Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marieke

Marieke

10-12-2013 om 22:10

12-jarige valt moeilijk in slaap


Katniss

Katniss

19-12-2013 om 13:44

Roepende in de woestijn

Dat lijkt wel logisch te klinken, maar ik weet het niet. Opmerkelijk dat mensen zo snel naar die pilletjes grijpen, ze hebben echt het imago van 'baat het niet'. Terwijl bij andere hormonen zo afwijzend wordt gereageerd (bijv. je 12-jarige dochter aan de pil omdat ze zo'n last van haar menstruatie heeft, of zelfs een cortisonenzalfje).
Ik had zelf wat tekorten aan mineralen. Daar kun je ook een pilletje voor slikken, maar in plaats daarvan eet ik nu elke dag een banaan of tomaat (las net dat daar ook melatonine in zit, twee vliegen in een klap). Als je op een verantwoorde manier, dus gewoon met gezond eten, iets kunt oplossen vind ik dat je niet naar pillen moet grijpen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk (ik heb al zo'n waslijst aan medicijnen dat ik er niet nog eentje bij hoef). En met dat slapen, dat zijn vaak maar fasen. Ik kan me nog wel herinneren dat ik als puber halve nachten wakker heb gelegen, ik heb zelfs wel eens uit frustratie een lattenbodem gesloopt (door het te hard omdraaien in bed). Maar dat gaat weer over.
Maar nu ben ik wel klaar met de discussie, ik heb mijn punt gemaakt

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2013 om 15:14

Katniss

Het is juist de bedoeling om bij kinderen en volwassenen die biologische klok, die verstoord is, te verstoren of liever gezegd te resetten dmv melatonine en/of lichttherapie. En juist daarom is het zo belangrijk om niet op eigen houtje melatonine te gaan slikken maar melatoninetesten te doen en om dit bij een deskundige slaappoli/neuroloog te doen en te laten behandelen. Omdat de exacte tijd en dosering ontzettend nauw luistert en na een tijd dmv een nieuwe melatoninetest gekeken moet worden of de curve weer enigszins is genormaliseerd.
Overigens kan die verstoring van de biologische klok zorgen voor depressies en angststoornissen als het niet behandeld wordt. Het is dus juist andersom, zoals bij mijn zoon.

http://www.psyq.nl/files/Files/PsyQ/Artikelen/ADHD%20bij%20volwassenen/Melatonine%20bij%20verlate%20slaapfase4.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/700089/2004/02/21/De-tienerklok-loopt-achter.dhtml

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2013 om 15:24

Tekorten

Het is vrij ireeel om te denken dat je een tekort aan mineralen kunt oplossen door iedere dag een banaan te eten. Zeker als je een significant tekort hebt zet een stuk fruit niet echt veel zoden aan de dijk. Dat wat je via zelfs een redelijk volwaardige voeding binnenkrijgt is niet eens genoeg om de lading te dekken bij een gezond persoon, laat staan bij zieke personen, ouderen, jonge kinderen en bij mensen met behoorlijke (chronische) tekorten. Voor de meeste mensen is extra suppletie noodzakelijk zoals bij vitamine D, calcium, vitamine B en ook vitamine C. Een lepel broccoli, een banaan of een glas melk extra helpt dan echt niet.

ja maar

Het blijft in mijn ogen zinloos om je biologische klok met pilletjes weer 'goed' proberen te zetten, als je aan de andere kant 'toestaat' dat een kind ieder weekend een jetlag kweekt door niet een beetje een vast ritme aan te houden.
Dat kan dan nooit werken.

Knurf

Knurf

19-12-2013 om 17:53

nee katniss

'Je brengt het leuk. Dat ene glas melk met honing kan net voldoende zijn om aan je vereiste melatoninelevel te komen'

Mijn voorbeeld was serieus bedoeld, niet als grap. Het gaat echt om minimale hoeveelheden! Dat ene glas is een lachertje als je ervan in slaap wilt vallen.

Kijk anders even op de website http://www.suikerinfo.nl/nieuwsbrief/sip11/warme_melk_met_honing_behulpzaam_bij_verstoring_bioritme.html:
'Echter, de aangetroffen hoeveelheden natuurlijke melatonine zijn zo marginaal, dat men enorme hoeveelheden zou moeten nuttigen om tot een significante inname van melatonine te komen. Medewerkers van de website www.skepp.be hebben ooit becijferd dat voor een equivalent van een pil van 5 milligram melatonine maar liefst 1120 bananen gegeten zouden moeten worden'

'Plus dat ik het niet verstandig vind om aan je bioklok te sleutelen.'

1. denk je echt dat er verschil zit in de manier waarop je melatonine inneemt? Elke avond 112 bananen (voor mij is 0,5 mg genoeg) is beter dan een melatonine pilletje?
2. die bioklok is goed beschouwd niet het probleem. Schooltijden en werktijden zijn het probleem! We moeten nou eenmaal met z'n allen om half negen in de klas zitten, of achter ons bureau. En om dat te bereiken, loopt de wekker om zeven uur af. Als jouw bioritme dan zo ingesteld is dat je pas om 12 uur slaapt en om 8 uur wakker wordt, heb je een groot probleem met je leerplichtambtenaar!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-12-2013 om 18:50

Knurf

Dat is ook wat dr Marcel Smits zegt (staat geloof ik ook in een artikel in een van mijn links); het zou erg fijn zijn als middelbare scholen op zijn minst een uur later zouden kunnen beginnen; dan zouden die pubers zich veel beter voelen en veel productiever zijn. En voor volwassenen met DSPS is het vinden van een geschikte baan natuurlijk ook een drama; het is niet voor niets dat veel van hen banen hebben met avond- en nachtdiensten maar dat is ook verre van ideaal. Hij pleit voor meer kennis, inzicht en begrip van stoornissen in het slaap-waakritme en dan met name bij pubers. Hij zei vorige keer dat hij een aparte poli wil gaan oprichten voor pubers met slaap-waakritmestoornissen. Want juist bij pubers ontstaan deze en manifesteren ze zich en hebben ze de meeste impact.
Maar dat onbegrip, dat is echt niet leuk. Net zei mijn zoon nog dat hij toch best wel teleurgesteld is in de reacties van vele teamgenootjes en andere mensen. Ondanks alle uitleg. Hij voelt zich niet serieus genomen en is het zat dat hij zich steeds moet verdedigen en verantwoorden. Maar ik heb hem gezegd dat dit met veel zaken helaas zo is; dat mensen die het zelf niet hebben meegemaakt onwetend en onwillig zijn, denken dat ze het beter weten en dat we dat nu eenmaal maar moeten accepteren. Waar het om gaat is wat werkt en dat het werkt. Voor de rest lekker laten kletsen en van je af laten vallen...

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 07:39

precies Elisa

'Net zei mijn zoon nog dat hij toch best wel teleurgesteld is in de reacties van vele teamgenootjes en andere mensen. Ondanks alle uitleg.'

Ik ben gestopt met uitleggen. Als mensen een boom opzetten over welk onderwerp dan ook, en ik merk dat mijn levenswijze erg afwijkt van hun norm, houd ik gewoon mijn mond. Ik knik wat, en laat in het midden hoe ik er zelf over denk. Niet omdat ik me schaam voor bepaalde keuzes, maar gewoon omdat ik geen zin heb om me te moeten verantwoorden. Als ik wel zou reageren, draait zo'n gesprek vaak uit op een poging om mij te overtuigen van mijn ongelijk. Die energie steek ik liever in iets leuks

Vera*

Vera*

20-12-2013 om 10:01

Eigenlijk heel blij

Dochter heeft een e-bike die wij speciaal in haar maat hebben laten maken. Dat geeft voor klasgenoten toch een bevestiging dat er echt iets met haar is. Later op school komen omdat er uitgeslapen moet worden wordt door klasgenoten dan ook helemaal geaccepteerd.
Helaas is het gewoon zo dat als er niets zichtbaars is mensen het niet willen te lijken snappen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2013 om 13:49

Onzichtbaar

Onzichtbare ziektes en handicaps zijn de zwaarste. Zo ben ik slechthorend en dat ziet en merkt men niet. Mijn hele leven heb ik al te maken met onbegrip. Maar ik blijf mensen informeren en de zaak uitleggen want onwetendheid kan alleen bestreden worden met kennis. Dat voelt heel vaak als jezelf moeten verdedigen maar dat is dan jammer. Als je wilt dat er iets verandert, moet je je mond opendoen. Dochter van een vakbondsman he Maar voor een kind is het extra frustrerend. Had zoon nu een gebroken been, was iedereen al langsgekomen om er iets op te schrijven. Toch maar optimistisch en positief blijven want dankzij mensen als dr Marcel Smits wordt er steeds meer bekend over slaapstoornissen, komen er effectieve behandelingen en wordt het hopelijk steeds meer bekend en geaccepteerd.

Tango

Tango

20-12-2013 om 14:22

Zou een uitkomst zijn

Dat middelbare scholen wat later beginnen. Dochter hier is 's morgens echt niet op haar best. Vanmorgen moest ik haar ook om 7.15 het bed uit trommelen en ging ze uiteindelijk nog te laat weg omdat ze geen geschikte broek kon vinden en dan nog bijna zonder ontbijt en voor tanden poetsen had ze helemaal geen tijd. Als ze het eerste uur vrij heeft gaat alles veel relaxter. Kunnen ze die schooltijden niet wat aanpassen aan de slaapbehoeften van pubers?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2013 om 14:45

Katniss: hoezo snel?

Wat een oordeel zit er in deze zin. Bij een kind met een verschoven slaapritme werkt een banaantje echt niet.
En een zinnetje als: wij hebben ook weleens moeite om in slaap te vallen gaat totaal voorbij aan waar wij jaren mee geworsteld hebben. Een kind van 4 jaar oud dat niet voor 22 uur in slaap te krijgen is en de volgende dag om half 9 weer op school moet zijn gaat daar aan kapot. En aan een kindje dat vanaf zijn geboorte tot aan het moment dat hij 2,5 jaar oud is, echt geen nacht heeft doorgeslapen, ga je als ouder kapot.

Ik weet waar ik over praat en ik kan je zeggen het was niet Makkelijk! Nog net iets minder moeilijk dan om Ritalin aan mijn 6 jarige te geven. Maar het moest. Omdat niks anders meer hielp.

Hoe durf je zulke dingen te zeggen? Bah. Het zal vast je bedoeling niet geweest zijn, maar je kwetst me echt met je kortzichtigheid en vooringenomenheid.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2013 om 14:59

Overigens

Ben ik in het dagelijkse leven ook gestopt met uitleggen en verantwoorden.

Mensen hebben vaak zo'n plaat voor de kop, en hebben vaak echt geen idee wat ze nu eigenlijk precies beweren dat ik vaak denk: 'laat maar, is niet aan mij om deze lans te breken.'
Vaak is er ook geen kruid tegen gewassen. Mensen zijn zonder enige voorkennis zo overtuigd van hun eigen gelijk. Daar valt niet tegenop te praten.

Maar zo'n opmerking als: dan stoppen ze er voor hun eigen gemak maar een pilletje in; of tegenwoordig heeft ieder kind dat maar een beetje druk is meteen ADHD, maar ze zouden gewoon eens opgevoed moeten worden; of zoals net: dan kun je net zo goed meteen slaappillen geven...

Foeifoeifoei, wat een dommigheid. Dat triggert mij wel.

juist onderbehandeling

http://www.artsennet.nl/blogs/artsen-blogs/Pieter-de-Nijs/Blogbericht-Pieter-de-Nijs/140489/Fouten-uit-verleden-garantie-voor-de-toekomst.htm
"Er wordt in de Jeugdwet uitgegaan van een dogma dat er in de huidige jeugd-ggz en kinder- en jeugdpsychiatrie sprake zou zijn van ‘medicalisering’. Eigenlijk is de stijging in voorschriften ADHD-medicatie nog maar een gedeeltelijke inhaalslag na een periode van onderbehandeling van bijvoorbeeld ADHD in de decennia daarvoor, want nog steeds krijgen niet alle mensen met ADHD de behandeling die naar alle waarschijnlijkheid hun symptomen zou verlichten, hun functioneren zou verbeteren en complicaties als bijvoorbeeld verslaving en gedragsmoeilijkheden in de toekomst zou kunnen voorkomen."

Uit een rapport van de WHO, hier geciteerd:
"Contrary to popular belief, mental disorders are common during childhood and adolescence. Inadequate attention is paid to this area of mental health [2]...........according to this report, 1 in 10 young people suffers from mental illness severe enough to cause some level of impairment, yet fewer than 1 in 5 receives the necessary treatment [12]"
Feitelijk onderbehandeling dus. Dat wil niet zeggen dat de omstandigheden er niet toe doen, uiteindelijk kan een goede leefomgeving voor kinderen het lijden verminderen, maar het psychische lijden van kinderen toeschrijven aan opvoeding dan wel kindermishandeling is met name onwetendheid. In tijden van bezuiniging komt dat de politiek natuurlijk wel goed uit.

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 16:03

Ginny

Ik was eigenlijk gestopt in deze discussie, maar nog één reactie. Ik sprak in het algemeen, en er zijn natuurlijk altijd gevallen waar je na andere dingen te hebben geprobeerd, in overleg met een arts met medicijnen begint. Bij zulke hevige gevallen denk ik niet aan een puber die om 21.30 uur in slaap valt terwijl ze eigenlijk om 20.30 uur naar bed moet.

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 17:20

Katniss

'Bij zulke hevige gevallen denk ik niet aan een puber die om 21.30 uur in slaap valt terwijl ze eigenlijk om 20.30 uur naar bed moet'

Daar heeft ook niemand het over gehad in dit draadje.

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 17:23

en Ginny

'Vaak is er ook geen kruid tegen gewassen. Mensen zijn zonder enige voorkennis zo overtuigd van hun eigen gelijk.'

Soms heb ik het idee dat die mensen juist helemaal niet zo overtuigd zijn. En dat ze daarom keuzes en leef-manieren die anders zijn dan hun manier zien als een soort aanval. Net of ze niet genoeg achter hun eigen keuzes staan, of eigenlijk vinden dat ze anders hadden moeten reageren. Zodra iemand dan iets anders blijkt te doen (in een vergelijkbare situatie), gaan ze vol in de aanval.

wizzer

wizzer

20-12-2013 om 17:37

niet?

Citaat:
"
'Bij zulke hevige gevallen denk ik niet aan een puber die om 21.30 uur in slaap valt terwijl ze eigenlijk om 20.30 uur naar bed moet'

Daar heeft ook niemand het over gehad in dit draadje. "

Daar begon dit draadje toch zo ongeveer mee?

(zelf trouwen een tevreden melatonine gebruiker, maar ik had van te voren eigenlijk wel gewaarschuwd willen worden dat het net zo verslavend en afhankelijk makend is als andere slaapmiddelen, meer zelfs wat mij betreft. Ik heb ook wel eens een pammetje geslikt om beter te kunnen slapen, maar dat kan ik rustig voor een paar nachten achter elkaar gebruiken en dan weer stoppen. Bij melatonine vrees ik dat ik daar de rest van mijn leven aan vast zit.)

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 17:40

wizzer

LOL, mijn over-twee-weken-12-jarige pubert nog niet. Bij een puber denk ik aan een 16-jarige. Maar dat is misschien mijn gedachtenkronkel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-12-2013 om 20:17

Klopt wel Katniss

Ik kreeg eerlijk gezegd juist het idee dat jij het heel algemeen bedoelde. En het dus niet had over een 12-jarige die een uurtje later dan gewenst gaat slapen. Dat maakt wel ietwat verschil voor mij.

Maar eerlijk gezegd kan ik me toch ook wel voorstellen dat er 12-jarigen zijn die hierop vastlopen. Ik ken er wel eentje die het niet redt met nachten van 21.30 uur tot 7.30 uur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.