Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kind wilt extra naar vader

Beste, 

Mijn partner en zijn ex hebben 2 kinderen van 12 en 15. Met name de oudste ervaart de laatste tijd veel stress bij moeder thuis. Naar haar eigen zegge wordt ze belemmerd in haar vrijheid, aangezien ze bijna nooit met vriendinnen mag afspreken. Ook heeft ze een eigen bankrekening, maar heeft daar geen eigen inzicht in. Ze weet dus niet wat ze kan sparen en of er genoeg op staat als ze iets wilt kopen. Alsmede wordt er negatief over hun vader gepraat tegen de kinderen of in hun bijzijn. Hierdoor wilt de oudste graag een weekje naar vader om even "rust te krijgen". Echter staat in de omgangsregeling dat de kinderen om het weekend bij vader zijn. Welk recht heeft het kind hierin om dit toch door te zetten? En waar staat vaders recht hierin? Zonder dat ze beiden problemen krijgen? Vader heeft al geprobeerd om op een nette manier met moeder hier over te praten. Maar helaas tot op heden zonder resultaat. Graag hoor ik jullie mening/ervaring hierin. 

Dochter zal dit met haar moeder moeten bespreken. 

Als moeder niet wil luisteren, kan het meisje misschien een rustig, neutraal familielid of een vriendin van moeder vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Of desnoods samen naar de huisarts of POH.

Als dochter het hard speelt, pakt ze een tasje en is ze weg naar vader. Een kind van 15 kun je fysiek niet meer tegenhouden. Toch zou ik dit haar zeker afraden, het is beter als ze er in overleg met (en met begrip van) moeder uit komt.

Een weekje rust zal niks oplossen, ik hoop dat vader dat aan zijn dochter kan overbrengen want na dat weekje zijn de problemen er nog steeds. 
Daarnaast zou ik vader adviseren hier zelf de vraag te stellen want jij bent hier geen partij in ( klinkt lulliger dan het is bedoeld maar als een derde vragen gaat stellen krijg je al gauw ruis op de lijn ( jij schrijft eenzijdig ook negatief over moeder hier waarin je schetst dat vader wel zijn best doet en moeder niet.) Dit is echt iets tussen dochter,moeder en vader. 

Overigens Suus, als jij de nieuwe partner van vader bent, zou ik me heel ver van deze discussie houden. Je speelt geen rol in deze dynamiek en bovendien, voor je het weet, ben jij de gebeten hond.
Verwijs het meisje naar schoolpsycholoog of naar de huisarts als ze echt klem zit.

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 13:42 Topicstarter

Dank jullie wel voor jullie reactie. En ja,  jullie hebben gelijk. Maar het was eigenlijk gewoon een informatieve vraag aangezien we verder hier niks op internet kunnen vinden. 

Als vader het hard wil spelen,  kan hij naar de rechter stappen en een andere omgangsregeling eisen. Dat kost veel tijd, geld en energie en zal vrijwel zeker de relatie met moeder (verder) verzuren. Ik zou dat dus niet doen. Daar helpt hij dit meisje waarschijnlijk niet mee. Haar problemen met moeder moeten opgelost worden. 

Het is echt beter dat moeder gaat inzien dat haar kind ouder wordt en dat daar meer verantwoordelijkheden én vrijheden bij passen. Dan worden de problemen opgelost, ipv dat dochter wegvlucht. Dat kan bv door het gesprek hierover te voeren met vader en andere ouders. Desnoods gaan moeder en dochter apart of samen met een professional praten, mentor op school, POH, psycholoog, mediator, noem maar op.

Suus78 schreef op 06-09-2024 om 13:42:

Dank jullie wel voor jullie reactie. En ja, jullie hebben gelijk. Maar het was eigenlijk gewoon een informatieve vraag aangezien we verder hier niks op internet kunnen vinden.

Je kunt dit niet helemaal zien als een informatieve vraag waarvan je het antwoord zo even op internet kan vinden. Er zijn afspraken gemaakt over omgangsregeling en recht proberen te halen betekend dan rechtzaken gaan voeren om omgangsregeling te gaan veranderen. Daar zal dochter dan ook op voorbereid moeten worden, wil ze echt dat daar strijd over ontstaat tussen vader en moeder als moeder daar niet in overleg uit wil komen?

Vanaf een jaar of 12 worden kinderen wel serieus genomen in hun wens. 
Als de omgangsregeling niet meer passend is nu kind ouder wordt, zou ik eerder eens kijken naar structurele verandering. 
Als moeder niet open staat voor die verandering is dat pijnlijk en lastig. Inderdaad, misschien is er iemand die wil bemiddelen?

Dochter kan op haar strepen gaan staan, desnoods ondersteund door een advocaat en rechtszaak, maar dat zal de verstandhouding met moeder geen goed doen...

Heeft kind een coach of iets dergelijks om dit soort dingen te bespreken? Het kan haar ook helpen om sterker tegenover moeder te staan, waardoor er misschien wel een betere verstandhouding komt.

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 14:32 Topicstarter

Dat is het hem juist. Hij wilt dit juist onderling oplossen. En dus zeker geen mediator, rechter of wat dan ook erbij. Zij blijft hun moeder en hij wilt juist dat het contact met haar goed blijft. Tussen hem en haar EN de kinderen en haar. Ik heb jullie reacties allemaal gelezen en zal dit verder dan ook aan hem overlaten. Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal

Een omgangsregeling betekent niet dat het buiten de vastgestelde omvang verboden is voor het kind om bij vader te verblijven. Net zoals ze bijvoorbeeld bij opa en oma of een vrienden kan gaan eten of logeren, kan dat ook bij de andere ouder. 

De problemen die dit meisje ervaart met haar moeder worden echter niet opgelost door vaker bij vader te zijn. Ja, ze kan misschien wel vaker met vriendinnen afspreken. Maar dat verbetert de communicatie tussen moeder en dochter niet. Het zou fijn zijn als moeder gaat inzien dat dochter ouder wordt en zelf dingen gaat bepalen. Zoals afspreken met vriendinnen, eigen geld beheren, wanneer ze naar vader gaat. Dat zijn normale ontwikkelingen en heel gezond voor een vijftienjarige. Het zou goed zijn als een andere volwassene, liefst iemand met enig gezag zoals een mentor of zo, dit met moeder zou bespreken.

Suus78 schreef op 06-09-2024 om 14:32:

Dat is het hem juist. Hij wilt dit juist onderling oplossen. En dus zeker geen mediator, rechter of wat dan ook erbij. Zij blijft hun moeder en hij wilt juist dat het contact met haar goed blijft. Tussen hem en haar EN de kinderen en haar. Ik heb jullie reacties allemaal gelezen en zal dit verder dan ook aan hem overlaten. Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal

Waarom dan geen mediator? Die is erin getraind iedereen in zijn waarde te laten en tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 14:48 Topicstarter

MamaE schreef op 06-09-2024 om 14:45:

Een omgangsregeling betekent niet dat het buiten de vastgestelde omvang verboden is voor het kind om bij vader te verblijven. Net zoals ze bijvoorbeeld bij opa en oma of een vrienden kan gaan eten of logeren, kan dat ook bij de andere ouder.

De problemen die dit meisje ervaart met haar moeder worden echter niet opgelost door vaker bij vader te zijn. Ja, ze kan misschien wel vaker met vriendinnen afspreken. Maar dat verbetert de communicatie tussen moeder en dochter niet. Het zou fijn zijn als moeder gaat inzien dat dochter ouder wordt en zelf dingen gaat bepalen. Zoals afspreken met vriendinnen, eigen geld beheren, wanneer ze naar vader gaat. Dat zijn normale ontwikkelingen en heel gezond voor een vijftienjarige. Het zou goed zijn als een andere volwassene, liefst iemand met enig gezag zoals een mentor of zo, dit met moeder zou bespreken.

Dank je wel voor je reactie. Ik ga dit zeker doorgeven

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 14:56 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 06-09-2024 om 14:47:

[..]

Waarom dan geen jediator? Die is erin getraind iedereen in zijn waarde te laten en tot een gezamenlijke oplossing te komen.

Omdat dit voor het  kind ook erg veel druk geeft. Vader wilt niet dat het kind het gevoel krijgt dat ze haar moeder teleurstelt. Dat is het laatste wat hij wilt. Eerst eens proberen om zo bij moeder door te dringen. En inderdaad wat al eerder gezegd is, is mss een mentor van school ofzo een eerste stap. Maar daar moet het kind ook achter staan. 

Suus78 schreef op 06-09-2024 om 14:56:

[..]

Omdat dit voor het kind ook erg veel druk geeft. Vader wilt niet dat het kind het gevoel krijgt dat ze haar moeder teleurstelt. Dat is het laatste wat hij wilt. Eerst eens proberen om zo bij moeder door te dringen. En inderdaad wat al eerder gezegd is, is mss een mentor van school ofzo een eerste stap. Maar daar moet het kind ook achter staan.

Hoezo meer druk voor de dochter?

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 15:00 Topicstarter

omdat het niet fijn is voor een kind om bij een onbekende haar verhaal te doen. Zeker als het gaat over een van je ouders. Zij is hier heel gevoelig voor. En daar wordt rekening mee gehouden

Suus78

Suus78

06-09-2024 om 15:04 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 06-09-2024 om 14:57:

[..]

Hoezo meer druk voor de dochter?

omdat het niet fijn is voor een kind om bij een onbekende haar verhaal te doen. Zeker als het gaat over een van je ouders. Zij is hier heel gevoelig voor. En daar wordt rekening mee gehouden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.