Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Woonruimte en scheiding

Goedenavond,

Waar te beginnen, na een half jaar lopen aanmodderen de knoop doorgehakt. We gaan starten bij de mediator.
Wij hebben 2 kinderen van 2 en 4 jaar oud. Qua ouderschapsplan hebben we al wel een idee. De kinderen zullen 70/30 bij mij zijn? Hun vader elke woensdagmiddag avondnacht. Oma brengt ze naar school op donderdag. En het weekend om en om van vrijdagavond t/m zondagavond. 
Waar kan ik op letten bij gesprekken bij de mediator. En wat het grootste punt word is woonruimte. We hebben nu een koopwoning ( met behoorlijk overwaarde ) ondanks dat kunnen we beide daarvan geen nieuwe woning kopen. Nu doen we birdnesten. Hoelang zal het duren qua woonruimte? Ik heb wel kernbinding met een dorp en sta ik tussen plek 14 en 30. Iemand ervaring of tips om dit traject goed te doorlopen? 
Wat zijn de tips.
Willen voor de kinderen ook niet blijven verhuizen en stabiliteit creëeren. 
Op 1 naam zetten zal ook onmogelijk zijn zonder financiële hulp. 
Ik weet dat het gaat goedkomen, zie alleen nog niet hoe.

liefs een bezorgde mama. 

Jeetje ja woonruimte is op dit moment zowat niet te doen. Je vraag over hoe lang woonruimte gaat duren is niet te beantwoorden.Het eerste waar ik aan denk is huis verkopen en ieder vrije sector gaan huren?

ik ken hier wel recente gevallen van mensen die urgentie hebben aangevraagd bij de woonvereniging of hoe dat dan ook heet en dat ook hebben gekregen ivm de kinderen.
Soms zelfs verrassend snel, dus wie weet?

yasmijn27 schreef op 13-11-2024 om 07:32:

ik ken hier wel recente gevallen van mensen die urgentie hebben aangevraagd bij de woonvereniging of hoe dat dan ook heet en dat ook hebben gekregen ivm de kinderen.
Soms zelfs verrassend snel, dus wie weet?

Kinderen zijn geen reden voor urgentie, die strenge regels staan op elke site te lezen en bestaan veel misverstanden over.

Max88 schreef op 13-11-2024 om 10:01:

[..]

Kinderen zijn geen reden voor urgentie, die strenge regels staan op elke site te lezen en bestaan veel misverstanden over.

Volgens mij is dat echt afhankelijk van waar je woont. Hier in de stad is het meestal geen reden tot urgentie, behalve bij acute dakloosheid van kinderen. Dus in dit geval zou hier geen urgentie worden gegeven, maar ik weet ook van gemeentes waar men in een dergelijke situatie wel urgentie kreeg.

Sterkte in ieder geval!

Het hangt inderdaad af van waar je woont. Hier in Amsterdam heb je een grotere kans op de postcodekanjer dan op een urgentieverklaring, maar niet overal is het zo dramatisch.

Een gekke vraag, maar is het niet mogelijk om in jullie koopwoning twee appartemenþen te maken? Niet ideaal, maar misschien makkelijker haalbaar dan allebei een eigen huurwoning. Ik bedoel niet officieel splitsen, al kan je dat ook nog uitzoeken, maar feitelijk verbouwen tot 2 afzonderlijke eenheden.

[..]

Toch is dat  hier wel zo gegaan. Ik denk ook echt dat dat per gemeente verschilt. Zo zijn er ook gemeentes die mensen met een cruciaal beroep voorrang geven, huizen verloten etc.

Daarom even in gesprek

[..]

De truuk is om dan een week lang met de kinderen in een opvang te gaan wonen en dan zielig te doen en dan heb je dus toch vanwege de kinderen binnen no time een woning. Er is niets zo asociaal als op zo'n wijze vooraan in de wachtrij te komen staan maar helaas veel mensen doen dat....gevolg wachtlijst veel groter. 

Decembermamma schreef op 13-11-2024 om 16:53:

[..]

De truuk is om dan een week lang met de kinderen in een opvang te gaan wonen en dan zielig te doen en dan heb je dus toch vanwege de kinderen binnen no time een woning. Er is niets zo asociaal als op zo'n wijze vooraan in de wachtrij te komen staan maar helaas veel mensen doen dat....gevolg wachtlijst veel groter.

Heb je bewijzen ( bronvermelding?) van deze bewering?

[..]

Het misverstand is juist dat er niet 1 beleid in heel nederland is. Het verschilt echt per gemeente.

linn19 schreef op 13-11-2024 om 18:03:

[..]

Heb je bewijzen ( bronvermelding?) van deze bewering?

Ik ken 2 mensen die het zo gedaan hebben, 1 ervan vertelde dat haar was geadviseerd het zo te doen. Dat betekend dus regelmatig zo gedaan wordt.

Dat de wachttijd voor andere mensen groter wordt is een logisch gevolg. 

Even een verzuchting en tegen menig zere benen: na een jaar aanmodderen de handdoek al weer in de ring gooien? Echt? Wow. 
Waarom geven we geen relatielessen op de middelbare school. Welke fasen je allemaal kan verwachten (ook de fase jonge kinderen). En dat alle oude (familie)patronen worden verwerkt in een relatie. Dat we beseffen dat we in een relatie onze eigen rommel tegen gaan komen, die er is om op te ruimen. En dat elke relatie een bepaalde dynamiek gaat krijgen, die er is om te doorbreken. 
En dan weer een gezin die twee huizen nodig heeft op de krappe huizenmarkt, waar jonge mensen maar thuis moeten blijven wonen. Zucht, even geen zin om mee te denken. 

Decembermamma schreef op 13-11-2024 om 16:53:

[..]

Ga jij maar met je kinderen op straat staan, dan zwijk je ook voor een urgentieaanvraag en 5 nachten in de opvang met je kinderen is helemaal niet leuk. Wie heeft er meer urgentie nodig dan kinderen dan? Helemaal niks asociaal aan. Kinderen verdienen een vaste woning bij een ouder, niet van hop naar her, bij familie daar en dan daar, caravan hier, vakantiepark daar, hotel hier, daar, portemonnee leeg. 

Decembermamma schreef op 13-11-2024 om 19:51:

[..]

Ik ken 2 mensen die het zo gedaan hebben, 1 ervan vertelde dat haar was geadviseerd het zo te doen. Dat betekend dus regelmatig zo gedaan wordt.

Dat de wachttijd voor andere mensen groter wordt is een logisch gevolg.

Op basis van deze informatie zou ik je willen adviseren om toch minder snel je eigen conclusies op het internet te verspreiden.

Het is een heel grote denkfout dat de kinderen op straat komen te staan als de ouders een koopwoning hebben, die kinderen hebben gewoon nog een bed. De man of vrouw die in dat huis blijft neemt de kinderen en in de tussentijd gaat de ander iets zoeken. En als dat huis is gevonden, ga je weer afwisselend voor de kinderen zorgen. 
Ouders Online lijkt erg op Scheiden Online, zoveel mensen scheiden. Maar dat is toch echt de eigen keuze van mensen, uitzonderingen van geweld daargelaten. 

Labyrinth schreef op 13-11-2024 om 20:15:

Even een verzuchting en tegen menig zere benen: na een jaar aanmodderen de handdoek al weer in de ring gooien? Echt? Wow.
Waarom geven we geen relatielessen op de middelbare school. Welke fasen je allemaal kan verwachten (ook de fase jonge kinderen). En dat alle oude (familie)patronen worden verwerkt in een relatie. Dat we beseffen dat we in een relatie onze eigen rommel tegen gaan komen, die er is om op te ruimen. En dat elke relatie een bepaalde dynamiek gaat krijgen, die er is om te doorbreken.
En dan weer een gezin die twee huizen nodig heeft op de krappe huizenmarkt, waar jonge mensen maar thuis moeten blijven wonen. Zucht, even geen zin om mee te denken.

Niet een jaar aanmodderen maar een half jaar. Ik snap je verzuchting, zeker omdat de fase met jonge kinderen enorm zwaar is. Je wilt eigenlijk dat mensen proberen die tijd door te komen en proberen aan hun relatie te werken. Misschien dat het over 1 a 2 jaar al minder zwaar is en dat het in de relatie dan ook weer beter gaat?
Dat hoeft natuurlijk niet en we weten niet hoe het precies bij TO zit, maar als er geen geweld, vreemdgaan of andere zware problemen zijn, en zo klinkt het bij ‘een half jaar aanmodderen’, is het inderdaad goed je af te vragen of nog wat langer wachten (zodat de kinderen ouder worden en het minder zwaar wordt) en aan je relatie werken toch zou kunnen helpen. Een scheiding gaat jullie en de kinderen natuurlijk ook niet in de koude kleren zitten.
Dat gezegd hebbende: als het financieel haalbaar is kunnen jullie misschien ervoor te zorgen dat je het huis pas te koop zet als tenminste een van jullie (jijij als jij inderdaad 70% de kinderen gaat hebben) een nieuwe woning heeft? Zodat er in elk geval een stabiele plek voor de kinderen is

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.