Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Scheiding in ijskast?

Goedenavond,

Wij staan op het punt de scheiding te gaan tekenen. Nu gaf de mediator ons de optie om de scheiding in de ijskast te zetten.
Dit vanwege de woningnood en zo langer ons huis aan te kunnen houden voor birdnesten.
Ze gaf aan dat zodra 1 van ons ergens anders ingeschreven staat je nog 2 jaar hebt tot verkoop woning. ( huis word erna anders belast )

In mijn hoofd wil ik het eigenlijk gewoon allemaal afronden, maar wat is wijsheid?
En nu we oké zijn met het ouderschapsplan is dat dan pas definitief na de scheiding?
Er kan zoveel gebeuren in 2 jaar en ik ben bang dat als we het niet vastleggen, er later alsnog veel gedoe gaat komen..
Iemand een goed advies hierin om mee te laten wegen?

liefs,

Hoe groot is jullie kans op een andere woning?
Wat is de situatie precies rondom wonen?

Aapie2023

Aapie2023

06-02-2025 om 20:39 Topicstarter

Nou er is nog geen uitzicht op andere woonruimte, 
in mijn budget is in onze regio particulier niks te krijgen wat groter is als een studio. ( heb zorg voor 2 kleine kinderen.) 
Nu birdnesten we en slapen we bij onze ouders als we niet thuis zijn.
Ik heb geen recht op urgentie in onze gemeente.
Dus of ik moet geluk hebben met een lotingwoning. Of heel veel geluk hebben met sociale huur / loterij winnen / erfenis zodat ik alsnog het huis zou kunnen behouden.

Er zit wel overwaarde in het huis dat is dus de reden dat we elkaar niet kunnen uitkopen. Maar als ik het moet ophuren met de kans erna alsnog op straat te staan omdat ik ver boven budget moet huren verleg ik het probleem. Ik zit nu op de schopstoel, maar dan dus ook.. 

Zou je een studio kunnen kopen en het koophuis aanhouden en vanuit de studio birdnesten? Is dat nog een optie? Ik noem maar wat hè - ik zeg niet dat ik het zou doen.
Of is birdnesten met verblijf bij ouders dan toch nog beter?
Ondertussen zou je inschrijfduur voor huren zachtjes aan doorlopen.
En kan je misschien formeel wél een streep onder de echtscheiding zetten?

Ik begrijp dat hij jou wel kan uitkopen maar jij hem niet?
Hoe zijn zijn kansen op huur?

Of jij toch met de kindjes in een studio? Ik neem aan dat dit week op week af zal zijn?

Begrijp ik het goed dat de echtscheidingsprocedure bij de rechtbank nog niet is gestart?

Zit op dit moment in zelfde situatie alleen is het de bedoeling dat ik mijn ex uitkoop, persoonlijk wil ik zo snel mogelijk van het birdnesting af. Iedere keer naar mijn ouders en het huis moeten verlaten geeft mij t gevoel stil te staan. 

'En nu we oké zijn met het ouderschapsplan is dat dan pas definitief na de scheiding?' Dat kun je toch altijd nog met elkaar afspreken? Zet je handtekening onder het ouderschapsplan met ingang van wanneer je dat in wil laten gaan. Dus ik zou zeggen"oké, maar dan tekenen we wel het ouderschapsplan.'  Het hoeft niet eerst naar de rechter als jullie elkaar daaraan willen houden.
'Iedere keer naar mijn ouders en het huis moeten verlaten geeft mij t gevoel stil te staan.' Zou een eigen optrekje, kan ook een vakantie-achtige voorziening zijn, je dan helpen? Of helpt het dan wellicht om te bedenken dat je leven niet verder gaat als het gaat zoals je gedroomd had, maar dat dit je verdere leven is voor deze fase, waarin je de zorg hebt voor kinderen maar niet meer met de vader van de kinderen wil samenleven? Hoe vinden de kinderen het dat zij in hun huis kunnen blijven wonen?

Tsjor

=
'Iedere keer naar mijn ouders en het huis moeten verlaten geeft mij t gevoel stil te staan.' =

Je citeerde mij maar in mijn geval heeft mijn ex vrouw reeds een ander (en had ik  best nog samen willen leven) en voor de kinderen is het het beste dat ze in ons huis blijven dat weet ik en ook het perspectief in ons geval dat ik er iig kan blijven. Toch heeft zowel school als dokter in ons geval aangegeven dat het wel het beste is voor de kinderen als er snel duidelijkheid komt, zeker omdat er ook een schoolverhuizing zit aan te komen komend jaar was het advies van hun dat er zsm een plekje komt zodat ze niet een grote stap tegelijk doet . 

To ik zou niet 2 jaar in de wachtstand gaan staan. Op deze manier kan jij geen nieuw leven opbouwen. Is het niet mogelijk dat je ouders helpen met de hypotheek voor deze of een nieuwe woning? 

En ja ik zou desnoods is een studio gaan zitten. Dan kan je vanuit die situatie kijken naar een huurwoning via de coöperatie of een goedkope koopwoning. Of werk aan je financiële situatie door meer uren te werken of een andere functie. 

Het behouden van dit huis blijft financiële verbondenheid houden (vaste lasten maar ook onderhoud). En wat doe je met nieuwe partners? 2 jaar ze niet kunnen ontvangen in je eigen huis? Dat is natuurlijk geen optie. Dus een andere man of vrouw zal uiteindelijk in jouw bed terecht komen. 

Ik zou ook geen zin hebben om nog 2 jaar het gezamenlijke huishouden te doen. En overal sporen van een ex (en nieuwe vlammen) te zien...

Ik zou ook liever met de kinderen in een studio wonen dan met mijn ex in hetzelfde huis. Er komen daarna echt wel weer kansen op een andere woonplek. Dan kun je het leven met hem afsluiten en zelf een nieuwe start maken.

Anoniemn, die schoolverhuizing, gaat dat over de overgang van basisschool naar middelbaar onderwijs? Dat zou inderdaad een goede reden zijn om dat moment aan te grijpen voor wijzigingen.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom er dan iets zou moeten veranderen. Jij kunt de woning overnemen, de kinderen kunnen dus bij jou blijven wonen, je ex zal een andere woning moeten vinden of tijdelijk alvast ergens anders moeten gaan wonen, en dan kan jullie ouderschapsplan in werking treden.
Als de woning van jou is kan het zijn dat jullie niet meer aan birdnesting doen, dan zal je ex een onderkomen moeten vinden waar de kinderen ook terecht kunnen. Of ze blijven langer bij jou tot het zover is en je ex vang het op met een weekendregeling of uitstapjes 's avonds. Als er al een nieuwe partner in het spel is is het emotioneel gezien lastiger om  een gezamenlijke woning aan te blijven houden.

Tsjor

Aapje2023, het moet dan wel een grote overwaarde zijn, maar de helft daarvan is toch ook altijd voor degene die in het huis blijft wonen. En degene die weg gaat heeft dan toch een groot bedrag. Of zijn jullie inkomens gedaald na de koop van het huis?
Je noemde even een erfenis als bron van inkomsten. Wat zou kunnen is dat je een schenk/leenconstructie afsluit bij je ouders, die dan in mindering komt op een eventuele erfenis. Als je ouders dat willen. Moet je wel heel veel goed vastleggen en goed kijken wat de bank accepteert.

Tsjor

Aapie2023

Aapie2023

07-02-2025 om 12:34 Topicstarter

bedankt voor jullie reacties! Wij kunnen elkaar niet uitkopen dus huis komt in de verkoop.. de urgentie regels zijn in de gemeente aangepast dus ik kom niet in aanmerking daarvoor. Ik heb inderdaad het gevoel stil te staan en ik wil vooruit. Ik kan alleen gewoon nu niet overzien hoe?! Daarom neig ik naar de scheiding te tekenen ( afspraak staat begin maart ) en dan het woonprobleem aan te pakken. Wij zijn op goede voet maar inderdaad telkens naar mijn ouders en niet echt meer een “ thuis “ hebben is echt heel vermoeiend.. en een eventuele schoolwissel blijft mij ook achtervolgen, vind dat zo vervelend voor de oudste ( hij zit net in groep 1).
Ouders willen financieel niet helpen dus dat is geen optie.
Misschien eens naar mijn gevoel luisteren en gewoon doorpakken. Maar vind keuzes lastig en ben gewoon heel erg onzeker over alles. ( de scheiding was niet mijn initiatief)

Dan wordt het papieren tekenen en woning te koop zetten. Daarna heeft ieder van jullie een goed bedrag uit de verkoop en kun je wellicht duurder gaan huren en heb je meer mogelijkheden.

Tsjor

Ik haak alleen even in vanwege schoolwissel. Uit ervaring kan ik zeggendat een kleuter in groep 1 er geen enkele last van zal hebben. Dat begint pas een beetje te spelen als er vanaf groep 3/4 echte vriendschappen ontstaan.  Een kleuter is na 1 week al vergeten dat ie ooit op een andere school zat .  Sterkte verder met de rest!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.