Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Zoon wil vriend moeder niet meer zien


Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 15:43 Topicstarter

UPDATE HULPVERLENING
We hebben in januari urgentie gekregen ( CJG). We zijn nu 12 weken onderweg. Jeugdconsulent heeft afzonderlijk met mij, vader en kids gesproken en heeft vorige week woensdag een mail gestuurd dat er een gesprek gaat plaats vinden met ons als ouders en met iemand vanuit ons familiaire netwerk. Het doel van het gesprek is dat kinderen weer bij ons beide komen wonen en dat hier afspraken over worden gemaakt. 

Afgelopen woensdag werd ik gebeld door de jeugdconsulent dat vader hem de dag ervoor had gebeld dat hij hiermee akkoord gaat maar nog wel degene die hij meeneemt moet voorbereiden. Dit zou hij laten weten uiterlijk gister en dan kan er een datum worden geprikt. Tot op heden nog niks gehoord.  Van jongste zoon hoorde ik woensdag dat oma meegaat omdat zij al maanden wakker ligt en het zo erg vindt voor de jongens. Zoon gaf aan dat dit mijn schuld is en dat ik vriend eruit moet zetten. Dan had oma geen verdriet meer. 

Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 15:46 Topicstarter

Philou schreef op 31-03-2023 om 11:45:

[..]

Mee eens, je bent wel coulant genoeg geweest. Kan mij voorstellen dat het moeilijk is, zeker als het niet in je aard ligt. Dat hij dat wel meer heeft dan jij, was misschien ooit een reden dat je hem uitgekozen hebt. Maar dan zou ik wel meteen het momentum naar jouw kant optrekken anders is het voer voor nog meer gedrag.

En dat kan, denk ik, alleen als je het open gooit.

Ik kan mij voorstellen dat je een gesprek met je kinderen hebt zonder ex (en zonder jouw partner) waarin je zegt dat je ze hebt gehoord en naar ze hebt geluisterd en dat voor jou duidelijk is geworden dat er iets moet veranderen. Daarin vertel je geen ins and outs natuurlijk.
Als je de macht van jouw ex over de kinderen en over jou wil neutraliseren en de schade door ex wil minimaliseren kan je er over denken om een tweede gesprek te hebben met de kinderen en jouw ex erbij (zonder jouw partner dus) waarin je aangeeft dat het tijd wordt dat jullie als ouders aan de zakelijke afspraken gaan houden die je jaren geleden hebt gemaakt en dat houdt in dat er een brief komt voor de vader om dat af te handelen. Je hebt er een tijd vanaf gezien maar het kan niet anders. Waar vader bij is, zeg je dat de kinderen altijd bij jou terecht kunnen voor vragen of zelfs boosheid en dat je daar altijd naar zal luisteren en voor zover dat voor de oren van kinderen past ook op zal reageren maar dat het vóór alles iets is tussen vader en jou. En daar hoort het ook te blijven. Er zijn zaken voor volwassenen en er zijn die voor kinderen.
Hiermee baken je voor de kinderen af wat tussen volwassenen speelt, niet iets is waar kinderen in betrokken hoeven te worden en iedereen is in één keer op de hoogte (en heeft dezelfde boodschap gehoord).

En dan zou ik afstemmen met de advocaat dat de brief (denk ook even na over de toon van de brief, mocht jouw ex die toch aan de kinderen laten kezen) daags erna op de mat valt.

Zo'n gesprek gaat er idd plaatsvinden, ben inderdaad alleen erg bang dat dit weer met de kinderen wordt besproken. Ga inderdaad afstemmen met de advocaat wat ik juridisch kan. 

Ik zou dus niet tegelijkertijd inzetten op het herstellen van de omgangsregeling en tegelijkertijd de alimentatie herberekenen naar de huidige situatie, die op oneigenlijke wijze tot stand is gekomen en niet met jouw goedkeuring. Als je dan nu alimentatie gaat betalen, geeft dat ook het signaal dat je het oké vindt dat ze nu daar wonen. Het is het een of het ander, niet beide tegelijkertijd. Dat is ook niet consequent.

Daarbij zou ik in een gesprek over het huis en de financiële afhandeling de kinderen erbuiten laten. Dat is geen onderwerp voor die leeftijd. Je kunt hooguit zeggen dat jij niet meer verantwoordelijk wil zijn voor een huis waar je niet woont en dat je graag een huis wil kopen, wat niet kan zo lang je verantwoordelijk bent voor het huis van vader. Een scheiding en een verhuizing zijn niet leuk, maar soms wel nodig. Vader heeft meer dan genoeg tijd gehad om het gewoon te regelen. 
Hij vertaalt het waarschijnlijk toch naar de kinderen met 'mama wil ons het huis uit hebben', hoe je het ook doet, ook al is het niet zo. 

Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 15:54 Topicstarter

MamaE schreef op 31-03-2023 om 15:49:

Ik zou dus niet tegelijkertijd inzetten op het herstellen van de omgangsregeling en tegelijkertijd de alimentatie herberekenen naar de huidige situatie, die op oneigenlijke wijze tot stand is gekomen en niet met jouw goedkeuring. Als je dan nu alimentatie gaat betalen, geeft dat ook het signaal dat je het oké vindt dat ze nu daar wonen. Het is het een of het ander, niet beide tegelijkertijd. Dat is ook niet consequent.

Daarbij zou ik in een gesprek over het huis en de financiële afhandeling de kinderen erbuiten laten. Dat is geen onderwerp voor die leeftijd. Je kunt hooguit zeggen dat jij niet meer verantwoordelijk wil zijn voor een huis waar je niet woont en dat je graag een huis wil kopen, wat niet kan zo lang je verantwoordelijk bent voor het huis van vader. Een scheiding en een verhuizing zijn niet leuk, maar soms wel nodig. Vader heeft meer dan genoeg tijd gehad om het gewoon te regelen.
Hij vertaalt het waarschijnlijk toch naar de kinderen met 'mama wil ons het huis uit hebben', hoe je het ook doet, ook al is het niet zo.

Alimentatie ga ik het zeker nu niet over hebben, want dan wordt er dalijk nog gezegd dat ik dat moet gaan betalen. Zo is hij ook nog. 

De woning daar heb ik het nooit met de jongens over gehad, wel vragen ze regelmatig wanneer we gaan verhuizen. Ik heb me voorgenomen dat ik bovenstaande wat jij aangeeft dan wel ga vertellen. Zo is het gewoon. Mijn advocaat had het plan om een kort geding op te starten mbt omgangsregeling en dan meteen de kwestie woning mee te nemen. Ze heeft alleen het vermoeden dat dit niet in aanmerking komt voor een kort geding aangezien dit geen spoedprocedure is, vervolgens kwam de hulpverlening om de hoek kijken en hebben we het juridische gedeelte even on hold gezet omdat we dachten dat wel snel zou gaan, maar inmiddels 12 weken verder. 

'Als je dan nu alimentatie gaat betalen, geeft dat ook het signaal dat je het oké vindt dat ze nu daar wonen.' En daarmee een volstrekt tegenovergesteld verhaal dan wat er eerder verteld werd. Maar je zult dan ook bevestigen (in hun ogen) dat je kiest voor vriend.

Tsjor

tsjor schreef op 31-03-2023 om 15:40:

'Je schreef ook ergens dat hij geen alimentatie betaalt, maar ook dat is
gewoon te regelen via LBIO. Dus bereken wat je nog hoort te krijgen en
laat dat innen.'
Je kunt ook tegendraads handelen en zo de situatie wellicht veranderen. Bijvoorbeeld: de kinderen zijn nu bijna altijd bij hem, dus eigenlijk zou jij hem kinderalimentatie moeten betalen. Stel hem voor om daar een berekening voor te maken onder het motto: ik zal moeten accepteren dat de kinderen de meeste tijd bij jou zijn, daarom wil ik graag een herberekening van de alimentatie laten maken, zodat ik bij kan dragen aan de kosten van de kinderen.
Dat kun je, subtiel, ook aan de kinderen laten weten. Inclusief hoeveel pijn het je doet.

Dat kan ook helemaal “verkeerd” uitpakken als in dat het zijn doel voorbijschiet. Daarbij, óf dat dan weer wel besproken worden en hoe, heb je dan helemaal uit handen gegeven.

Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 16:01 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2023 om 15:54:

'Als je dan nu alimentatie gaat betalen, geeft dat ook het signaal dat je het oké vindt dat ze nu daar wonen.' En daarmee een volstrekt tegenovergesteld verhaal dan wat er eerder verteld werd. Maar je zult dan ook bevestigen (in hun ogen) dat je kiest voor vriend.

Tsjor

Inderdaad maar nooit niet dat ik alimentatie ga betalen. Ik betaal nu ook gewoon alles mee voor de helft en koop/ kocht regelmatig kleding. Hij verdient veel meer en heeft ook nooit alimentatie oid betaalt en ontving zelf 500 euro kgb. 

Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 16:03 Topicstarter

tsjor schreef op 31-03-2023 om 15:40:

'Je schreef ook ergens dat hij geen alimentatie betaalt, maar ook dat is
gewoon te regelen via LBIO. Dus bereken wat je nog hoort te krijgen en
laat dat innen.'
Je kunt ook tegendraads handelen en zo de situatie wellicht veranderen. Bijvoorbeeld: de kinderen zijn nu bijna altijd bij hem, dus eigenlijk zou jij hem kinderalimentatie moeten betalen. Stel hem voor om daar een berekening voor te maken onder het motto: ik zal moeten accepteren dat de kinderen de meeste tijd bij jou zijn, daarom wil ik graag een herberekening van de alimentatie laten maken, zodat ik bij kan dragen aan de kosten van de kinderen.
Dat kun je, subtiel, ook aan de kinderen laten weten. Inclusief hoeveel pijn het je doet.

Tsjor

Waarom zou ik accepteren dat de kinderen de meeste tijd daar wonen? Maar nooit dat ik dat zal accepteren. 

Johannaatje schreef op 31-03-2023 om 15:46:

[..]

Zo'n gesprek gaat er idd plaatsvinden, ben inderdaad alleen erg bang dat dit weer met de kinderen wordt besproken. Ga inderdaad afstemmen met de advocaat wat ik juridisch kan.

De enige manier dat je het praten met de kinderen kortsluiten kan is door het gesprek met de kinderen en die met de kinderen en je ex op elkaar te laten volgen. Vindt dit gesprek plaats bij VT of doe je dit zelf?

tsjor schreef op 31-03-2023 om 15:40:

'Je schreef ook ergens dat hij geen alimentatie betaalt, maar ook dat is
gewoon te regelen via LBIO. Dus bereken wat je nog hoort te krijgen en
laat dat innen.'
Je kunt ook tegendraads handelen en zo de situatie wellicht veranderen. Bijvoorbeeld: de kinderen zijn nu bijna altijd bij hem, dus eigenlijk zou jij hem kinderalimentatie moeten betalen. Stel hem voor om daar een berekening voor te maken onder het motto: ik zal moeten accepteren dat de kinderen de meeste tijd bij jou zijn, daarom wil ik graag een herberekening van de alimentatie laten maken, zodat ik bij kan dragen aan de kosten van de kinderen.
Dat kun je, subtiel, ook aan de kinderen laten weten. Inclusief hoeveel pijn het je doet.

Tsjor

Waarom zou TO dat in hemelsnaam doen? Krijgt ze dan een gouden stoeltje in de hemel ofzo? Of denk je dat dit de kinderen doet inzien dat moeder zich voor hun wil slachtofferen zodat ze dan later een betere band met haar zullen hebben? 

Haar ex is op een opzichtige manier bezig de kinderen tegen hun moeder op te zetten. Het is nu waarschijnlijk nog niet te laat om in te grijpen. De hulpverleners zien wat er aan de hand is (hoera!) en zijn bezig hun geduld met vader te verliezen (hoera 2). De advocaat staat in de startblokken en wekt de indruk te weten waar hij mee bezig is.

Het is denkbaar, al hoop ik het niet, dat er ooit een moment komt dat TO maar beter de handdoek in de ring kan gooien. Maar dat moment is niet nu.

Johannaatje schreef op 31-03-2023 om 15:54:

[..]

Alimentatie ga ik het zeker nu niet over hebben, want dan wordt er dalijk nog gezegd dat ik dat moet gaan betalen. Zo is hij ook nog.

De woning daar heb ik het nooit met de jongens over gehad, wel vragen ze regelmatig wanneer we gaan verhuizen. Ik heb me voorgenomen dat ik bovenstaande wat jij aangeeft dan wel ga vertellen. Zo is het gewoon. Mijn advocaat had het plan om een kort geding op te starten mbt omgangsregeling en dan meteen de kwestie woning mee te nemen. Ze heeft alleen het vermoeden dat dit niet in aanmerking komt voor een kort geding aangezien dit geen spoedprocedure is, vervolgens kwam de hulpverlening om de hoek kijken en hebben we het juridische gedeelte even on hold gezet omdat we dachten dat wel snel zou gaan, maar inmiddels 12 weken verder.

Zolang de omgangsregel is dat ook jij de kinderen hoort te hebben, kan hij natuurlijk never nooit meer alimentatie eisen. Wel kun jij de niet afgelopen alimentatie gewoon claimen. Alweer laat je je angst aanjagen. Als je gewoon recht hebt op de alimentatie zou ik daar starten. Dat is snel zelf te doen. 

Wat betreft de woning is mij niet alles duidelijk. De advocaat heeft het over een bodemprocedure, want het zou niet spoedeisend zijn, maar je mist toch ook gewoon 50% van de waarde van het huis? Het huis staat toch nog op beider naam, als ook de hypotheek nog op beider naam staat? Dus je moet toch ook nog worden uitgekocht? Wat hebben jullie hierover staan in het convenant? Eerlijk gezegd vind ik het van je advocaat geen slim advies om de kwestie van de woning mee te nemen in de omgangsregeling. Dit moet je zien als een zakelijk geschil en je hebt lang genoeg gewacht en nu urgente redenen om dit nu te regelen. Je wil namelijk nu een woning kopen, want niet kan. Dat lijkt me spoed genoeg. 

ik zat nog even te denken; ik zou eerst zorgen dat de woning en hypotheek op zijn naam komt. Als jullie onderlinge geschil groter wordt, kan hij ook gewoon stoppen met betalen aan de bank en dan komen die gewoon bij jou langs. Dus als de wiederweerga dat nu regelen, zou voor mij prioriteit zijn, want ik zou financieel niet met deze man nog op enige wijze verbonden willen zijn.

En is er een reden waarom hij al het kgb kreeg, hopelijk betekent die verleden tijd dat jullie dat nu elk voor 1 kind krijgen? Zo niet, ook regelen.

Temet schreef op 31-03-2023 om 16:41:

[..]

Waarom zou TO dat in hemelsnaam doen? Krijgt ze dan een gouden stoeltje in de hemel ofzo? Of denk je dat dit de kinderen doet inzien dat moeder zich voor hun wil slachtofferen zodat ze dan later een betere band met haar zullen hebben?

Haar ex is op een opzichtige manier bezig de kinderen tegen hun moeder op te zetten. Het is nu waarschijnlijk nog niet te laat om in te grijpen. De hulpverleners zien wat er aan de hand is (hoera!) en zijn bezig hun geduld met vader te verliezen (hoera 2). De advocaat staat in de startblokken en wekt de indruk te weten waar hij mee bezig is.

Het is denkbaar, al hoop ik het niet, dat er ooit een moment komt dat TO maar beter de handdoek in de ring kan gooien. Maar dat moment is niet nu.

Volledig eens met deze post, de tijd van zoete broodjes bakken lijkt mij meer dan voorbij. Hij heeft al 7 jaar de hypotheek op beide namen, ontvangt €500 kgb, nooit alimentatie betaald…….en zie wat haar dat tot op heden heeft gebracht. Bij zo’n persoon zal het nooit genoeg zijn en hem nu voorstellen alimentatie te ontvangen lijkt haast wel een vorm van victim blaming in deze situatie, ik word er plaatsvervangend boos van 😝


Tevens eens met je laatste zin, hoe verdrietig ook 😢

Johannaatje

Johannaatje

31-03-2023 om 20:05 Topicstarter

Philou schreef op 31-03-2023 om 16:15:

[..]

De enige manier dat je het praten met de kinderen kortsluiten kan is door het gesprek met de kinderen en die met de kinderen en je ex op elkaar te laten volgen. Vindt dit gesprek plaats bij VT of doe je dit zelf?

Bij het cjg met als mediator de jeugdconsulent

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.