Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

blik

blik

21-10-2015 om 10:55

afvallen, wie ook?

Ik wil gewicht verliezen, ben hier nu zo'n twee weken mee bezig.
Iemand die daar ook mee bezig is of daar plannen voor heeft, en het leuk vindt tips en tricks of gewoon ervaringen uit te wisselen?


Ballon

Ballon

28-03-2017 om 13:49

okee

Okee, dan doe ik nog een beetje mee. Bedankt voor de steun

Vesta, op mij maakte je op de meeting zo'n écht slanke indruk! En best sportief volgens mij. Tenminste, volgens mij vergis ik me niet in de persoon.

Hier stagneert het sinds 2 weken. Met een verjaardag/feest vol eten waarbij ik wel wat mocht (want dichtbij familielid), inclusief taart, + een vergissing gisteravond (ik was alleen en maakte eten voor 2 personen en at alles op) schrok ik vanmorgen op de weegschaal.
Ik noem liever geen getal, maar het was even weer over een grens heen, terwijl het daarvoor meestal gestaag naar beneden ging (en soms met kleine pieken natuurlijk).

Een lieve vriendin die vanmorgen koffie kwam drinken bleef heel positief, zag al wat verschil in mijn gezicht en zei dat ik gewoon vanaf hier weer door kan gaan. En dat is natuurlijk ook waar.

zebra

zebra

28-03-2017 om 17:27

ups en downs

de ene keer weeg ik iets zwaarder dan de andere keer, val niet echt af nu. Maar ik beweeg veel en let nog steeds op mijn voeding dus dan komt het vast weer goed. Ik denk dat ik vocht vasthoud vanwege mijn cyclus.

Vesta

Vesta

28-03-2017 om 22:04

oops daar ging mijn nick

Ballon, ik weet wat ik wel en niet moet dragen, zullen we het daarop houden.
Je zult mij niet in een broek zien met smalle pijpen.
Wat ook goed werkt bij mij zijn pencil skirts of jurken met petticoats.

Sporten: de laatste poging dateert van 1 maart en ik ben nu nog aan het bijkomen: 3x acht minuten badmintonnen in een mix.
Maar wel al beter dan het ouder-kind toernooi van begin februari waarna ik echt soms bloed proefde in het slijm dat ik uit probeerde te hoesten.

Ik ben wel weer wat aan het wandelen. Vroeger sportte ik veel, 5-6x per week maar dat al jaren niet meer. Ik mis het heel erg maar ik strompel van blessure naar blessure. Zelfs met wandelen weet ik me te blesseren zodanig dat ik 2 maanden bij de fysio loop. Vervolgens kwam die, wat waarschijnlijk toch een longontsteking was, zware verkoudheid er achteraan. Maar ergens wil ik wel heel graag weer wat gaan hardlopen. Eerst maar eens wat conditie opbouwen.

blik

blik

31-03-2017 om 05:42

fijn Ballon!

Dat je blijft
Dat 'stagneren' daar was/ben ik zelf altijd blij mee.
Doel is wel afvallen maar graag ook blijvend, dus eetpatroon (langsaam) structureel veranderen. Af en toe stilstaan en evalueren past daar prima in.

Vesta, ik wil ook zo graag hardlopen. Mis het sporten ook en snap nu niet meer waarom ik jaren niet gesport heb. Ja geen tijd en puf maar als ik wel was blijven sporten wie weet had ik nu minder last van blessures/kwalen gehad. Ik had geen puf maar wel een lijf 'dat het deed'. Nu doet mijn lichaam niet meer mee! Probeer al bijna 2 jaar weer te sporten maar schiet niet op.
Zie het ook nog niet beter worden. Beweeg momenteel wel veel en dat geeft (te)veel pijn.
Hier gewicht heel klein beetje naar beneden, niet veel, maar zit weer beweging in.
Eten gaat redelijk goed. Vind winkelen wel lastig met al dat paasgoed, ben echt dol op chocolade.
Moet wel heel veel nee tegen mezelf zeggen!!

mirreke

mirreke

31-03-2017 om 18:17

Hier gaat het wel

Ik fiets veel meer en merk dat het me goed doet. Hardlopen schijnt juist helemaal niet zo goed te zijn voor je knieën en gewrichten... Ik probeer ook meer te skaten...

Qua afvallen weet ik het niet. Ik eet eigenlijk heel gezond, veel fruit en groente, vis, nauwelijks vlees... Ik beweeg meer, snoep momenteel eigenlijk helemaal niet, ook geen koek of frisdrank... Poeh, klinkt bijna saai.
Ja, salades, heerlijk! Daar kan ik echt van genieten.

Gewicht... volgens mij weer ongeveer een kilo minder in een week of 2...

Ballon

Ballon

31-03-2017 om 22:42

5 kg

In iets minder dan 3 maanden: 5 kg. Fijn. Ik hoop vooral dat ik dit eetpatroon zo kan volhouden. Niet tot ik op een acceptabel gewicht ben, maar gewoon...altijd.
Eigenlijk heeft een mens (zeker een met een vooral zittend beroep, maar sowieso) bijzonder weinig eten nodig. Volgens mij is het ook wel normaal / gezond om af en toe een knorrende maag te hebben. Maar liefst maar een half uurtje of zo. Niet meestal honger hebbend of zo: ik wil liever een beetje rustig afvallen.
Mijn volgende doel (onder 80) komt in zicht.

Vesta

Vesta

01-04-2017 om 00:06

Ballon

Dat is een heel goed resultaat. Het is er langzaam aangekomen en dan is het beter als het er ook langzaam afgaat, heb je de meeste kans dat het er ook af blijft.

Kleine doelen stellen helpt ook.

Top gedaan, op naar de 80.

Pirata

Pirata

01-04-2017 om 09:53

heel mooi

Goed bezig Ballon!!!
Hier heb ik me niet gewogen. Maar mijn strakke zomerjurkje vond ik best mooi staan gisteren.
Ik ben min of meer gedwongen door mijn medische dieet om meer koolhydraten te eten. Dus da's lastig qua gewicht. Ik neem wel bijna alles volkoren. Gelukkig houd ik van pasta en brood.

zebra

zebra

02-04-2017 om 10:35

mooi resultaat Ballon

5 kg in 3 maanden is hartstikke netjes!

Hier gaat het de ene dag beter dan de andere. Ik merk wel dat het me nu meer moeite kost om gezond te blijven eten (niet snoepen en koken zonder pakjes en zakjes) dan in die 1 1/2 week dat ik vrij was. Als ik moe ben na het werk, grijp ik toch makkelijker naar ongezonde dingen. Koken is niet mijn hobby maar als ik voldoende tijd heb, dan vind ik het niet erg en soms zelfs leuk om wat te experimenteren met diverse kruiden om een gerecht op smaak te brengen. Op zo'n moment haal ik daar dan wel voldoening uit vanwege het gezond bezig zijn.

zebra

zebra

02-04-2017 om 10:38

Pirata

dat is wel lastig inderdaad met dat koolhydraten moeten eten. Maar volkoren brood en pasta is dan een mooi en lekker alternatief. Ben er zelf ook dol op evenals onze zoon. Mijn man houdt niet van volkorenpasta helaas dus als we alledrie pasta eten, dan neem ik de vezelrijk variant, die ziet eruit als gewone pasta. Volkorenbrood eet hij nu wel overigens.

Pirata

Pirata

02-04-2017 om 11:02

Heb me inmiddels gewogen en ik ben bijgekomen sinds mijn laatste bezoek aan de dietist. De kinderen zeiden dat ik een dikke kont heb (altijd zo lief die schatjes).
Nu toch proberen een soort gezond dieet te nuttigen waarbij ik niet zwaarder word. Ik vind volkoren gelukkig lekker en de rest van het gezin ook. Die vezelrijk is een aardig alternatief.

blik

blik

03-04-2017 om 12:38

trots

op je Ballon! Aanhouder wint echt!

Voor jou weer zoeken Pirata, lijkt me lastig, ik vind brood en pasta véél te lekker.
Moet je echt koolhydraten of zit het meer in bijv vezels?
Ik zoek het nu veel in kleine hoeveelheden zaden en pitten etc. Heel erg lekker maar geen producten waar je je snel van overeet. Teveel lijnzaad in yoghurt wordt al heel snel smerig

Mirreke, een kilo in 2 weken is veeel. Ik weet hardlopen is niet zo goed voor je lijf, maar zoo ontzettend lekker! Mis het enorm.
We wonen niet bij elkaar in de buurt, anders konden we eens samen skaten Durf ik op mijn leeftijd echt niet alleen te doen hier, hier doet 'niemand' dat. Vroeger wel gedaan met een vriendin, zo leuk.

Eten gaat mwoa hier. Dagenlang supergezond, maar op moeilijke momenten (stress, niet door lijnen) zoek ik hele huis af en moet ik me inhouden niet een echte vreetbui te krijgen, al scheelt het niet veel. Het komt wat meer in mijn systeem om meer groente te eten/verwerken in maaltijden, al moet ik blijven opboksen tegen weerstand van partner en dochter.

Hoewel ik tóch niet snap dat partner niet afvalt. Want vziw eet hij toch redelijk gezond. Heel vaak salade of soep als lunch. Met wel een gezond broodje vaak erbij, maar toch. We eten niet echt heel verschillend nu, alleen schrap ik vaak de 'koolhydraten' en hij niet, maar zijn doorgaans volkoren/vezelrijke producten. Toch zit ik nu dan op gezond gewicht en hij verre van. Verschil is zo groot. Hij beweegt ook wel, fietst iedere dag en loopt met hond, wel niet echt sporten. Snoepen zie ik hem nauwelijks tot niet doen. (zegt niet alles maar toch) Hij drinkt ook alleen water koffie thee zonder iets, sporadisch wijn of een smoothie. Snacken doen we momenteel helemaal niet aan, tussendoor eet hij een nootje of fruit.
Misschien is het zijn temperament, is vrij 'rustig aan'. Ik storm door het huis en hij doet alles op zijn gemak. Hij verbruikt wrs veel minder. Daarentegen slaapt hij weer veel beter en heeft minder stress, ook goed voor de lijn.
Ik blijf het lastig vinden, wil me er niet mee bemoeien, maar ben ook bang voor allerlei somatische toestanden als hij niet afvalt.

Vesta

Vesta

03-04-2017 om 12:51

blik

is je partner hele dagen thuis?

Ken je dat programma op TLC: Secret eaters. Daar blijken mensen toch heel veel meer te eten dan ze zelf denken/toegeven.
Zou dat aan de hand kunnen zijn.

blik

blik

03-04-2017 om 14:57

weet het niet

Partner werkt fulltime. We werken wel nogal eens langs elkaar heen, waardoor ik niet altijd goed zicht op zijn eten heb
Partner is nogal eerlijk van aard en een enorme sloddervos, vroeger vond ik overal verpakkingen, drop in auto etc. De laatste maanden niet meer. Als ik hem vraag hoe het gaat dan klinkt het prima hoe hij eet, maar ik vraag dat natuurlijk niet te vaak. Klinkt alsof hij de taart op werk afslaat en om zichzelf te beschermen de bedrijfskantine mijdt, maar of dat altijd is weet ik niet.
Ik ben zelf wel altijd een secret eter geweest. Tenminste wb snoepen, smaakt me niet in gezelschap! De laatste tijd stiekum om huisgenoten niet te verleiden, maar ik snoep ook echt het liefst alleen, weet niet wat dat is.
Nu ik dit schrijf vind ik het toch wel wat vreemd, hij eet toch vrij gewoon nu en toch zo zwaar, mmh, ga hem toch maar eens uitvragen.

blik

blik

03-04-2017 om 14:59

ik bedoel

niet gek dat hij, net als ik, zo zwaar is geworden. Afgezien van snoepen dat we meer deden dan we dachten ook vaak feestjes, uiteten, afhaal. Dat is momenteel allang minimaal.

blik

blik

04-04-2017 om 08:32

haa

Hier 66 nu, schot in, doe er niet eens écht wat aan. Beperk alleen sterk snoepen/ongezond voer.
Maar gezond (vziw) voer daar eet ik zoveel van als ik wil..
Volgens mij kwam ik vorig jaar (volgens mij precies een jaar zelfs) ook precies op dit gewicht. (en toen omhoog)
Valt wel wat tegen! Afvallen gaat zo langsaam of tijd veel te snel..
Maar ben ook blij met de redelijke stabilisatie wel. Hoewel partner ook stabiel bleef, minder oke.
Dus ik ben van plan toch wat serieuzer aan de slag te gaan, vooral voor partner.
Ik denk toch vasten weer starten.
(met hem gepraat en niet veel wijzer gekomen, blijft wat vaag maar lijkt wel zijn best te doen. Wil zelf meer gaan bewegen nu)
Ga dadelijk inkopen doen! Niks meer in huis en partner nam daarom brood mee naar werk.

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

06-04-2017 om 21:28

Ik doe mee!

Hoi ik doe mee. Ben trouwens al een tijdje op mijn eentje bezig. Ik heb al een week of 2 alle zoetigheid geschrapt en ben heel bewust met mijn voeding bezig. Ik ben vegetariër, maar ik eet wel vis en gebruik ook wel producten van dierlijke afkomst zoals kaas, melk en eieren en zo. Af en toe wat vis of tofu met een berg groenten, zo doe ik het. Als tussendoortjes eet ik alleen maar fruit. Ik hoop een kilo of 5 af te vallen in de komende 4 maanden. Ik voel al dat mijn broeken wat minder strak beginnen zitten, maar op de weegschaal zie ik nog niet veel verandering.... Wij zijn vast van plan om binnen een half jaar of zo te proberen om weer zwanger te worden, dus dan wil ik wel in topvorm zijn.

Ballon

Ballon

06-04-2017 om 22:47

klinkt goed

Dat klinkt goed Rosemarije. En precies zoals ik afval (wij eten ook vegetarisch, tenminste thuis vrijwel altijd). Geen zoet/ koekjes, tussendoortjes vervangen voor fruit.
Zelf weeg ik mij iedere ochtend. Opstaan, plassen, wegen, getal opschrijven en dan de rest. Het voordeel daarvan vind ik dat als het even 400 gram meer is, je weet: o ja, gisteren een wat zout gerecht, of: onduidelijk, nou ja morgen is het dan misschien weer goed. Of: ja, bijna ongesteld, ik hou vocht vast.
Soms is het ook ineens 500 gram minder.

Als het je lukt om geen tussendoortjes meer te eten, gaan die kilo's er vast wel af. Behalve natuurlijk als je maaltijden ondertussen stiekem groter worden
Ik lunch soms met een soepje (wel te zout, maar goed, 3x per week kan denk ik wel) maar in ieder geval ook met groente erbij. Stuk komkommer en wat mini-tomaatjes, soms wat paprika. In totaal vult zo'n lunch dan best wel en dan houd ik het prima uit tot 16 uur of 16.30 (banaan/mandarijn). Als ik erg veel honger heb voor het eten mag ik wel een handje ongezouten noten.

Ik zit op 5,5, kilo (maar moet nog meer dan 15).

blik

blik

07-04-2017 om 14:51

knap

dat niet-snoepen, lukt mij dus niet! (helemaal)
Desondaks is weegschaal toch lief voor me, en gaat gewicht ietsie omlaag.
Bij jou dus ook (grote!) beweging Ballon!
Kijk toch wat je al hebt bereikt, en niet zo naar wat nog moet! Er moet ook helemaal niks he!
Je -wil- gewoon iets en als je daar echt voor gaat dan gaat je dat lukken.
Hier gebeurt wel wat, met partner. Begint gemotiveerder te raken. Durfde zelfs een dag zijn brood te laten staan en was blij verrast dat hij geen honger had. Wordt nog wel wat misschien!

Ballon

Ballon

07-04-2017 om 15:36

dat is waar

Ook knap van jullie, Blik & Blikman (Blikopener?)!

Vanmorgen ineens nog 500 gram minder, vreemd. Dan zit ik al op 6 kg, maar kan tijdelijk zijn. In principe kijk ik inderdaad niet teveel naar wat nog 'moet' - je hebt helemaal gelijk: ik moet niets! En ik moet ook niet te ver vooruit kijken. Dan is er ook meer kans dat het doel niet behaald wordt of dat het een jojo-verhaal wordt.

Het is wel zo dat ik op de app waarop ik het bijhoud verschillende profielen kan maken en daarop heb ik bewust kleine doelen gezet. Mijn eerste profiel was: BMI onder de 30. Want obesitas vond ik wel heel ernstig. Dat doel is gelukt.
Mijn volgende doel is: onder de 80.
Dat is nog 600 gram.

Oei, heb ik toch mijn gewicht verraden.

Geen tot weinig paaseitjes

Leuk te lezen hoe goed anderen bezig zijn. Zelf ben ik net geopereerd en moet ik met krukken lopen. Dat ontneemt mj de lust om door de keuken een ronde te doen. Het met krukken lopen gaat ook wat moeilijk met iets lekkers in je handen. Ik heb nog niet op een weegschaal gestaan want dan moet ik twee trappen lopen. De gedachte 'wat er niet in gaat, komt er niet bij' mag over een aantal dagen zijn vruchten afwerpen.

Ik merk ook dat het oma-bordje ( half portie avondeten) positief werkt. Ik krijg minder hongergevoel. De maag is waarschijnlijk wat gekrompen.

Ik ben wel trots dat ik dit jaar beduidend minder paaseitjes eet dan voorheen. Eerlijk gezegd vind ik ze helemaal niet zo lekker meer als vroeger. Ik besef dat ik vroeger snoepte zonder bewust te zijn van of ik het wel echt lekker vond.. Hebben jullie dat ook? Die bewustheid van wat je proeft en dingen minder lekker vinden dan voorheen?

En Ballon, die 600 is er zo af. probeer ook eens de oma-bordjes.

Vesta

Vesta

08-04-2017 om 16:59

oma bordje

ja, dat werkt ook. Nu ik bewust maar 1x op schep merk ik het verschil ook. Ook meer tijd tussen hoofdgerecht en toetje maakt dat het toetje vaak gewoon blijft staan.

Ik woog vanmorgen 68.3 Ik heb nog geen paaseitjes op. De meeste hebben alufolie erom en dat wil ik niet in huis hebben. Mijn geen verpakkingen challenge werkt dus ook door in wat ik eet.

Ballon waarom zou soep te zout zijn? Je kunt ook prima wat minder boullionblokjes of poeder gebruiken en dan wat meer kruiden en smaakmakers toevoegen. Ik gebruik ongeveer 1 blokje op 1 liter water, dan valt het zout gehalte wel mee.
Soep is idd erg lekker. Wij eten het elke woensdag ivm trainen en dan neem donderdags de rest mee naar mijn werk. Gelukkig wordt dochters soepassortiment groter dus heb ik ook meer variatie.

blik

blik

08-04-2017 om 23:54

paaseitjes niet

Nee, wij hebben nooit meer zomaar lekkers in huis, dus ook geen paaseitjes.
Dochter wil wel dat ik ze nog verstop met pasen, dus dan wordt het wel moeilijk.
Nee, eet hier wel nog chocolade momenteel maar koop dan echt de chocolade die ik het lekkerst vind en eet die meteen (zelfde dag) op.
Zelfde geldt voor andere gezinsleden: iedereen kan me vragen iets specifieks mee te nemen uit winkel maar zonder vraag koop ik niks meer. Vroeger deed ik dat wel geregeld, iets lekkers in huis halen. Nu is iedereen hier bezig met gezonder eten en vindt iedereen het fijner dat er niets makkelijk te pakken ligt. Voor mij ideaal, vaak krijg ik toch wel zin in iets lekkers en dan is er niks, moet ik een alternatief verzinnen en uiteraard is dat even goed.
Minder opscheppen lukt me niet zo goed we scheppen wel vaker nu in keuken op, voorheen kwamen de pannen op tafel en dit scheelt. Maar pak eigenlijk gewoon een vol bord. Probeer wel de tweede keer een half bord te nemen, vroeger was dat ook een hele en dan vaak nog wat....
Ik let sowieso niet echt op hoeveelheden, kijk wel naar wát ik eet en kook. Probeer zo gezond mogelijk te koken dan maakt veel eten niet zo heel veel uit.

Blik...

Ook als je gezond eet bevatten 2 volle borden eten precies het dubbele aan calorieën als 1 vol bord. Hoeveel je per maaltijd naar binnen schuift is echt ook voor een groot deel gewenning. Volgens mij valt daar nog heel wat winst te halen! ( en neem anders een kleinere maat bord. En kleiner bestek. Kun je nog steeds 2 volle borden eten duurt het net zo lang, maar eet je echt minder...)

Ingrid

Rosemarije Disselhorst

Rosemarije Disselhorst

09-04-2017 om 12:12

De knop omdraaien

Het laten van die tussendoortjes is eigenlijk gewoon die knop in je hoofd omdraaien. Ik heb een periode gehad in mijn leven dat ik echt niet van chocolade en koekjes kon afblijven en hetzelfde met chips. Het gaat er vooral om dat je je manier van leven aanpast. Haal geen zoetigheden of chips meer in huis en als je een hongertje voelt opkomen, neem dan een stuk fruit. Een sinaasappel vind ik een gedoe om zomaar even tussendoor te eten want daar worden je handen zo vies van, van een appel is het net alsof ik meer honger krijg, dus ik hou het voor het ogenblik bij bananen. Een banaan eet je makkelijk op en geeft je ook een gevuld gevoel. Groot probleem bij het afvallen deze week: eergisteren heeft mijn weegschaal het begeven... voorlopig eventjes op het gevoel af dus :p

blik

blik

09-04-2017 om 13:11

dat is wel veel

Ik wil niet alles op de kop gooien! (meteen)
Ik rook al niet meer, probeer van alle (zoete) verleidingen af te blijven, eet mega gezond voor mijn doen, nauwelijks tussendoortjes (en als dan gezond meestal) en bén al van 2+ borden naar 1,5 bord gegaan...
Eerst dit maar eens vasthouden/volhouden. Mocht het echt stagneren en ik wil toch nog afvallen kan ik altijd nog minder gaan eten.
Wil wel deze week weer vastendieet starten. Maar meer voor partner. Voor mezelf zouden nog wat kilootjes eraf leuk zijn. Maar de echte noodzaak voel ik niet meer sinds ik een gezonde bmi heb.

Blik ..

Prima toch? Petje af!

Ik volg dit draadje eigenlijk helemaal niet. Scrolldecalleen toevallig langs en las jouw opmerking dat 'hoeveel je at' eigenlijk niet zo belangrijk was...en dat triggerde mijn reactie.

Ik denk dat het idd veeeeeel belangrijker is dat je jezelf structureel een gezond(er) eetpatroon aanleert....maar houd gewoon in gedachten dat je los daarvan vast nog wel iet meer kunt bereiken (als je dat wilt) door een beetje te minderen....zeker als je nu best veel eet...

Geniet van je gezonde BMI!

Ingrid

blik

blik

09-04-2017 om 14:27

snap ut

Ingrid, je hebt natuurlijk ook gelijk
Dankjewel!

Ballon

Ballon

09-04-2017 om 19:15

nee, niet zoveel tegelijk

Nee hoor, ik blijf ook nog een tijdje 1,5 bord nemen. Ik vind dat ik al helemaal niet langzaam afval (6 kg in 3 maanden) en als het de hele tijd afzien wordt, zou ik het nog opgeven.
Als ik gewoon zo doorga: een heel klein beetje minder lunch, een heel klein beetje minder avondeten, en daarnaast (het belangrijkste) geheel geen koek en snoep meer (soms vervangen door fruit) ben ik over 1 of 1,5 week nog 600 gram kwijt.
Ik hoor ook altijd dat je niet te snel af moet vallen.

Wat ik bedoel met: soep is (te) zout: thuis eten wij niet erg veel zout en als ik zelf soep maak is dat ook binnen proportie, maar op mijn werk wil ik graag naast mijn brood wat soep. En dat is dan een mini-pakje soep. Die zijn erg zout.

Waar ik wel mee zit, echt best erg, is mijn lelijke en dikke buik. Daar word ik in verhouding het dikst. Het is zo'n spekkige zak....zo hangerig.
Misschien tijd om buikspieroefeningen te gaan doen?

Vesta

Vesta

09-04-2017 om 19:50

soep meenemen

Ik neem zelf mijn zelfgemaakte soep mee. 's morgens warm ik dat even op en dan gaat het in mijn thermospot: https://www.kookpunt.nl/blackblum-thermopot/nl/product/10399/
Bij de lunch is ie dan nog helemaal heet.

Die cup-a-Salts zijn erg zout idd.

Het duurt best lang voor je huid zich aangepast heeft aan je nieuwe gewicht, zeker als je wat meer afvalt. Misschien kan zwemmen helpen? Dat vind ik stukken leuker dan kale buikspieroefeningen. Lekker baantjes trekken in een niet te langzaam tempo. Maar dan moet je wel een zwembad in de buurt hebben met schappelijke openingstijden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.