Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Van wie het huisje in het buitenland

Goedendag,

Enkele jaren geleden hebben wij een klein appartementje in het buitenland gekocht.
Mijn vrouw werkte op dat moment niet, nu heeft ze een parttime/hobby baantje.
Des tijds hebben wij kosten uit spaargeld betaald, zelfs een gedeelte die wij te kort kwamen (10.000) heeft mijn moeder betaald. Er is geen sprake van hypotheek of leningg.

Voor de praktische reden (omdat mijn vrouw dubbele burgerschap heeft en ook nationaliteit van dat land buiten Europa heeft) hebben we huis op haar naam gekocht. Na renovatie enz waarvoor die ik afgelopen jaren uit mijn salaris betaald hebt is de appartement mooi bewoonbaar.

Nu dreigt mijn vrouw met scheiding, en naar haar verwachting bij het scheiden het appartementje in het buitenland is volledig van haar en van het koophuis in Nederlands wil ze 50%.

Mijn vraag is of haar claim correct is, ze impliceert dat het huis is op haar naam en dan dus volledig van haar. Zoals eerder aangegeven wij zijn 20+ jaar getrouwd en tot kort had ze helemaal geen inkomen, en nu inkomen 1/8 van mijn, ze draagt niets aan hypotheek, elektra, enz
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. 


Alvast bedankt!

TT


Dat ligt eraan hoe jullie getrouwd zijn (gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden), en wat er vastgelegd is in de akte.

tt75

tt75

11-06-2022 om 20:50 Topicstarter

gemeenschap van goederen

dan

dan

11-06-2022 om 21:00

Ik zou denken 50/50. Maar er zitten hier een aantal mensen op het forum die hier vast meer vanaf weten.

tt75

tt75

11-06-2022 om 21:20 Topicstarter

Het zou fijn zijn als iemand die deze materie goed kent zijn mening geuit.
Haar idee is dat appartementje op haar naam en dus 100% van haar, en huis in Nederlands van ons beiden is. Restschuld van het huis in Nederlands is even wel als waarde van appartementje, mijn voorsteel zou zijn dat ze dan appartementje neemt en het huis in Nederland inclusief restschuld van mij is. Maar haar claim is dus appartementje volledig (omdat het op haar naam is) en 50% van het huis in Nederland.

Nog een andere gerelateerde vraag, stel dat ze huis verkoopt en het geld aan haar zus of broer geeft om te bewaren. Of bijvoorbeeld huis te naamstelling op haar andere familie lid zet. Wat dan? Kan ik dat aanvechten?

Alvast bedankt!

Als je in gemeenschap van goederen trouwt gaat alles na de scheiding door de helft. Dus het huis in Nederland en het appartementje in het buitenland. Dat het appartement op haar naam staat, zegt niks. Gemeenschap van goederen betekent dat alles van jullie beiden is. Ze kan het appartement ook niet zomaar verkopen zonder jouw toestemming. Doet ze dat op een of andere manier toch, dan heeft ze een schuld aan jou en moet ze de helft terugbetalen. 

Ik begrijp dat je vrouw een buitenlandse nationaliteit heeft. Bij scheidingen met een buitenlands tintje is de vraag altijd welk rechtsstelsel van toepassing is op de verdeling van de spullen. Dat kan heel goed Nederlands recht zijn, maar dat hoeft niet. Ik weet alleen niet (meer) wat daar de regels ook alweer voor zijn. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden

MamaE schreef op 11-06-2022 om 22:42:

Als je in gemeenschap van goederen trouwt gaat alles na de scheiding door de helft. Dus het huis in Nederland en het appartementje in het buitenland. Dat het appartement op haar naam staat, zegt niks. Gemeenschap van goederen betekent dat alles van jullie beiden is. Ze kan het appartement ook niet zomaar verkopen zonder jouw toestemming. Doet ze dat op een of andere manier toch, dan heeft ze een schuld aan jou en moet ze de helft terugbetalen.

Die vraag je zou je dus eigenlijk in het betreffende land moeten stellen.

Dit is volgens het Nederlandse recht.

Wanneer je nu gaat trouwen, dan is het slim om stil te staan bij de twee hoofdregels van de beperkte gemeenschap van goederen:

  1. Alles wat je voor je trouwdag al hebt, blijft privé tenzij het op twee namen staat.
  2. Alles wat je tijdens het huwelijk opbouwt, is van je samen tenzij het uit een erfenis of schenking komt.

In dit handige overzicht kun je het verschil zien tussen de oude en de nieuwe wet:

algehele gemeenschap van goederen tot en met 2017beperkte gemeenschap van goederen vanaf 2018
huis voor huwelijk op 1 naamvalt er invalt er buiten
huis voor huwelijk op 2 namenvalt er invalt er in
nieuw huis tijdens huwelijkvalt er invalt er in
privé schuld voor huwelijkvalt er invalt er buiten
nieuwe schuld tijdens huwelijkvalt er invalt er in
erfenis met privé clausulevalt er buitenvalt er buiten
erfenis zonder privé clausulevalt er invalt er buiten
schenking met privé clausulevalt er buitenvalt er buiten

Ik hoopte het antwoord snel te kunnen vinden, maar dat valt tegen. De Nederlandse rechter is bevoegd, omdat jullie in Nederland wonen. Zo te zien is op de echtsscheiding zelf het Nederlandse recht van toepassing, maar daarmee is nog niet gezegd dat ook het Nederlandse huwelijksgoederenregime van toepassing is. Misschien dat ze dit weten bij het Juridisch Loket, en anders zou ik een echtscheidingsadvocaat raadplegen.

tt75

tt75

12-06-2022 om 11:49 Topicstarter

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat ze in Nederland volgens Nederlandse wet zou willen scheiden.
Echter denk ik dat het appartementje verkopen of op naam van een andere zetten kan ze zonder mij toestemming in het buitenland doen…
Maar als ik jullie goed begrijp het is eventueel mogelijk dat in Nederlands aan te vechten omdat het onrechtmatig gebeurde.

Dus in principe alles gaat 50/50, i.e. auto, huis, appartement, wat duurdere bezittingen, enz.
In de jaren heb ik haar nogal sieraden, dimanten gekocht, als dat zou op dit moment getaxeerd zijn zou dat ook aanzienlijk bedrag zijn, wellicht boven 20.000
Als ik jullie goed begrijp ook dat wordt als gezamenlijke bezittingen gezien, correct?

tt75

tt75

12-06-2022 om 11:51 Topicstarter

Temet schreef op 11-06-2022 om 22:57:

Ik begrijp dat je vrouw een buitenlandse nationaliteit heeft. Bij scheidingen met een buitenlands tintje is de vraag altijd welk rechtsstelsel van toepassing is op de verdeling van de spullen. Dat kan heel goed Nederlands recht zijn, maar dat hoeft niet. Ik weet alleen niet (meer) wat daar de regels ook alweer voor zijn. Ik zal eens kijken of ik dat kan vinden

Ze heeft dubbele nationaliteit

tt75 schreef op 12-06-2022 om 11:49:

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!
Ik denk dat ze in Nederland volgens Nederlandse wet zou willen scheiden.
Echter denk ik dat het appartementje verkopen of op naam van een andere zetten kan ze zonder mij toestemming in het buitenland doen…
Maar als ik jullie goed begrijp het is eventueel mogelijk dat in Nederlands aan te vechten omdat het onrechtmatig gebeurde.

Dus in principe alles gaat 50/50, i.e. auto, huis, appartement, wat duurdere bezittingen, enz.
In de jaren heb ik haar nogal sieraden, dimanten gekocht, als dat zou op dit moment getaxeerd zijn zou dat ook aanzienlijk bedrag zijn, wellicht boven 20.000
Als ik jullie goed begrijp ook dat wordt als gezamenlijke bezittingen gezien, correct?

Hoe het juridisch zit weet ik in alle eerlijkheid niet. Maar om bij een scheiding ineens de helft van de waarde van cadeaus te gaan terug eisen getuigd niet echt van een wil om het netjes af te gaan handelen. Dan ben je naar mijn mening vooral uit op oorlog. En of dat wenselijk is...

Gingergirl schreef op 12-06-2022 om 11:55:

[..]

Hoe het juridisch zit weet ik in alle eerlijkheid niet. Maar om bij een scheiding ineens de helft van de waarde van cadeaus te gaan terug eisen getuigd niet echt van een wil om het netjes af te gaan handelen. Dan ben je naar mijn mening vooral uit op oorlog. En of dat wenselijk is...

Dit, en de vermelding in de OP dat de vrouw een "parttime/hobby baantje" heeft, maakt dat ik me niet geroepen voel behulpzaam te zijn.

MelaS schreef op 12-06-2022 om 12:30:

[..]

Dit, en de vermelding in de OP dat de vrouw een "parttime/hobby baantje" heeft, maakt dat ik me niet geroepen voel behulpzaam te zijn.

Precies, dat parttime hobby baantje is ook gewoon een baan. En daarnaast zal ze wellicht ook genoeg andere dingen doen. TO bedoeld het wellicht niet zo maar het komt nogal neerbuigend over. Maar dat zie je vaak bij een scheiding helaas.

dan

dan

12-06-2022 om 13:01

Ik zou me niet druk maken om sieraden die je haar ooit geschonken hebt of je moet echt een vechtscheiding willen. Ik ken iemand die ook in gemeenschap van goederen getrouwd was en ze had zo'n houding van: dit is van mij en dat is van mij. Resultaat, het is nog altijd gedoe rondom die scheiding en het speelt al jaren. 
Wil je vrouw in Nederland blijven wonen na de scheiding of terug naar het land waar ze oorspronkelijk vandaan komt? Zo ja, is er de mogelijkheid dat zij na de scheiding in dat appartementje kan/wil wonen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.