zien. Ik voel ze zelf niet eens, dus vandaar deze post. Ik hoop dat het delen me een en ander kan laten verwerken.

Ik heb een flink aantal jaar geleden een psychose gehad, wat twee jaar lang een vreselijke strijd was om overeind te blijven. Ik heb me er zelf uit weten te krijgen en nu ik eindelijk helemaal bevrijd ben van 'het geloof' voel ik dat ik niet meer de kans heb om erin terug te zakken. Lange tijd kon ik er niet eens over praten uit angst om er weer in terecht te komen.

Nu heb ik - echt op de valreep met IVF - een pracht van een zoon. Hij is inmiddels 3,5 en ik ben heel blij met hem. Mijn grootste angst was echter dat ik als moeder weer een psychose zou krijgen. Panisch was ik ervoor. Het ging in het begin echter best goed en ik dacht dat het niet zou gebeuren. Wat heb ik genoten van mijn verloftijd!

Maar toen moest ik weer aan de bak (stressvolle baan) en kreeg mijn zoontje ernstige darmproblemen. Elke nacht moest ik er wel zes keer uit. Ik kreeg een burn out en mijn angst voor een psychose werd regelrechte paniek. Ik moest stoppen met werken, zat ineens bij de psychiater op de bank en sliep niet meer.

Gelukkig is de psychose - op een paar momenten na -uitgebleven. Pfew. Ook heb ik nu een veel leukere baan. Maar ik slaap nog steeds vreselijk slecht. Soms maar twee uurtjes op een nacht. Het belemmert mijn sociale leven enorm, want ik durf haast niet af te spreken. Nu is dit dus hetgeen waarmee ik vreselijk worstel. Weer van die stomme gedachtes (wat als ik nu weer wakker lig?) die mijn leven verzieken.

Ik ben zo bang dat de slapeloosheid niet meer weggaat. Maar ik hoop dat ik nog een kans maak als ik de schrik van toen beter leer verwerken. Ik ben er in ieder geval wel weer voor in therapie. Accepteren van mijn slapeloosheid vind ik echt vreselijk moeilijk. Iemand tips?

Ben wel in therapie sinds kort bij iemand die ik echt kan vertrouwen. Iemand

Tante

Tante

27-03-2018 om 12:21

Medicatie

Ik neem aan dat je weet dat die malende gedachten (die iedereen af en toe heeft!) gestopt kunnen worden met medicijnen? Een kennis van me heeft psychotische neigingen en houdt zijn malende avond- en nachtgedachten onder controle met een heel lichte dosis anti-psychotica. Sindsdien slaapt hij weer. Ik zou de psychiater er eens naar vragen. Niet slapen is ontzettend vervelend en uiteindelijk schadelijk voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid van iedereen, maar nog meer voor mensen met aanleg voor psychische problemen. Laat het dus niet uit de hand lopen.
Veel sterkte!

Nora

Nora

27-03-2018 om 12:34

werkt niet

Hoi, ja geprobeerd, maar ik werd er erg naar van. Is echt niks voor mij. Leek of ik in coma ging en daar werd ik dan nog banger van. Was echt een rotervaring.
Maar nogmaals ik ben niet bang om weer in een psychose te komen hoor. Dan was dat al wel gebeurt nu. Daar ben ik echt wel vanaf. He he, fijn om dat ook es te kunnen schrijven.
Gelukkig slaap ik vaak ook wel goed. Maar juist omdat er meteen aan pillen wordt gedacht (niet alleen door jou) kom je dus verdorie nooit aan verwerking toe. Het gaat altijd om overleven zo en je hebt als mens ook gewoon onwijs veel verdriet. En hoe verwerk je dat?
Iemand met een niet mentale ziekte 'mag' van de therapeut of omgeving wel eens goed janken want bij reuma, borstkanker of wat dan ook kunnen mensen zich wel bij inleven. Maar ik kom dus altijd gelijk in dit soort gesprekken en die werken averechts. Niet dat ik liever zo'n ziekte heb, dat wil ik absoluut niet zeggen, want dat moet ook echt vreselijk zijn. Maar ik ben vooral ook een normaal mens met gewoon pijn om dingen uit het verleden. Hiervoor wil ik dus geen pillen!

Nora

Nora

27-03-2018 om 12:41

Schrik

Maar ik voel dan dus PRECIES die schrik weer in mijn lijf. Zo van, ojee, weinig slaap = oppassen/ laat het niet uit de hand lopen. Hoewel ik weet dat ik nu een stuk verder ben, slaat dan de schrik weer om mijn hart. Precies dat gevoel zou ik willen verwerken.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2018 om 12:41

Nora

Om te beginnen knap hoe duidelijk je alles onder woorden kunt brengen, knap hoe je tussen de regels door wél positief klinkt. Je bent heel erg blij met je zoontje, je hebt inmiddels een leuke baan, maar die verhipte slapeloosheid, waardoor je toch ook nog steeds aan het piekeren slaat (alle tijd als je in het donker naar het plafond ligt te staren tenslotte, is momenteel de stoorzender. Ben je alleen voor het slaapprobleem als eens bij de huisarts geweest? En eventueel naar een slaapkliniek?

Ik begrijp overigens best dat je bang bent om weer terug te vallen in een psychose. Ik heb de neiging, sorry als dat niet prettig bij jou binnenkomt, om te denken dat je jouw angst 'gebruikt' als talisman. Zo ervaar jij het uiteraard niet. Je bent gewoon bang. Maar toch... Zolang je die talisman om je nek draagt, blijven de demonen weg. Dat is een (onbedoeld) negatieve manier om mee naar de toekomst te blijven gaan. Probeer deze talisman in de vuilnisbak te kieperen en er een positieve voor terug te hangen. Eentje die laat zien dat je geloof hebt in hoe sterk je eigenlijk bent, jij zelf dus, niet omdat het van een ander moest en moet (dus ook niet van God, zoals je vroeger waarschijnlijk dacht) Het is je al een keer gelukt om je weg terug te vinden en (stel dat...) je mag erin geloven dat je een volgende keer opnieuw zo sterk zult zijn, beter is om je hoop te vestigen op een psychose-vrije toekomst. Ondanks je verleden heb je bijvoorbeeld geen postnatale depressie gekregen. Hoe opbeurend is dat idee? Ondanks nieuwe stress-situaties is het niet verkeerd gegaan. Het wordt tijd om daarop te gaan vertrouwen. Ik ben zelf niet van de rituelen, maar als het je zou helpen om letterlijk iets wat met je angst voor een psychose te maken heeft in de fik te steken (in een vuurkorf uiteraard ) doe dat dan. Of iets anders symbolisch waarmee afrekent met je angst.

Nora

Nora

27-03-2018 om 12:44

Slaap

Want ik ben al twee jaar verder nu en slecht slapen heeft tot zover niet tot rare dingen geleid, behalve dan dat ik er heel erg moedeloos van word.

Pennestreek

Pennestreek

27-03-2018 om 15:31

Kip en ei

Nora, ik ben het met Kaaskopje eens. Geloof in jezelf, je hebt bewezen dat je het 'kunt', psychosevrij leven. En die keer dat het wel gebeurde ben je zelf uit het dal geklommen. Je werkt aan je angst, je gaat die aan in plaats van ervoor weg te lopen. Maar... dat slecht slapen is wel heel naar. Ook hier ben ik het eens met Kaaskopje, het klinkt alsof je onbewust vasthoudt aan wat bekend is, namelijk dat slechte slapen. Als je iets traumatiserends mee maakt is het volgens mij niet ongewoon dat het moeilijk is dat los te laten. Het is namelijk bekend, en hoewel het niet fijn is weet je hoe je ermee om moet gaan. Het loslaten betekent dat je ook wat houvast loslaat, en dat kan eng en beangstigend zijn, hoe raar dat misschien ook klinkt.

Ik denk daarom dat medicatie misschien toch geen gek idee is. Je schreef dat je daar slecht op reageerde maar er zijn zoveel verschillende medicijnen dat er vast iets is dat jou wel helpt, zonder al teveel bijwerkingen. Daarmee kun je de vicieuze cirkel wel doorbreken. Toen ik een moeilijke periode had, kreeg ik een heel lage dosering Temazepam. Dat moest ervoor zorgen dat het malen van mijn gedachten wat minder werd. Naar mijn idee hielp dat. En voor de nachten dat het echt niet lukte om in slaap te komen had ik een inslaapmiddeltje. Die combinatie heeft mij goed geholpen.

Maar in een tijd dat het nog slechter ging heb ik ook een ander middel voorgeschreven gekregen, daar was ik een heel weekend doodziek van. Hartkloppingen, niet scherp kunnen zien, dorst, misselijk, niet kunnen slapen, het was echt heel eng. Daarmee wil ik maar aangeven dat verschillende medicijnen proberen dus de moeite loont.

Je kunt ook nog kijken naar de therapie. Ik hoor goede dingen over EMDR als het gaat om verwerking van traumatische ervaringen. En natuurlijk is het goed om over je ervaringen te (kunnen) praten, maar voor wat betreft het slapen gaat het denk ik meer om gedrag veranderen. Dat zou je met een coach kunnen proberen.

Succes!

Tango

Tango

27-03-2018 om 21:48

RET

Waar ik aan moest denken is RET. Deze therapie onderzoekt jouw irrationele gedachten en zet ze om in rationele, niet belemmerende gedachten. Misschien kan je een psycholoog vinden die hiermee werkt. EMDR zou inderdaad ook kunnen.
En heb je voor inslapen weleens melatonine geprobeerd?

Carola

Carola

28-03-2018 om 09:27

Lekker janken

Als ik het zo lees, zit je gewoon met een berg onverwerkte emoties. Die moeten er eens een keertje uit. Inderdaad, had je de schrik nog om het lijf vanwege een hartprobleem of iets anders fysieks, dan krijg je volgens mij totaal andere reacties. Is er iemand waarbij je de pijn en de eenzaamheid waarmee je toen worstelde (en nog steeds doet) kwijt kunt? Iemand die er echt even voor je is? Dit kan een therapeut zijn, maar ook een goede vriendin ofzo.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2018 om 10:54

Carola

Als je haar verhaal leest, zul je zien dat het stadium van 'lekker janken' al lang gepasseerd. Het gaat nu om 'en nu verder'.

mijk

mijk

28-03-2018 om 11:42

Ik zou EMDR eens onderzoeken

met je therapeut. Dat gaat echt over het blijven hangen in oude zaken. Juist als je het verstandelijk wel helemaal op een rijtje hebt en goed kan uitleggen maar dat nog niet helemaal kunt voelen... EN zo klinkt het als ik je verhaal lees...

Mijk

Mijntje

Mijntje

28-03-2018 om 11:48

maar ook

naar de huisarts om nog eens te kijken wat je aan je slaapprobleem kan doen. Slecht slapen maakt labiel en zo blijf je last houden van je angsten.

Nora

Nora

28-03-2018 om 12:02

Tja...

Zoveel keuzes, what to do? Ik zit nu vooral met de slapeloosheid.

Ik doe veel aan mindfullnes en dat werkt best goed. Alleen met die echte angsten werkt het niet. Die pakken me elke keer weer. Kijk, je kan bang zijn voor een enge ziekte, maar door eraan te denken krijg je 'm niet. Ben je bang om slecht te slapen, dan slaap je heel vaak ook slecht. Je
hebt dus een direct gevolg op je angst. Je angst wordt meteen waar. Om die cirkel te doorbreken... daar ben ik dus al een hele poos mee bezig.

Ik dacht dat het idd misschien met onverwerkt zeer te maken heeft. Met een schrik van toen ik een klein jochie had en ineens helemaal instortte. Wie weet is dat het en moet ik dit idd nog verwerken. Wie weet maakt me dat rustiger, waardoor ik ook beter zal slapen. Ik zal kijken wat ik doen met de therapeut.

Nora

Nora

28-03-2018 om 12:06

huisarts

De huisarts kan ook alleen maar pillen geven. Of doorsturen naar een therapeut, waar ik dus al zit. Maar idd slecht slapen maakt nog angstiger, waardoor je dus in die rottige vicieuze cirkel zit. En dan denk ik 'had ik maar gewoon die baan opgegeven toen, dan had ik het verschijnsel 'slapeloosheid' niet leren kennen, had ik niet eens geweten dat zoiets bestond. O, bah, hier zit zoveel pijn op idd. Moet er gewoon van janken.

Mijntje

Mijntje

28-03-2018 om 12:25

tijdelijk

Je kan ook tijdelijk pillen nemen, in overleg met je huisarts, gewoon om uit deze negatieve spiraal te komen. Bespreek wat er mogelijk is.

Jo

Jo

28-03-2018 om 13:08

slaapmedicatie

Ik heb zelf Zolpidemtartraat 10 mg in huis.
Als ik in een piekerperiode beland waardoor ik slecht slaap dan neem ik om uur of 21 uur een tabletje, duik in m'n bed met een boek en lig voor 22 uur op 1 oor.
Om te voorkomen dat ik afhankelijk zou kunnen worden van slaapmedicatie, nooit meer dan 3 nachten achter elkaar gebruikt.
November vorig jaar voor het laatst gebruikt.

Ik zou het niet adviseren als je 's nachts alleen bent met een klein kind. Want mogelijk word je niet wakker als je eenmaal slaapt.

Nora

Nora

28-03-2018 om 14:14

helpt

Af en toe neem ik ook wel wat om te slapen. Maar dat kun je niet te vaak doen en ik slaap wel vaak rot. De stekker eruit en helemaal niks doen even is wat ook wel vaak goed gaat. Maar dat kan ook lang niet altijd.

Dit helpt wel, zo wetende dat er iemand nog wat leest en ook nog wat terug schrijft. Erg fijn.
Ik merk vooral dat ik met veel wrok zit, omdat ik al die mentale shit zó vreselijk zat ben. Dit kan ik nu - door deze posts - al wat beter voelen. En dat is volgens mij een stukje verder richting heling. Minder wegstoppen, meer voelen (zonder overspoelen).

Guppie

Guppie

28-03-2018 om 18:11

5htp

Bij een psychose speelt een optelsom van factoren, zoals stress, onverwerkte zaken, voeding, tekorten aan voedingsstoffen/te hoog koperniveau. Zeker dus ook aan het emotionele gedeelte werken. Alles vertellen aan vrienden familie lijkt me niet nodig. Als je dingen maar voor jezelf een plek kan geven.
Vaak worden bij allerlei klachten medicijnen gegeven om je neurotransmitters te reguleren. Nadeel is vaak dat ze juist zorgen voor een tekort aan melatonine en allerlei vitaminen, mineralen en andere stofjes.
Echter, je kan je hele lichaam en je neurotransmitters ook ondersteunen door de juiste voeding en diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren, die de aanmaak van onder andere serotonine en melatonine bevorderen. Aanvullend kan bijvoorbeeld 5htp gebruikt worden. Op internet genoeg info over de aanmaak van je neurotransmitters.
Veel vrouwen hebben ook te maken met oestrogeendominantie. Door dat aan te pakken kan je ook een betere nachtrust krijgen. Gebruik van de pil versterkt die oestrogeendominantie en zorgt voor tekorten aan diverse voedingsstoffen, waaronder zink en een te hoog koperniveau.
Belangrijk is wel om, ook als je niet goed slaapt, te zorgen voor voldoende rust en donkerte. Dus liever geen licht aan als je 's nachts naar de wc gaat, of eventueel rood licht.
Lichaamsbeweging kan ook helpen en liefst ook in de natuur.

Tip: bitje

Misschien een vreemde tip maar mensen in stress slapen slechter. Het vertaalt zich tot verkrampte kaakspieren of knarsetanden.
Ik kan mij nog goed herinneren hoe ik te maken kreeg met lichamelijke klachten zoals duizeligheid. De tandarts legde mij uit hoe verkrampte kaakspieren doorwerken op je slaapruimte.
Na het aanmeten van een bitje, waren de lichamelijke klachten zoals duizeligheid snel verdwenen. Ik kon ook beter en langer slapen.
Als je weinig slaapt, kan dat je uit je evenwicht halen. Ik bedoel niet meteen dat je dan duizelig wordt. Ik bedoel dat je geestelijke evenwicht snel uit balans raakt zodat je bang kan worden weer een terugval te krijgen.

Een simpel bitje kan net hetgeen zijn wat jou uitkomst kan bieden zonder tot medicatie over te gaan.

Ps Mijn man heef last van een nekhernia. Tandarts zag dat hij knarsentandde en meette een bitje aan.
Hopelijk heeft ook een positieve bijdrage aan de klachten van de nekhernia. ( en het snurken
En als ik in een stressfase verkeer, slaap ik (uit preventie) met het bitje in de mond.
Ik heb gemerkt dat ik er veel baat bij heb.

mijk

mijk

29-03-2018 om 07:15

Ik had het nooit verwacht

Ik heb sinds 3 dagen een knarsplaatje om mijn gebit te beschermen maar ik slaap veel dieper!!!! Dus zeker de moeite waard!

Mijk

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.