Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Loopt vast

Koekie2 schreef op 08-03-2025 om 18:36:

Tsja waarom niet, als dat financieel mogelijk is.
Het is overigens al een maand of 10 aan de gang, dus niet nieuw meer.

Koekie2 schreef op 08-03-2025 om 19:11:

Is dat van belang?
Mijn doel was advies vragen en wellicht nieuwe opties ontdekken. Voor zo onpartijdig mogelijke antwoorden laat ik graag in het midden wat mijn rol is.

Voor advies is dat zeker wel van belang.

Als er bijv partneralimentatie in het spel is, dan zou ik, als betalende partij, zeker niet akkoord gaan dat de ontvangende partij een dag minder gaat werken. Dat zie ik dus niet als een ‘passende’ oplossing. 

Als ontvangende partij zou je, lijkt mij, ook niet akkoord gaan als de betalende partij een dag minder gaat werken en daarmee de PA een stuk lager wordt (want minder verdiensten/inkomen). 

Denk dat de allerbelangrijkste vraag wel is beantwoord, namelijk dat je áltijd kunt scheiden en die ander dat niet kan tegenhouden. 

Izza schreef op 10-03-2025 om 13:54:

[..]

Dat dacht ik niet. De to vraagt advies of ervaringen over scheiding en onregelmatigheid qua werk. Het doet er niet toe of de to zelf gaat scheiden. Ook andere betrokkenen mogen dat vragen.

Ze vraagt wat een vervolgtstap zou kunnen zijn omdat ene partij werktijden niet wil afstemmen er dus geen overeenstemming komt over werktijden en volgens TO wil ene partij niet scheiden en andere partij voelt zich verplicht thuis te blijven.

Dat is dus iets anders van wat jij beweert.

De vraag gaat niet over werktijden maar over een zeer moeizame scheiding tussen 2 mensen. Het gevaar bij een zeer moeizaame scheiding is dat als mensen zich er indirect mee gaan bemoeien dit wel eens uit kan lopen op een vechtscheiding.

En omdat er kinderen mee gemoeid zijn lijkt mij voorzichtigheid wel op zijn plaats als een derde info gaat vragen over een scheiding van iemand anders.

linn19 schreef op 10-03-2025 om 14:30:

[..]

Ze vraagt wat een vervolgtstap zou kunnen zijn omdat ene partij werktijden niet wil afstemmen er dus geen overeenstemming komt over werktijden en volgens TO wil ene partij niet scheiden en andere partij voelt zich verplicht thuis te blijven.

.

Dat de ene partij zich verplicht voelt thuis te blijven als er geen overeenstemming qua werktijden is, dan nog blijft dit slechts een “gevoel” en is dat geen feit. Je kunt gewoonweg een ander niet verplichten werktijden aan te passen, net zoals je die ander niet kunt verplichten minder/meer te gaan werken.

Blijkbaar hebben de werktijden gewerkt tijdens de relatie en vereist het goed overleg/goede communicatie een bepaalde overeenstemming te vinden na een scheiding. 

Als dat een omgangsregeling voor de kinderen betreft zijn er diverse mogelijkheden zoals kinderopvang. Dat bijv een moeder liever niet heeft dat hun kind(eren) vaker op een KDV verblijven of bij een opa en oma (ik noem maar wat), dan is dat jammer voor haar als dat wél het geval zal zijn als het in vader’s tijd nodig zal zijn. Je kunt dan eenmaal niet eisen dat hij zijn werktijden gaat aanpassen naar de eisen van moeder.

linn19 schreef op 10-03-2025 om 14:30:

[..]

Dat is dus iets anders van wat jij beweert.

De vraag gaat niet over werktijden maar over een zeer moeizame scheiding tussen 2 mensen. Het gevaar bij een zeer moeizaame scheiding is dat als mensen zich er indirect mee gaan bemoeien dit wel eens uit kan lopen op een vechtscheiding.

En omdat er kinderen mee gemoeid zijn lijkt mij voorzichtigheid wel op zijn plaats als een derde info gaat vragen over een scheiding van iemand anders.

Wie zegt dat TO een 3e partij is? Diegene kan dit ook vragen voor de eigen scheiding. Waarbij ik het gevoel heb dat TO geïrriteerd is dat de ander niet wil scheiden en ook de werktijden niet wil aanpassen. Maar dat is mijn interpretatie van het geheel.

Schemerlampje schreef op 10-03-2025 om 18:03:

[..]

Wie zegt dat TO een 3e partij is? Diegene kan dit ook vragen voor de eigen scheiding. Waarbij ik het gevoel heb dat TO geïrriteerd is dat de ander niet wil scheiden en ook de werktijden niet wil aanpassen. Maar dat is mijn interpretatie van het geheel.

Dat is ook zeker mogelijk en dat To geirriteerd is en niet onpartijdig komt echt wel naar voren in de reacties van TO.

en Koekie, heb je inmiddels al bruikbaar advies gekregen?

'Blijkbaar hebben de werktijden gewerkt tijdens de relatie en vereist het goed overleg/goede communicatie een bepaalde overeenstemming te vinden na een scheiding.'
Dat goede overleg kan pas als beiden beseffen dat er een scheiding aan komt.  Het is zeker de moeite waar om daar tijd en energie in te stoppen. En  dan is tien maanden nog niet zo lang. Vaak heeft degene die de scheiding wil al een veel langere aanlooptijd gehad voordat het meegedeeld is aan de ander. De een heeft dan ook al allemaal bedacht hoe het zou moeten gaan. En dan wil de ander dat niet zomaar slikken!
Er is geen regeling te bedenken die dat oplost. Laat degene die wil scheiden er nog een keer doorheen gaan: waarom ooit deze relatie, en twee jonge kinderen, en dan nu de scheiding, wat ging er fout en wat heeft de ander blijkbaar niet meegekregen. En dat laatste moet dan toch wel iets dieper gaan dan 'ik voel nu eenmaal zus of zo....'.
Tenzij degene die wil scheiden natuurlijk al een andere relatie achter de hand heeft, dan zal dat eerst opgelost moeten worden wil je nog tot een goed overleg komen.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.