Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kind natuurlijk op nr 1, maar hoe om te gaan je met je eigen pijn?

Mini70

Mini70

18-11-2024 om 12:53 Topicstarter

Hi Ls en andere lezers,

En nu, LS, zijn we weer veel verder in de tijd! Het is nov. 2024, ruim 7 jaar om precies te zijn! Hierin de afgelopen 10 jaar natuurlijk veeeeeeeeel gebeurd. 

Kort (hoop ik) gezegd:
-deel 1 vd relatie die ik helemaal hierboven geschrijf duurde van 2008-2012
-we zijn van 2012 tot eind 2019 uit elkaar geweest (maar was emotioneel heel moeilijk om div redenen, hij heeft 3 x andere vrouw gehad, wij ging tegelijkrtijd ook nog wel regelmatig met elkaar en onze zoon op vakante, dus loskomen was heel moeilijk)
- In 2019 bleek dat er toch van 2 kanten nogw at in het vat zat, en ondansk alle ellende van onze 1e poging moest ik het proberen (want anders spijt van het NIET geprobeerd hebben) en met het idee dat iemand wellicht leert van de 1e poging.
-Ondanks een goed begin liep dat helaas toch weer op dezelfde punten mis in 2021
-ik was toen wel eens tuk sterker dan in 2012 en de jaren erna.
-ik kocht eigen huisje met tuin en was echt opgelucht dat het over was, en bevrijd en dat ik me er nu ook veel beter bij voelde. Er was de eerste maanden ook geen contact meer met ex
-tot hij op mijn verjaardag (2022, en na een ellendige ruzie tussen hem en m'n zoon) met bloemen voor m'n deur stond: sorry sorry sorry etc. 
-Even heeeel kort gezegd: we kregen weer contact en ik voelde dat hij het wéér wilde proberen. Ik vond dat lastig want ik was eigenlijk wel blij met mn vrijheid, maar vond het ook bijzonder dat hij nog zo aan mij bleef hangen, was dit dan mss toch echte liefde? Na al die jaren dat het vaak zo liefdeloos was, voelde dit ook wel fijn/rechtvaardig.
-Ik had echter in 2021 voor mezelf 3 keiharde voorwaarden gesteld om verder te kunnen met hem. Die voorwaarden had in 2022 ook nog.
- hij wilde zijn best gaan doen en te gaan voldoen aan die 3 voorwaarden (een ervan was therapie). Ik had altijd beloofd dat ik hem daar dan bij zou helpen, dus deed ik dat. Althans ik probeerde het...
- Dit jaar, 2024, hadden we toch nog steeds veel ruzie en wist ik wat ik in 2021 eigenlijk ook wel wist: alles wat stuk gemaakt is, kan gewoon niet meer in mijn hoofd en gevoel gerepareerd worden. Hij hard hij en ik ook nog proberen en het zó graag willen laten slagen: het gaat niet meer. Ten 1e het wantrouwen dat zo diep in mij zit (de pijn die ik daarvan heb gehad en boosheid daarover naar hem). En ook de onstabiliteit van zijn karakter, de dingen die hij zegt, doet, het gebrek aan empathie, het met 2 maten meten, altijd alles negatief zien, altijd alles als kritiek opvatten enz enz. Ik KON het niet meer. Ik was er totaal allergisch voor geworden. En ook al deed hij ook dit jaar nog ZO z'n best, met dure rozen, ringen, Valentijnsuitjes, nog meer therapie, samen therapie, boodschappen doen, koken.... ik kreeg het gewoon niet meer goed in mijn hoofd. De tijd om van alle ellende en kwetsuren van hem te herstellen was er nooit omdat hij altijd wel weer snel terug viel in dat stomme gedrag...

Deze zomer is ook officieel borderline/narcisme bij hem vastgesteld. Ik drong ook aan op een diagnose (omdat ik dit natuurlijk al 15 jaar weet, hijzelf alleen niet, wat het zo lastig maakte) en ivm de verzekering en door te kunnen gaan met zijn therapie móest er ook een diagnose komen. 

En was het eindelijk duidelijk... Na weer eens een ruzie met onze zoon, vertelde hij het, in tranen, hier in mijn tuin en hoe moeilijk hij het er mee had, dat hij niemand wilde kwetsen, maarja...

Het was waar ik altijd op hoopte, dat het iig duidelijk was, ook als een soort erkenning naar mijn leed (wat veel mensen toch vaak bagatelliseerden) en dat hij er nu zelf mss ook inzicht in zou krijgen... en er beter mee aan de slag zou kunnen gaan.

Maar in september dit jaar liep het weer mis tijdens een etentje met zin 3-en bij hem thuis. Omdat beschermingsmuur tegen zijn kwetsende gedrag (want dat stopt niet meteen na een diagnose) van mezelf inmiddels zo gevoelig was dat ik direct een grens trok als hij eroverheen ging, wat je ook met borderliners schijnt te moeten doen. Maar hij kon daar nog steeds niet mee dealen...

En sindsdien bleef het stil, vanaf mij, vanaf hem.... Want wat konden we nou nog verder doen... ik wist het niet meer...
Hij appte nog wel met een traan dat wat hij had gezegd die avond niet zo bedoeld was enz.... maar het ging niet eens daarom. Het ging om het feit dat hij weer zijn gezicht wegdraaide toen ik met een kus afscheid wilde nemen. Dat narcistische. En ik kán daar gewoon niet meer mee dealen. Ben weggegaan, waarna het dus stil werd. 2 weken later zag ik hem nog tijdens ouderavond (awkward) en we hadden nog eens een tel gesprek over iets, en nu hoorde ik gister tussen neus en lippen door dat hij een nieuwe vriendin heeft...

Dat wat ik de laatste 2 jaar eigenlijk wenste om dit slepende, pijnlijke proces van proberen en opnieuw proberen te doorbreken. Dat hij een ander kreeg omdat ik gewoon té beschadigd ben en ik kan er niets meer aan doen.

Maar nu voel ik me toch een beetje down. Ik kan de ingewikkelde mix van oorzaken niet echt ontwarren waarom ik me nu zo voel, want ik wil hem echt niet terug, maar dat het nu echt definitief is en hij echt gestopt is met moeite doen, na zó lang, zal er mee te maken hebben...

Kortom: sinds 2014 heeft deze relatie nog heel heel lang gesleept. En ik denk dat het zo moest gaan. Om nog te kijken wat er in dit vat zat en er zat toch nog heel veel in. We hebben daarna toch ook nog heel veel mooie momenten mee kunnen maken, met veel meer liefde en oprechtheid (voor zover mogelijk van en borderliner) dan tijdens de 1e poging, en hebben tot het laatste moment (sept dit jaar) er nog alles, alles uitgewrongen wat erin zat, maar in de praktijk op een vredige manier samen zijn zat er gewoon niet meer in.

Ik bedacht me vanmorgen toevallig de vergelijking met een mooie porseleinen vaas die stuk gegooid wordt, maar dat je die zó mooi vond dat je hem keer op keer weer (samen) in elkaar probeert te lijmen terwijl hij iedere keer weer stuk valt en steeds stukker gaat. De scheuren die je bij de eerste lijmpoging nog enigszins kon/wilde negeren, zijn nu zó onmiskenbaar dat je eigenlijk alleen nog maar de scheuren ziet en niet meer de mooie stukken porselein die er tussen de scheuren zitten. Het enige dat je dan nog ziet is een lelijk ding, een sta-in-de-weg die niet meer te redden is, de bij het vuilnis kan. Ondanks die prachtige, verfijnde, diepgaande, bijzondere, pure stukken die er ook nog te zien zijn. En die gooi je dan ook weg...
Het is gewoon heel lastig en ingewikkeld, zeker de onbewuste gevoelens die erin mee spelen.

We gaan hier ook weer me dealen. Het is goed zo. Ik ben nu echt vrij. Ik kan nu echt door. En ik hoop dat de onverklaarbare gevoelens die ik toch weer heb, snel weer weg zijn en dat ik me er deze keer ECHT bij neer kan leggen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.