Echtscheiding en erna
Aapie2023
14-07-2024 om 09:15
Scheiden na 14 jaar met 2 kleine kinderen
HELP!
Ik zal het redelijk kort houden. Wij zijn een gezin met 2 kleine kinderen. De oudste gaat na de zomer naar de basisschool.
Helaas liggen wij nu in scheiding. Hij houd niet meer van me, wilt geen relatietherapie enzovoort. Hij is vliegensvlug en gaan vrijdag naar de mediator.
Wat kan ik van zo een intake gesprek verwachten? Ik vind het aller belangrijkste op dit moment dat onze oudste een goede en rustige start krijgt op de basisschool..
Ik zal tijdelijk de lasten van de woning kunnen dragen die tegenover de basisschool is maar zal hem denk ik niet kunnen uitkopen, komt natuurlijk nog heel veel bij kijken..
Nu zijn we omstebeurt thuis weg voor kortere periodes zodat de kinderen ons niet te lang hoeven missen. En doen de bedtijdroutine/eten enzovoorts nog samen. Dus echt duidelijk maken wat er speelt hoeft misschien nog niet? Nu het nog niet praktisch is de scheiding.
Iemand daar tips voor.
Hoelang is ook beetje het traject waar we ons in bevinden?
Waar ik het meeste mee zit dat ik niet optimaal van de kinderen kan genieten door mijn eigen verdriet en stress. En door verhalen bang ben dat ze later in de goot belanden omdat ze juist nu nog zo klein zijn. Met de eerste 1000 dagen regel enzovoort😅
Aapie2023
15-07-2024 om 12:33
ten eerste bedankt voor jullie reacties.
Wij staan beide pas een maand ingeschreven op huurwoningen. Verdienen allebei niet modaal en de kinderen zijn pas 1 en bijna 4. Dat ik hier voorlopig wil blijven wonen is omdat na de zomer school start en ons huis staat naast de school.
Verkopen we het huis ivm overwaarde hebben we geen recht op toeslagen, maar uitkopen is zo gigantisch bedrag dat dat ook niet lukt, het liefst ga ik dichter bij mijn ouders wonen zodat hulp makkelijker is (1 dorp verder) maar dan zal ook de school veranderen..
Inderdaad je moet het regelen tot hun 18e en erna niet bij stilgestaan. En door werk en hun zorg overdag zit in de avond eigenlijk mijn hoofd te vol om hierover na te denken. En geen idee hoe hun vader denkt over co ouderschap of waar het ook op gaat uitdraaien. Dat bespreken we denk ik inderdaad via mediator. En als ik dan ook nog een advocaat moet betalen houden we geen buffer over..
Pff soms zie je door de bomen het bos niet meer. Soms voel ik me heel sterk en soms heel labiel.
tsjor
15-07-2024 om 20:12
'Dat ik hier voorlopig wil blijven wonen is omdat na de zomer school start en ons huis staat naast de school.' Het huis staat ook nog naast de school als vader erin woont met de kinderen.
Ik snap best dat je het liefste alles wil laten zoals het nu is. De kinderen zijn nog klein, dus voor hen zijn veranderingen nu gemakkelijker dan later. Maar in feite beschrijf je een situatie waarin niet alles hetzelfde kan. Tenzij een van de twee alles opgeeft. Het kan best zijn dat de ander (vanwege schuldgevoel?) tijdens de scheiding bereid is om vrouw en kinderen in het huis te laten en zelf verder te gaan met niets. Dat is heel aardig, maar de kans is groot dat dat later alsnog tot conflicten leidt. Je hebt dan een scheve basis voor het leven na de scheiding.
Birdnesting kan een (tijdelijke) oplossing zijn. Dan zoek je een onderkomen voor jezelf.
Het verhaal van de overwaarde en de toeslagen snap ik niet helemaal. Als je het huis verkoopt kun je de overwaarde gebruiken om een andere woning te kopen. Is dat onmogelijk denk je? De peildatum voor toeslagen is 1 januari, dus je zou dan voor 1 januari (2026?) de overwaarde moeten hebben omgezet in een nieuwe aankoop met hypotheek (schuld). En dan krijg je toch nog de toeslagen.
Tsjor
Aapie2023
15-07-2024 om 21:26
ik snap de beredenering dat hij hier ook kan wonen alleen word straks de verdeling dat ik zeker vier dagen de kinderen moet brengen en n halen uit school.
Ik vind meer spannend ( dus ja projecteer ik op mezelf door rot basisschool ervaringen). Dat hij nog weer moet switchen van school.
En leuk die overwaarde maar daar kunnen wij allebei geen andere woning mee kopen. Inderdaad dat stukje toeslagen enzovoort moeten we uitzoeken. Daarom blij dat er vrijdag een afspraak bij de Mediator staat om duidelijke inzichten vast te krijgen. Moeten ergens beginnen he😅
tsjor
16-07-2024 om 08:11
Jouw kind leeft jouw verleden niet, gelukkig.
Ik dacht dat jullie nog geen afspraken hadden over de zorgverdeling. Blijkbaar wel.
Ik blijf er wel bij: het kan best zijn dat je het voor elkaar krijgt dat jij met de kinderen in de oude woning mag blijven wonen, maar de kans is groot dat dat jaren later alsnog problemen geeft. Je hoeft niet eeuwig je kinderen naar school te begeleiden, bijvoorbeeld. De hypotheek van de woning zal toch op één naam moeten komen, anders kan hij nooit een andere woning kopen (of huren? Weet ik niet). Er kunnen scheve ogen komen als de een gebukt gaat onder gebrek aan woonruimte en financiële middelen. En er kunnen nieuwe partners in beeld komen, met andere opvattingen.
Een andere oplossing is uiteraard: kijk of je meer kunt verdienen door meer uren te maken dan wel beter betaald werk te krijgen, zodat je alsnog je ex uit kunt kopen.
Tsjor
tsjor
16-07-2024 om 08:12
Oh ja, en als hij in de woning blijft is de kans groot dat hij de kinderen naar school brengt. Tsjor
Aapie2023
21-07-2024 om 07:42
Ivm werk partner zal hij niet de kinderen naar school brengen..
afgelopen week voor het eerst bij de mediator geweest. Zij gaf aan toch eerst in relatietherapie te gaan. Iemand daar ervaringen mee? Kan het dan nog omgebogen worden? En het is nog de vraag of partner daar mee akkoord gaat..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.