Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-09-2024 om 12:56
Beste,
Mijn partner en zijn ex hebben 2 kinderen van 12 en 15. Met name de oudste ervaart de laatste tijd veel stress bij moeder thuis. Naar haar eigen zegge wordt ze belemmerd in haar vrijheid, aangezien ze bijna nooit met vriendinnen mag afspreken. Ook heeft ze een eigen bankrekening, maar heeft daar geen eigen inzicht in. Ze weet dus niet wat ze kan sparen en of er genoeg op staat als ze iets wilt kopen. Alsmede wordt er negatief over hun vader gepraat tegen de kinderen of in hun bijzijn. Hierdoor wilt de oudste graag een weekje naar vader om even "rust te krijgen". Echter staat in de omgangsregeling dat de kinderen om het weekend bij vader zijn. Welk recht heeft het kind hierin om dit toch door te zetten? En waar staat vaders recht hierin? Zonder dat ze beiden problemen krijgen? Vader heeft al geprobeerd om op een nette manier met moeder hier over te praten. Maar helaas tot op heden zonder resultaat. Graag hoor ik jullie mening/ervaring hierin.
06-09-2024 om 22:52
De dingen waar de dochter problemen mee heeft, gaan niet over rechten. Ze woont bij haar ouders en die kunnen dan bepalen of en hoe vaak ze mag afspreken met vriendinnen en of ze haar eigen betaalrekening mag beheren. Nu vind ik het persoonlijk ook niet gezond om dat op deze leeftijd nog zo te beperken, maar het is juridisch gezien geen recht dat ze heeft of kan afdwingen.
Als ze haar verblijfplaats wil wijzigen of de omgangsregeling met vader wil uitbreiden, kan ze daarover wel een verzoek indienen via de rechtbank. Dat hoeft niet, als beide ouders en kind er onderling uit komen, maar het kan wel als moeder moeilijk blijft doen en de dochter het echt graag wil.
Heeft het moeilijk doen van moeder te maken met dat ze graag controle wil hebben over haar kinderen of is ze bang dat ze dan minder alimentatie gaat krijgen en de financiële gevolgen daarvan?
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.