Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ouderschapsplan

Weet iemand wat de gevolgen zijn als je bij scheiding via een mediator geen overeenstemming over het ouderschapsplan kan bereiken? 

Normaal zou de mediator daar natuurlijk in moeten bemiddelen maar het voorstel van mijn ex, wat gesteund wordt door de mediator, is voor mij zo extreem dat ik daar niet akkoord mee kan gaan en vrijwel niet in tegemoet kan komen.


Dan neem je allebei een eigen advocaat en ga je naar de rechter, dan zal die een beslissing nemen. 

Nobody

Nobody

17-01-2022 om 09:47 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 17-01-2022 om 08:52:

Dan neem je allebei een eigen advocaat en ga je naar de rechter, dan zal die een beslissing nemen.

Daar was ik al bang voor en gaat dus veel geld en ellende kosten. Zo zonde omdat ik vrijwel zeker weet dat de rechter (grotendeels) mijn voorstel aan gaat houden. 

Nobody schreef op 17-01-2022 om 09:47:

[..]

Daar was ik al bang voor en gaat dus veel geld en ellende kosten. Zo zonde omdat ik vrijwel zeker weet dat de rechter (grotendeels) mijn voorstel aan gaat houden.

waarom denk je dat de rechter dit wel doet en de mediator niets in jouw plan ziet? En is er geen tussenoplossing tussen jouw plan en plan van je ex?

Is co-ouderschap geen oplossing?

Wat is er zo extreem aan het plan?

is de huidige mediator ook advocaat? 
Waar loopt het voor jouw gevoel op stuk? Naar mijn mening is het voorkomen van een gang naar de rechter prio. Daar verslechtert de verhouding zo verschrikkelijk van. 

kom je niet in aanmerking voor een toevoeging?
Zuur, inderdaad, als je eigenlijk al weet dat je gelijk gaat krijgen. Maar het betekent ook dat je heel veel jaren meer van je kinderen kunt genieten dan wanneer het voorstel van je ex wordt opgevolgd. Dat is onbetaalbaar, probeer dat voor ogen te houden.

Nobody

Nobody

17-01-2022 om 12:36 Topicstarter

Vanwege herkenbaarheid wil ik niet teveel details neerzetten maar ik zal een poging doen. 

Ik heb een hele waslijst aan psychiatrische diagnoses wat tot escalaties en botsingen tussen ex en mij heeft geleid. Jaren geleden soms vrij heftig maar de laatste jaren gelukkig weinig en vrijwel nooit in aanwezigheid van de kinderen. Mijn band met de kinderen is wel vrijwel volledig verdwenen.

Momenteel verblijf ik in een soort beschermde woonvorm maar moet binnenkort zelfstandig gaan wonen waar ik tegenop zie. Ik heb voorgesteld af te wachten hoe het straks met mij gaat en als het dan beter met mij gaat omgang te bekijken. Ex wil dat er direct contact is en dat zij er dan bij aanwezig is en heeft dit ook al met de kinderen (12+) besproken zonder mijn aanwezigheid. De verhouding tussen ex en mij is zacht uitgedrukt gespannen en explosief. Ik heb mijn voorstel omgedraaid naar dat de kinderen regelmatig bij mij op bezoek komen mits ik het aankan en de kinderen het willen, dit wordt ook ondersteund door het wijkteam.

Dat 50/50 er niet inzit hoef ik denk ik niet verder uit te leggen.

Toevoeging kom ik niet voor in aanmerking doordat mijn uitkering te hoog is.

Door de rapportages van het wijkteam en meerdere instanties kan ik mij niet voorstellen dat de rechter het een goed idee gaat vinden dat ex en ik bij elkaar zijn in aanwezigheid van de kinderen. 

Ik ben overigens vergeten aan te geven dat ik man ben.

En een tussenoplossing? 
Ik vind het positief dat je ex wel meteen het contact tussen jou en kinderen wil starten.
Maar kan me voorstellen dat het niet bevoordelijk is als je ex er bij zit, gezien het zo explosief tussen jullie is verlopen in het verleden.
misschien dat een derde persoon (van het wijkteam?) aanwezig kan zijn ipv ex.
Dus eerste drie maanden (noem maar een termijn) is er een derde persoon bij. En dit wordt afgebouwd, tot dat jij goed genoeg in je vel zit om het alleen te kunnen?
Had ex ook een termijn? of wil ze er de komende 10 jaar bij zitten?
Ik begrijp dat je kinderen wat ouder zijn en er dus minder directe zorgtaken zijn als bij hele jonge kinderen . 

Komen je kinderen wel op bezoek nu je in de beschermde woonvorm woont? Misschien is dat wel een eerste stap. 

Nobody

Nobody

17-01-2022 om 16:10 Topicstarter

Ik heb heel veel fouten gemaakt en had achteraf veel eerder moeten scheiden. De kinderen willen niet zonder hun moeder bij mij komen wat ik begrijp en zou kunnen accepteren maar ik heb de indruk dat ex dit bevestigd bij hun. Ex wil niet scheiden en ergens kan ik de indruk niet kwijtraken dat zij de kinderen gebruikt om met mij in intensief contact te blijven.

Wijkteam gaat niet aanwezig zijn, zij dwingen mij eigen regie terug te nemen.

In de eerdere woonvorm hadden de kinderen op bezoek kunnen komen en ik heb ze ook wel uitgenodigd maar toen was ik een zombie door de medicijnen en ze zijn nooit geweest. In de huidige is het niet zo'n goed idee met verslaafde huisgenoten.

Ik ga het volgende gesprek met de mediator afwachten en anders moet het toch maar via de rechter, ik vrees dat ik daarmee wel in de schulden kom maar dat zien we dan wel weer.

'De kinderen willen niet zonder hun moeder bij mij komen wat ik begrijp en zou kunnen accepteren maar ik heb de indruk dat ex dit bevestigd bij hun. Ex wil niet scheiden en ergens kan ik de indruk niet kwijtraken dat zij de kinderen gebruikt om met mij in intensief contact te blijven.'

Ik zou eerst de kinderen voorop stellen. Als kinderen niet alleen bij jou willen zijn, wat de reden daarvoor ook is, maar ik kan me voorstellen dat je zelf wel enigszins aanvoelt hoe dat komt, dan zou dat het uitgangspunt moeten zijn.

Jouw probleem met de aanwezigheid van aanstaande ex heeft een paar kanten: jullie samen bleek in het verleden niet goed te gaan; je bent bang dat je aanstaande ex op deze manier vooral met jou intensief contact wil blijven houden en als zij erbij is loop je de kans dat je de aandacht moet verdelen tussen de kinderen en je ex, wat niet gemakkelijk is. Probeer deze problemen goed naar voren te brengen in het gesprek met de mediator.

De beste oplossing zou zijn als dan een derde, bij dat contact aanwezig is. Dat kan familie zijn, of een goede bekende van jou (van onbesproken gedrag) of een professional. Als je op dit moment in een beschermde woonvorm bent zou ik dat bespreken met de begeleiders om je heen.

Als je naar de rechter stapt heb je kans dat die je terugstuurt naar een mediator. Dus ik zou zeggen: probeer het gesprek nog even gaande te houden en je eigen bedenkingen goed naar voren te brengen. Mocht dat een probleem zijn, kijk dan of iemand met je mee kan gaan naar het gesprek met de mediator, iemand die jou goed kent.

De belangrijkste vraag is: hoe kun je het contact met je kinderen op zo'n manier vorm geven, dat je kinderen het ook veilig en prettig vinden. Want dat is wat jullie allebei willen.

Tsjor

Nobody

Nobody

17-01-2022 om 21:48 Topicstarter

Tsjor, 

Ik heb de dingen die jij benoemd allemaal al overdacht en besproken met meerdere professionals, eigenlijk speelt dit en nog een paar dingen al jaren maar klopte ik bij ex altijd op een gesloten deur en ik heb het laten gebeuren. 

Ik wil de kinderen niet betrekken in de strijd en heb zelf geen energie om de strijd aan te gaan. 

Doordat zij voorstellen voor dat ellendige ouderschapsplan met de kinderen bespreekt voordat wij het met elkaar eens zijn of dat ik überhaupt gehoord heb wat haar idee is wordt ik min of meer voor een voldongen feit geplaatst.

is er iemand die jullie allemaal (jij, ex en vooral de kinderen) vertrouwen? Zo ja, kan die dan niet aanwezig zijn bij de bezoeken? 

Is het niet een optie om met je kinderen op neutraal terrein af te spreken en iets te gaan doen. IJsje halen of naar de bioscoop of ergens wat eten of zo? 
Ik kan me voorstellen dat je het niet zo prettig vindt als je ex over de vloer komt.
Wat maakt dat de kinderen niet zonder mama naar jou toe durven? 

'Doordat zij voorstellen voor dat ellendige ouderschapsplan met de kinderen bespreekt voordat wij het met elkaar eens zijn of dat ik überhaupt gehoord heb wat haar idee is wordt ik min of meer voor een voldongen feit geplaatst.'

Probeer te focussen op wat echt belangrijk is. Problemen en conflicten die ontstaan over de wijze van communicatie leiden vaak teveel af van wat echt belangrijk is.

Wat echt belangrijk is, is deze vraag: hoe kun je het contact met je kinderen op
zo'n manier vorm geven, dat je kinderen het ook veilig en prettig vinden. Want dat is wat jullie allebei willen.

De optie dat de kinderen alleen bij jou komen is uitgesloten, de kinderen willen dat niet en jij begrijpt zelf ook dat bepaalde ervaringen vanuit het verleden daarvoor voldoende aanleiding geven.
De optie dat je ex er steeds bij is is voor jou niet aanvaardbaar, daar heb je enkele redenen voor die je ook kunt benoemen.
Je hebt dus een goed ander voorstel.

Hou dat goed in je hoofd, laat je niet afleiden doordat je ex van alles niet wil, zorg dat je het goed communiceert in het gesprek met de mediator. Zet het op papier, maak er een verhaal van dat je bereid bent om te herhalen, maar duidelijk dat dat je wens is en dat je op deze wijze bereid bent om mee te werken. Het mooiste zou zijn als je al een naam zou hebben van iemand die dan erbij kan zijn. Familie, vrienden, hulpverlening, via de gemeente (jeugdzorg) etc. Ga daarnaar op zoek.

Tsjor

Nobody

Nobody

19-01-2022 om 11:55 Topicstarter

Ik heb het niet goed uitgelegd. De kinderen zijn niet echt bang voor mij maar ik ben al heel lang emotioneel onbereikbaar en vrees dat dit niet zomaar goed gaat komen of misschien zelfs nooit. Ik doe al jaren mijn best het te veranderen en soms ging het wat beter maar daarna kwam er een steeds grotere terugval en wanhoop. Ik moet afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen als de scheiding definitief is en ik zelfstandig woon maar vrees zelf het ergste. Een derde aanwezige gaat het voor de kinderen niet oplossen en met de ervaringen die ik heb zal die persoon druk op mij uitoefenen wat voor mij juist averechts werkt. 

Ik heb vermoedelijk al 10-30 jaar een burn out vanwege het door moeten gaan met mijn problematiek, helaas lukt het niet meer en heb ik geen idee hoe ik vorm moet geven aan mijn ouderschap. Zelf op de been blijven en/of komen is al niet te overzien. Ik zie vreselijk tegen de verhuizing op omdat ik er geen energie voor heb en vrees dat ik hierdoor (eerst) in een nog dieper gat val.  

Wat er ook voor ouderschapsplan oid gaat komen maakt weinig uit, de kinderen zijn en blijven slachtoffer van mijn problematiek.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.