Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Stiefouder

Ik heb een vraagje voor stiefouders of ouders die een nieuwe partner hebben. 
Ik werd een keer flink afgeschoten omdat ik vertelde dat mijn partner niet zo begaan is met mijn kinderen. Er werd mij verteld dat het onbegrijpelijk was waarom ik bij deze man blijf. 
Ik vraag me toch af hoe jullie dat zien. 
Mijn kinderen mogen mijn vriend en we wonen in 1 huis met co-ouderschap voor de kinderen. Om de week gaan ze naar hun vader. 
Mijn vriend heeft geprobeerd echt een vader figuur voor ze te zijn. Maar hij liep tegen het feit aan dat mijn opvoeding niet helemaal zijn manier van opvoeden is en mijn kinderen zeggen "je bent mijn vader niet".
In de weken dat mijn kinderen er zijn houdt hij zich een beetje op de achtergrond en ik steek mijn tijd in ze. Hij houdt niet zo van uitjes en doet dat dan ook niet graag met ze. Maar ze mogen altijd vragen of hij ze wil rijden of iets wil repareren. 

Is dat dan van mij zo slecht om met zo een partner samen te wonen?


Waarom twijfel je daaraan?

Bijtje82

Bijtje82

27-06-2022 om 23:07

Als jullie gelukkig zijn en de kinderen kunnen doorgaans goed met hem overweg, dan zie ik geen probleem. Kinderen roepen al snel, je bent mijn vader/moeder niet. Maar uiteindelijk zullen ze moeten beseffen dat ze gewoon naar een volwassene moeten luisteren. Ongeacht welke rol die heeft. 

“Mijn vriend heeft geprobeerd echt een vader figuur voor ze te zijn. Maar hij liep tegen het feit aan dat mijn opvoeding niet helemaal zijn manier van opvoeden is en mijn kinderen zeggen "je bent mijn vader niet"”

Hier gaat het mis. Je vriend moet juist nadrukkelijk geen vaderfiguur willen zijn en niet op willen voeden. Hij is ook echt geen vaderfiguur en dat wordt hij waarschijnlijk nooit of misschien kunnen de kinderen hem pas zo zien als ze volwassen zijn en terugkijken op hun jeugd. Voor de kinderen is hij de vriend van hun moeder en hij woont met jullie samen. Met de eenheid ‘moeder en kinderen’ dus. Familie. Dat is de eenheid en die man woont er toevallig bij. Zo zien kinderen dat. Hij wordt getolereerd of geaccepteerd en waarschijnlijk vinden ze hem vaak best aardig, maar hij moet dus niet binnen die eenheid komen, maar op gepaste afstand blijven. Jouw vriend moet jouw opvoedingslijn volgen. Neemt niet weg dat hij ook een volwassene is naar wie ze op sommige momenten gewoon moeten luisteren. Bijvoorbeeld in gevaarlijke situaties of als ze veel te hard schreeuwen in de tuin of als ze boven de boel lijken af te breken of bij een grote brutale mond. Huisregels en fatsoensregels dus. Stel die samen met je vriend en de kinderen op en maak de kinderen duidelijk dat jouw vriend over deze zaken wel degelijk iets te zeggen heeft. 

> Mijn vriend heeft geprobeerd echt een vader figuur voor ze te zijn. Maar hij liep tegen het feit aan dat mijn opvoeding niet helemaal zijn manier van opvoeden is en mijn kinderen zeggen "je bent mijn vader niet".

> Is dat dan van mij zo slecht om met zo een partner samen te wonen?

Een partner die zich te veel opdringt aan de kinderen als mede-ouder kan een groot probleem zijn. Een partner, huisgenoot, nieuwe fling, of wie-dan-ook die zich op afstand houdt van de opvoeding is bijna nooit een probleem. 

Enige uitzondering zou zijn als je samen met deze partner kinderen gaat krijgen. Als partner opeens heel veel tijd en aandacht aan een halfbrusje besteed, kunnen de gevoelens van kinderen over wat ze willen met partner nogal veranderen. Maar dan nog is dat geen reden om nu een ouderlijke rol te gaan forceren die de kinderen niet willen.

Het is wel belangrijk dat kinderen en partner elkaar accepteren als huisgenoten. Partner moet de kinderen bijvoorbeeld kunnen aanspreken op hoe ze met zijn spullen omgaan (niet aanraken, handen wassen, etc.). Maar als het alleen gaat om de "eigen bestwil" van de kinderen (schermtijd, bedtijd, etc.), dan moet hij de opvoeding aan jou overlaten.

Volgens mij doen jullie het juist perfect! En heel lief van je vriend dat hij evengoed van alles voor ze doet.

Is dit het hele verhaal of spelen er toch meerdere zaken, want ik kan me haast niet voorstellen dat mensen je ‘afschieten’ op enkel hetgeen je hier schrijft?

Ballenbak

Ballenbak

28-06-2022 om 13:38 Topicstarter

Zoals een ieder het hier beschrijft vind ik ook dat het zo moet gaan. Ik heb ook moeite moeten doen om harmonie in ons gezin te krijgen omdat mijn vriend zo graag vader wilde zijn (ik wil samen geen kindje). Inmiddels is hij op de achtergrond aanwezig en dat gaat goed. Hij gaat niet graag naar uitjes maar hij houdt sowieso niet van veel mensen.
En dat is oké. Al vind ik het ook wel eens fijn met iemand op pad te gaan die zo een gezinsuitje leuk vindt. 
Verder gaat met heel goed. Gisteren nog heel lang een soort evaluatie gesprek gehouden met mijn kinderen. Die zien totaal geen probleem en zitten erg goed in hun vel momenteel. 

Maar op enkele momenten dat ik eens ruzie heb met mijn vriend (dat wel weer over waait) begin ik onzeker te worden. We hebben nooit ruzie waar de kinderen bij zijn. Maar stel dat het ooit uit gaat (ik denk het niet) ben ik die ontaarde ouder die alweer haar derde partner versleten heeft. En dat vind ik wel schadelijk voor mijn kinderen. Daar komt nu het commentaar van anderen vandaan. 

Ik kan niet in de toekomst kijken maar ik ben happy zoals het is en mijn kinderen ook. Ik laat anderen maar kletsen. 

Ik kan me jou eerdere topic nog vaag herinneren. Als je gelukkig bent en alles gaat goed, waarom dan een tweede topic over hetzelfde onderwerp? Als je onzeker wordt door wat anderen vinden en je denkt dat een term als ‘ontaarde ouder’ misschien op jou van toepassing zou kunnen zijn dan betekend dat toch dat je zelf ook twijfelt of je wel goed bezig bent ? Als je echt gelukkig bent en tevreden bent dan is er geen twijfel en dan doet het er niet toe wat anderen ergens van vinden. Dus waarom toch onzeker TO? Zijn de ruzies met je partner heel frequent of hebben ze veel impact ? Praat je veel over die ruzies met anderen zodat zij een negatief beeld van hem krijgen en misschien de overtuiging krijgen dat hij niet goed voor je/jullie is? 

Ballenbak

Ballenbak

28-06-2022 om 15:04 Topicstarter

Nee, die ruzies zijn niet frequent, zeker niet. We hebben het heel goed samen. Maar om de een of andere reden maakt de relatie me wat onzeker. Waarschijnlijk omdat hij jonger is. Dat zet me soms aan het twijfelen. Ik moet me gewoon eens wat sterker opstellen. 

Ballenbak: "Ik heb ook moeite moeten doen om harmonie in ons gezin te krijgen omdat mijn vriend zo graag vader wilde zijn (ik wil samen geen kindje)."

Heeft hij geaccepteerd dat hij geen vader wordt? Dat lijkt mij best een heet hangijzer als hij die wens toch nog heeft. Hij is jonger schrijf je, veel jonger? 

Ballenbak

Ballenbak

28-06-2022 om 16:22 Topicstarter

wil40 schreef op 28-06-2022 om 16:15:

Ballenbak: "Ik heb ook moeite moeten doen om harmonie in ons gezin te krijgen omdat mijn vriend zo graag vader wilde zijn (ik wil samen geen kindje)."

Heeft hij geaccepteerd dat hij geen vader wordt? Dat lijkt mij best een heet hangijzer als hij die wens toch nog heeft. Hij is jonger schrijf je, veel jonger?

Ja, hij is veel jonger maar wil geen kinderen meer. Hij stapt momenteel een beetje het jonge leven in. En ik moet zeggen dat het me onzeker maakt. En ik zou het zo erg vinden als het uit gaat. Al is er totaal geen reden voor mijn onzekerheid. Met name voor mijn kinderen zou ik het mezelf erg kwalijk nemen. Mijn onzekerheid trekt door naar mijn moederschap en in mijn werk. Ik baal er ontzettend van. Ik herken mezelf niet. Maar ik ben vastberaden die onzekerheid te overwinnen.

Wat bedoel je met : hij stapt momenteel het jonge leven in ?
Hoe oud is hij ? Het maakt nogal verschil of hij 18 is, 21, 28 of 32. Zeker bij mannen die worden meestal wat later echt volwassen. 

Ik zou die vage onrust van jou toch maar wat serieuzer nemen. Het is er niet voor niets. Je moet je intuïtie niet zomaar het zwijgen opleggen. Onderzoek waar het aan ligt, het gevoel is er toch al. 

Kersje schreef op 28-06-2022 om 11:32:

Is dit het hele verhaal of spelen er toch meerdere zaken, want ik kan me haast niet voorstellen dat mensen je ‘afschieten’ op enkel hetgeen je hier schrijft?

Je geeft niet direct antwoord op mijn vraag, maar dat hoeft ook niet meer, want ik heb jouw zgn ‘afschiet-topic’ al gevonden en gelezen.

De reden waarom jij dit topic hier opent snap ik nu ook beter, want ik denk dat jij stiekem ook wel weet dat het niet rozengeur en maneschijn is en je toch een bepaald schuldgevoel hebt richting jouw kinderen. Waarom anders op dit forum wederom een topic openen én met maar een heel klein deel vh totale verhaal? Je vertelt hier niet het hele verhaal, jammer, want juist de visie van anderen kunnen jouw ogen openen.

Je probeert het voor jezelf goed te praten, maar beseft tegelijkertijd (door de zgn ‘afschiet-reacties’) dat het gewoon geen goeie en gezonde relatie is, met name voor jouw kinderen! 

Echt Ballenbak, heb eens het lef voor je kinderen te kiezen! Dat je dit topic, in een zeer verzachtende versie vh werkelijke probleem, wederom hier plaatst zegt (voor mij) genoeg. Je twijfelt zelf ook, nu nog daar naar handelen!


succes!

Ballenbak

Ballenbak

28-06-2022 om 19:32 Topicstarter

ik weet wel wie je bent Kersje. Maar ik blijf erbij dat het totaal uit zijn verband getrokken wordt. En ik vind het heel naar dat mensen zo over me denken. Niets dan goeds voor mijn kinderen. Je bent nog nooit bij me thuis geweest en toch durf je te oordelen.

Ballenbak schreef op 28-06-2022 om 19:32:

ik weet wel wie je bent Kersje. Maar ik blijf erbij dat het totaal uit zijn verband getrokken wordt. En ik vind het heel naar dat mensen zo over me denken. Niets dan goeds voor mijn kinderen. Je bent nog nooit bij me thuis geweest en toch durf je te oordelen.

Geen probleem dat je weet wie ik ben, is ook geen geheim ofzo. Ik snap dat je het heel naar vindt dat mensen zo over je denken, want dat is ook niet leuk. Toch vind ik het jammer dat je hier niet het hele verhaal hebt verteld, want als het enkel hetgeen was wat je hier in de openingspost blootgeeft, waarom dan meerdere topics op diverse fora openen? Zegt mij toch dat je ergens over twijfelt én zeer terecht in mijn ogen. Kun je boos op mij worden en mij veroordelend vinden, maar het feit dat jij je aangevallen voelt zegt ook heel wat, maar dat negeer je gemakshalve maar even. 

Ik ken jou niet, maar jij mij ook niet en dat is niks nieuws op een openbaar forum als dit, maar afgaand op jouw ‘hele’ verhaal (niet hier) kan ik alleen maar zeggen dat ik enorm met jouw kinderen te doen heb. En volgens mij begrijp jij best wel wat ik hiermee bedoel, anders had je niet ook hier weer een topic geopend. En ja, je mag als moeder zijnde best wel voor je eigen geluk gaan, maar niet als dit ten koste gaat van het geluk van je kinderen. Als ik dit helemaal verkeerd zie kun je mijn reactie ook gewoon negeren…….

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.