Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Ballon

Ballon

09-04-2017 om 20:52

goede tips

Goede tips, Vesta.
Op zondag soep maken voor 2 dagen. En later misschien nog eens.
Meenemen misschien op een andere manier en daar is ook een magnetron (iets dat ik thuis trouwens niet heb).

En zwemmen: heb ik inderdaad een tijd gedaan. Ben ik alsmaar weer van plan, maar de combinatie van mijn drukke leven plus niet zulke prettige baantjes-zwem-openingstijden maakt dat het er al tijden niet van gekomen is. Misschien naar een ander zwembad gaan...

blik

blik

12-04-2017 om 08:27

begonnen

Gestart met vastendieet! Man had het zwaar
Maar hij is gelijk flink afgevallen, mooi, dat stimuleert vast! (hij zat qua gewicht weer gewoon op beginpunt, niet goed dus)
Starten is niks natuurlijk, nu nog volhouden, ben benieuwd.
Ben zelf ook zeker een pond kwijt. (ik weet, heel relatief, maar stimuleert wel)

Pirata

Pirata

12-04-2017 om 09:23

gestopt

En ik stop ermee.
De gezondere eetgewoonten ga ik wel vast houden. Meer fruit en af en toe een dagje fors minder.
Maar ik heb momenteel meer focus op mijn gezondheid dan op mijn lijn. Mijn verstrengde dieet (medisch) matcht niet met een afslankdieet. Ga maar na, vetten en koolhydraten worden bij mij zelfs aanbevolen.
Dus ik leer dan maar leven met mijn vriend Kont. Zo erg is ie ook niet.

Dus ik wens jullie een goede voortzetting. Ik lees wel mee maar mijn bijdragen over het eten van mayonaise en broden gaan jullie niet echt verder helpen.

blik

blik

12-04-2017 om 09:33

aahh

Wat jammer Pirata, zal je missen hier!!
Je bracht voor mij een ideale mix van inspiratie en luchtigheid in.
Ben wel benieuwd of je weg kunt blijven Je start hier was heel onwillig!
Nuja, ik hoop dat je gezondheid vooruitgaat!
(hoewel het voor mijn gevoel wel wat door elkaar loopt, lijnen en gezondheid, voor de meesten hier spelen gezondheidsaspecten mee, voor mij iei ook. Nu niet meer zo maar wb man wel.
Maar dat je Kont je geen zorgen baart nu snap ik heel goed!

Pirata

Pirata

12-04-2017 om 09:42

ik ben niet weg

Ik ben niet weg maar ik stop met proberen af te vallen. Dus ik schrijf vast nog wel eens iets op.
Alleen vind ik momenteel mijn gewicht even totaal niet meer belangrijk, zeker niet vergeleken met mijn gezondheidstoestand. Me fit voelen en niet de hele tijd moe bijvoorbeeld. En dat kan ik nog even op orde houden met mijn medische dieet. Als ik dan dat dieet ook nog op zijn "slanks" moet doen, oei, dat trekt Bles niet...

blik

blik

12-04-2017 om 09:47

natuurlijk

Fijn dat je er nog bent!
Natuurlijk kun je niet én én.
Als je niet fit bent schiet het ook totaal niet op.
Ik hoop zo voor je dat het beter gaat! Helpt het dieet wat?

Marja

Marja

12-04-2017 om 12:22

Pirata

Sterkte, ik hoop dat je voedingsgewoontes helpen om je zolang mogelijk op de been te houden!

Pirata

Pirata

12-04-2017 om 12:36

Bedankt

Bedankt dames. Met mijn stapels pasta, zoutarm brood, mayonaise en veel water voel ik me in elk geval al een klein beetje minder vermoeid. En dan het allermooiste: de afhaalchinees hier begrijpt mijn dieet!

Hometrainer

Het draadje zakte nogal en raakte wat uit beeld. Ik hoop dat de meivakantie voor jullie een periode is om vaker een wandeling te maken of een fietstocht. Zelf start ik binnenkort op een hometrainer, advies van de fysiotherapeut in kader van revalidatie. Dat helpt ook goed tegen het vasthouden van vocht in de been waaraan ik geopereerd ben.
Gelukkig zijn die hometrainers ook te huur en betreft het maar een tijdelijke obstakel in huis.

Ik had verwacht vanzelf af te vallen na de operatie nu ik minder mobiel ben. Het klopt dat ik minder mobiel ben en minder in de kast duik. Maar het vocht in de been doet de weegschaal niet erg dalen. Grr.
Toch is de buik wat meer gaan hangen en besef ik dat buikoefeningen geen overbodige luxe is.
Ik kan niet wachten tot de fysio groen licht geeft voor het fietsen op de hometrainer. Ik ben wel klaar met de stevige bovenbenen. Helemaal nu het warmer weer gaat worden en een korte broek niet over het litteken schuurt. Weer een stimulans om op te letten wat ik eet.

Vesta

Vesta

24-04-2017 om 11:20

jojo of wel pasen is toch van invloed

Nou met pasen kwam er behoorlijk wat bij. Ik was ook ongesteld, dat is kilo 1, en ondanks weinig paaseitjes hadden we wel veel andere lekkere dingen en dat werd kilo 2. Maar ik ben niet boven de 70 uit gekomen, best te vreden dus.

Inmiddels weer terug naar 68,6. Dochter is er deze week niet, dat is moeilijk want dan heb ik niet de noodzaak om gezond te koken want waarom zou ik voor mezelf moeilijk gaan doen. Ik ben echt een gezelligheids eter.

Joeghei ik mag deze week weer gaan beginnen met sporten van de huisarts. Astma medicatie is weer opnieuw ingesteld en het lijkt zo waar te werken. Dat betekend dat mijn humeur waarschijnlijk ook beter wordt. Ik mag nog geen explosieve sporten doen of dingen in team verband omdat ik ook na 2 of 3 minuten gewoon moet kunnen stoppen als het ademhalen niet goed gaat. Ik ben tenslotte al vanaf begin oktober aan het kwakkelen dus de conditie is weg. Vanavond maar eens de hardloopschoenen uit het stof halen.

blik

blik

24-04-2017 om 22:42

fijn Vesta

dat je weer mag gaan sporten.
Ik mag sporten, van iedereen! Het lukt alleen helaas niet. Probeer weer af en toe hard te lopen maar het blijft pijn doen. (maar heeel langsaamaan wordt de pijn in z'n algemeenheid tóch minder, dus wie weet, ooit?)
Met lijnen gaat het mmhh, niet zo goed. Heb een lastige tijd achter de rug met veel stress, emotionele toestanden en weinig slaap. En dan wil het niet zo. Ik ben al blij dat eea enigzins stabiel blijft. Dus wel wat aangekomen maar niet al te veel. Ik heb zo mijn gezonde maaltijden maar snoep daarnaast ook genoeg.
Dit draadje komt weer als geroepen! Was me al aan het bedenken dat ik toch écht morgen weer serieus aan de slag wil!
Morgen nog één lijn-onverantwoorde maaltijd (beloofd ragout te maken) en dan weer wat strenger.
Ik vind momenteel alleen eten juist veel makkelijker dan in gezelschap. In m'n eentje eet ik een simpele salade oid. Juist voor gezelschap laat ik me verleiden maaltijden lekkerder te maken met allerlei ongezonds.

Vesta

Vesta

24-04-2017 om 23:00

salade is leuk

maar als ik die haal, dan haal ik ook even die zak chips en die rol koekjes en die gaan ook op of die gaan wel op en de salade niet.

blik

blik

24-04-2017 om 23:18

ha Vesta

Nu maak je me wel heel nieuwsgierig! Hoe en waar haal jij dan je -andere- eten?

Vesta

Vesta

24-04-2017 om 23:33

blik

je vraag is me niet heel duidelijk.

Ik haal veel van mijn boodschappen op de markt omdat ik dan geen verpakkingsafval krijg, neem dan zelf mijn bakjes en zakjes mee. Zorgt er gelijk voor dat je je aan je lijstje houd want voor iets anders heb ik dan weer geen bakje of zakje mee.
De rest haal ik bij de supermarkt waar ik zo ongeveer kruipend naar toe kan en die ook tot 8 uur open is elke dag.

Salades en zo haal ik uit mijn werk als ik geen zin heb om te koken. Of tijdens de training van dochter als ik haar daarna naar haar vader breng zodat ik zelf pas om 9 uur kan eten. Dan heb ik geen zin meer in die salade.

blik

blik

25-04-2017 om 00:02

haha

Omdat je zei dat je, als je een salade koopt, dan met de verleiding van die andere waar zit. Maar die verleiding is er altijd en overal, toch?
(tenminste, dat begin ik zelf wel te ervaren, dus misschien ben ik gewoon tegen mezelf aan het kletsen ik realiseer me dat ik mezelf best veel aan het beschermen ben tegen allerlei verleidingen. Terwijl nu tot me door begint te dringen dat verleidingen altijd weer opnieuw komen, en dat ik het intern moet gaan zoeken ipv extern. Open deur natuurlijk maar het dringt een beetje dieper door ofzo nu...

Vesta

Vesta

25-04-2017 om 07:14

mood

als ik op zaterdag met mijn lijstje, bakjes en zakjes boodschappen ga doen kan ik prima de verleiding weerstaan maar als ik moe ben, dochter mis, dan gaat het mis.

De supermarkt ansich is voor mij net het rekje snoep bij de kassa, vlak voor ik bij mijn gezonde maar ik moet er iets voor doen maaltijd thuis ben kom ik langs de supermarkt met al die makkelijke dingen.

Pirata

Pirata

25-04-2017 om 08:31

Die ragout

Lekker van genieten. En dan neem je toch een halve portie? Aangevuld met worteltjes, haha

Blik,

Als hardlopen pijn doet, heb je misschien meer baat bij een (huur)-hometrainer?

blik

blik

25-04-2017 om 10:36

halve portie

Ga ik nemen!
Flanagan, ik heb een hometrainer
Probleem blijft voor mij geen tijd...er zijn genoeg sporten die ik wrs wél kan doen.
Hardlopen vind ik geweldig maar ik heb ook een hond waar ik steeds mee moet wandelen, hardlopen kan ik natuurlijk met hond doen. De hond wordt niet zo blij van mij zien op een hometrainer..
Voor mij zou hardlopen dus ideaal zijn, de sport die ik nu structureel kan inplannen. Iets anders lukt echt niet, alleen maar incidenteel.
Ik beweeg wel steeds meer. Wandel meer en fiets ook meer, maar dat fietsen is meer functioneel, niet echt sporten. (en nee, heb helaas niet een hond waarmee ik kan fietsen)
Ik beweeg ook wel genoeg denk ik, voor gezondheid. Het is meer dat ik graag wil sporten en het mis.

De spiegel

Gisteren moest ik bij de fysio zo'n 5 meter in de richting van een grote spiegel lopen om op mijn houding te letten. Bah , wat was dat confronterend. Maar tegelijk ook weer stimulerend .

Pirata

Pirata

31-05-2017 om 10:01

ben er weer

Na het stoppen met aan mijn omvang werken, zag ik snel resulaat. Een paar kilo erbij volgens de weegschaal.... dat krijg je van al.die koolhydraten en vetten. En te weinig bewegen. Helaas bleek ik bloedarmoede en B12-gebrek te hebben, allebei niet goed voor je gestel. En de conditie.
Ik heb besloten om zodra ik energie heb, gewoon even te roeien. Al is het maar 5 minuutjes.

En ik heb weer even een soort vastendag vandaag. Dat werkte toch wel goed, alleen je moet er kennelijk wel eeuwig mee doorgaan wil het beklijven. Nu weer even op het rechte pad raken, maar niet fanatiek. Mijn andere gezondheidsdieet gaat voor. Maar als ze me straks kunnen rollen is dat ook niet jofel, vandaag weer even terug naar het vasten.

Hoe is het bij jullie?

Dalende

Minder hard dalend dan in de eerste maand ( 3,5 kilo). Daarna 2 mnd wat licht schommelend en in de afgelopen maand, mede door knieoperatie weer 3,5 kilo. Totaal 7 kilo. Geen megasucces maar ik ben er wel blij mee omdat dit zonder hoofdpijn of slapheid is bereikt.

Verder draag ik sinds 2 dagen een slotjes beugel, zodat ik liever niet dan wel eet. Een beugel schoonmaken is namelijk een heel gedoe. Het maakt mij wel bewust van het feit dat een mens best met minder eten de dag kan door komen.

Pirata

Pirata

01-06-2017 om 18:39

beugel

Die heb ik ook sinds 6 weken! Geloof me, ik krijg al het voedsel naar binnen gewerkt. Al dan niet fijngesneden. En dan ff een half uur prutsen tussen de draad. ☺

Haha,

Zo sportief als jij bent, zal het wel even duren voor iemand jou kan wegrollen --

Verder wordt meestel om 6 weken de beugel weer stevig aangedraaid. Daar vergaat de eetlust ook weer even een paar dagen mee. Je hoeft dus niiet te vasten want de eerstkomende bezoek aan de ortho doet dat vanzelf.

Vanavond stond er een salade op tafel. Ik moest de paprika en komkommer eruit halen en sabbelen op de olijven , grr. Zo krijgt bewust gezond afvallen een andere betekenis.

Pirata

Pirata

02-06-2017 om 08:56

blaadje sla

En daar dan een half uur op sabbelen, haha
Maar nee, binnen een paar dagen kon ik elke soort voedsel weer efficient wegmalen (linksachter zit geen beugel☺).
Na het strakker zetten was een groot bord pompoenrisotto geen enkel bezwaar voor mij
En NU staat mijn gebit al rechter dan ooit. Dus het werkt al, dat ijzerwerk.

Pirata

Pirata

02-06-2017 om 08:57

en....

Nu al weer een kleine kilo kwijt dankzij 2 halve dagen vasten.

Gevoelig puntje

Van de week bezocht ik mijn demente vader. Hij merkte op dat ik dikker was geworden. Huh, er waren juist 7 kilo's weg. Ik veronderstelde dat hij mij verwisselde met zijn slanke zus, want ja dementie. Maar dochterlief merkte achteraf op dat hij dus nog niets aan zijn ogen heeft want laten we wel wezen, maatje 40 is het nog niet.

Soms is je weegschaal je vriend. Vanochtend ook een halve kilo lichter dan gisteren, terwijl ik niet eens gevast hebt. Puur een oma bordje en veel drinken om de beugel etensresten vrij te spoelen.
Ik merk wel dat de wangen wat gaan invallen en het bh-bandje wat aangehaald moest worden. Enfin, de bovenbenen zullen met de tijd ook wel slinken.

blik

blik

02-06-2017 om 10:05

help

Ik was ook alweer aan het bedenken om dit draadje weer eens op te zoeken, heb het wel weer nodig!
Het gaat niet zo super met me laatste tijd en op dit gebied heb ik bijna alles laten vieren weer.
Ondertussen weet ik ook niet zo goed wat kip ei is.
Maakt ook niet uit, wil wel graag weer beginnen.
Rustig aan weer starten want ik voel me nog niet zo heel sterk, kleine stapjes en zien waar ik uitkom, hopelijk kan het roer dan weer om.
Fijn dat je er weer bent Pirata, gaat het beter?
Flanagan, jij gaat wel heel goed, mooi.

blik

blik

02-06-2017 om 23:49

Geinspireerd weer door jou Pirata! Vandaag soort van 'gevast', niet helemaal maar hee, kleine stapjes he!
Wil nu vooral weer even af van al die suiker. Ik kan daar niet mee omgaan, niet in matigen. Nu dus afkicken weer, vandaag iig gelukt maar oei wat was het moeilijk.

Pirata

Pirata

03-06-2017 om 09:08

Dat vasten, dat is kennelijk toch iets dat je moet volhoiden. Gelukkig is het af en toe.
Ik lijk weer stabieler te worden qua gezondheid, dus krijg weer ruimte in mijn hoofd voor mijn gewicht. En dan liever af en toe vasten dan elke dag dieeten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.