Echtscheiding en erna

Koekie2
08-03-2025 om 17:04
Loopt vast
Hebben jullie nog tips voor een scheiding waarbij de een wel wil scheiden en de ander niet. (Hou het een beetje vaag ivm herkenning)
Een werkt overdag en de ander onregelmatig. En is niet van plan de werktijden netjes af te stemmen, want dan kan ex-partner vertrekken en dat wil de ander niet. Een goed schema mbt de kinderen maken zit er dus niet in en de een voelt zich dus verplicht te blijven.
Er is al mediation, maar zolang er geen medewerking is mbt de werktijden, kan die ook weinig doen.
Wat zou een goede vervolgstap kunnen zijn (het liefst muv een advocaat)
aub niet quoten, bedankt

RoodVruchtje
08-03-2025 om 17:07
Dus: de persoon met de onregelmatige diensten is de persoon die niet wil scheiden, begrijp ik dat goed?
Een goede omgangsregeling hangt niet alleen af van onregelmatige diensten, want deze werktijden waren er al voordat er kind(eren) kwamen neem ik aan? Je kunt nu eenmaal niet eisen dat iemand zomaar het hele werkschema aanpast, want sommige banen hanteren nu eenmaal ook onregelmatige werktijden. De tering naar de nering zetten dan.

Schemerlampje
08-03-2025 om 17:26
Ik denk te lezen dat degene die wil scheiden ook degene met de onregelmatige werktijden is. Kun je dat even ophelderen?
Maar kan degene met onregelmatige werktijden dat wel veranderen? Of bedoel je met afstemmen dat er overlegd wordt naar aanleiding van de werktijden? Dus dat het werkrooster er is en dan alles verdeeld wordt?

Koekie2
08-03-2025 om 17:32
Degene die niet wil, is degene met onregelmatige tijden. In overleg met werkgever en in het kindbelang zou er altijd wel wat mogelijk zijn.
Echter wordt het nu als pressiemiddel gebruikt, zodat er geen goede regeling gemaakt kan worden. Zodat de scheiding geen doorgang kan vinden.
Degene met de werktijden overdag heeft overigens overeenstemming met werk om minder te gaan werken, daar zit dus al water bij de wijn.

Schemerlampje
08-03-2025 om 17:38
Het is niet zo constructief, maar ik kan me wel voorstellen dat als je niet wil scheiden en al gelijk allerlei concessies met je werk moet doen, je daar niet zo’n zin in hebt. Misschien eerst even de tijd geven om de scheiding en de onvermijdelijkheid ervan te laten landen, voor er eisen gesteld worden.

RoodVruchtje
08-03-2025 om 17:42
Koekie2 schreef op 08-03-2025 om 17:32:
Degene die niet wil, is degene met onregelmatige tijden. In overleg met werkgever en in het kindbelang zou er altijd wel wat mogelijk zijn.
Echter wordt het nu als pressiemiddel gebruikt, zodat er geen goede regeling gemaakt kan worden. Zodat de scheiding geen doorgang kan vinden.
Degene met de werktijden overdag heeft overigens overeenstemming met werk om minder te gaan werken, daar zit dus al water bij de wijn.
Een scheiding kan altijd doorgang vinden hoor! En water bij de wijn doen door minder te gaan werken is natuurlijk heel wat anders dan een baan met onregelmatige diensten aanpassen naar een baan met regelmatige diensten.
Of zou jij net zo akkoord gaan als die ander minder gaat werken?

Koekie2
08-03-2025 om 18:36
Tsja waarom niet, als dat financieel mogelijk is.
Het is overigens al een maand of 10 aan de gang, dus niet nieuw meer.

Koekie2
08-03-2025 om 19:11
Is dat van belang?
Mijn doel was advies vragen en wellicht nieuwe opties ontdekken. Voor zo onpartijdig mogelijke antwoorden laat ik graag in het midden wat mijn rol is.

Daglichtlamp
08-03-2025 om 19:22
De werkverdeling maakt helemaal niets uit. Als 1 van tweeën de scheiding niet wil doorzetten is er gewoon een advocaat nodig om de scheiding eenzijdig aan te vragen.

linn19
08-03-2025 om 20:22
Koekie2 schreef op 08-03-2025 om 19:11:
Is dat van belang?
Mijn doel was advies vragen en wellicht nieuwe opties ontdekken. Voor zo onpartijdig mogelijke antwoorden laat ik graag in het midden wat mijn rol is.
Ja dat is in zoverre van belang om te weten of jij partijdig ben. Want als jij dat bent zal dat ook jouw vragen en reacties kleuren waar deze 2 mensen misschien niet mee geholpen zullen zijn.
Het is nl al heel vreemd dat er binnen een mediation al over verdeling van werktijden gesproken word en minder werken.
Bij mediation moeten beide partijen het EERST SAMEN EENS ZIJN dat zij zullen gaan scheiden. Alleen dan kan een mediator zijn werk beginnen en gaan de gesprekken over verdeling,alimentatie en noem maar op beginnen.
Maar jij schrijft dat 1 van de 2 niet wil scheiden.
Dus ik zet mijn vraagtekens al wel bij deze gang van zaken en hoe jij dit aanvliegt want deze 2 echtlieden zijn helemaal nog niet toe aan mediation.
De eerste vraag die nu beantwoord zou moeten worden is wat is de reden van de scheiding en waarom kan de ander daar ( nog) niet mee leven.

tsjor
09-03-2025 om 00:33
Precies wat Linn19 zegt. En dan maakt de tijd op zich niet uit. Als iemand niet wil scheiden zal toch duidelijk moeten worden dat hij/zij geen relatie kan onderhouden met iemand die niet wil, en dat er dan een eenzijdige scheiding komt, dus gedwongen regelingen. Dat is naar, want daarna kan alles aangepakt worden om de scheiding alsnog te bevechten.
Met onregelmatig werken is het lastig om afspraken te maken met kinderopvang. Er is nu in elk geval één persoon die regelmatig werkt, die kan gemakkelijker afspraken maken met de kinderopvang. Het is niet verstandig om nu al minder te gaan werken, aangezien diegene straks zelf een huishouden moet kunnen dragen.
Maar meestal zit er zelfs in onregelmatig werken een regelmatig ritme. Dat heeft tot nu toe goed gewerkt, dus dan zouden beiden moeten kijken waar de knelpunten komen te liggen en of en hoe dat opgevangen kan worden.
Het kan zijn dat het voor de kinderen nadelig uitpakt. Zij betalen voor de scheiding. Het is goed als beiden zich dat realiseren.
Tsjor

sannecoolen
09-03-2025 om 11:04
Ik heb zelf helemaal geen goede ervaring met mediation helaas, terwijl ik er wel goede verhalen over hoor. Moet ik zeggen dat ik de mediator juist wel heel erg oppervlakkig vond.
Ja ze moet onpartijdig zijn, maar we werden min of meer zonder sturing aan ons lot overgelaten in gesprekken waarbij dit dus meerdere keren "lichtelijk" escaleerde.
Of wij hadden geen goede mediator of dit is nu eenmaal wat mediation is, maar je moet daar dus ook niet hemel en aarde van verwachten. Dat is een utopie.
Wij zijn uiteindelijk na de mediation gesprekken redelijk normaal uit elkaar gegaan, maar ik kan niet zeggen dat dit per se door die begeleiding kwam eigenlijk. Er bleek gewoon al teveel kapot, maar toen we dat gingen beseffen werd het ook minder heftig om de knoop door te hakken om uit elkaar te gaan.

Izza
10-03-2025 om 12:40
Ik ken diverse mensen met onregelmatige banen die gescheiden zijn. Begrijpelijk dat je dat niet ziet zitten. Maar je kunt de scheiding er niet mee tegenhouden. Hoofdregel is dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kinderen op jouw dagen. Niet je ex! Dus jij moet dan zaken regelen met je werk of opvang. Grootouders die oppassen, een gastouder of flexibele opvang etc. Het kan soms even duren voor het besef er is dat je de kinderen niet meer automatisch aan de ander kunt overlaten. Jij wilt zo'n baan dus dat is jouw probleem. Iemand die ik ken is bijvoorbeeld overgestapt naar een vaste dag vrij, een ander doet nu een kantoor functie en weer een ander werkt voornamelijk in de nachtdienst zolang de kinderen klein zijn. In overleg met het werk is veel mogelijk. Werkgevers willen goed personeel behouden en geen mensen in de ziektewet. Dus die kijken heel vaak wel mee.

linn19
10-03-2025 om 12:56
Izza schreef op 10-03-2025 om 12:40:
Ik ken diverse mensen met onregelmatige banen die gescheiden zijn. Begrijpelijk dat je dat niet ziet zitten. Maar je kunt de scheiding er niet mee tegenhouden. Hoofdregel is dat je zelf verantwoordelijk bent voor de kinderen op jouw dagen. Niet je ex! Dus jij moet dan zaken regelen met je werk of opvang. Grootouders die oppassen, een gastouder of flexibele opvang etc. Het kan soms even duren voor het besef er is dat je de kinderen niet meer automatisch aan de ander kunt overlaten. Jij wilt zo'n baan dus dat is jouw probleem. Iemand die ik ken is bijvoorbeeld overgestapt naar een vaste dag vrij, een ander doet nu een kantoor functie en weer een ander werkt voornamelijk in de nachtdienst zolang de kinderen klein zijn. In overleg met het werk is veel mogelijk. Werkgevers willen goed personeel behouden en geen mensen in de ziektewet. Dus die kijken heel vaak wel mee.
Tegen wie heb je het nu?
Degene die aan het scheiden zijn wb dit topic schrijven hier niet, dus je reactie is nogal een schot in het luchtledige.

Izza
10-03-2025 om 13:54
linn19 schreef op 10-03-2025 om 12:56:
[..]
Tegen wie heb je het nu?
Degene die aan het scheiden zijn wb dit topic schrijven hier niet, dus je reactie is nogal een schot in het luchtledige.
Dat dacht ik niet. De to vraagt advies of ervaringen over scheiding en onregelmatigheid qua werk. Het doet er niet toe of de to zelf gaat scheiden. Ook andere betrokkenen mogen dat vragen.