Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

02-01-2019 om 08:57

2019 Afvallen wie ook? (3)


Hangkous

Hangkous

03-03-2019 om 08:15

Gewicht van voor mijn huwelijk

Dat is inmiddels in zicht. Nog 100 g te gaan. In de maanden voorafgaand aan mijn trouwdag moest ik ineens over op een ander epilepticum dat berekend werd naar aantal kg lichaamsgewicht. Ik woog toen 62,5 kg. Afgelopen vrijdag woog ik 62,6 dus ik kom in de buurt.
Heb alleen 22 jaar en 2 kinderen verder wel een heel ander postuur dan toen. Wat centimeters van mijn ruggewervels kwijt maar wel dezelfde buikinhoud dus dat buikje blijft een beetje. Pas dus niet meer in mijn trouwjurk.
Als kind, puber en jongvolwassene had ik altijd ondergewicht. Eenmaal in een baan in de grootkeuken van een ziekenhuis en een stabiele relatie at ik regelmatig "buiten de deur", kwan ik diverse kilo's aan en vond ik 62,5 kilo best wel zwaar, nu denk ik 62, 5 wat ben ik mooi slank!

Emmawee

Emmawee

03-03-2019 om 10:03

Kaaskopje

Ik denk ook dat het sowieso goed is om in beweging te zijn en blijven en dat je je er prettig bij moet blijven voelen. Dat heb ik ook altijd wel gedaan. Veel fietsen en lopen, beetje tuinieren.
Iets anders is dat het ook goed is om je spieren echt te trainen, zodat de spiermassa niet afneemt, liever toeneemt. Daar had ik nooit zoveel zin in. Ik ben geen sportliefhebber. Met Fit20 ging dat wel heel goed, elke week 20 minuten heel gericht trainen. Dat vond ik erg fijn. En het past helemaal bij die theorie dat je beter kort en intensief kunt trainen. Maar blijkt dus niet de juiste aanpak te zijn. Ik moet het meer spreiden. Ik heb ook hersteltijd nodig tussen de oefeningen en ik moet mijn tempo aanpassen aan mijn hartslag. Dat begin ik nu te leren. Ik herken wat je zegt, die grote verschillen per keer. Verder vind ik het ronduit saai, dat gedoe in zo'n sportschool. Maar ja, ze hebben er.zulke handige spullen...

Het blijft lastig hè, afvallen in een wereld vol lekkere dingen. Ik probeer nu winst te behalen uit lekkere zelfgemaakte tussendoortjes en broodbeleg. Geen kaas, maar gepureerde groenten met kruiden op brood. Augurken ipv olijven, geroosterde kikkererwten ipv nootjes. Dat soort dingen. Maar nu op weg naar een verjaardag en dan houd ik me niet echt in, ben ik bang.

Hangkous

Hangkous

03-03-2019 om 10:27

"inhouden" op verjaardagen

Dat gaat mij inmiddels redelijk af. Vorige week was ik op een verjaardag waar het aangeboden "lekkers" niet echt mijn idee van lekker was.
Heb toen wel een klein puntje van de taart genomen maar maar weinig van de hartige hapjes. Tig rondjes bittergarnituur kan ik heel makkelijk afslaan, vlammetjes, nasiballetjes is niet zo mijn ding. Heb 1 toastje met blauwe kaas genomen dat was na 1 ook klaar. Weet niet welk type kaas dat was maar ik vond hem echt niet lekker terwijl ik de meeste blauwe kaas wel lekker vind.
Bij andere gelegenheden is inhouden soms wel lastig. Als alles lekker is en van goede kwaliteit eet ik soms meer dan ik van tevoren had bedacht.

Ik zou graag mee willen doen met jullie forum.

Hallo allemaal, ik zou heel graag met jullie mee willen praten op dit forum. Ik ben 50 jaar en heb 2 kinderen (jongens) van 14 en 16 jaar. Ik zou graag tussen de 5 en 10 kilo willen afvallen. Ik merk wel naar mate ik ouder wordt, het steeds moeilijker is om af te vallen. Ik sport regelmatig en fiets naar mijn werk. Ik hoop samen met jullie de motivatie te vinden om sterk te zijn en mijn doel te halen.

Angie

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2019 om 20:34

Angie

Welkom 😊

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2019 om 20:44

Verjaardagen

Op verjaardagen kan ik me redelijk inhouden. Toch de vreemde ogen die ervoor zorgen dat ik er niet lekker voor ga zitten 😅

Vandaag is mijn dochter jarig. Ik ben met een lege maag aangekomen (3 uur) en heb een stuk taart, tomaatjes en een handje chips gegeten. Schouderklopje voor mezelf, haha.

blik

blik

03-03-2019 om 22:51

Ik doe weer mee

Ik zat op door mij gewenste gewicht maar behouden is nog niet zo makkelijk.
Langsaam aan sluipen oude/verkeerde gewoontes weer er in. Af en toe wat smokkelen, uitzonderingen, etentje hier, stukje chocolade daar.
Laatste tijd weer steeds meer kiezen voor makkelijk en/of mjam en/of go with the flow.
Tijd om weer te beginnen, vandaag nog pizza besteld morgen weer vasten!
(ik weeg me niet meer maar vast zeker kilo of 3 weer erbij)

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2019 om 01:07

Blik

Een keer in de week wegen, maakt het beeld of je wel of niet aankomt wel realistischer. Ik heb soms ook het gevoel dat ik zwaarder ben, maar dan valt het reuze mee.

Pam

Pam

04-03-2019 om 09:21

ups en downs

Het gaat erg langzaam en dat is best frustrerend. Maar goed, ik ga gewoon door. Door de week echt helemaal niets snoepen en in het weekend kan ik nog wel een beetje meer matigen. Vorige week verjaardag van dochter gehad en die hebben we zeer uitgebreid gevierd. Hup, + 4 ons.
De 8 zit er nog steeds in, als ik daar eerst maar af ben.

blik

blik

04-03-2019 om 12:25

Kaaskopje

Ik ben toen intensief bezig geweest met afvallen, heb me toen ook vaak gewogen. Inmiddels ken ik mijn lichaam wel en hoef ik niet meer echt te wegen om te weten hoe het ervoor staat.
Of ik dan precies 2 of 4 kilo zwaarder ben doet er voor mij niet toe.
Bovendien heb ik laatste tijd weer zoveel gesnoept dat het ook niet anders kan dan dat ik weer bij kom. Ik geloof er niet meer in, op oudere leeftijd 'alles' kunnen eten en slank blijven.

Overigens vind ik dat bijkomen niet eens zo erg (ben nog steeds slank) maar ik merk het vooral ook sterk aan energie level. Voelde me zoveel beter toen ik minder/gezonder at/niet snoepte.
Dus weer aan de slag!

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2019 om 20:02

Beter voelen

Ja inderdaad als je gezond bezig bent, voelt dat ook echt zo.

blik

blik

04-03-2019 om 20:26

Bleeh

Maarja het is zo'n circel hé.
Door het minder fit voelen ook weer minder motivatie om gezond te eten en meer zin in ongezonder voer.

Nu ja, kop is er wel weer af, vandaag alleen overdag glaasje amandelmelk gehad, 25 kcal.
En vanavond wat pasta met veel groente, redelijk gezond en matig.
Voel me echt niet lekker, maar misschien word ik wel ziek. Zin om te snoepen maar ik doe het niet!

Sterk begin

Maandag is een goede dag van de week om met de goede voornemens te beginnen. Het is voor mij al een grote winst wanneer ik niets zoets eet en dat heb ik vandaag ook niet gedaan. Wel veel fruit gegeten (1 appel, 4 mandarijnen en 1 banaan). Tussen de middag 4 boterhammen. Vanavond ook pasta met veel groenten gegeten. Morgen heb ik een borrel na mijn werk. Spannend!

karin

karin

05-03-2019 om 09:34

afvallen lukt niet meer

Ik wil toch ook graag mee schrijven nu dames. Ik heb nu sinds oktober 2017 mijn eetgewoontes flink veranderd en het afvallen ging langzaam, maar beetje bij beetje.

Ik heb er een tijd geleden nog een draadje over geopend, afvallen in de overgang. Ik ben nu 17 kilo kwijt, maar sinds een maand of 4 val ik niets meer af en dat wordt nu wel erg frustrerend....

Nog steeds snoep en snack ik niet, dus geen enkel snoepje, koekje of snackje en ik fiets op de hometrainer minstens 5 x per week 25 km en in het weekend een wandeling van 6a7 km, maar het afvallen staat stil en het lijkt erop dat ik zelfs een heel klein beetje aankom.

Hebben jullie dit ook wel gehad? Het lijkt wel of mijn lichaam een nieuw stabiel gewicht heeft bereikt, maar er moet nog iets van 12 kilo af, zucht!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2019 om 10:03

Karin

Ik merk toch echt dat het bij mij stagneert als ik een passend portie calorieën binnenkrijg of teveel.

Uit artikelen die erover gaan, maak ik op dat calorieën verbranding beter lukt als je in korte tijd stevig traint (ik kom even niet op de juiste term hiervoor). Dus niet een half uur in goed doortrap-tempo op de hometrainer, maar in 10 minuten de benen uit je lijf trappen. Niet een half uur wandelen, maar 10 minuten hardlopen. (de aantallen heb ik nu even voor de uitleg zo gekozen). Dus bij fitness trap ik nu stukjes 'normaal' en stukjes 'als een dolle'. Zo probeer ik het in te vullen. Op de loopband heb ik nog niet voldoende conditie voor langdurig hardlopen, ik probeer het twee minuten vol te houden. Bij elkaar sta ik ongeveer 20 minuten op de loopband. Dat is voor mij de warmloop training. Als ik merk dat ik nog wat ruimte over heb, ga ik naar de crosstrainer en probeer daar ook zo snel mogelijk te trainen. Ik train mee op de 'beat' van de muziek en dat is soms best snel. De ene keer gaat me dit beter af dan de andere keer. Als het soepel gaat, probeer ik dat ook 20 minuten vol te houden, maar dat valt nog niet mee. Ik heb als nieuwe uitdaging dat ik op beide toestellen samen 250 tot 300 calorieën verbrand. Dat lukt niet elke keer. Daarbuiten train ik op toestellen waar je niet op kunt zien hoeveel calorieën je verbrandt. Maar dat gebeurt natuurlijk wel. Roeien is ook een uitstekende training (dan kan ik weer wel calorieën zien), maar ik doe dat niet elke week. Ik ga in principe elke maandag en donderdag naar fitness, om de dag werkt niet voor mij. Ik ga er lopend heen en dus ook weer terug en ben dan echt wel een paar uur van huis. Ik heb sinds kort opeens struinen bij de Kringloop als 'verslaving' (valt mee hoor ), die ligt min of meer op de route naar huis, dus dat plak ik er dan nog achteraan. Ik ben na zo'n middag echt moe. De andere dagen loop ik eigenlijk niet genoeg. De ene keer 20 minuten, de andere keer 30, maar in een sukkeltempo achter de hond aan.

En ondanks dit uitsloverige stukje tekst , ben ik een paar weken niet afgevallen, dus ik deed iets fout (toch te veel lekkers). Gisterochtend zag ik dat er toch weer iets af is. Vandaag moet ik nog wegen.

karin

karin

05-03-2019 om 10:53

kaaskopje

Dank voor je uitgebreide uitleg. Interval training op de hometrainer deed ik veel, ene dag een lange training, de andere dag een interval training van 2 x 15 minuten heel snel.
Het calorie verbruik maakte dan niets uit, steeds evenveel, maar het voelde wel goed.
Nu kan ik even vanwege een littekenbreuk niet zo hard fietsen, maar dacht dat wel op te kunnen vangen door de lange gewone trainingen.

Vanwege een chronisch rugprobleem kan ik veel dingen in een sportschool niet en ben er daarom ook nooit aan begonnen. Ook de prijs van de sportschool houdt mij tegen.

Aan mijn eten kan ik weinig meer doen ben ik bang. Iemand nog meer ideeen?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2019 om 11:54

Karin

Ja, met je rug moet je voorzichtig zijn. Ik heb zelf wel gemerkt dat sporten mijn rug wel sterker heeft gemaakt. Stond ik een paar jaar geleden nog bij het minste of geringste in de alarmstand door wat ik in mijn rug voelde, nu kan ik weer aardig wat werk verzetten in de tuin. Ik moet wel uitkijken bij stilstand en dan met wat langer bukken naar de grond. Ik heb artrose in mijn midden/bovenrug en een kromme bovenrug. Nog niet in de zin van dat ik dubbelgevouwen rondloop hoor . Ook artrose in de knieën. Het was voor mij een van de redenen om (vanuit fysiotherapie) naar fitness te gaan. De stand van zaken was echt slecht. Pap in mijn benen, snel rugpijn dus en dat op mijn leeftijd (toen 56). Ik moet nog zo'n 30 jaar voort (met mijn geërfde genen zit dat er wel in), dus liever met een betere conditie .

Kaaskopje

Kaaskopje

05-03-2019 om 11:57

Weegschaal

Nou... ik ben weer op de goede weg. Opeens is er weer aardig wat af deze week. Hopelijk zit ik weer in de goede 'flow'. Stand van vanmorgen 74,1.

Ik las laatst op een website dat mijn ideale gewicht 68 kilo zou zijn. Vast, ongetwijfeld, maar daar ga ik me niet op richten. Ik zal blij zijn als ik het rond 70 weet te houden.

blik

blik

05-03-2019 om 13:09

Karin

Je bent lichter geworden, dat betekent toch ook dat je minder calorieën nodig hebt.. (of ander eten, ik geloof niet zo in absolute zin in cal, maar het is een hulpmiddel)
Als je alleen maar 'niet meer snoept' maar je eetpatroon verder niet aangepast hebt, kan het zijn dat je voor je huidige gewicht nu te veel eet.
Als je veel snoept kan schrappen van snoepen veel doen, maar op een bepaald moment houdt het op.
Dat was iig voor mij zo, ik viel ook niet meer af.
Toen ben ik ook minder gaan eten, vooral ook veel gezonder, toen viel ik af tot gewenste gewicht.
(ik ben ook fors meer gaan bewegen)
Misschien kun je wat vertellen over je eetpatroon, kunnen we meedenken of je iets kunt sparen?
Ik ben vasten dieet gaan doen, maar er zijn natuurlijk legio manieren.

Overigens stond ik zelf ook periodes stil en ik geloof dat dat juist goed kan zijn. Je lichaam is veel meer dan een simpele rekensom 'imput versus output'. Zeker op onze leeftijd is onze vertering een uitgebalanceerd geheel waar wij dan even flink in gaan rommelen. Lichaam heeft tijd nodig weer een nieuw evenwicht te vinden. Te snel is niet goed, lichaam houdt even halt. (dat verzin ik)

Ik heb ook een tijdje gefocused op gezondere darmflora bijv. Niet extreem, maar gewoon extra gezond eten. (wat meer gefermenteerde producten, veel vezels)

karin

karin

05-03-2019 om 14:35

blik

Mijn eet patroon is ongeveer zo: 5x in de week een laat ontbijt met yoghurt en 30 gram Kellogs iets, in de middag twee appels en soms twee rijstwafels met niets en normaal, niet te vet avondeten. De overige twee ochtenden twee sneden brood of drie crackers met normaal beleg.

De keuze voor normaal, niet speciaal beleg is bewust, lite kaas vind ik echt goor, wel dun beleg.

Ik zit geniddeld tussen de 1000 en 1600 cal. per dag, vorige week nog twee groente en fruit dagen achterelkaar gedaan ( totaal 650 cal) om te kijken of dat wat deed, maar ik was toen zelfs zwaarder om mijn weegmoment, grrr...

blik

blik

05-03-2019 om 22:18

Heb je al eens

uitgerekend wat jouw cal inname zou moeten zijn?
Daar zijn allemaal tools voor.
Het lijkt me nl dat je misschien wel te weinig eet. Structureel te weinig eten is niet goed. (spaarstand)

Verder:ik weet niet wat Kellog-iets is, maar is het gezond? Gezond betekent ruwweg weinig suiker, (en zeker geen toegevoegde) zout en geharde vetten, en veel vezels.
Ik eet (heel vette) yoghurt meestal met wat zaden, noten (naturel) , misschien wat havermout en veel fruit. Super lekker, verzadigd enorm en je kunt het precies naar wens maken.
Brood idem, het zegt zo weinig, welk brood? Hoeveel boter? Welk beleg? Eet je er groente bij of op? Zelfde geldt natuurlijk voor avondeten. Goede verdeling is minimaal helft groente (liefst 3 kwart!) rest eiwitten gezonde vetten en koolhydraten met veel vezels. Mijd witte koolhydraten, zout, suiker, al te bewerkt.
Kan helpen om een voorafje in te stellen, hebben wij een poos gedaan. (geloof dat ik het weer ga invoeren) bijv een super gezonde salade of soep met veel groente. Groente heb je dan al grotendeels binnen en je zit al flink vol. Ik snijd nu wel altijd wat rauwkost voor de maaltijd, maar dat vult niet zo.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2019 om 01:02

Blik

Om af te kunnen vallen moet je toch structureel onder de normale benodigde dagelijkse calorieën blijven? Dat is het idee van "gemiddeld overal wat minder van eten". Mijn ervaring is, dat als je structureel wat minder eet dan eerst, je op een gegeven moment ook structureel sneller vol zit. De maag en hersens passen zich aan, althans... zo ervaar ik dat dus. Ik had vroeger de naam dat ik een vuilnisbak was, geef maar aan mij, lekker! Vroeger kon ik dat wel hebben, maar nu moet ik daarmee uitkijken.

Ik kan geen afscheid nemen van zout. Vergeleken met mijn moeder vroeger, kook ik nu een flauwe hap vermoed ik, maar ik vind veel toch lekkerder met een béétje zout. Groente (alleen gekookt) en gekookte aardappels eten we wel zonder zout.

blik

blik

06-03-2019 om 01:29

Natuurlijk Kaaskopje

Maar daar zit wel weer een grens aan.
Structureel te weinig eten kan weer zorgen voor stagnatie van afvallen. (crash dieet enzo)

Zelf heb ik nooit cal geteld, geen idee dus wat ik binnen krijg. En omdat ik geregeld soort van vast zit het ook weer allemaal anders.
Ik doe dus alles op gevoel maar als ik zo lees wat ze eet structureel zou ik daar niet van kunnen leven ik eet iig een pak meer. (maar misschien is ze veel kleiner dan mij of beweegt ze minder)

blik

blik

06-03-2019 om 01:31

Zout

Lekker ja, maar ook voor de lijn kan het slim zijn echt spaarzaam met zout in te gaan.
En ook daar wen je aan. (bovendien kom je met kruiden een heel eind)
Let vooral op alle reeds toegevoegde zout bij allerlei producten.

blik

blik

06-03-2019 om 01:37

Even gekeken

Ik kom, even zo'n schema ingevuld, uit op zo'n 2000 kcal die ik verbrand pd.
Dat is natuurlijk niet precies maar wel een leidraad. Volgens die site zou ik op zo'n 1500 kcal structureel moeten gaan zitten om af te vallen, minder niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2019 om 09:15

2000?

Zooo... dat is fors Hoe doe je dat? Ik kom daar lang niet aan vrees ik. Als je een lopend beroep hebt, schiet het lekker op. Als ik naar fitness ga, kom ik volgens de apparaten tot 200-300 calorieën en daarnaast ook nog wel, maar dat wordt niet gemeten. Op een fitnessdag is 500 calorieën denk ik gemiddeld normaal. Omdat ik thuis ben, zit ik (te) veel.

blik

blik

06-03-2019 om 10:55

Basaal metabolisme

En 2000 is ong gemiddeld.

Marja

Marja

06-03-2019 om 12:22

Inbraakje

Er was pas een item op tv dat fitnessapparaten waarop te calorieverbranding te zien is 50% overdrijven.
Met daarbij dan het gevolg dat je dus vooral niet moet opeten wat het apparaat zegt dat je verbrandt hebt, anders eet je daarvan de helft om aan te komen.

blik

blik

06-03-2019 om 12:51

Basaalmetabilisme

plus mijn verbruik van cal door activiteit, natuurlijk.
En dat laatste is wat lastig precies te meten, zelfs al gebruik je geen foute meters van apparatuur

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2019 om 12:59

Marja en artikel

Mijn zus en ik hadden al wel het vermoeden dat de berekening niet helemaal kan kloppen. Maar het ziet er wel dermate 'kloppend' uit dat ik me er wel op richt. Dus als ik 150 bereikt heb, vind ik dat redelijk geloofwaardig. En of het dan in werkelijkheid 140 is, bijvoorbeeld, nou ja.. zo fanatiek ben ik ook weer niet dus als het op de weegschaal maar goed gaat . Ik vind het wel een prettig idee om te weten dat ik extra calorieën verbrand heb, als ik nog iets lekkers wil eten. Dat mag dan zonder schuldgevoel. Dikker word ik dan niet direct, afvallen doe ik in het 'ergste' geval dan ook niet.

Na dit geschreven te hebben las ik volgend artikel: https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel/beter-geen-calorieen-tellen-afvallen/

Hierin wordt gezegd dat je het calorieën tellen maar beter helemaal af moet schaffen. Als je maar met verse niet-voorgefabriceerde producten kookt en volkoren producten eet, val je af. Daar zit iets in, maar maat houden is dan nog steeds noodzakelijk, zeg ik er zelf bij. Ik tel overigens geen calorieën van wat ik eet. Ik kijk alleen wat ik wegwandel en -sport. Ik zou er een punthoofd van krijgen als ik alles bij moet houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.