Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Verzwijgen ex nieuwe partner

Hoi allemaal,

ik ben Kelly, moeder van een zoontje van inmiddels 5 jaar oud. De vader van mijn zoontje is bij ons weggegaan nadat hij aangaf de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen en zich beperkt te voelen in zijn vrijheid. Wat er op neer komt dat ik de zorg bijna geheel alleen doe. Zoontje gaat iedere week een dag van 10 tot 18 uur naar zijn vader, omdat ex graag de avonden vrij wilde zijn. Dat hij contact heeft met onze zoon vindt ik erg belangrijk, ook al is het weinig en op tijden dat ex het beste uitkomt. 


Nu is mijn ex geen ondernemend type met onze zoon en niet zo betrokken. Wat ertoe leidde dat zoontje vaak met tegenzin ging. 

Sinds een aantal weken gaat zoontje met goede zin naar zijn vader want er is nu een mevrouw die leuke dingen met hem doet. Voor mij heerlijk om te zien dat zoontje weer graag gaat. Ik heb vader een aantal keren gevraagd wie de mevrouw is, maar hij zegt dan niet te weten waar ik het over heb. Vandaar op social media gekeken omdat ik mijn zoontje wilde kunnen begeleiden als hij vragen had. Hier bleek dat ze al 5 maanden een relatie hebben. Dus voor de langere termijn, fijn!

MAAR: ik heb ze een aantal weken de tijd te geven zich voor te komen stellen. Dit komt maar niet. Vorige week kwamen ze samen zoontje thuis brengen. Zij verbleef in de auto. Ik vroeg hem weer, wie is dat? Weer ontkent is gewoon een vriendin. Zij deed het raampje open, haar gevraagd. Waarop ik als reactie krijg. We zien elkaar regelmatig. 

Heb ik als moeder geen recht te weten wie er tijd met mijn kind doorbrengt? Hoort ze zich niet even voor te stellen? 

Ik wil er geen drama van maken, maar het voelt respectloos voorgelogen te worden. Zoontje verteld in de zomervakantie met ex en nieuwe partner een paar dagen op vakantie te gaan. Met mij is nog niks overlegd. 

Wat kan ik nu doen? 



Ik vind het niet gek dat je het op prijs stelt als ze zich even voorstelt of dat er in ieder geval niet geheimzinnig gedaan wordt over een eventuele relatie. Ga er maar vanuit dat er wel sprake is van een relatie. Als ik bij een gewone vriend op bezoek zou gaan, ga ik niet precies op de dag dat zijn kind(eren) er zijn (indien gescheiden, als ze er altijd zijn is het een ander verhaal), ga ik niet heel de dag die kinderen vermaken en ze zeker niet thuisbrengen. 
Op zich is het fijn dat je zoontje het goed kan vinden met die vrouw en dat het al langere tijd dezelfde is. Als er elke twee weken een nieuwe scharrel is, lijkt me dat al helemaal geen fijn idee.

Hmmm net een hele reactie zitten typen: foetsie. 

Kort samengevat:

  • Ik zou het ook normaal vinden als ze gewoon aan jou werd voorgesteld, ook al hoort er nog niet echt een officiële relatiestatus bij. Ik vind jouw verwachting op zich normaal.
  • Ik zou er toch geen principieel punt van maken want wat zou dat voor positiefs kunnen brengen? Wat verandert daardoor?
  • Geen woorden vuilmaken aan die vakantie, jij gaat er niet over wie vader meeneemt. Zoontje vindt haar leuk. Ga lekker genieten van jouw vrije tijd. 
KellyM schreef op 06-07-2021 om 15:30:

Sinds een aantal weken gaat zoontje met goede zin naar zijn vader want er is nu een mevrouw die leuke dingen met hem doet. Voor mij heerlijk om te zien dat zoontje weer graag gaat. 

Eigenlijk is dit het enige wat telt.

Je zoon is er blij mee. Dat je ex zo raar tegenover jou doet is het probleem van je ex en zijn vriendin.

De kans bestaat dat de vader en zijn vriendin er zelf nog niet helemaal uit zijn hoe het nou precies zit en hoe hun relatie zich verhoudt tot de buitenwereld. Ze kan het blijkbaar goed vinden met de zoon en dat is in dit stadium het belangrijkste. 

Krijg je alimentatie van je ex? Zo ja, dan is er kans dat zijn bijdrage omhoog kan op het moment dat hij zou gaan samenwonen. Zou zoiets kunnen spelen? 

Pfoe... en als ze zegt: Aangenaam, ik ben Saskia, sta je dan verder dan nu? Neen, dus, als ze niet de beleefdheid heeft om zich voor stellen, zo laten zou ik zeggen. De manier waarop je je ex beschrijft, is ook niet toppie. Dus waarschijnlijk passen ze op dat punt bij mekaar.

Ik vind dat jouw ex wel de taak heeft, jou te informeren dat er iemand anders is die ook met jouw zoon optrekt. Maar als hij zou gezegd hebben, dan zullen er waarschijnlijk van jouw kant uit, weer andere vragen komen, wat normaal is. Heeft ze kinderen, hoe staat ze tegenover opvoeding en gedrag van een kind. Allemaal dingen die belangrijk zijn, maar waar jij het raden naar zal hebben.

Het probleem zit bij jouw ex en niet bij haar denk ik. Misschien mag ze van hem wel niks tegen jou zeggen, want hij weet dat hij je daarmee 'jent'.

Zoals geschreven, laat het zo, zo lang jouw kind zich bij die vrouw goed voelt. Voor hetzelfde geld had jouw zoon een hekel aan haar (of zij aan hem) en eiste de vader dat hij toch nog bezoekrecht had. Veel erger, die situatie.

Maar afsluitend: ik begrijp je volkomen hoor.

Lekker laten gaan, jij weet wel beter en het belangrijkste is dat je zoon haar leuk vindt. En het zo zomaar kunnen dat haar aanwezigheid ook een positieve invloed heeft op de relatie tussen je zoon en zijn vader, dat is een mooie ontwikkeling. 

elledoris schreef op 06-07-2021 om 16:30:

Krijg je alimentatie van je ex? Zo ja, dan is er kans dat zijn bijdrage omhoog kan op het moment dat hij zou gaan samenwonen. Zou zoiets kunnen spelen?

Die vrouw heeft toch geen zorgplicht naar TS haar zoon toe? Dus die hoeft niet bij te dragen aan onderhoud en kosten voor het kind van TS en haar ex. Hoezo zou de vader van het kind dan meer alimentatie moeten betalen als er een nieuwe partner bij hem komt inwonen?

KellyM

KellyM

06-07-2021 om 17:00 Topicstarter

MamaE schreef op 06-07-2021 om 16:52:

[..]

Die vrouw heeft toch geen zorgplicht naar TS haar zoon toe? Dus die hoeft niet bij te dragen aan onderhoud en kosten voor het kind van TS en haar ex. Hoezo zou de vader van het kind dan meer alimentatie moeten betalen als er een nieuwe partner bij hem komt inwonen?

Het gaat mijn ex niet om het geld. Hij betaald nu nauwelijks iets. Heeft bewust schulden gemaakt en de hypotheek van zijn ouders op zijn naam gezet om maar niks te hoeven betalen. Met bewust schulden bedoel ik een harley davidson en nieuwe Amerikaanse auto. 

MamaE schreef op 06-07-2021 om 16:52:

[..]

Die vrouw heeft toch geen zorgplicht naar TS haar zoon toe? Dus die hoeft niet bij te dragen aan onderhoud en kosten voor het kind van TS en haar ex. Hoezo zou de vader van het kind dan meer alimentatie moeten betalen als er een nieuwe partner bij hem komt inwonen?

Natuurlijk wel. Als zij samenwonen en ze zijn toeslagpartners, dan wordt haar inkomen meegerekend bij het berekenen van de alimentatie. 

Grote kans dat ze daarom zo geheimzinnig doen. 

Begrijpelijk dat je graag wilt weten wie het is maar aan de andere kant is het totaal je zaak niet. Jij hebt namelijk niks met zijn partner te maken even cru gezegd 🤷🏻‍♀️.

Je ex moet wel laten weten waar hij je zoon mee naar toe neemt mocht dit het buitenland zijn.. mag jij niet zomaar meenemen.

En over de alimentatie (vroeg je niet maar een paar reacties gezien) het maakt NIKS uit of je ex samen woont of niet. Zijn draagkracht gaat niet omhoog ook al kan hij de woonlasten delen. Dit is een regel sinds 2013 en ik kan het weten want heb in hetzelfde schuitje gezeten 😬 zelfs al gaat hij trouwen met haar veranderd er niks want zoon staat op jou adres ingeschreven. 

De officiële informatie:

Ik heb een nieuwe partner

Heeft u een nieuwe partner en gaat u trouwen? Of gaat u een geregistreerd partnerschap aan? Dan wordt uw nieuwe partner stiefouder. Een stiefouder is onderhoudsplichtig. Dit betekent dat de stiefouder financieel verantwoordelijk is voor de verzorging van de kinderen binnen het gezin. Dit zijn de kinderen die de meeste tijd bij u wonen. Uw nieuwe partner is alleen stiefouder zolang uw huwelijk of geregistreerd partnerschap duurt.

Als u samenwoont, heeft uw nieuwe partner soms ook een onderhoudsplicht. Dat is in elk geval zo als u met uw nieuwe partner het ouderlijk gezag heeft over uw kinderen.

Is uw nieuwe partner stiefouder, of heeft u samen het gezag over uw kinderen? En heeft uw nieuwe partner inkomen? Dan verandert de kinderalimentatie mogelijk. Uw ex-partner hoeft misschien minder te betalen.

KellyM

KellyM

06-07-2021 om 18:49 Topicstarter

Floor70 schreef op 06-07-2021 om 18:23:

Begrijpelijk dat je graag wilt weten wie het is maar aan de andere kant is het totaal je zaak niet. Jij hebt namelijk niks met zijn partner te maken even cru gezegd 🤷🏻‍♀️.

Je ex moet wel laten weten waar hij je zoon mee naar toe neemt mocht dit het buitenland zijn.. mag jij niet zomaar meenemen.

En over de alimentatie (vroeg je niet maar een paar reacties gezien) het maakt NIKS uit of je ex samen woont of niet. Zijn draagkracht gaat niet omhoog ook al kan hij de woonlasten delen. Dit is een regel sinds 2013 en ik kan het weten want heb in hetzelfde schuitje gezeten 😬 zelfs al gaat hij trouwen met haar veranderd er niks want zoon staat op jou adres ingeschreven.

ik heb er misschien dan niks mee te maken volgens jou. In ons ouderschapsplan staat vermeld dat wij voordat we een partner voorstellen aan ons kind we dit samen in overleg doen. Dit om het voor zoon zo prettig mogelijk te maken. 

Hij komt dus zijn afspraken niet na en nogmaals. Ik vind dat als ik als moeder het recht heb te weten wie mijn zoontje in zijn leven heeft. Ik verwacht niets, maar even respectvol je voorkomen stellen kan. Liegen over wie je bent is gewoon niet oke. 

op social media staat dat ze een relatie hebben. Dus daar zijn ze samen wel uit.

Ik vind dat je er wel iets mee te maken hebt. Het is immers de plek waar je kind een groot deel van de tijd is. Het wordt vaak toch een mede - opvoeder. 

Ook voor je kind is het fijn dat er enige vorm van contact is, hoeft niet veel te zijn, maar je voorstellen en af en toe een praatje maken is wel het minste. 

We zijn er weer. Afspraken in het ouderschapsplan waar iemand zich niet aan houdt. Die kun je beter dan ook niet maken. Als het goed is hoef je dat niet op papier vast te leggen en als het niet goed is is het een bron van conflict.

Het is een vodje papier, hoe wil je dat gaan afdwingen?

Liever laat je het rusten. Probeer niet te begrijpen hoe dat toegaat bij vader, tenzij je strafbare zaken vermoedt, bemoei je er niet mee, je gaat er niet over, je bent gescheiden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.