Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marjolein

Marjolein

19-08-2014 om 14:04

Afvallen 2014

Hallo! Zijn jullie daar nog?
Of zijn jullie allemaal het verloren gewicht nog steeds kwijt en hoeft het niet meer?
Ben benieuwd!


Marjolein

Marjolein

19-08-2014 om 14:15

Weer gestart

Door een knie blessure ben ik op de bank beland in februari. Prognose was 3 maanden herstel. Ik dacht daarna kan ik weer lekker trainen, dat komt goed. Inmiddels ben ik 6 maanden verder en eigenlijk mag ik niet klagen, ik kan weer wandelen en voorzichtig fietsen.

Het laatste jaar ben ik aangekomen (vooral het laatste half jaar) en ik heb afgelopen weekend de knop omgezet; afwachten tot ik weer kan trainen laat ik los. Ik revalideer wel, dat is hard werken, maar voorlopig zit calorieën verbranden er gewoon nauwelijks in. Dus tussendoortjes laten staan, gezond eten, kortom afvallen.... Eerste doel is 5 kilo eraf.
Ik zou wel 12 willen maar ik probeer het haalbaar en verstandig, geleidelijk aan te doen. Ben erg bang voor een jojo-effect.

Hoe is het met jullie?

Juno

Juno

19-08-2014 om 15:10

Ik weet niet meer omder welke naam ik meeschreef

Maar ik ben weer begonnen met gezond eten. Ik was weer erg geschrokken van foto's, in mijn hoofd ben ik slanker. Ben een tijdje terug erg ziek geweest en toen heeft alles even stil gelegen. Doordeweeks eet ik geen toegevoegde suikers, en ik heb mijn best al flinke groente-inname nog verder omhoog gegooid. Als straks de kinderen naar school zijn ga ik weer beginnen met 5:2, al doe ik dat meer voor mijn gezondheid dan voor het neveneffect dat afvallen heet. Met een beetje geluk heb ik dan minder medicijnen nodig, dat zou wel heel fijn zijn. Ik weet niet hoeveel ik af wil vallen, mijn gewicht heeft altijd flink gefluctueerd. Als ik een getal moet noemen kom ik op een kilo of 15.

redelijk in balans

Afgelopen jaar redelijk in balans gebleven. Vorig jaar om deze tijd woog ik 67.
Hele jaar door zwevend tussen 65,5 en 68,5 mag ik niet klagen!
Het is nu al een paar jaar zo, max is 68,5. Het wordt echt geen 78 meer (zoals het was in maart 2012)!

Niettemin blijf ik opletten.
We eten 'savonds van de ontbijtborden. Je schept daardoor echt vanzelf minder op! Ik eet wel brood want daar hou ik van, maar geen 4 boterhammen meer tussen de middag. Het is nu 2 boterhammen en een bak magere yoghurt. We eten al 2 jaar veel minder kant en klare potjes saus, we maken sauzen makkelijk zelf, eten veel groenten.

Ik drink nog steeds veel te weinig. En ik heb nog steeds mijn snaaineigingen maar goed, ik vind het redelijk in balans.

juno

wat is 5:2

Juno

Juno

20-08-2014 om 22:38

Geerke

http://www.dailymotion.com/video/xvdbtt_eat-fast-live-longer-hd_shortfilms
De documentaire met de onderbouwing. Kort gezegd komt het er op neer dat het gezonder voor je is om minder te eten en dagelijks op ik meen 1500 Kcal uit te komen. Omdat de geest wel gewillig is maar het vlees zwak kan je hetzelfde effect bereiken door twee niet opeenvolgende dagen te vasten of maximaal ik meen 500 Kcal te eten.
Voordeel: je neemt minder voeding tot je, het is makkelijk vol te houden want de volgende dag eet je weer gewoon, het effect van minder eten heeft nog de volgende dag invloed op dat wat je kiest om te eten én je kan met dagen schuiven als je dat wil zodat het ook sociaal geen probleem hoeft te zijn.
Vijf dagen eten, twee dagen vasten. Eat, fast, live longer, niet te verwarren met het vastendieet. Ik vind de documenaires van Michael Mosley altijd érg leuk. Ik heb deze best een tijd geleden gezien maar volgens mij heb ik de principes aardig onthouden.
Goed hoor, dat je zo stabiel bent. Ikzelf heb een aantal vaste cijfers. Nu al heel lang 83. Als ik aankom, val ik vrij eenvoudig af tot dit gewicht. Mijn volgende gewicht is 76. Ik miet dus echt flink doorzetten om een ander gewicht te bekomen en vast te houden.

juno

Dank je!
Ik vind het een interessant experiment, op mijn werk is het lastig dan is er zoveel lekkers altijd.... vrije dagen gaan oke.

Marjolein

Marjolein

23-08-2014 om 11:43

5 : 2

Juno, dankjewel voor de link!
Ik heb net gekeken, wat een interessante documentaire.

zebra

zebra

24-08-2014 om 11:17

afvallen gaat lastig

een paar jaar geleden viel ik vrij makkelijk af door alleen op mijn voeding te letten. Sinds eind vorig jaar lukt het me niet echt om gewicht kwijt te raken, kwam in korte tijd zelfs 5 kg aan (begin van de overgang misschien?) en die kilo's zijn er nog steeds niet af.

Deze week begin ik weer met sporten in een sportschool, de afgelopen 3 maanden bleef het alleen bij wandelen. Verder let ik ook nog steeds op mijn voeding.

zebra

zebra

24-08-2014 om 19:21

fit - slank

kent iemand dit programma toevallig? Ik heb gelezen dat je dit kunt volgen bij de sportschool waar ik vanaf deze week heen wil gaan.

Ik let nu al goed op mijn voeding dus ben niet van plan om gelijk na aanvang van het sporten met die programma te starten, ook al vanwege de extra kosten. Misschien dat de milon cirkel in combinatie met gezondere voeding ook al zijn vruchten zal afwerpen.

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 08:24

eerste week

Ondanks een etentje en een verjaardag deze eerste week 1 kilo eraf. Prima en door....

Ik heb een gratis app myfitnesspal en daarin hou ik bij wat ik eet en wat ik beweeg. Ik vind het wel leuk om bij te houden. Het werkt bij mij toch afremmend als ik het moet noteren/invoeren.
Het is wel gebruiksvriendelijk, want je kunt zelfs de barcode scannen met je smartphone en veel producten worden dan al herkend.
Het aantal calorieën dat wordt verbrand bij bewegen is wel aan de optimistische kant, vind ik.

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 08:39

Zebra: wandelen - milon cirkel

Ik kom niet verder dan wandelen en voorzichtig een stukje fietsen.
En in de sportschool doe ik naast de fysio oefeningen wat ik wel kan.
Maar daardoor verbruik ik maar weinig calorieën en dat is best frustrerend. Het is echt bewegen voor de gezondheid, maar afvallen doe je er niet van. (i.t.t. hardlopen wat ik eerst graag deed)
Wel fijn om te voelen dat je sterker en fitter wordt, meer zit er voorlopig niet in.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaring met de milon cirkel.
Hoe vaak ga jij dat doen?
Ik denk dat het wel verschil zal maken ten opzichte van het wandelen wat je eerst deed. Veel succes, ik ben benieuwd hoe het bevalt!

Marjolein

Marjolein

25-08-2014 om 08:41

Geerke

Wat goed dat je zo constant op gewicht bent gebleven!

zebra

zebra

25-08-2014 om 13:07

Marjolein

as woensdagochtend ga ik voor de intake, de apparatuur wordt dan ingesteld en dat komt dan op een chippas te staan. Ik moet dan 1 rondje doen en de keer erna 2 rondjes.

Je kunt volstaan met 2 keer per 10 dagen maar 2 keer per week kan ook en dat ben ik dan ook van plan. Het is op fiets afstand van ons huis dus dat moet te doen zijn.

Jammer dat je zelf niet meer kunt hardlopen, zit dat er in de toekomst weer wel in of is het nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen?

zebra

zebra

27-08-2014 om 12:14

intake gehad

op de weegschaal gestaan, oei, vragenlijst ingevuld en daarna werden de toestellen een voor een op mijn conditie, lengte ed ingesteld. Heb dit keer 1 rondje gedaan, vrijdag worden het 2 rondjes.

Het ging op zich prima maar een aantal toestellen was wennen, toch wat anders dan bij de vorige sportschool. Het fijne is dat je binnen 35 minuten helemaal klaar bent met je training. Daarna kun je nog iets drinken en eventueel douchen (dat doe ik liever thuis overigens)

Marjolein

Marjolein

28-08-2014 om 18:07

Goed hoor, de kop is er af!

Ik ben benieuwd hoe het bevalt!
35 minuten is wel kort, toch?

Ik weet wel dat mijn rondje vrij lang is, want ik doen én mijn fysio oefeningen voor mijn knie én de oefeningen van de sportschool voor mijn bovenlijf. En ik begin met een kwartiertje op de "fiets" om warm te worden. Meestal ben ik wel ruim een uur bezig. Omdat het vooral lichte krachtoefeningen en coördinatie oefeningen zijn, val ik er geen gram van af...
Ik hoop straks voorzichtig wat crosstraining op te kunnen pakken.

Maar ik ben heel benieuwd wat je doet in dat rondje van 25 minuten. Kun je wat oefeningen/toestellen beschrijven?

zebra

zebra

29-08-2014 om 14:00

Marjolein

ik weet niet meer zo goed welke toestellen er allemaal waren, wel dat er een fiets en een crosstrainer bij zaten. Verder toestellen voor de buik, rug, benen, armen. De fiets en crosstrainer duren 4 minuten per ronde, de andere toestellen 1 minuut.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

29-08-2014 om 21:59

Verhuizing

We gaan dit draadje maandag verhuizen naar 'Gezondheid'.

Met vriendelijke groet,

Forumbeheer Ouders Online

Snoeperd

Snoeperd

31-08-2014 om 14:26

2,5 kilo in een week

Hoewel mensen mij voor gek verklaren dat ik vind dat ik moet afvallen, heb ik toch afgelopen week een poging gedaan. Ooit woog ik tegen de 80 kilo (1.75 meter), na mijn echtscheiding 15 kilo eraf van alle stress en toen heb ik me voorgenomen nooooooit meer zwaarder dan 70 te wegen.

Toen de weegschaal een week geleden gevaarlijk dichtbij die bewuste 70 kilo kwam, heb ik me voor het eerst in mijn leven eens verdiept in een calorieendieet. Ik eet nu sinds een week 6 kleinere maaltijden per dag (zo'n 1200 calorieen) en snoep uiteraard niet meer tussendoor. Resultaat (ik ga vanaf morgen weer 'normaal' eten): 2 1/2 kilo eraf. Valt me alles mee; ik ben 50 jaar en weet de vetrolletjes die boven mijn broek uitpuilden aan de beginnende overgang

Marjolein

Marjolein

31-08-2014 om 16:03

Snoeperd

Fijn dat er 2,5 kilo af is.

Maar: Nu begint het pas. Eraf is meestal wel te doen.
Het probleem is het eraf houden.

2,5 kilo is erg veel in 1 week, het zou kunnen dat je lichaam op spaarstand staat en dat er extra snel weer bij komt. Ik hoop het niet voor jou, maar dit komt voor en heet het zogenaamde jojo effect.

Snoeperd

Snoeperd

31-08-2014 om 16:46

Marjolein

Dat gaat wel lukken. Zoals mijn naam al aangeeft: ik ben een snoeper. Er zijn weken dat er dagelijks een reep melkchocola doorheen gaat. Ik ben er ook achter hoeveel calorieen er in een Snickers zit en ben me rot geschrokken! Als ik de tussen'maaltijden' in de vorm van magere yoghurt met fruit en magere kwark met fruit erin hou, heb ik al heel wat gewonnen.

zebra

zebra

01-09-2014 om 16:54

na een aantal dagen zondigen

met chips, koek en wat snoep (had al een aantal weken niks meer van dit soort spul gegeten), ben ik nu weer met frisse moed verder gegaan met het afvallen. Althans het kiezen van gezondere produkten want afvallen lukt nog steeds niet echt, hooguit een halve kg eraf die er dan naderhand weer bij komt. Levert een hoop frustraties op maar meer dan mijn best kan ik niet doen.

Heb voor deze week ruim voldoende beweegmomenten ingepland: 2 keer wandelen (samen met iemand anders) en 2 keer milon cirkel.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2014 om 18:56

Nou...

van de 20 kilo die ik kwijt was, zit er helaas weer 5 aan. Ik probeer wel heel erg om het niet nog verder op te laten lopen, want dat is wel erg zonde van de moeite die ik ervoor gedaan heb. Bovendien heb ik kleinere maten gekocht, waar ik uiteraard in wil blijven passen.

zebra

zebra

01-09-2014 om 21:03

zou het kunnen

dat het (tijdelijk) niet afvallen te maken heeft met de overgang? Een paar jaar geleden viel ik in 3 maanden zo'n 5 kg af door alleen al op mijn voeding te letten, sporten deed ik niet. Vorig jaar begon ik met sporten, viel in het begin ook nog af maar dat stopte in oktober. Daarna stond ik stil in gewicht om vervolgens in korte tijd 5 kg aan te komen. Die zijn er tot de dag van vandaag nog steeds niet af terwijl ik in het algemeen toch op mijn voeding let. Baal er enorm van!

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2014 om 01:26

Zou zomaar kunnen

Tijdens de overgang blijft er wel meer vet rond je taille zitten, dus het kan best zijn dat het daarom lastiger is geworden. Ik heb de menopauze in juni zo'n beetje gehad en ben daarvoor dus een jaar niet ongesteld geweest. Nu ik erover nadenk is de klad erin gekomen vanaf het moment dat de menstruatie gestopt is. Ik probeer nu vooral niet meer aan te komen, afvallen lukt amper.

zebra

zebra

02-09-2014 om 12:27

kaaskopje

mijn menstruatie is nog wel regelmatig tot nu toe maar dus wel ineens 5 kg erbij in korte tijd mét idd de zwembandjes. En ik probeer nu in elk geval om stabiel te blijven, in de hoop dat het afvallen ooit weer lukt.

zebra

zebra

08-09-2014 om 11:11

stand van zaken

de ene keer lijkt het goed te gaan met mijn gewicht om een aantal dagen erna weer zwaarder te wegen, erg lastig! Ik focus me nu vooral om het fitter worden door voldoende te bewegen en op mijn voeding te blijven letten, al zondig ik soms wel zoals bij een etentje buiten de deur.

De milon cirkel bevalt me prima, zelfs na 4 keer sporten was op een schema (inloggen) te zien dat mijn conditie al wat verbeterd is en ook waar nog aan gewerkt moet worden. Dat zorgt er wel voor dat ik gemotiveerd ben om hiermee door te gaan.

Marjolein

Marjolein

09-09-2014 om 06:48

gemotiveerd

Zebra, fijn dat het zo goed bevalt en dat je gemotiveerd bent om ermee door te gaan. Dat is natuurlijk het motto van afvallen: Vooral doorgaan En fijn om vooruitgang te zien toch?

Deze week 2 ons eraf, en dat is prima omdat ik twee dagen in een hotel heb gezeten met mijn werk. Hoe is het bij jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 13:44

Het is een strijd haha

Ik lach er maar een beetje om. Als ik echt af wil vallen moet ik me momenteel al het lekkers ontzeggen en dat vind ik wel wat erg kleurloos. Ik probeer maar zoveel mogelijk niet aan te komen, dat is al moeilijk genoeg. Waar ik voor moet waken is dat ik mijn grenzen weer oprek. Ach, dat gewicht is eigenlijk ook nog wel goed.... Nee! Ik wil niet terug naar af.

beetje dik is juist gezonder

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/3732763/2014/08/31/Stop-de-strijd-tegen-dikkerds.dhtml

"Dik zijn is ongezond en dikkerds zijn zondaars, zo leert het evangelie van de BMI (Body Mass Index). Maar dik en gezond gaan juist vaak samen, betoogt sociologe Abigail Saguy."

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2014 om 16:22

Ja dat begreep ik ook

De BMI schijnen we echt los te moeten laten en slank is niet persé beter. Maar ik voel me wel beter bij minder kilo's heb ik gemerkt. Met 15 kilo minder lig ik toch iets minder amechtig over de trapreling dan voorheen En ik vind het ook wel fijn om er wat slanker uit te zien en een maatje minder te kunnen kopen. Het is dus een beetje beter-voelen en een stukje ijdelheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.