Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Niet verantwoordelijk voor zijn keuzes

Maar loves1982, wat jij vader, je kinderen en jezelf gunt is heel mooi, maar dat kan niet met deze man. En het kan niet, niet omdat er kwade wil is, maar omdat deze meneer autistisch is. Zijn vorm van zorg is: hard werken, geld verdienen voor vrouw en kinderen. Je blijft erop terugkomen wat je iedereen, vooral je kinderen gunt. Maar wat jij gunt moet iemand anders bewerkstelligen. En daar houdt het op.

Ik gun mezelf dat ik lange wandelingen kan maken, maar dat kan niet, omdat ik pijn krijg met lopen. Nu kan ik daar heel veel dokters voor aflopen en nog therapieën en nog meer, maar het blijft simpel: ik kan niet ver lopen dus ik kan ook geen lange wandelingen maken. Ik kan ook mijn tijd en energie steken in dingen die wel kunnen, met de trein, stukje lopen en dan koffie drinken.

Mijn vader overleed toen ik 6 jaar was. Gelukkig heeft mijn moeder nooit iets gezegd in de zin van: had je vader nog maar geleefd dan..... Ze heeft geaccepteerd dat hij dood was en zodra dat kon is ze gaan werken en studeren. Dat heeft mij geholpen. Daarom ben ik niet met brokken komen te zitten. Ik wist dat, ook al gebeurt het allerergste, dan nog gaat het leven door en kun je er wat van maken.

Tsjor

loves1982

loves1982

05-04-2025 om 16:50 Topicstarter

het zal echt goed bedoeld zijn, maar volgens mij praten we langs elkaar heen. Dat mijn ideaalbeeld van een vader niet samengaat met deze man, dat weet ik. Dat is toch ook precies wat ik zelf zeg?
Maar mag dat dan niet ‘gewoon’ verdrietig/jammer zijn?
Ik zeg toch helemaal niet dat mn kinderen en ik nu niks meer van het leven kunnen maken? Daar zijn we juist best wel goed in.
Ik heb ook grote verliezen gekend, en kan nog iedere dag de mooie dingen zien. 
Maar dat deze situatie iets met mij doet, dat ga ik niet ontkennen. Ook die teleurstellingen horen bij het leven.

Het gaat er niet om dat jij en je kinderen niet iets van het leven zou kunnen maken. Zo te lezen kan jij dat best. 

Dit gaat specifiek over iets kunnen maken of anders gezegd het accepteren en leefbaar maken van een leven met een emotioneel afwezige vader.

Dus niet het leven wat jullie buiten vader leven maar het leven waarin vader wel een rol speelt ( fysiek of emotioneel dat maakt niet uit, hij blijft als vader en ex toch in beeld op de voor grond of op de achtergrond.)

Voor zowel jou als de kinderen begint dat proces nu pas omdat je dat bij de laatste mediationsessie pas echt realiseerde.

Hoe gaan bv de kinderen naar vader? Gaan ze met tegenzin? Gaan ze met hoop dat hij nog gaat veranderen? Gaan ze met berusting, dat ze het met hem moeten doen zoals hij is? 

Hoe ga jij ermee om dat ex de deur naar overleg met jou volledig heeft dichtgegooid?

Hou je rekening met het feit dat jouw kinderen ook kunnen gaan zeggen dat ze niet meer naar vader willen? 

Vooral voor de oudste die nu naar middelbaar gaat en hij ook steeds meer zijn eigen tijd wil invullen. 

Dit alles met de gedachte in het achterhoofd dat vader emotioneel niet gaat aanhaken. 

Hoe dit alles in een ouderschapsplan verwerken?
Jij en je kinderen hebben een emotionele omslag te gaan EN er moeten zaken praktisch op papier komen. 
Er ligt dus best wel een last bij jou op je schouders, daar kom je niet onder vandaan. 

De wensen van de kinderen kunnen haaks staan op wat jij en ex bespreken over het ouderschapsplan en dat word voor jou balanceren op een dun lijntje want jij bent de wel de emotionele beschikbare ouder, jij ziet wel wat iets met de kinderen doet en dat zal de komende tijd best pittig kunnen gaan zijn. 

Herkenbaar in ieder geval de ex waar weinig mee aan te vangen valt. 
Dat is dus iets waar je je verwachtingen van bij moet stellen. Je bent er niet verantwoordelijk voor en je hoeft blijkbaar ook weinig van hem te verwachten.
Dat is rot, maar ik vond dan dat ik het makkelijker/ rustiger/ gezelliger met de kinderen samen opknapte dan dat er ergens nog de behoefte aan een vader was. Dat kostte alleen maar energie.
Als de kinderen bij hem waren, dan was het verantwoordelijkheid. Als ze bij mij zijn dan is het mijn verantwoordelijkheid. 

De ervaring is dat schuiven en ruilen 100 x meer energie kost dan dat het oplevert. Daar begon ik dus niet meer aan. Helaas, van de verjaardagen van oma en de carnaval.

Echter jullie zitten voor een nieuw plan. Stel ex gaat naar de rechter, dan gaat de rechter jullie sowieso terugsturen voor mediation. Die zal er niet zomaar een klap opgeven.
Afhankelijk van welke rechtbank, sommigen is vanaf 8 jaar, worden de kinderen ook uitgenodigd voor een gesprek. De rechter neemt dat dan mee in zijn beslissing, maar neemt niet 1 op 1 over wat kind zegt. Ook niet als hij 12 is. 

Als mediation niet lukt zou je ook nog naar solo parallel ouderschap kunnen kijken. 

En ja, ik gun mijn kinderen ook een lieve vader en mezelf een lieve partner, maar dat is niet in die man te vinden... Gelukkig zijn er meer mensen op de wereld die wel een lieve partner zijn of een vaderrol kunnen hebben.

Sterkte, het is een rollercoaster.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.