Echtscheiding en erna

Lady_Million
05-04-2025 om 20:53
Krijg ik nu niks, financieel?
Goedenavond.
Ik ben nu min of meer een jaartje gescheiden. We waren 11 jaar samen, 2 kinderen. We zijn eigenlijk pas een geregistreerd partnerschap aangegaan toen het al helemaal mis zat met de relatie, als laatste poging er nog iets van te maken, beetje uit paniek. Uiteindelijk heeft dit maar een half jaar geduurd. Toen heb IK er een streep onder gezet.
Omdat dit mijn initiatief was en mijn ex daar nogal kapot van was, heb ik afgezien van alle financiële plichten. Dus partner alimentatie, kinderalimentatie, en eventuele rechten op spullen. De kinderen zijn bij hem omdat ik geen woning krijg voorlopig en bij vrienden op de bank lig. Daar ga ik mijn kinderen niet in meeslepen, ze moeten lekker in hun stabiele vertrouwde omgeving blijven, hun vader is verder geen verkeerde vent, en ik ga dagelijks heen om ze te zien, ze naar school te brengen of te halen, en in het weekend haal ik ze op om een dagje naar een in- of outdoor speeltuin of zwembad te gaan.
Nou kreeg ik altijd de kinderbijslag, omdat ik voor de kinderen altijd de luiers en de kleding enzo kocht. Nu ik ben uitgeschreven heeft hij ook kindgebonden budget aangevraagd, en de kinderbijslag ging daarna automatisch ook naar hem toe, zègt 'ie. Ik krijg nu dus helemaal niks "want de kinderen wonen bij hem en hij heeft alle kosten". Ik vind dit een beetje zuur. Ik rij toch als ik vrij ben ook 2x per dag naar het dorp om ze te zien of naar school te brengen, als we een dagje weggaan kost dit toch ook entree en een ijsje en patatje en weet ik het wat, en ik ga zeer binnenkort ook weer een dagje shoppen voor hun zomerkleding. Dan moest ik de bonnetjes maar aan hem geven, zei mijn ex. Ik vind dit toch niet helemaal eerlijk. Wat vinden jullie? Ik hoef heus niet van alles de helft. Maar het zijn toch nog steeds ook mijn kinderen? Nu ik een baan heb (2 doordeweekse dagen en om het weekend) zie ik ze ook nog wat minder. Het voelt alsof hij ze een beetje van me probeert af te pakken. Hoe zien jullie dit?

Anoniemvoornu
05-04-2025 om 21:09
Hoezo oneerlijk? Je ex heeft toch alle kosten ook verder? Je kan mischien een bepaald bedrag afspreken van te voren en vragen of hij dat alvast meegeeft als jij de kleding met hun gaat halen?

Ginevra
05-04-2025 om 22:04
ze wonen bij hem, hij heeft alle kosten. Jij hebt afgezien van alimentatie en allerlei andere zaken. Dus het lijkt me niet zo gek dat de huidige situatie de consequentie van die keuzes is.
Maar of dat nou handig is, is iets anders. Bij vrienden op de bank is niet lang houdbaar en ook de rest klinkt niet als een langetermijnplanning. Misschien toch eens wat meer een duurzamere regeling samen afspreken.

Ysenda
05-04-2025 om 22:16
in deze constructie zie jij niet af van kinderalimentatie maar hij. Jij zou degene zijn die hem alimentatie moet betalen.
Dus feitelijk draagt hij al bij aan jouw kinderkosten
Heeft niemand je financieel voorgelicht over de gevolgen bij een scheiding?

Hupsakee
05-04-2025 om 22:29
neem aan dat jullie toch een kinderplan en een scheiding plan hebben.
Wat hebben jullie daarin afgesproken dan?
Want als ze bij hem wonen. Heb jij ook kosten aan de kinderen die gewoon voor jou zelf zijn.

Anoniemvoornu
05-04-2025 om 22:44
Hupsakee schreef op 05-04-2025 om 22:29:
neem aan dat jullie toch een kinderplan en een scheiding plan hebben.
Wat hebben jullie daarin afgesproken dan?
Want als ze bij hem wonen. Heb jij ook kosten aan de kinderen die gewoon voor jou zelf zijn.
Dit andersom, als een vrouw de volledige zorg draagt betaald man meestal ook alimentatie voor de kinderen

Dweedledee
06-04-2025 om 01:05
Het is meer dan logisch dat hij alles ontvangt, want de kinderen wonen fulltime bij hem. Sterker nog, eigenlijk zou jij hém kinderalimentatie moeten betalen. Dus nee, zeker niet oneerlijk.
Kosten zoals benzine, entree en iets lekkers kun je toch gewoon zelf bekostigen, nu je een baan hebt?
Het klinkt wel erg ondoordacht allemaal.

Pippeltje
06-04-2025 om 10:35
Je hebt zelf overal vanaf gezien want je dacht dat dat goede compensatie was voor het feit dat jij je partner verdriet hebt gedaan. Terwijl jullie toch zelf samen in de relatie zaten en de verantwoordelijkheid hadden. Foute keus dus.
Ik denk dat je zo snel mogelijk iets voor elkaar moet zien te krijgen, met name een woning, om vervolgens de zaak opnieuw te bezien. Samen met je ex.

Schemerlampje
06-04-2025 om 12:48
Toch logisch dat alle kindgebonden toeslagen naar hem gaan? Hij zorgt altijd voor ze en heeft de kosten daarvoor. En al die toeslagen zijn natuurlijk niet genoeg om alle kosten te dekken die er zijn voor de kinderen, dat is bij niemand zo. Dus iedereen die kinderen heeft, moet daar “eigen” geld voor gebruiken om de kosten te betalen. Waarom zou jij dat niet moeten?

Ms_Z
06-04-2025 om 13:11
Nee, hij pakt de kinderen niet af en ja, op deze manier is het eerlijk verdeeld.
Het lijkt mijn ex wel; ook niets meer willen bijdragen, maar wel klagen als hij een keer een autoritje moet maken om de kinderen ergens te brengen, ‘want dat kost geld en dat is niet eerlijk’. Kinderen kosten wel meer dan entree voor een speeltuin of een bordje met eten als ze fulltime bij je wonen en dat weet je zelf ook wel.

Stresskipje
06-04-2025 om 13:25
Geld krijgen? Volgens mij hoor jij allementatie te betalen hoor. Wees blij dat je ex daar niet om vraagt. Ik vind zelfs nobel dat hij aanbied de door jou gekochte kleertjes te betalen.

wil40
06-04-2025 om 16:18
"Nu ik een baan heb (2 doordeweekse dagen en om het weekend) zie ik ze ook nog wat minder. Het voelt alsof hij ze een beetje van me probeert af te pakken. Hoe zien jullie dit?"
De vader pakt de kinderen niet van je af, jij hebt geen eigen plek om te wonen en slaapt bij vrienden op de bank. Kan je jezelf onderhouden met dit aantal uren werken? Als je een eigen woning hebt is co-ouderschap een optie?

FruitMoeder
07-04-2025 om 09:54
Meid... toen jullie getrouwd waren had jij toen een inkomen? Zo nee, dan vind ik dat je te overhaast een beslissing hebt genomen toen jullie gingen scheiden. Wees blij dat hij zo'n goede vader is voor jullie kinderen en ze kan onderhouden. Daarnaast als hij ze onderhoudt waarom heb jij dan geld nodig? Jij zorgt zelf niet voltijd voor de kinderen dus waarom pak je dan niet meer uren om zo je inkomen aan te vullen? Je zegt dat je ze dan minder ziet, maar volgens mij ben jij totaal niet betrokken met hun dag tot dag opvoeding. In plaats van te zitten treuren kan je die uren toch gebruiken om geld te verdienen. Dan hoef je ook niet bij je ex te bedelen voor geld waar je toch geen recht op hebt.

Izza
08-04-2025 om 09:50
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven en inkomen. In plaats van te gaan klagen over geld. Is het tijd om je eigen verantwoordelijkheid te nemen mbt financiën. Alimentatie is een volledig achterhaald concept in deze tijd. Jij kunt gewoon werken en doet dat ook. En hebt daarnaast niet eens de kosten voor een huis! Dus feitelijk mag je hem betalen voor het onderhoud van jouw kinderen. Hij zorgt daar nu volledig voor en heeft alle dagelijkse kosten van huisvesting, voeding, vaste lasten en andere zaken.
Concentreer je eerst op het vinden van een huis en meer uren om te werken. Dan kan je daarna weer voor de kinderen zorgen en de kinderbijslag bijvoorbeeld delen op een kinderrekening.